بازدید 7430

«الهام علی‌اف» پایان درگیری در قره باغ را اعلام کرد

رئیس جمهور آذربایجان با اعلام پایان درگیری در قره باغ گفت که «اکنون وقت اندیشیدن به صلح است».
کد خبر: ۱۰۶۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱ 19 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت: «درگیری در قره باغ به پایان رسیده است، وقت آن است که به صلح بیندیشیم».

علی‌اف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در باکو گفت: «آذربایجان به درگیری طولانی مدت پایان داد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را تحقق بخشید. درگیری به پایان رسیده است، اکنون زمان آن است که به صلح بیاندیشیم».

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در دیدار روز یکشنبه با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان، با وی درباره بحران قره باغ گفتگو کرد. در این دیدار، میشل از حمایت اتحادیه اروپا برای میانجیگری بین‌المللی جهت حل اختلافات میان باکو و ایروان خبر داد.

میشل روز گذشته نیز در ارمنستان با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرده بود. رئیس شورای اروپا در این سفر تاکید کرد که اتحادیه اروپا گروه مینسک به ریاست مشترک ایالات متحده، روسیه و فرانسه را تشویق می‌کند که به مسئولیت خود عمل کنند و برای حل و فصل اختلافات میان این دو کشور وارد عمل شوند.

گفتنی است، در پایان سپتامبر سال ۲۰۲۰ با آغاز جنگ در قره باغ کوهستانی و تبدیل شدن آن به یک درگیری طولانی مدت میان نظامیان آذربایجان و ارمنستان دوطرف متحمل تلفات غیرنظامی فراوانی شدند.

با این حال، تلاش‌های بسیار طرفین برای انعقاد آتش بس سرانجام در شب دهم نوامبر ۲۰۲۰ به ثمر رسید و جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهایت با وساطت مسکو توافق کردند که تبادل آتش را کاملاً متوقف کرده و زندانیان و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند.

به موجب این توافقنامه، ایروان همچنین مناطق کلباجار، لاچین و اقدم را به باکو واگذار کرد. علاوه بر این، نیروهای حافظ صلح روسیه نیز در منطقه مستقر هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر