بازدید 10434

هر آنچه از گلندزنی کابل باید بدانید

گلند کابل، یکی از همین تجهیزات پر استفاده است که نحوه‌ی نصب آن هم کار پیچیده‌ای نیست. در این مقاله قصد داریم به طور کلی، با روش گلند زدن کابل آشنا شویم. در صورتی که قصد خرید گلند کابل داشته باشید، این مقاله می‌تواند شما را کمک کند.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸ 15 July 2021

در برق‌کشی یک ساختمان از ابزار و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. برخی از این ابزار، برای افزایش ایمنی سیستم برق‌رسانی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر برای افزایش راحتی فرآیند برق‌کشی و نصب سیم‌ها و سایر تجهیزات ضروری مورد استفاده است. البته در این بین می‌توانید برخی از ابزار هم پیدا کنید که به عنوان اجرای هر دو کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با توجه به این که ممکن است برخی اشکالات جزئی در سیستم برق‌رسانی به وجود بیاید یا این که هر چند وقت یکبار، بهتر باشد برخی از تجهیزات و قطعه‌ها را عوض کنید، بهتر است که با نحوه‌ی کارکرد و نصب برخی تجهیزات و قطعات لازم در سیستم برق‌رسانی هم آشنا باشید.

گلند کابل، یکی از همین تجهیزات پر استفاده است که نحوه‌ی نصب آن هم کار پیچیده‌ای نیست. در این مقاله قصد داریم به طور کلی، با روش گلند زدن کابل آشنا شویم. در صورتی که قصد خرید گلند کابل داشته باشید، این مقاله می‌تواند شما را کمک کند.

هر آنچه از گلندزنی کابل باید بدانید

لزوم استفاده از گلند

گلند کابل، معمولا برای وصل کردن و محکم کردن کابل‌ها، روی تابلو برق استفاده می‌شود. ساختار کلی این قطعه، به این صورت است که روی آن شیارهای مخصوصی قرار دارد. در کنار گلند هم یک لاستیک پیوسته دیده می‌شود. کابل، از شیارهای موجود در گلند عبور می‌کند و با کشیدن لاستیک، روی تابلو سفت می‌شود. به این صورت، امکان حرکت و در نتیجه آسیب رسیدن به کابل‌ها، به حداقل می‌رسد. علاوه بر این، سیم‌ها با استفاده از گلند، از شر برخی از آلودگی‌های خارجی، مانند گرد و غبار و رطوبت و روغن و سایر آلودگی‌ها هم در امان می‌مانند.

با توجه به این که در هر شرایطی و در هر ساختمانی، نیازهای مخصوص و منحصر به فردی وجود دارد، برای همین نیاز به گلند کابل و نحوه‌ی استفاده از این قطعه هم در هر شرایطی و از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت خواهد بود. برای همین است که با یک گشت و گذار ساده در بازار محصولات و تجهیزات برقی می‌توانید انواع گلند کابل پیدا کنید که در فاکتورهای مختلفی با یکدیگر فرق دارند. از جمله میزان IP، یا جنس ساخت. برخی از گلندها هم در عملکرد می‌توانند با بقیه تفاوت داشته باشند. برای مثال گلند فلکسیبل، از جمله گلندهایی است که انعطاف بیشتری دارد و می‌تواند در شرایط خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

هر آنچه از گلندزنی کابل باید بدانید

راهنمای گام به گام گلند زدن کابل

فرقی ندارد از چه نوع گلندی استفاده می‌کنید. گلند فلزی باشد یا پلاستیکی. برای نصب گلند روی کابل، برخی از قدم‌های مشترک را باید طی کنید. این گام‌ها، تا حد زیادی عمومی هستند و با خرید هر نوع از گلندی می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید. در ادامه، به طور قدم به قدم، این مراحل را بررسی می‌کنیم.

  • در مرحله‌ی اول، با توجه به فاصله‌ی مشخص‌شده تا تابلو، کابل را با استفاده از یک سیم فلزی می‌بندیم. دقت کنید که تا حد ممکن کابل محکم بسته شود. اما نه به اندازه‌ای که به سیم آسیبی وارد کند.
  • در مرحله‌ی بعدی، با استفاده از اره یا هر وسیله‌ی برنده‌ی دیگری که بتوانید از آن استفاده کنید، لایه‌ی اول را برش دهید. سپس شیلد کابل را هم به طور مختصر ببرید.
  • پس از این که شیلد را برش دادید، می‌توانید کابل را لخت کنید و شیلدهای موجود در همه‌ی بخش‌های سیم را به طور کامل از آن جدا کنید.
  • در مرحله‌ی بعد نوبت به اضافه کردن وارنیش می‌رسد. وارنیش را به ساختار اضافه کنید.
  • مرحله‌ی آخر می‌تواند با توجه به نوع گلند کابلی که از آن استفاده می‌کنید، با یکدیگر تفاوت داشته باشد. با استفاده از دستورالعمل راهنمایی که همراه گلند کابل وجود دارد، گلند را به کابل و تابلو برق متصل کنید. در صورتی که چنین دستورالعملی نمی‌بینید، می‌توانید از فروشنده‌ی محصول مشاوره بگیرید یا با استفاده از جستجو در اینترنت، آموزش‌ها و ویدیوهای مربوط را پیدا و مشاهده کنید.

هر آنچه از گلندزنی کابل باید بدانید

نکات ایمنی در نصب گلند

در کار با همه‌ی تجهیزات و محصولات برقی، باید دقت فراوانی به نکات ایمنی داشته باشید. برق در کنار تمام مزایا و خوبی‌هایی که دارد، می‌تواند خطرآفرین هم باشد و آسیب‌های جانی و مالی زیادی وارد کند. برخی از این آسیب‌ها حتی می‌تواند به قدری شدید باشد که حتی جبرانن آسیب آن‌ها خیلی سخت و یا غیر ممکن باشد. برای همین انتخاب عاقلانه، این است که از ابتدا نکات ایمنی را رعایت کنید.

اولین قدمی که در کار با وسایل برقی باید به آن دقت کرد، این است که پیش از آغاز کار، حتما جریان برق را حداقل در مکانی که قرار است در آنجا کار کنید، قطع کنید. مخصوصا باید مطمئن باشید که از داخل سیم‌ها، هیچ جریانی عبور نمی‌کند. در مرحله‌ی بعدی، باید از خشک بودن همه‌ی ابزار و سیم‌ها و خود گلند اطمینان حاصل کنید تا پس از نصب و وصل شدن جریان برق، مشکلی پیش نیاید. یکی از راهکارهای تضمین ایمنی، توجه به گواهی‌های ایمنی است که همراه محصول وجود دارد. اما صحت و درستی آن‌ها را حتما بررسی کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل