بازدید 15950
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

غوغای طرح صیانت از فضای مجازی در گوگل و سوال‌هایی که ترند می‌شوند؛ اینترنت چین و روسیه چگونه است؟ / اینترنت iot چیست؟ / اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «اینترنت چین و روسیه چگونه است؟»، «اینترنت iot چیست؟»، «علی‌اکبر جلالی کیست؟»، «چرا روسیه با پرچم خود در المپیک نیست؟»، «اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟»، و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 30 July 2021
غوغای طرح صیانت از فضای در گوگل و سوال‌هایی که ترند می‌شوند؛ اینترنت چین و روسیه چگونه است؟ / اینترنت iot چیست؟ / اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟
روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «اینترنت چین و روسیه چگونه است؟»، «اینترنت iot چیست؟»، «علی‌اکبر جلالی کیست؟»، «چرا روسیه با پرچم خود در المپیک نیست؟»، «اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟»، و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
 

اینترنت چین و روسیه چگونه است؟

همزمان با اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از فضای مجازی که برخی نمایندگان مجلس یازدهم در پی تصویب و قانونی کردن آن هستند، موجی از واکنش‌های تند در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علیه این طرح شکل گرفته است.

بسیاری از کاربران اینترنت نگران آن هستند که پس از اجرایی شدن این طرح، دسترسی ایشان به اینترنت سراسری محدود شده و با مشکلات فراوانی رو به رو شوند.

از جمله پیامد‌های این اتفاق در بحث سئو، ترند شدن برخی سوالات جالب توجه است که یکی از آن‌ها این است: «اینترنت چین و روسیه چگونه است؟»

بسیاری از کاربران در تلاش هستند با مطالعه در مورد وضعیت اینترنت در کشور‌هایی مثل چین و روسیه که گفته می‌شود از اینترنت ملی بهره می‌برند، وضعیت آینده اینترنت در ایران را تجسم کنند.

به صورت مشخص در پاسخ به این سوال می‌توان گفت: در کشور روسیه ما شاهد نوعی اینترنت مستقل هستیم که به دولت روسیه اختیارات زیادی برای فیلتر کردن و کنترل پهنای باند و ترافیک اینترنت می‌دهد و حتی به گفته دولت در مواقع اضطراری می‌تواند اینترنت در روسیه را از شبکه جهانی قطع کند.
 
قانون اینترنت مستقل در روسیه مخالفان زیادی داشته و منتقدان آن نگران محدودیت کاربران هستند و اینکه اوضاع مانند آنچه اکنون در چین است، شود.
 
غوغای طرح صیانت از فضای در گوگل و سوال‌هایی که ترند می‌شوند؛ اینترنت چین و روسیه چگونه است؟ / اینترنت iot چیست؟ / اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟
در چین، اما بر خلاف روسیه بیشتر مرورگر‌ها و شبکه‌های اجتماعی معروف جهان از جمله گوگل، اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر فیلتر است.
 
در قانون اینترنت مستقل روسیه آمده است: با توجه به ماهیت خصمانه آمریکا و استراتژی امنیت سایبری این کشور طرح اینترنت مستقل به اجرا گذاشته می‌شود.

در مورد اینترنت در چین نیز همین نکته کوتاه بس که سانسور اینترنت در چین به دلیل طیف وسیعی از قوانین و مقررات اداری بسیار شدید است و بیش از ۶۰ درصد مقررات اینترنتی توسط دولت چین ایجاد می‌شود که توسط ISP‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی اجرا می‌شود.
 

اینترنت iot چیست؟

همزمان با گسترش تکنولوژی در جهان ما شاهد افزایش کاربرد اینترنت در زندگی روزمره مردم هستیم. جدا از بحث ارتباطات جهانی میان انسان‌ها که به مدد اینترنت محقق شده است، امروزه بحث اینترنت iot یا اینترنت اشیاء نیز بسیار جدی و اتفاقاً کاربردی شده است.

منظور از اینترنت اشیاء اتصال دستگاه و لوازم مختلف مورد نیاز زندگی انسان‌ها مثل خودرو، ماشین لباس شویی، یخچال و... به اینترنت است که سبب می‌شود از فواصل دور و دقیق مدیریت و مورد استفاده قرار بگیرند.

به نظر می‌رسد این سوال نیز پس از مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به صورت پیاپی و زیاد از سوی برخی کاربران در گوگل و سایر موتور‌های جست و جو سرچ می‌شود.

در مورد این نوع از اینترنت توضیح بیشتر اینکه اینترنت اشیا برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر فرصت‌هایی ایجاد می‌کند؛ سیستم‌هایی مانند خودرو‌های هوشمند، یخچال‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند، اسکنر‌های امنیت سایبری بیومتریک، تجهیزات کارخانه هوشمند، مثال‌هایی از اینترنت اشیا هستند که این روز‌ها زیاد به گوشتان می‌خورد. همه این دستگاه‌ها در زیر مجموعه اینترنت اشیا قرار می‌گیرند.
 
غوغای طرح صیانت از فضای در گوگل و سوال‌هایی که ترند می‌شوند؛ اینترنت چین و روسیه چگونه است؟ / اینترنت iot چیست؟ / اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟

در تکنولوژی IoT در اشیای فیزیکی، نرم افزارها، تکنولوژی‌ها و سنسور‌هایی تعبیه شده تا اتصال و تبادل اطلاعات با دیگر دستگاه‌ها و سیستم‌ها، روی اینترنت فراهم شود.
 

علی‌اکبر جلالی کیست؟

پرفسور علی اکبر جلالی را برخی پدر فناوری اطلاعات ایران معرفی می‌کنند که تحصیلات و تخصص او روی مهندسی برق- کنترل و پژوهش‌های الکترونیک متمرکر است.

به تازگی از او کلیپی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که حاوی انتقاد‌های او نسبت به مسئولین در رابطه با نداشتن دید درست نسبت به اینترنت است. این گفته‌ها با بغض و گریه‌هایی معنادار همراه است و سبب شده تا نام دکتر جلالی به یکی از ترند‌های گوگل تبدیل شود.
 
توضیح بیشتر در مورد علی اکبر جلالی اینکه وی متولد ۸ آذر سال ۱۳۳۳ و فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی برق-کنترل دانشگاه ویرجینیای غربی ایالات متحده آمریکا و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و پژوهشگر پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران است.
 
غوغای طرح صیانت از فضای در گوگل و سوال‌هایی که ترند می‌شوند؛ اینترنت چین و روسیه چگونه است؟ / اینترنت iot چیست؟ / اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟

جلالی  به خاطر اولین تلاش‌ها برای توسعه و نفوذ شبکه اینترنت در ایران به ویژه در نقاط روستایی، به پدر فناوری اطلاعات ایران شهرت یافته‌ و صاحب نظریه موج چهارم در فضای (عصر) مجازی است.
 
  • برای آشنایی بیشتر  با علی اکبر جلالی اینجا کلیک کنید

اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟

یکی از معنادارترین ترند‌های گوگل در روز‌های اخیر سوالی است که پیرامون اینترنت ملی در گوگل جست و جو می‌شود و ناظر بر این سوال است که اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟

این سوال نیز قطعاً پس از اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از فضای مجازی پرتکرار شده است. به نظر می‌رسد کاربرانی که این سوال را در گوگل می‌پرسند، از کم و کیف اینترنت ملی آگاهند و در پی پاسخ دیگری هستند.

آن‌ها می‌خواهند بدانند اگر اینترنت ملی یا به صورت علمی دقیقتر شبکه ملی اطلاعات در کشور اجرایی شد، چه شرایط جدیدی را تجربه خواهند کرد و زندگی روزمره آن‌ها چه تغییر و تحولی را تجربه خواهد کرد؟

پاسخ به این پرسش در توان نگارنده این گزارش نیست و امید اینکه در آینده نزدیک متولیان امر بتوانند پاسخ روشنی برای امثال این سوال به ذهن کنجکاو و نگران کاربران ایرانی اینترنت بدهند.
 

چرا روسیه با پرچم خود در المپیک نیست؟

یکی از ترند‌های مهم گوگل در روز‌های گذشته این سوال است که چرا روسیه با پرچم خود در المپیک حاضر نشده است؟

در پاسخ به این سوال به توضیحاتی که در رسانه‌ها پیرامون همین موضوع آمده است، اشاره می‌شود: در مسابقات المپیک توکیو ۲۰۲۰، بیش از ۳۳۵ ورزشکار از روسیه با ورزشکاران دیگر جهان مسابقه می‌دهند. اما برخلاف همتایانشان، این ورزشکاران روس اجازه ندارند از نام، پرچم و سرود ملی تیم کشورشان استفاده کرده و زیر نام سر واژه ROC که شکل کوتاه شده عبارت کمیته المپیک روسیه است مسابقه می‌دهند. در جدول توزیع مدال‌ها نیز نام مدال آوران روس زیر نام ROC قرار گرفته و پرچمی متفاوت از پرچم روسیه نیز استفاده شده است. این اتفاق بدین دلیل است که روسیه به عنوان یکی از پرمدال‌ترین کشور‌ها در ادوار المپیک، از شرکت در مسابقات المپیک توکیو محروم شده است.
 
غوغای طرح صیانت از فضای در گوگل و سوال‌هایی که ترند می‌شوند؛ اینترنت چین و روسیه چگونه است؟ / اینترنت iot چیست؟ / اگر اینترنت ملی شد چه کنیم؟

ماجرا از این قرار است که در دسامبر ۲۰۱۹، آژانس ضد دوپینگ جهان (وادا) روسیه را سال از رقابت در مسابقات بین المللی، از جمله المپیک توکیو و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ محروم کرد. بعد از افشاگری در مورد برنامه دوپینگی که روسیه به آن متهم شده بود، این محرومیت‌ها برای این کشور در نظر گرفته شد. برای سال‌های بسیاری، سوت زنان و بازرسان روسیه را به راه اندازی یک برنامه دوپینگ پیچیده متهم کرده بودند که در نهایت باعث شده بود بسیاری از فدراسیون‌های بین المللی، ورزشکاران این کشور را از شرکت در رقابت‌های مهم محروم کنند. در سپتامبر ۲۰۱۸، بعد از چنین تحقیق گسترده، وادا این محرومیت‌ها را لغو کرد به شرطی که روسیه داده‌های ورزشکاران خود که در آزمایشگاه مسکو وجود داشت را به قانونگذاران دوپینگ تحویل دهد که می‌توانست به این ارگان در شناسایی صد‌ها ورزشکار روسی که در ورزش‌های مختلف دوپینگ و تقلب کرده بودند کمک کند.

در ادامه روسیه به دستکاری در این اطلاعات متهم شد و در نهایت وادا تصمیم گرفت، محرومیت ۴ ساله این کشور از رقابت‌های بین المللی را اجرایی نماید. در سال ۲۰۱۴، یولیا استپانووا دونده ۸۰۰ متر روسیه و شوهرش ویتالی، کارمند سابق آژانس ضد دوپینگ روسیه، RUSADA، در یک مستند آلمانی حضور یافته و از ماجرایی پرده برداشتند که بعد‌ها به «پیچیده‌ترین برنامه‌های دوپینگ» در تاریخ ورزش معروف شد. دو سال بعد، یک سوت زن دیگر، گریگوری رودچنکوف که رییس سابق RUSADA بود نیز در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرد روسیه یک برنامه دوپینگ بسیار دقیق و پیچیده را با کمک دولت این کشور راه اندازی و پیاده می‌کند. ادعا‌های رودچنکوف بسیار تکان دهنده بود. او مدعی شد که کمیته ضد دوپینگ روسیه با همکاری سرویس‌های امنیتی این کشور نمونه‌های ادرار گرفته شده از ورزشکاران در جریان المپیک زمستانی سوچی را از طریق یک سوراخ مخفی در دیوار آزمایشگاه این کمیته تعویض کرده اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۳
به جای حل دغدغه ها هر روز یک دغدغه درست می کنند. فکر نکنم پولی که نمایندگان می گیرند حلالشان باشد.
امان از بی سوادی برخی‌ها که اسیر جو سازی افراد مغرض شدن و فکر می کنند اینترنت قطع یا اینستا و... فیلتر می شود
اینترنت ملی یعنی تمام سایت ها و پیام رسان ها و ... خارجی حتی با فیلترشکن هم غیر قابل دسترس می شوند فقط سایت ها و پیام رسان ها و ... داخلی با تعدادی از سایت ها و پیام رسان ها و ... که تایید شوند قابل دسترسی خواهند بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
آن شبکه ملی اطلاعات است و یعنی ترافیک داخلی به
خارج نرود و قیمت هم ارزان تر تمام شود
در کشورهای غرب جانتان هم همین طرح مجلس را اجرا می کنند
فکر کنم برنامه های اینترنت ایران از کشور چین استفاده بشود چون ایران نشان داده که این کاره نیست به تنهایی ما چقدر سریع داریم پیشرفت می کنیم
اولین اثرات قرارداد ۲۵ ساله ننگین.
درصورتی که همانطور نشد با ویدووماهوارهامبارزه ودیش ماهواره در بامها همگانی شده ،با ورود اینترنت ماهواره ای که ۱۰۰۰ برابر قدرت بیشتر باب میشود و اینترنت ایران و شرکتهای اینترنتی همه ورشکست خواهندشدبا این ندانم کاری بدون مطالعه
ماهرچیزبدی را هرکجای دنیااست بایدیادبگیریم وکپی کنیم بدون آنکه چیزهای خوب آنهاراتقلیدکنیم شمابیائیداقتصادمارابه اندازه یک دهم اقتصادچین کنیدکارهای خوب آنهاراچون تعامل خوب باپیشرفته‌ ترین کشورهای دنیاتقلید کنید ‌درمورداینترنت در چین درست است که بعضی‌‌سایتهافیلترشده است والبته نه همه
ولی آنقدرسرعت اینترنت درچین بالااست که اگرکسی درآنجاازفیلترشکن هم بخواهداستفاده کند بسیاربسیارسرعت بالاتری ازاینترنت مادربهتربن حالات وبدون فیلترشکن دارد گذشته ازآن چرانبایدماازکشورهائیکه ازنظرعلمی سرآمددنیاهستندتقلیدکنیم. البته اگربخواهیم تقلیدکنیم والگوقراردهیم چراخودمان ‌نباشیم وازهمه بهتر وسرتر باتمدنی کهن نباشیم
ما در فضای مجازی با دو نوع فعالیت مواجه هستیم فعالیتی که از قبیل فعالیت اقتصادی نیاز به احراز هویت داره و فعالیتی که نیاز به احراز هویت نداره و علت دعواها بخاطر این هستش که بین این دو مرز تفکیکی وجود نداره مثلا کسی که در خبرگزاری ها و یا گروه های شبکه اجتماعی عادی و خانوادگی و دوستانه فعالیت داره نیازی به صیانت و احراز نداره و برای حفظ امنیت دوست داره یا نظر ناشناس و یا برای عده ای محدود نظر بده ...
در کشور های دیگه برای فضای مجازی قانون دارند ...بچه ها تا قبل از 18سالگی نمیتونند ایمیل داشته باشند....بچه های ما اینجا از موقعی که تو قنداقند اجازه دارند بدون محدودیت به همه ی موارد اخلاقی و غیر اخلاقی و مزخرفترین موضوعات و متن ها و فیلم ها دسترسی داشته باشند و کلاهبرداران هم به راحتی در همه ی پیام رسان های خارجی می تونند مردم را فریب بدن و اخاذی و هزار تا جرم دیگه را مرتکب بشن و چون تو ایران این پیام رسان ها نمایندگی ندارند کسی نمیتونه این موارد را پیگیری کنه....اگه فضای مجازی را مدیریت نکنند این مردم هستند که آسیب می بینند.
ناشناس محترم ساعت ۱۵:۲۰ ازاینکه فرمودیددرکشورمابچه هااززمانیکه درقنداق هستندازاینترنت استفاده میکنند تانود ونه سالگی درست ولی اینکه فرمودیددرکشورهای دیگرجوانان زیر۱۸ سال نمیتواننداراینترنت استفاده کنندونیزفضای مجازی بشدت تحت کنترل است راچون شمامیفرمائیدحتماًقبول میکنیم ولی اگر نام انکشورهائی راکه فرمودیدبرای اگاهی واضافه شدن اطلاعات عمومی مابفرمائیدتشکرمیکنیم البته کره شمالی راقبول نیست چون خودمان گفتیم کشورویاکشورهای دیگربقول خودتان رااگرنام ببرید ازشماودانش خوبتان استفاده میکنیم میدانیم که آنقدردست ودلبازهستیدکه اجازه میدهیددانش‌ماهم چون دانش شمارشدکند
فقط بلدن بگن چین این کار کرده چرا نمی‌بینید اقتصاد چین چقدر پیشرفته است چرا نمی بینید سرعت اینترنتشون اینقدر بالاست که با فیلتر شکن هم از سرعت معمولی ما بالاتره .می شه بگید الان بیشتر مردم گوشیهاشون آیفون و باید برنامه های اصلی را بریزند چکار کنند یا همونهایی که سامسونگه و مدلش بالاست .یعنی کلا گوشیهامون بریزم سطل آشغال اونم با اینم قیمت گوشی بریم گوشی آشغالی بخریم.می شه بگید تو این کرونا دوازده میلیون نفر آدمی که کسب و کار اینترنتی دارند از کجا باید نون بخورن .ولا با این پولها هم قبر جا نمی دن که بریم بمیریم .خدا لعنتون کنه این جور برای مردم تصمیم نگیرید آشغالها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار