بازدید 10964

بی‌کیفیت‌تر شدن نان در قزوین به رغم افزایش قیمت

قیمت نان از ابتدای مردادماه در استان قزوین افزایش یافته اما متاسفانه ارتقای کیفیت آن که مطالبه جدی و به حق مردم بوده به فراموشی سپرده شده است.
کد خبر: ۱۰۶۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰ 26 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، نان به عنوان یک نعمت الهی همواره در فرهنگ ایرانی بسیار مورد توجه و تکریم بوده است و شهروندان ایرانی همیشه تلاش کرده اند از اسراف و تبذیر و دورریز آن جلوگیری کنند.

در این میان متاسفانه کیفیت پایین نانی که به دست شهروندان می رسد باعث می شود که نان ها قبل از رسیدن به سر سفره بیات و غیرقابل مصرف شوند و شهروندان چاره ای جز دورریز آن نداشته باشند.

موضوعی که وقتی از نانوایان دلیل آن را می پرسیم به کیفیت پایین آردهای توزیعی و همچنین بالا رفتن قیمت حامل های انرژی و به صرف نبودن نانوایی ها اشاره می کنند.

با توجه به تمامی این مباحث، قیمت نان در استان قزوین از ابتدای مردادماه گران شد و قیمت هر عدد نان لواش سنتی از ۳۵۰ به ۶۰۰ تومان، لواش نیمه ‌دولتی از ۳۵۰ به ۵۰۰ تومان، لواش دولتی از ۲۵۰ به ۴۰۰ تومان، نان بربری به هزار و ۲۰۰ تومان و سنگک به ۲ هزار تومان افزایش یافت.

در این میان آنچه که شهروندان قزوینی نسبت به آن به شدت گلایه دارند بی توجهی به کیفیت نان و در واقع بی کیفیت تر شدن نان ها به رغم افزایش قیمت آنها است.

رسیدگی به کیفیت نان مطالبه شهروندان قزوینی

یکی از ساکنان محله غیاث آباد شهر قزوین که برای خرید نان سنگک به نانوایی محلشان مراجعه کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال ارایه نان با قیمت جدید شاهد بحث و گفت و گو مشتری ها با نانوا بر سر افزایش قیمت و کاهش کیفیت نان هستیم.

فرشته محمدی اضافه کرد:متاسفانه بعد از افزایش قیمت نان نه تنها کیفیت آن افزایش نیافته بلکه نسبت به قبل هم کاهش داشته است.

این شهروند گفت: ما از مسوولان و دستگاه های متولی، اتحادیه و صنف مربوطه درخواست داریم رسیدگی بیشتری بر کیفیت نان داشته باشند تا از اسراف و دورریز شدن آن جلوگیری شود.

چانه‌های نان در نانوایی‌های قزوین وزن شده و دقیق نیست

یک شهروند دیگر از محله مینودر شهر قزوین به خبرنگار ایرنا گفت:متاسفانه نانوایان تنها به فکر افزایش قیمت نان هستند ولی بعد از افزایش قیمت ها به افزایش کیفیت نان هیچ توجهی ندارند.

اکبر علیمحمدی ادامه داد: همچنین شاهد هستیم که چانه های نان به رغم نصب شدن وزن مصوب در شیشه های نانوایی با وزن اعلام شده همخوانی ندارد و اصلا در برخی از نانوایی ها هیچ ترازویی برای وزن چانه مشاهده نمی شود.

بی کیفیت تر شدن نان در قزوین به رغم افزایش قیمت

وی اضافه کرد: بی کیفیتی و کوچک شدن نان موجب خرید بیشتر شهروندان و در نهایت اسراف این نعمت الهی می شود و از طرف دیگر حس اعتماد شهروندان به نانوایی ها را کم کم خدشه دار می کند.

علیمحمدی با بیان اینکه نظارت جدیی بر نانوایی ها صورت نمی گیرد، ادامه داد: ساعت کاری نانوایی ها در شیفت های صبح و بعد از ظهر تنظیم نشده است و بعضا در یک منطقه مثل مینودر هنگام عصر هیچ نانوایی پخت ندارد که دلیل آن از سوی نانوایی ها تخصیص نیافتن آرد کافی عنوان می شود.

وی گفت: از مسوولان تقاضا داریم در کنار افزایش قیمت، بحث افزایش کیفیت و وزن نان های پخت شده در سطح استان را بررسی کنند.

مسوولان به وضعیت نانوایی ها رسیدگی کنند

یکی از ساکنان شهر شال در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از مسوولان درخواست داریم به اوضاع نانوایی ها رسیدگی کنند چون واقعا مردم در مضیقه و تنگنا قرار گرفته اند.

امیر علی محمدی اضافه کرد:چرا بعضی از نانوایی ها با وجود داشتن سهیمه آرد پخت نمی کنند و اگر تخلفی صورت می گیرد چرا دستگاه های نظارتی اقدامی نمی کنند؟

وی افزود : چرا به رغم افزایش قیمت نان، کیفیت آن پایین آمده است و آیا بر نانوایی ها نظارتی صورت می گیرد و اگر نظارت هست پس چرا نان بی کیفیت تر می شود؟

این شهروند شالی ادامه داد: بی نظمی در کار نانوایی ها و تعطیلی برخی از آنها موجب ازدحام جمعیت در نانوایی های دیگر در وضعیت قرمز کرونایی شده است که بحث و دعوای شهروندان را برای خرید نان شاهد هستیم.

وی با بیان این پرسش که چرا ساعت کار نانوایی ها کم شده است؟ افزود: در شهر شال در ساعات اولیه صبح یک واحد نانوایی هم برای خرید نان پیدا نمی شود و بعد از ظهر هم کلا تعطیل هستند، آیا نظارتی بر این موضوع صورت گرفته است؟

گشت های نظارت بر نانوایی های استان قزوین تشدید شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال افزایش قیمت نان از ابتدای مردادماه سال جاری گشت های ویژه را اضافه کرده ایم و گشت مشترک با اتحادیه نانوایان داریم و خود اتحادیه هم بازرسی انفرادی انجام می دهد.

عزیزالله افضلی گفت: اتاق اصناف استان و بسیج اصناف هم از واحدهای نانوایی بازرسی می کنند و به تازگی تقریبا سه مورد کسر سهیمه واحدهای نانوایی متخلف را اعمال کرده ایم.

بی کیفیت تر شدن نان در قزوین به رغم افزایش قیمت

وی اضافه کرد: استاندار قزوین در جلسه تنظیم بازار استان دستور دادند که این بازرسی ها با توجه به افزایش قیمت اعمال شده، تشدید شود و مردم نیز می توانند از طریق سامانه ۱۲۴ شکایت خود را ثبت کنند تا بررسی کنیم.

افضلی افزود: پرونده نانوایی های متخلف را به تعزیرات حکومتی ارسال می کنیم و تعزیرات هم مکلف شده است بدون نوبت به این پرونده ها رسیدگی کند و علاوه بر جرایم مصوب براساس قانون، کارگروه آرد و نان استان نیز سهیمه آرد نانوایی های متخلف را قطع می کند.

۱۶۰ پرونده تخلف نانوایی‌ها در قزوین تشکیل شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت:۱۶۰ پرونده تخلف نانوایی‌ها در سطح استان به مبلغ بیش از ۶ میلیارد ریال تشکیل و برای صدور رای به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

افضلی افزود: هزار و ۶۹۱ نانوایی در سطح استان فعالیت دارند که بازرسان سازمان به صورت مستمر بر آنها نظارت و بازرسی می‌کنند.

وی گفت:از ابتدای سال‌جاری هشت هزار و ۳۳۳ فقره بازرسی از واحدهای نانوایی سطح استان با حضور بازرسان سازمان صمت و با همراهی فرمانداری ها، بخشداری ها، اتاق اصناف و اتحادیه ها صورت گرفت.

افضلی ادامه داد:این بازرسی‌ها در نهایت منجر به تشکیل ۱۶۰ فقره پرونده به ارزش بیش از ۶ میلیارد ریال شد که جهت رسیدگی و صدور رای به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال گردید.

وی عمده تخلفات صورت گرفته را کم فروشی، گرانفروشی، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و عرضه آرد در خارج از شبکه اعلام کرد.

افزایش قیمت نان در قزوین در کنار افزایش وزن چانه صورت گرفته است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: اگر قیمت یک نوع نان در ظاهر ۴۰ درصد افزایش یافته ولی وزن آن نیز افزایش یافته است چون در ۲ سال و اندی گذشته که نان افزایش قیمت نداشته است از وزن چانه کم شده بود و وقتی وزن نان کم می شود کیفیت آن نیز کاهش می یابد.

افضلی گفت: ما وزن همه نان ها را نسبت به سال ۹۸ افزایش داده ایم و میزان افزایش قیمت با احتساب افزایش وزن چانه کلا ۲۳ درصد می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: همین موضوع، یکی از اعتراضات اتحادیه نانوایان است مبنی بر اینکه با در نظر گرفتن افزایش وزن نان، میزان افزایش قیمت آن ۱۵ درصد هم نمی شود.

افضلی گفت: اگر ظرف دوهفته آینده، کنترل و نظارت مناسبی به اتفاق اتاق اصناف بر نانوایی ها صورت گیرد و نانوا از ترازو استفاده کند بخشی از نارضایتی ها کاهش می یابد.

بی کیفیت تر شدن نان در قزوین به رغم افزایش قیمت

وی افزود: در حال حاضر در مراجعات و بازرسی ها مشاهده می کنیم که نانوایان بدون ترازو و همه چشمی کار می کنند و اذعان می کنند که دستشان به وزن چانه عادت کرده است و البته ما اعلام کرده ایم که این رویه را قبول نداریم و باید چانه نان را وزن کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: اگر بتوانیم این رویه را در بین نانوایان جا بیندازیم کیفیت و قیمت نان با هم افزایش می یابد و افزایش قیمت نان بیشتر موجب ساماندهی نانوایی ها می شود.

وی افزود:اگر این رویه در بین واحدهای نانوایی استان جا بیفتد مردم نیز رضایت پیدا می کنند و نان با کیفیت و قیمت مناسبت به دست مصرف کننده می رسد.

افزایش قیمت نان در استان قزوین بین ۲۳ تا ۳۷ درصد بوده است

رییس اتحادیه نانوایی های شهرستان قزوین گفت: افزایش قیمت نان در سطح این استان بین ۲۳ تا ۳۷ درصد اعمال شده است البته به غیر از لواش سنتی تنوری استان که برند قزوین محسوب می شود.

محمد(مصیب) بهرامی گفت: ما وزن این نان را بالا برده ایم و قیمت آن با افزایش ۴۷ یا ۴۸ درصدی از ۳۵۰ به ۶۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی گفت: میانگین افزایش قیمت نان در استان قزوین زیر ۳۵ درصد است و البته در کنار آن وزن نان نیز که قبلا کاهش یافته بود بالا رفته است.

بهرامی با اشاره به قیمت های جدید نان در استان، گفت:قیمت سنگک با ۴۰۰ گرم وزن چانه و هزار و ۳۰۰ تومان قیمت به ۵۰۰ گرم و ۲ هزار تومان و نان بربری با ۵۱۰ گرم وزن چانه و ۸۵۰ تومان به ۵۲۰ گرم وزن چانه و هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

بی کیفیت تر شدن نان در قزوین به رغم افزایش قیمت

وی با اشاره به آردهای عرضه شده در نانوایی ها گفت: ما دو نوع آرد موسوم به آرد نوع یک یارانه ای و نوع دو غیریارانه ای داریم و هر دو دولتی هستند و تفاوت چندانی ندارند.

این مسوول در خصوص کیفیت پایین نان، افزود: با توجه به فصل تابستان و گرمی هوا و اینکه تازه گندم های برداشت شده وارد چرخه مصرف می شود موضوع کیفیت پایین نان طبیعی است.

بهرامی گفت: گرمی هوا موجب سست شدن آرد و بی کیفیت شدن نان می شود و خود نانوایان نیز نسبت به این موضوع گلایه دارند و البته ما آنها را به نصب کولر و خنک کردن فضای نانوایی برای جلوگیری از سست شدن آرد راهنمایی می کنیم.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که آرد قزوین هم کیفیت آرد تهران را ندارد ولی در کل کیفیت نان در قزوین بد نیست هرچند نانوایی های سنگکی به خاطر کشیده نشدن آرد و بی کیفیت شدن آن گلایه دارند.

این مسوول گفت: ۸۰ درصد نانوایان قزوین، انسان های زحمت کش و شریفی هستند و نمی گوییم نمره همه ۲۰ است و تخلفی ندارند ولی اگر تخلفی از برخی سربزند ما هم بدون اغماض برخورد می کنیم.

نیم نگاه:

شهروندان قزوینی با افزایش قیمت نان که به دنبال بالا رفتن قیمت حامل های انرژی و تورم موجود اعمال شد افزایش کیفیت نان را نیز مطالبه می کنند.

موضوعی که تحقق آن نیازمند عزم دستگاه های اجرایی از سازمان صنعت،معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان است تا با تشدید گشت های نظارتی و برخورد جدی با متخلفان زمینه تحقق آن فراهم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها