بازدید 3058
اقتصاد در گذر زمان

از «درخواست سفارت آمریکا برای ارسال گزارش اوضاع کشاورزی ایران» تا «ذوب بی سابقه اقتصاد آمریکا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 31 July 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

9 مرداد 1301، سفارت امريكا از دولت ايران خواست، آخرين گزارش اوضاع كشاورزي ايران و ارقام محصولات كشاورزي در سال جاري به اين سفارتخانه ارسال شود.

9 مرداد 1328، دولت 200 هزار تن گندم از آمريكا خريداري كرد.

9 مرداد 1331، دكتر مصدق نخست وزير وقت، بانك انگلستان در تهران را كه به نام بانك شاهنشاهي فعاليت داشت تعطيل كرد كه بعدا بانك غيردولتي «بازرگاني» در ساختمان آن واقع در ميدان توپخانه آغاز به فعاليت كرد که این بانک پس از انقلاب و ملی شدن بانک های کشور، به نام بانک تجارت به کار خود ادامه داده است.

در همين روز دكتر علي اصغر پورهمايون، از سوي دكتر مصدق رئيس شركت بيمه ايران و دكتر محمد نصيري رئيس بانك ملي شدند.

9 مرداد 1358، شركت كرافت ورك يونيون، زيرمجموعه شركت آلماني زيمنس رسماً اعلام كرد به قرارداد خود با تهران براي احداث و تكميل نيروگاه بوشهر خاتمه داده است.

9 مرداد 1364، حجت الاسلام سيدعلي خامنه اي و آقايان حبيب الله عسگراولادي و دكتر سيدمحمود كاشاني از سوي وزارت كشور به عنوان نامزدهاي تأييد صلاحيت شده براي شركت در انتخابات رياست جمهوري معرفي شدند.

9 مرداد 1390، عسکری رییس کل سازمان امور مالیاتی از تحقق ۹۰ درصدی درآمدهای مالیاتی بودجه تا پایان تیرماه سال 90 خبر داد و گفت: ‌این رقم معادل کل مالیاتی است که در سال ۱۳۸۶ دریافت شده است.

9 مرداد 1391، بعد از گذشت حدود یک سال از مطرح شدن پرونده فساد بانکی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی، سرانجام اولین سری از احکام متهمان این پرونده اعلام شد: ۴ اعدام و ۲ حبس ابد، سنگین‌ترین احکامی بود که برای شش نفر از ۳۹ متهم بخش نخست دادگاه صادر شد.

9 مرداد 1396، تولید واگن با سرمایه ۲ میلیارد یورویی روس‌ها در کشور شتاب گرفت و از این طریق سومین فرود سرمایه کلان خارجی در کشور در یک ماه اخیر کلید خورد.

9 مرداد 1397، 200 نماینده مجلس پای نامه ای را که برای رئیس جمهور مبنی بر تغییر در تیم اقتصادی دولت ارسال شده بود، را امضا کردند.

9 مرداد 1398، هیأت دولت در جلسه خود به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

9 مرداد 1399، گزارش رشد اقتصادی آمریکا، در فصل دوم ۲۰۲۰ از رکود بی‌سابقه اقتصاد این کشور خبر می‌دهد. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فاصله بین ماه‌های آوریل تا ژوئن (نیمه فروردین تا نیمه تیر)، ۵/ ۹ درصد کوچک‌تر شده است. این شاخص به این معناست که اگر عملکرد اقتصادی ایالات متحده در ۳ فصل بعدی هم به همین منوال باشد، یک‌سوم اقتصاد این کشور به دلیل پاندمی کرونا و صدمات ناشی از آن ذوب خواهد شد. این رکود از سال ۱۹۴۷ که نرخ رشد اقتصادی سالانه به‌صورت فصلی در این کشور منتشر می‌شود، بی‌سابقه است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی