بازدید 88690

واکنش وزیر ارتباطات به طرح اینترنتی مجلس

وزیر ارتباطات درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی گفت: آخرین پیش نویس منتشر شده، نه تنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نمی‌کند، بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را هم تضعیف خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶ 30 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در مطلبی که در کانال تلگرامی، منتشر کرده اظهار کرده است چون سوالات مکرری درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی از بنده پرسیده شد، این توضیحات را برای استحضار شما عزیزان منتشر می‌کنم.

در مجلس برای فضای مجازی چه قانونی به تصویب رسید؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، «ضرورت» طرح صیانت از حقوق کاربران و حمایت از خدمات پایه شبکه‌ملی اطلاعات را تایید و حق تصمیم گیری خود برای قانون‌گذاری را به یک کمیسیون تفویض کردند.

تصمیم این کمیسیون برای فضای مجازی چیست؟

این کمیسیون هم اکنون تشکیل نشده و مصوبه‌ای هم نداشته است. اما یک یا چند پیش‌نویس تاکنون از طرح پیشنهادی منتشر شده است که هنوز تبدیل به تصویب‌نامه نهایی نشده است. بنابراین همچنان پنجره‌ای برای اعمال تغییرات در مصوبه مجلس باز است.

آیا پرداختن به حکمرانی سایبری ضروری است؟ آیا این پیش نویس باعث ایجاد چارچوبهای مناسبی برای اعمال حکمرانی سایبری خواهد شد؟ آیا از خدمات بومی حمایت موثری صورت خواهد گرفت؟ آیا از حقوق مردم صیانت خواهد شد؟ آیا شبکه‌های اجتماعی فیلتر خواهند شد؟

هر چند پرداختن به حکمرانی سایبری ضروری است و در جامعه در حال رشد مجازی، وضع قوانین و چارچوبهای دقیق و مناسب می‌تواند باعث رشد اقتصاد دیجیتال و بهبود رضایت عمومی شود، اما از دیدگاه بنده:

آخرین پیش نویس منتشر شده، نه تنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نمی‌کند، بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را هم تضعیف خواهد کرد. اختیارات دولت و شخص رییس جمهور به کمیسیونی فراقوه‌ای واگذار شده که قدرت بالاتری از دولت دارد و ریاست آن با رییس جمهور هم نیست. حتی امکان نظارت نمایندگان مجلس بر عملکردها در این حوزه هم ضایع شده است. نهادهای بسیار مهم سیاستگذار کشور مثل شورایعالی امنیت ملی، همواره با ریاست رییس جمهور شکل گرفته است. پس در صورت تصویب این پیش‌نویس، حتما با بی‌نظمی بیشتری در حکمرانی کشور مواجه خواهیم بود.

بسیاری از صاحبان کسب و کارها و حتی پیام‌رسانهای بومی، مخالفت خود با این پیش‌نویس را اعلام کرده‌اند. پس به طور مشخص حمایت موثری از کسب و کارها هم در میان نیست. البته با توجه به تحریمهای گسترده اعمال شده بر کاربران ایرانی از سمت شرکتهای آمریکایی، حمایت از خدمات بومی از سوی حاکمیت هم یک ضرورت است اما مگر می‌شود حمایتی تعریف کنیم که حمایت شونده هم آنها را مخرب بداند؟

و اما حقوق مردم، اکثر مردم در این مدت نظرشان را شفاف بیان کرده‌اند. به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت چند ماهه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند اما مکانیزم پیش بینی شده در این پیش‌نویس و ترکیب کمیسیونها و کارگروههای تعریف شده در آن احتمال اعمال محدودیت گسترده بر پهنای باند پیام‌رسانها و حتی اعمال فیلتر را به شدت افزایش داده است. بالا رفتن هزینه اینترنت هم از خروجیهای دیگر این طرح است. البته در کنار آن نباید افزایش تمایل کاربران ایرانی به سمت اینترنت‌های ماهواره‌ای را هم نادیده گرفت.

چه باید کرد؟

صبر کنیم تا دولت سیزدهم مستقر شود، در گذر کوتاه تغییر دولت‌ها، تصویب چنین مصوبه‌ی مهمی به ثواب نزدیک نیست. اجازه دهید در فضای کارشناسی و با توجه «واقعی» به حقوق مردم، لایحه و یا طرح در صحن علنی مجلس مطرح و قانونی قابل اجرا برای فضای مجازی تصویب شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۹
زمین و زمان مخالف این طرح هستند پس ااینها یی که در مجلس هستند نماینده چه کسانی هستند؟
در مدینه فاضله تو قبلا این کارها کردن و اگر امثال تو زودتر با پیام رسان ها مذکره می کردی الان خبری از فیلتر نبود ولی نگران نباش با این طرح مجلس دیگر از فیلتر تلگرام و بقیه خبری نیست
بهر شکل ممکن مقابله می کنیم
اینها می خواهند فسادشان افشا نشود
الفاتحه !!
درسته
اینترنت تو کشورهای اروپایی و عربی ترکیه بسیار ارزانتر از ایران هست پدر مردم دراوردن از انواع گرانی و تورم و بدبختی هنوز هم دست از سر مردم بر نمیدارند ....
وزیری که تمامی مشکلات در حال حاضر از عملکرد وی است می بایست مدافع حرج و مرج و هوچی گری باشد
مگر نظامی در فضای حقیقی با این همه گرفتاریها و مشکلات اقتصادی و اخلاقی در کشور وجود دارد اگر مملکت ما این نظام حقیقی را نداشته باشد مردم خودشان بهتر کشور را اداره خواهند کرد
برای خودمون تعصب میخوریم که جنبه منفی میبینیم اما مثبت بین نیستیم افرادی برای منافع خودشون تصمیم میگیرن و فکر افرادی که کسب کارشان اینترنتی هست زیر پا له میکنن
امربفرمایید باروبندیل خودرا ببندیم بریم جنگل
میشه بپرسم از شما آقای وزیر جناب رئسی رئس جمهور و آقای محسن رضایی و دیگران اعلام کردن که مخالف هستن با این قضیه احتمالا این طرحم آمریکایی ها و اسرائیلی ها دادن که اینترنت قط کنید تا کی میخواین به این بازی موش و گربه ادامه بدید والا بخدا ملت دیگه هیچی ندارن هر چی تو این مملکت بود یا اختلاصش کردید یا هم بخشیدین به اعراب همین اینترنتم قط کنید دوباره میلیونها نفر به جمع بیکاران این مملکت اضافه میکنید اگه به قول خودتون خدایی هست دست از این کاراتون بردارید یه کم به فکر مملکت و مردم باشید
جون حرفات تقریبا درسته ، اما چرا تا بحال اقدامی نکردی ؟
به نفع برادران قاچاقچی وارد کننده تجهیزات اینترنت ماهواره ای است.و حتما آنها پشت ماجرا هستند!
چرا اکثر افسادطلبان همصدا با اونور آبی ها ترسیدن؟
چون دستشون از فضای بی در و پیکر مجازی که مردم رو گول میزدن کوتاه شده.
با این کارتون کسی دیگه شارژ هم ازتون نمیخره همه میرن به سمت اینترنت ماهواره ای .دیگه خود دانید .
دمت گرم بابا ما یه هفته اس داریم همینو میگیم
جالبه، دولت.. قوه قضائیه و...... همه مخالف طرح اخیر اینترنتی هستند،، پس کیا هستند که می خواهند چنین کند؟ فرشتگان؟ یا وابسته گان روس در داخل؟؟؟دست بردارید از این روس نامرد،،،،، سرداران ملی،، جلوی این اجنبی ها را بگیرید....
انشاله که تصوبب نمیشه بعضی از نمایندهای مجلس حد اقلی بلکه با حساسات مردم بازی نکنند
شما وزیر وزرای دولت دوازدهم فقط حرف زدین حقوقی که بابت حرف زدنه یک بیستم این مقداریه که میگیرین...
آقای قالیباف جواب آقای رضا کیانیان را خیلی زیبا پاسخ داده اند لذا این همه منفی بافی یک وزیر آیا توجیهی جز منفی بافی دارد
شما با رئیسیت کم دروغ گفتی ، این دم آخری هم ادامه بده ، نون شنا تو بی قانونیه ، حالا مجلس یک طرحی داده برای قانونمند شدن فضای مجازی ، چرا عصبانی و ناراحت هستید ؟؟؟!!! خسارت محض...
باید با مشورت وهم فکری با افراد دارای تخصص تصمیمات خوبی گرفته شود
a.m:
جهان امروز یک دهکده کوچکی است که محور یا ستون اصلی آن را اینترنت جهانی تشکیل می دهد که با محدودیت بیشتر در هر کشوری، این بنیان فرو خواهد ریخت، دیگر زمان قاجار و پهلوی اول و دوم گذشته و با گسترش و پیشرفت تکنولوژی از جمله در بخش ارتباطات، نمی توان بین مردم و جهان خارج دیوار کشید و مرزها را بست. همین مجلس به اصطلاح انقلابی فرضی را که به هیچ وجه در آینده نزدیک محال نیست، در نظر بگیرد که شبکه جهانی اینترنت به صورت مجانی و ماهواره ای در اختیار مردم جهان قرار گیرد که نه قابل فیلتر است و نه محدودیت می پذیرد، چه خواهند کرد؟ آیا خواهند توانست کنار دست هر ایرانی پلیسی را قرار دهند تا اجرای قانون محدودیت را کنترل کند؟ مگر قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره به کجا رسید؟ دقیقا مانند ممنوعیت استفاده از ویدیو در اول انقلاب شکست خورد. قانون ممنوعیت دوچرخه سواری زنان نیز از همین دست است که عملا شکست خورده است. از این رو تاریخ مصرف چنین طرح هایی تمام شده و در شرایط امروزی آب در هاون کوبیدن است.
وزیری که ۵روز (گلات) دیگه رفتنیه کم حرف بزنه بهتره....
باباخودتونین نه ملت!!
این بابا موقع رفتنشه خواب نما شده ....
دیگرهیچ باغی را،،،باقی نگذاشته اند تا بگویم: " هردم، از "این باغ" بری میرسد!!! تازه تر از، تازه تری میرسد!!!
رابطه دولت‌ها و نظام و نمایندگان و کل اداره کنندگان کلان کشور با افزایش هزینه اینترنت، و اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک و محدودیت اینترنت چیست!!!!!!؟
آذری جهرمی چند ساله که وزیر ارتباطات هستی
تو را جون بچه هات اجازه میدی بچه های خودت آزادانه بدون هیچ قید و شرطی توی نت بگردن
لطفاً جواب بده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی