بازدید 9551

دعوت تبلیغات اسلامی تهران برای برپایی عزاداری محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: در حال حاضر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برگزاری مراسم محرم هستیم.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ 28 July 2021

به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام والمسلمین «علی اصغر سهرابی» مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره پیشنهادات به ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم محرم گفت: سال گذشته تجربه بسیار خوبی در زمینه برگزاری مراسم محرم داشتیم. سازمان تبلیغات نیز در حال رایزنی است و نقطه نظراتی درباره پروتکل‌های برگزاری محرم دارد که ان‌شاءالله به مسئولان ذیربط اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آن چیزی که مشخص است، براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا طبق دستورالعمل سال گذشته این فرصت برای برگزاری مراسم محرم وجود دارد.

سال گذشته تجربه بسیار خوبی در زمینه برگزاری مراسم محرم داشتیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران تصریح کرد: در ابتدای یک راه نرفته نیستیم و این مسیر در سال گذشته یک بار طی شده است و همانطور که اشاره کردم، تجربه بسیار خوبی داریم. براساس برآوردهای میدانی که سازمان تبلیغات استان تهران نقطه به نقطه در سال گذشته داشت، در موارد مختلف اغلب شاهد رعایت ۹۰ درصدی بوده‌ایم. هیات‌ها اثبات‌ کرده‌اند که در این زمینه متعهد و همراه هستند و علیرغم هزینه‌های مضاعفی که متحمل شده‌اند، به نحو احسن مراسم را برگزار کردند که مورد تقدیر رهبر انقلاب نیز قرار گرفت و مسئولان وزارت بهداشت هم از هیات‌ها تقدیر کردند. برنامه‌ها در سال گذشته اجرا شد و اینگونه نیست که تجربه اول‌مان باشد.

بیش از ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های محرم سال گذشته رعایت شد

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی با بیان اینکه ما در سال گذشته قبل از برگزاری مراسم محرم اعلام کردیم که هیاتی‌ها قانون‌مدار هستند، خاطرنشان کرد: هیاتی‌ها به رعایت هر دستورالعملی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود، متعهد هستند و اگرچه ما به برخی جزییات دستورالعملی که در سال گذشته ابلاغ شد، انتقاد داشتیم، اما با همان دستورالعمل پیش رفتیم. بررسی بازرسان ما نشان داد که بیش از ۹۰ درصد پروتکل‌ها رعایت شده است. هیات‌های چند ده هزار نفره در همین تهران بدون مشکل در سال گذشته برگزار شد، البته مواردی هم بود که تذکرات جزئی به آن‌ها داده شد.

واکنش به برگزاری مراسم مسلمیه بدون مجوز ستاد کرونا

وی با اشاره به برگزاری مراسم مسلمیه در هفته گذشته ادامه داد: وقتی می‌بینیم یک اشتیاق، اقبال و عطشی برای اجرای مراسم وجود دارد با یک کلمه تعطیل است، مسئله حل نمی‌شود. ما اگر پیش‌دستی نکنیم و پروتکل‌ها را مصوب نکنیم و زیرساخت و فضا را ایجاد نکنیم این اختلالات و ازدحام‌ها پیش‌ می‌آید و طبیعی است. جمع بسیاری از جوانان دوست دارند در مراسم اصیل و سنتی مسلمیه شرکت کنند، بنابراین اگر ما یک کلمه بگوییم نه، مشکل حل نمی‌شود. سال گذشته هم در خصوص برگزاری مراسم محرم اگر می‌گفتیم مراسم تعطیل است، قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شدیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: وقتی حاکمیت و ارگان‌های ذیربط تلاش نکنند تا این انرژی و اشتیاق جوانان را در یک ساختار کم ریسک مدیریت کنند؛ همین می‌شود که دیدیم. ما این را از قبل پیش‌بینی کرده و تذکر داده بودیم. جلسه‌ای هم که برای تدبیر برگزاری مراسم مسلمیه برگزار شد، قبل از برگزاری مراسم و با پیشنهاد ما بود. البته این جلسه یکبار کنسل شد و دوباره برگزار کردند و دو روز قبل از مراسم این جلسه برگزار شد.

اختلال و ازدحام در مراسم مسلمیه ناشی از بی‌تدبیری بود

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی خاطرنشان کرد: آستان حضرت عبدالعظیم با ارسال نامه‌ای به استاندار اعلام کرده بود که امسال نیز بنا ندارد مراسم را اجرا کند و درب‌های حرم را خواهد بست. بعد از این نامه، جلسه برای اقناع شورای هیات‌ها و کانون مداحان برگزار شد.این مسائلی که در ایام مسلمیه شاهد بودیم از بی‌تدبیری حاصل شد، در حالی‌که می‌شد تدابیری برای این موضوع داشت. مسئولان هم می‌دانستند که عده‌ای خواهند آمد، اما تصمیم در این خصوص با سازمان تبلیغات نبود.

او تصریح کرد:‌ در جلسات، نمایندگان ما از برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌ها دفاع کرده بودند در آن زمان شرایط مجاز اعلام شده بود و در فضای باز، امکان‌ برگزاری مراسم با تدابیر لازم وجود داشت. حتی با فرض اعلام تعطیلی مراسم هم چون برآورد شده بود که جمعیتی حتما می‌آیند، می‌شد فضایی برای آن‌ها ایجاد کرد. این تجربه تلخ را در سال گذشته در ایام مسلمیه نیز داشتیم که معتقدم در سال گذشته هم بی‌تدبیری شد و امسال هم این بی‌تدبیری تکرار شد.

در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برگزاری مراسم محرم هستیم

وی با بیان اینکه قطعا کسی انگیزه‌ای برای به خطر انداختن جان مردم ندارد، گفت: اگر ما پیشرو بودیم و فضا را ایجاد می‌کردیم، قطعا می‌توانستیم این جمع جوان با انگیزه و اشتیاق را ساماندهی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی در پاسخ به این سوال که برای اینکه در مراسم‌های محرم با چنین مشکلاتی مواجه نشویم، آیا تدابیر لازم اندیشیده شده است؟ تصریح کرد: در حال حاضر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برگزاری مراسم محرم هستیم. با آموزش و پرورش و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مکاتباتی داشتیم و این فرصت را فراهم می‌کنیم که مانند سال گذشته امکان دسترسی هیات‌ها به فضای باز وجود داشته باشد. در سال گذشته یک اعلامیه جامعی را تنظیم و منتشر کردیم، براساس آن هر هیاتی می‌توانست در محل خود از خدمات ارگان‌ها مانند فضای باز استفاده کنند. همچنین سامانه‌هایی برای این منظور اعلام خواهد شد، البته یک سری از سازمان‌ها نیز فرآیندهای خاص خود را دارند که ما همه این موارد را به صورت تجمیعی به هیات‌ها اعلام خواهیم کرد.

برخی هیات‌ها فضای لازم برای برگزاری مراسم محرم را گرفته‌اند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: برخی از هیات‌ها نیز در حال حاضر فضای لازم را برای برگزاری مراسم محرم گرفته‌اند. ما امیدواریم همه ارگان‌ها مانند سال گذشته به پای کار بیایند تا بتوانیم در وهله اول فضا را تامین کنیم و بعد از آن کمک کنیم به تامین تجهیزاتی که هیات‌ها برای برگزاری مراسم در فضای باز نیاز دارند. در سال گذشته هیات‌ها در خصوص تامین تجهیزاتی مانند موکت، باند و ... مشکل داشتند و برخی از ارگان‌ها مانند سپاه و شهرداری که از این تدارکات در اختیار دارند به ما کمک می‌کردند. موضوع بعدی اقدامات بهداشتی است که در سال گذشته نیز ارگان‌ها در این خصوص با هیات‌ها، همکاری خوبی داشتند. اوقاف و شهرداری نیز در این زمینه بسیار کمک کردند و اقلام متعددی در حجم بالا به هیات‌هایی که طبق پروتکل برنامه‌هایشان را اجرا می‌کردند، اهدا کردند.

وی تاکید کرد: براساس اعلام اولیه ستاد ملی مقابله با کرونا، مبنا پروتکل سال گذشته است که ایراداتی دارد و ما در حال تلاش هستیم تا این ایرادات رفع شود و ما پروتکل قوی‌تری برای برگزاری مراسم محرم داشته باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۱۲
سلام بر امام حسین و یارانش . ولی فکر کنم صلاح نباشه برگزاری مراسم عزاداری . توی خیلی از جاها به هیچ وجه رعایت نمیشه . خیلی ها بدون ماسک و رعایت مسایل بهداشتی وارد مراسم می شوند .
حاج آقامیشه توضیح بدید زیر ساخت یعنی چی کرونا داره هر 4 دقیقه یک ایرانی داره فوت میکنه ماسک زدن دوا درد هم نمیشه واکسینه همه در دو نوبت وسلام
امام حسین (ع) هم اگه بود برای این وضعیت اقتصادی و معیشتی و رفاهی مردم میگریست نه برای شهادت خودشان!!
کرونا فقط در جشن ها و مسافرت ها پیدایش می شود
شما حالتان خوب است؟
پس کرونا کشکه...
در شرایط خطرناک فعلی کرونایی در ایران اگر برگزاری مراسم های عزاداری ممکن است پس مسافرت و برگزاری جشن ها هم مشکلی نباید داشته باشد. مگر ویروس کرونا تشخیص می دهد که مزاسم ها جشن اند یا عزاداری ؟؟؟
برگزار کنیدتا برگزار کنیم
بابا به فکر سلامت جامعه باشید

از بی غیرتی بی کفایتی خستگی و درمانده گی مسئولین این کشور

احدی از مردم هیچ خواسته ایی ندارند چون می دانند کسی به فکر مردم نیست

پس مردم خودشان باید به فکر سلامت خودشان باشند
بعد مرثیه برای تشنه لبان کربلا و سالار شهیدان، یک نطقی هم برای تشنگان خوزستان بخونید
هم صوابه و هم ثواب داره
ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
كرونا تموم شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

خب بسلامتي!............................
شانس آورديم المپيك در ايران برگزار نشد وگرنه بعضيها از سر تعصب و لجاجت با پزشكان و كارشناسان مي گفتند حتما بايد با حضور تماشاگر باشه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر