بازدید 15421
۲

جزییات مراسم تحلیف سیزدهم

تا یک روز دیگر مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود؛ مراسمی با تمهیدات ویژه که حکایت از اهمیت آن دارد. حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی از عصر پنجشنبه ۱۴ مرداد و بعد از ادای سوگند در مجلس شورای اسلامی، هشتمین رییس جمهوری خواهد بود که وارد پاستور می‌شود تا سکان اداره کشور را در دست گیرد.
کد خبر: ۱۰۶۷۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶ 04 August 2021
جزییات مراسم تحلیف سیزدهم

تا یک روز دیگر مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود؛ مراسمی با تمهیدات ویژه که حکایت از اهمیت آن دارد.

به گزارش تابناک، حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی از عصر پنجشنبه ۱۴ مرداد و پس از ادای سوگند در مجلس شورای اسلامی، هشتمین رییس جمهوری خواهد بود که وارد پاستور می‌شود تا سکان اداره کشور را در دست گیرد.

برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری ایران پس از مراسم تنفیذ حکم ابراهیم رییسی توسط مقام معظم رهبری خواهد بود. این مراسم در مجلس شورای اسلامی و با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل شده و رییس جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا می‌کند. تاکنون دوازده دوره مراسم تحلیف روسای جمهور منتخب برگزار شده است.

رییس جمهوری سوگند یاد می‌کند که «پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد. همچنین از هرگونه خودکامگی بپرهیزد و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کند. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکرده و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد.»

با توجه به اینکه میزبان مراسم تحلیف مجلس شورای اسلامی است، هیات رییسه پارلمان تمهیدات ویژه‌ای جهت برگزاری هر چه بهتر آن اندیشیده است که در توضیح جزییات آن سید نظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: «مراسم تحلیف ساعت ۱۷ پنجشنبه ۱۴ مرداد و همزمان با سالگرد صدور فرمان مشروطیت برگزار می‌شود که از مدت‌ها قبل برای برگزاری باشکوه این مراسم است ستادی توسط آقای قالیباف تشکیل شد.»

او به همکاری دستگاه‌های مختلف با ستاد برگزاری مراسم تحلیف اشاره کرد و یادآور شد: دو سیاست در این ستاد حاکم بود؛ یکی برگزاری با شکوه و آبرومند این مراسم و دیگری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط ویژه کرونا. ما به رغم شرایط کرونایی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌ها از کشور‌های مختلف برای حضور در این مراسم دعوت کردیم و علی رغم اینکه تردد بین کشور‌ها از نظر تردد‌های سیاسی در سطح پایینی است، شمار بسیاری از مقامات و شخصیت‌های سیاسی خارجی از حضور در این مراسم استقبال کردند.»

بنا بر گفته موسوی، «۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان یعنی ده نفر از سران کشورها، بیست رئیس مجلس، یازده وزیر خارجه، ده وزیر دیگر، فرستادگان روسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیات‌های پارلمانی، روسا، مقامات و نمایندگان یازده سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند. در این مراسم، نمایندگان دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک، IPU و اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا، اتحادیه بین المجالس، اتحادیه بین المجالس اسلامی، بین المجالس آسیایی، اکو و نمایندگان شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب و همچنین شخصیت‌های موثر فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام حضور خواهند یافت.»

موسوی این را هم اضافه کرد که مراسم تحلیف در نشست علنی برگزار شده و طبق ادوار گذشته بعد از خیر مقدم و خوش آمد گویی رئیس مجلس، مراسم تحلیف طبق قانون اساسی اجرا می‌شود و رئیس جمهور پس از ادای سوگند، رسما سکان اداره قوه مجریه را به عهده می‌گیرد.

جزییات برگزاری مراسم تحلیف طبق ادوار گذشته بدین شکل است که بعد از نواختن زنگ آغازین، بعد از خیرمقدم و صحبت‌های رئیس قوه‌قضائیه، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و ادای سوگند انجام می‌شود. سپس حجت الاسلام والمسلمین رییسی نیز به ایراد سخن می‌پردازد.

یکی دیگر از موارد با اهمیت بعد از مراسم تحلیف، معرفی لیست وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم به مجلس است که ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی پارلمان فرصت دو هفته‌ای را برای رییس جمهور در نظر گرفته است. البته رئیس جمهور می‌تواند از این فرصت دو هفته‌ای استفاده کند یا اینکه در همان روز تحلیف اسامی را ارائه دهد؛ گمانه زنی‌ها حکایت از آن دارد که ابراهیم رییسی در روز پنج شنبه هفته جاری وزرای دولت را معرفی می‌کند.

همواره در مراسم تحلیف محدودیت‌های ترافیکی نیز اعمال می‌شود که در تشریح آن سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ گفت: برای روز چهاردهم مرداد و مراسم تحلیف برنامه ویژه‌ای در نظر داریم؛ در محدوده اطراف مجلس و خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان، از ساعت ۱۳ طرح‌های ویژه ترافیکی و انتظامی اجرا می‌شود و تردد از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در محدوده‌های مدنظر ممنوع خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
هر سال چهار یکبار با انجام هر انتخاباتی و رئیس‌جمهور شدن یک فردی بخشی از مردم به آینده امیدوار می‌شوند اما طولی نمی‌کشد که امیدواری اونها رنگ می‌بازد و ناامیدی از بهبود اوضاع غالب میشه. اما امسال فرق اساسی با سال‌های قبل داره و اون هم اینه که از همین الآن هیچکسی امیدی به دولت جدید نداره.
بجای تعطیل کردن پنجشنبه بهتر نبود تحلیف را جمعه برگزار می کردند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار