بازدید 84295

پشت پرده دعوای نماینده مجلس با نمکی

دعوای لفظی نماینده مردم زاهدان با وزیر بهداشت بر سر کمبود پزشک در مناطق محروم، خیلی از ابهامات عدم دسترسی به پزشک را نمایان ساخت.
کد خبر: ۱۰۶۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳ 14 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، ماجرای دعوای لفظی فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با وزیر بهداشت، بر سر کمبود پزشک و نیازهای درمانی در مناطق محروم کشور، می‌تواند پاسخ به این سوال را آسان‌تر کند که آیا با کمبود پزشک در کشور مواجه هستیم و یا اینکه در توزیع نیروی انسانی و امکانات پزشکی مشکل داریم.

آنچه مسلم است، اینکه نمی‌توان مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت در برخی استان‌ها را نادیده گرفت. نمونه واضح این ادعا، حضور بیماران از اقصی نقاط کشور در مراکز استان‌ها و پایتخت برای درمان است.

تجمع خانواده‌ها در مقابل مرکز طبی کودکان بیمارستان امام خمینی در تهران، نشان می‌دهد که مسافرت بیماران از شهرستان‌ها به تهران، فقط به دلیل عدم دسترسی به پزشک است.

میانگین سرانه پزشک در کشور

میانگین سرانه پزشک در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت بیش از ۳۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است. این عدد در ایران ۱۱ پزشک و در برخی نقاط کشور مانند شهرستان سراوان ۲ پزشک است. به رغم حجم تقاضای بالای ورود به رشته پزشکی، ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته مطابق با نیاز کشور تعیین نشده و حدود یک درصد از داوطلبان موفق به قبولی در رشته پزشکی می‌شوند.

کنکور ۱۴۰۰ هم برگزار شد. تعداد کل داوطلبان کنکور امسال ۱،۳۶۸،۰۰۰ نفر بود، از این تعداد، گروه تجربی با تعلق حدود ۴۰ درصد از شرکت کنندگان به خود همچنان در صدر جدول داوطلبان کنکور قرار دارد. طبق صحبت رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در خصوص سوابق تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، دانش آموزان رشته تجربی ۷۵ درصد از افراد دارای معدل ۲۰، ۶۴ درصد از افراد دارای معدل ۱۹، ۶۰ درصد از افراد دارای معدل ۱۸ و ۵۵ درصد از افراد دارای معدل ۱۷ را تشکیل می‌دهند. همچنین از مجموع فارغ التحصیلان رشته تجربی در این سال، ۲۶.۶۱ درصد را افراد دارای معدل ۱۷ به بالا تشکیل می‌دهند. اما این آمار تنها بخشی از شتاب فارغ التحصیلان ممتاز در رشته تجربی (مربوط به امتحانات نهایی سال گذشته) را نشان می‌دهد. از طرفی آمارهای سازمان سنجش نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد افرادی که کنکور سال ۱۳۹۹ داده‌اند، انتخاب رشته نکرده‌اند.

رؤیای روپوش سفید و موهای سفید

متولدین سال‌های ۸۱-۸۲ امسال در کنکور شرکت کردند. اما در بین داوطلبان همچنان متولدین دهه‌های گذشته دیده می‌شوند. دانش آموزان نظام قدیمی که با تمام تغییرات صورت گرفته در برخی دروس نظیر زیست شناسی، حاضر به شرکت در کنکور نظام جدید شده اند به این امید که احتمال قبولی آنها بیشتر شود.

به رغم حجم تقاضای بالای ورود به رشته پزشکی، ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته مطابق با نیاز کشور تعیین نشده است. از این تعداد در مجموع تنها ۹ هزار نفر (کمتر از ۱.۵ درصد) موفق به قبولی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌شوند. این در حالی است که کشور با مشکل جدی کمبود پزشک مواجه است. سرانه پزشک در کشور ۱۱ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است. اما میانگین سرانه پزشک در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت از ۳۰ پزشک بیشتر است.

بحران کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان

کمبود پزشک در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان وضعیتی به مراتب بحرانی‌تر دارد و سرانه پزشک در این استان تقریباً ۵ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر است.

اکثر نمایندگان مردم این استان در مجلس بارها به مشکلات ناشی از کمبود پزشک در این استان اشاره کرده اند. به گفته ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، سرانه پزشک در سراوان ۲ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است که همین سرانه دو پزشک هم ناپایدار بوده و پزشکان حضور دائمی در این مناطق ندارند. به طوری که مردم بم‌پشت از توابع شهرستان سراوان به اجبار برای دسترسی به پزشک راهی پاکستان می‌شوند.

معین الدین سعیدی هم با تأیید وضعیت نامناسب کمبود سرانه پزشک عمومی و متخصص نسبت به جمعیت استان، این موضوع را در جنوب استان حادتر می‌داند.

محمد سرگزی هم با اشاره به اینکه مرکز شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور، منطقه سیستان و بلوچستان است از نبود حتی یک فوق تخصص ریه در این منطقه از کشور گلایه کرد.

فدا حسین مالکی با اشاره به پایین بودن سرانه پزشک در زاهدان، پراکندگی استان را عامل تشدید نتایج این کمبود دانست.

چشم انتظار پزشک در مناطق محروم/صف های طولانی ویزیت بیماران

اسماعیل حسین زهی نماینده دیگر این استان، با اشاره به محرومیت مردم از حداقل حقوق خود، از مرگ و میر مادران باردار به دلیل نبود حتی پزشک عمومی گلایه کرد.

در حالی که اکثر نمایندگان استان سیستان و بلوچستان سرانه پایین پزشک در این استان را یکی از دلایل مشکلات درمانی ایجاد شده در استان می‌دانند، موضع گیری یکی از نمایندگان با بقیه متفاوت است.

حسینعلی شهریاری، کمبود پزشک در استان را تأیید می‌کند، اما دلیل اصلی آن را توزیع نامناسب پزشکان و نه تعداد کم پزشکان عنوان می‌کند و راهکار آن را تنها اجرای قانون پذیرش دانشجویان تعهدی می‌داند. گره‌ای که با دست باز می‌شود و دندان نمی‌خواهد.

اما آیا افزایش پذیرش دانشجویان تعهدی مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم را حل می‌کند. دانشجویان تعهدی دانشجویانی هستند که در ابتدای پذیرش خود در دانشگاه، متعهد می‌شوند سه برابر طول تحصیل خود را در مناطق محروم مشغول خدمت رسانی به مردم آن مناطق می‌شوند. طبق قانون وزارت بهداشت موظف است سی درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی را از طریق این دانشجویان پذیرش نماید. قانونی که هیچگاه اجرایی نشد.

با نگاهی گذرا به روند پذیرش دانشجویان پزشکی کنکورهای سراسری سال‌های اخیر می‌توان دریافت که این میزان هیچگاه به ۳۰ درصد نرسید و در بهترین حالت خود به ۱۸ درصد در سال ۹۴ رسید.

ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مهم‌ترین عامل در تعیین سرانه در دراز مدت است. در طی این سال‌ها برخی از پزشکانِ مسئول در حوزه نظام سلامت، به بهانه‌هایی همچون بیکاری پزشکان، یا ربط کمبود پزشک به دلایل بی ربط و غیر قابل قبول، مانع از افزایش ظرفیت در رشته‌های پزشکی شده اند. جالب آنکه پذیرش رشته پزشکی از سال ۷۳ تا ۸۳ با توجیه اشباع بودن جامعه از پزشک روند کاهشی داشته است و همچنین ظرفیت پزشکی طی پنج سال اخیر نیز تقریباً ثابت مانده است.

صف‌ها را پایان دهید

با ادامه روند فعلی پذیرش دانشجویان پزشکی، رسیدن به وضعیت مطلوب سرانه پزشک، بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد. که با افزایش ظرفیت فعلی رسیدن به سرانه مطلوب در مدت زمان کمتری تحقق می‌یابد. ضمن اینکه در دهه‌های آینده جمعیت سالخورده کشور و به تبع آن نیاز به خدمات درمانی افزایش قابل توجهی خواهد داشت. عدم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی، دانش آموزان ممتاز بسیاری را در صف قبولی رشته پزشکی و بیماران را هم در صف مراجعه به مطب معطل نگه داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۷
این که نظام بهداشت و درمان ما اشکال اساسی دارد شکی نیست. همه ما چندین ساعت منتظر ماندن در مطب حتی در برخوردارترین نقطه کشور را تجربه کردیم؛ سردرگمی مردم در انتخاب پزشک و عدم اطمینان ها و ...؛؛ ولی هیچ یک از اینها نباید منجر به تصمیمات احساسی شود؛ نیاز سنجی دقیق و توزیع فضایی از همان زمان پذیرش، و حذف مقرراتی که راه فرار از تعهدات را باز میکنند، از نان شب واجب تر است.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
داداش کجای کاری!! مردم حتی پول ندارند به پزشک مراجعه کنن تا چند ساعت معطل شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
مافیای حاکم ر نظام پزشکی اجازۀ جذب دانش جوی بیشتر در رشتۀ پزشکی را نمی دهد
فکر میکردم جناب نمکی فقط تخصص و غیرت ندارند، نگو ادب هم ندارند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
نشستن زیر کولر و نظر دادن هنر نیست نمکی از تو و
امثال تو ادبش بیشتره تو همه زمینه ها نظر میدیم و ادعای کار شناسی داریم ادب و انصاف هم صفر از همه هم طلبکاریم
به هيچ وجه با كمبود پزشك در كشور روبرو نيستيم صرفا با توزيع ناعادلانه انها در مناطق محروم مواجه ايم .
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
کجا داری زندگی میکنی سلیمان؟ که میگی کمبود پزشک نیست....!
تو برو سلمونیتو انجام بده تو توی هپروتی انگار معلوم نیست چی میزنی هر چی هست کلا رفتی تو توهم فکر میکنی توی سوئیس داری زندگی میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
با سهمیه وارد رشته پزشکی میشن بعد میان میدان ونک تهران مطب می زنند....یه آمار بگیرین که چند درصد پزشکانی که در تهران کار می کنند سهمیه ای هستند!
در شهرستان ما هم دسترسی به پزشک متخصص وجود ندارد متاسفانه حتی مطب های خصوصی پزشکان متخصص هم اینجا دیده نمی شود مردم شدیدا در مضیقه اند موضوع عدم توزیع عادلانه پزشک نیست باید متوجه باشیم موضوع کمبود شدید پزشک است
واقعا جامعه پزشكي براي نفعي شخصي و گروهي ، منافع عمومي جامعه را قرباني كرده است ؟؟؟ بايد پاسخگو باشند
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
بیخود روی هوا نظر نده ناشناس بیسواد..
چه ربطی به جامعه پزشکی داره وقتی از استان سیستان و بلوچستان در سال 20 نفر توی دانشگاه های پزشکی پذیرفته نمیشن.........؟
برای جبران کمبود پزشک در استان باید از بومی های اونجا با سقف پذیرش بیشتری دانشجوی پزشکی گرفته بشه تا در اینده دچار کمبود نباشن و بومی که باشه همونجا میمونه و خدمت میکنه... پس اونی که باعث و بانیه سیستم سنجش آزمون کشور و مسئولین بیسواد وزرات بهداشت هستن نه جامعه شریف و زحمتکش پزشکی آقای بیسواد با این اظهار فضل شما
حق با نماینده نه وزیر پر رو
بانام خدا
اقای نمکی خالصن دارد کار می کند آخه نماینده ای که فرق بخشنامه مصوبه را نمی داند چطور گیر می دهد به همچون وزیری که به قول خودش روی مین هست و بعضی نمایند گان روی اعصاب دیگران راه می روند و هیچ کجا هم خبر ندارند بگزارید بهداشت درمان کار خودش را بکند شما نماینده یک شب در بیمارستان بدون اینکه کاری بکنی شب را صبح کن ببین چقد سخت است عوض اینکه تا می توانی امکانات در حوضه خود در اختیار بهداشت قرار دهی تا مشکلات حال شود انتقاد این را که ادم سر کوچه هم بلد است
پاسخ ها
mohamad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
چی داری میگی تو پزشکی چاپلوس تر از این ومتملق تر از این اقا تا حالا دیدی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
بنده قبل از کرونا همین بیمارستان زاهدان رفتم بخش کودکان با نامه پزشک متخصصی که از ساعت ۵ تا ۱۱شب پشت در اتاقش بودم تو بخش غوغا بود سرپرستار با عصبانیت که البته بهش حق میدادم گفت رو هر تخت دو نفر هست بعد طلبکار نباشی این قبل از کرونا بود اونم مرکز استان . همون شب بچمو سوارماشین کردم بردم مشهد . اطلاع نداری اظهار نظرنکن.بنده
مسخره بازی این را که کردمردم میدانند از بی لیاقتی های مسئولین !!! اینها برای ملت نون و آب نمیشود
دروغ محض است. پزشک زیاد است ولی به پزشکان نه حقوق کافی میدهند نه محل سکونت. من طرح در زاهدان بودم ولی خانه های مخصوص پزشکان طرحی در دست اساتید مقیم و محلی زاهدان و زابل بود که در زاهدان خانه ها و مجتمع های مسکونی داشتند و اجاره داده بودند و بخاطر قیمت بالای واحدهای اجاره ای در زاهدان و شهرهای مجاور و پرداختی بسیار پایین حتی پزشکان محلی تمایلی به حضور ندارند.
کجا نه هزار نفر در پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی قبول می شوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
الان شما محل سکونت یک پزشک را در غیر مرکز استان نمی بینید.می باید قوانینی هم تصویب شود فرد مدتی در خارج مرکز استان باشد.فقط طرح نباشد.
همه به کمبود پزشک و عدم دریافت خدمات پزشکی مناسب و ارزان اذعان دارند ولی تعارض منافع مانع تاسیس دانشگاه های جدید پزشکی و افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی است
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
اگه خدمات پزشکی نامناسبی یا گران است چطوره از کشورهای حاشیه خلیج با ذوق و شوق فراوان حتی در دوران کرونا صف طولانی توریست سلامت داریم..در کدام رشته دیگر توریست داریم. انصاف داشته باشیم
شاید هم اگر گوشه چشمی به مناطق محروم داشته باشید و قابل زندگی کردن باشند پزشکان‌ را فراری ندهند. بعصاً در گرمای ۵۰ درجه اب برای استحمام وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
استاد توریسم درمانی به خاطر بی ارزشی پول ملیه نه زیادی
پزشک وکیفیت خدمات
ناز بی پایان پزشکان علی الخصوص ازنوع متخصص آن بدلیل خیال راحت آنان ازبابت نبود رقابت درمیانشان است که آن هم ازبرکت ایجادانحصاروکمبود شدیدتوسط مافیای قدرتمند وفاسد پزشکان است که از سالهای دوراززیاد شدن تعداد پزشکان از طریق ثابت نگه داشتن (وحتی کمتر کردن!)تعداد صندلی های رشته پزشکی دردانشگاهها جلوگیری کرده اند.
یعنی سلامت هشتاد میلیون جمعیت وبخصوص دهها میلیون نفر ازمردم بی پناه ایران درشهرستانها وروستاها ودسترسی آنان به خدمات دردسترس وباکیفیت درمانی قربانی طمع برخی پول پرستان خودخواه شده است.
خیانت فقط فروش اسرار نظامی واتمی مملکت به بیگانگان نیست!!!خداوند لعنت کند کسانی که باعث و بانی این وضعیت شده اند. یکسری از خدا بی خبران رشته های پزشکی را به گروگان گرفته اند و سود سرشاری به جیب می زنند. پزشکی شده تجارت در حالیکه یک کار خدماتی است. جهان سوم یعنی همین
دعوا؟! این دعواها فقط سر لحاف ملا هست و بس!
اللهم فرج عن کل مکروب
رانت نظام پزشکی تا کی باید ادامه داشته باشد . آقایان به خاطر پر کردن جیب پزشکان مردم را قربانی می کنند .
ای کاش حداقل درست تشخیص دهند.
حداقل نسخه کاغذی جمع شده و سوابق ویزیت هر پزشک در بانک اطلاعاتی ذخیره گردد تا عمق فاجعه را بیشتر درک کنید.
پزشکی در ایران بر ذهن و حفظیات پزشک استوار است و هیچ پزشکی نیست که از کامپیوتر استفاده کند و عملا تشخیص ها بر اساس روش های سنتی است.
کمبود پزشک نداریم کمبود فرهنگ داریم
ازپس وپیش پرده نمیدانم ولی تربیت وادب مال خانواده های اصیل است نه مال مدرک وپست.مقام..خدایا توبه اینها که دین تورا دستمایه قراردادند ونام مسلمان برخود نهادند. وبااعمالشان باعث بدبینی بدینت میشوند.ازشان نگذر
زیادی پزشک به درد نمیخوره مهم تشخیص پزشک است
سلام این اقای نماینده چند سالشون هست که میگن ۴۰ساله من مدیر بودم شاید از نوزادی
با سلام. در این نوع نگاهها بحث بهداشت و پیشگیری همیشه مغفول مانده. متاسفانه در کشورهای جهان سوم نظیر ما به دلایل مختلف از جمله میزان گردش مالی در بخش درمان نگاهها غالبا به بخش درمان می باشد( پزشک، دارو، آزمایشگاه، رادیولوژی و ...)، غافل از اینکه بحث غذای سالم و کافی، آب و هوای سالم، بهداشت فردی و اجتماعی،..... ( جسم سالم) و روان سالم ( کلا بحث پیشگیری و بهداشت) چندان اهمیتی پیدا نمی کنند.
این جریان اخیر هم که نحوه مدیریت بحران را متاسفانه نشان داد. مردم درگیر در بیماری و عوارض آن و برخی از مسئولین درگیر در حواشی....
چرا پزشکها حاضرند در تهران بی کاری بکشند اما به شهرستانها نروند
این فقط پزشک نیست که بد توزیع میشود همه امکانات دچار مشکل تجمع در تهران است
بیمه ی پاسخگو خصوصا برای مردم محروم و قطع رابطه مالی پزشک و بیمار و البته دستمزدهای منطقی تنها راه حل است
یک سال و نیمه دستم مشکل پوستی پیداکرده به الله قسم دراین یک سال و نیم نتونستم یکبارپیش متخصص پوست برم،چون اولاً برای شهری بالای سیصدهزارجمعیت یک متخصص پوست داریم،دوماًنوبت خیلی خیلی دورمیدن که گاهاًبه هفت ماه میرسه،سوماًخانم منشی های محترم وقتی بفهمن ازتوی مشکلت پول زیادی درنمیادمثل بوتاکس ولیزرو...دست به سرت میکنن برانوبت،،بعدش مجبوری به پزشک عمومی بری واونم بایکی دوتاپمادبی اثربرت می‌گردونه..بخداخودم برای دستم هشت بار رفتم دکتر عمومی اجباراً.....حالابیاپرتقال فروشوپیداکن
الان دقیق تر نگاه می کنم ایران رو باید جز عقب مانده ترین کشورهای دنیا محسوب کنیم (جز 15 کشور اول عقب مانده). در همه ابعاد و زمینه ها در پایین ترین حد هستیم! چه کردید با این کشور در این 42 سال؟
برادران لاریجانی از یکطرف و طرف دیگر خود نمایندگان مجلس عامل کمبود ظرفیت پذیرش دانشجوئی پزشکی هستند .اگر درست بنگریم اکثریت نمایندگان ادواری مجلس یک یا دو فرزند دانشجوی پزشکی دارند.برخی از وزرا هم همینطور.اینها از همون ۳۰درصد ظرفیت استفاده کرده و دانشجو شد اند
خدایااگرمیخواهید هرچیزی به مابندگانتون عطافرمائید اول جنبه وجنم اون چیزراعطابفرمائیدبعد امکانات دنیوی
ادب، چه چیزی است ادب تربیت است تعلیم چه چیزی درایران است آموزش بدون تربیت
آموزش و پرورش وقتی تعلیم رابرتربیت
ترجیح میده می‌شود.این نوع ادبیات
۱_جلوگیری از توزیع نامناسب پزشکان
۲_ تعیین سهمیه همراه با تعهد خدمتی چندین ساله در مناطق محروم
۳_ بالابردن حقوق پزشکان شاغل در مناطق محروم جهت تاب آوری بیشتر
۴_ تهیه خانه های سازمانی ویژه در مناطق محروم جهت پزشکان مامور به خدمت
۵_ اختصاص کارانه خدمت در مناطق محروم
۶_ مجوز ایجاد مطب در مناطق محروم سریعتر از سایر نقاط
۷_ در راس همه امور تجهیز بیمارستانها و درمانگاههای مناطق محروم

۲
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اصلا چرا باید مناطق محروم وجود داشته باشد تا امکانات بیشتر برای راضی کردن پزشکان و سایرین داده شود تا همه آنها در تهران و چند شهر بزرگ دیگر جمع نشوند!؟
در شهر آشخانه که مرکز شهرستان مانه و سملقان از استان خراسان شمالی که در 40 کیلومتری مرکز استان واقع است نیز پزشک متخصص نداریم و بارها مریض بی حال در فاصله 40 کیلومتری از بین رفته البته شنیدیم علوم پزشکی استان به این شهر متخصص نمیده چراکه گفته بیمارستان های مرکز استان(بجنورد) از سایه سر مانه و سملقان می چرخد. این بزرگترین جفایی که در حق مردم محروم این شهرستان می کنند. خواهشا پیگیری شود. چون ما هم انسانیم.
احسنت به نماینده زاهدان آقای مالکی شجاعت رو باید از ایشون یادگرفت
سلام من تعجبم این است سالهاست شهریاری دکتراست نتونسته وسایل پزشکی ازدولت بگیرد نتونسته تعدادی دکترجذب کنه یا اقا فقط حق سوکت میگیرد حرفی ازکمبود نزند افرین بمالکی که دفاع ازمردمش کرد شهریاری فقط رییس گمسون پزشکی است مگه زابل شهری کوچکتر از زاهدان است چند برابر دکتر وسایل پزشکی دارد نه بخاطر عرضه نماینده‌ی شهرشون تونسته بگیرد
نمکی چاپلوس
فقط این را می دانم پزشکی در انحصار قرار دارد و عده ای که مناسب تصمیم گیری در اختیارشان است سخت در ترس از دست دادن پارو کردن پول مردم هستند،
پس از گذشت 18 ماه از همهع گیری کرونا و ابتلای میلیونها نفر و درگذشت دهها هزار نفر بنحوی که کمتر خانواده ای در ایران وجود دارد که عزیزی را بعلت این بیماری از دست نداده باشد، دولت محترم هنوز با این بیماری و هزینه های ناشی از آن همچون یک سرماخوردگی عادی برخورد میکند. هنوز هم در تهران مراکز تست کرونای دولتی واقع در مراکز بهداشت از تست رایگان خودداری نموده و در صورت اصرار بیماران برای هر تست مبلغ 240 هزار توان مطالبه میکنند بدون دادن هر نوع رسید حتی به مردم اجازه نمیدهند که رسید دستگاه پوز را بردارند!! اغلب قریب به اتفاق مواقع بیماران باید برای رادیوگرافی و عکس ریه هم باید به هزینه شخصی اقدام کنند. داروها نیز به غیر از چند عدد قرص آنتی بیوتیک آزیترومایسین وجود نداشته و سایر داروها با هر بیمه ای باید به هزینه بیمار باشد. شما خود اضافه کنید نیاز به خرید مواد غذایی مناسب بیماری و از اجبار به استراحت منزل برای تجدید قوا. همه گیری کرونا نشان داد که نظام درمانی و سلامت ایران که اینهمه سال برای آن هزینه شده است یعنی کشک .... ضمنا مدارک موجود است.
یک پیشنهاد
دستور بدهید فقط پزشکان زایچه سیستان وبلوچستان یا هر استانی که کمبود پزشک دارد به استان خودش برگردد والا مجوز طبابت باطل شود اونوقت ببینید نتیجه چه میشود
می شود از همه تعهد گرفت و در مقابل سال های خدمت را کمتر کرد و مثلا"به ۷ سال کاهش داد یا طرحی شبیه به این.
قرار بود درمان برای عموم مردم ایران رایگان باشد بعد از گذشت چهل و سه سال علاوه بر اینکه درمان رایگان نشد بلکه با هزینه های سرسام آور پزشکی و دندان پزشکی مردم مناطق محروم به هیچ قیمتی به درمان دسترسی ندارند.تمام سرمایه و ثروت این مملکت را غارت و چپاول کردید وتنها چیزیکه برای مسئولین ارزش و اعتباری ندارد مردم ایران هستند مخصوصآ استانهای محروم و مرز نشین.
پزشکان با نفوذی که در وزارت بهداشت و ... دارند اجازه افزایش ظرفیت جذب دانشجو نمی دهند در حالی که در رشته ی داروسازی تا دلتون بخواد دانشکده تاسیس کردند و دانشجو جذب شد
تعداد دانشکده های داروسازی از تعداد داشکده های پزشکی پیشی گرفته است
مدیریت کشور از اساس مشکل دارد انواع کمبودها دارد و همیشه به این کمبودها و بی تدبیرها اضافه میشود و در این مسئولین از همدیگر ایراد میگیرند بقول قدیمیا وقتی زمین برای شخم زدن سفت است گاو نرها از همدیگر شکایت میکنند تا وقتی سیاستهای غلط در همه موارد اصلاح نشود از این هم بدتر خواهد شد نابود کردن ثروت عظیم ملت ایران در دشمنی با دنیا و جنگ و خونریزی و دزدی و اختلاس و چپاول و رانتخواری و رباخواری و بواسطه اینها گرانی و تورم کمرشکن به ملت مظلوم و ستمدیده ایران تحمیل بشود حکایت ما اینست و بهتر نخواهد شد اصلا بهتری وجود ندارد بدترین و بدترین خواهد شد
این مجلس بقیه سفره این مردم را هم هوا خواهد کرد و ارمغانی جز نابودی ندارد
وقتی در مراکز استانها ساعتها ور نوبت هستیم آیا کمبود وجود ندارد مسئولان اگر از تجارات و تاراج کشور فرثتی پیدا کردند به مطب ها سری بزنند وببینند که یک متخصص هر روز چند بیمار می بیند روی اعداد و.ارقام و آمار تثمیم منطقب بگیرد همه کاین عوامل.جمع شده و مردم را از نظام مایوس کرده اگر مطالبه ای ندارد دلیل بر گل و بلبل شدن نیست از مسئولین مایوس است
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
کمبود حتما وجود دارد ولی عامل اصلی این است که بسیاری از پزشکان که به هر طریقی ( سهمیه ای و سفارشی و...) توانسته اند وارد دانشگاه شده و مدرک پزشکی بگیرند بدون آنکه سواد و تخصص لازم را کسب کنند. لذا مراجعه کننده ای هم ندارند و بیشترشان، اغلب اوقات بیکار هستند.0
چرا باید60درصد سهمیه دانشگاهی داشته باشن مگه برای سهمیه گرفتن جبهه رفتن حالا ماهم 2سال توجنگ رفتیم سربا زی ولی شهید یا مجروح نشدیم حالا سرکنکور بچه من 60به صفر عقب هست بچه من باید 100درصد تلاش کند واون سهمیه ای 40درصد این درس خوندن چه ربطی به باباها داره وقتی میخواین بااین بچه ها ایران. بسازین!
نمکی = خداوندگار دستمال یزدی
طبق صحبت رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در خصوص سوابق تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، دانش آموزان رشته تجربی ۷۵ درصد از افراد دارای معدل ۲۰، ۶۴ درصد از افراد دارای معدل ۱۹، ۶۰ درصد از افراد دارای معدل ۱۸ و ۵۵ درصد از افراد دارای معدل ۱۷ را تشکیل می‌دهند. همچنین از مجموع فارغ التحصیلان رشته تجربی در این سال، ۲۶.۶۱ درصد را افراد دارای معدل ۱۷ به بالا تشکیل می‌دهند
این درصدا با هم نمیخونن.. مگه جمعشون نباید بشه 100در صد؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر