بازدید 9093
۲

ماجرای عدم پرداخت حق‌آبه هورالعظیم

درباره تالاب هورالعظیم پیشبینی شده بود که در سناریوهای ترسالی ۱.۸میلیارد متر مکعب، بارندگی نرمال ۱.۶ میلیارد متر مکعب و خشکسالی ۱.۳میلیارد از حق‌آبه این تالاب وزارت نیرو پرداخت شود.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸ 10 July 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، وزارت نیرو مدعی است که ۱.۸میلیارد متر مکعب از حق‌آبه تالاب هورالعظیم را پرداخت کرده است، اگرچه مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند زمانبندی این اتفاق اشتباه بوده است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان، به خبرآنلاین توضیح می‌دهد: «فرض بگیریم این اتفاق (پرداخت حق‌آبه) افتاده باشد، توزیع زمانی آن مناسب نیست. حداقل ورودی تالاب ما در ۲۰ روز گذشته باید چیزی ۲۰ تا ۲۵متر مکعب در ثانیه باشد، اما در بهترین حالت ۸ متر مکعب در ثانیه آب وارد تالاب شده است. کاری خوبی بود که در زمستان حق‌آبه پرداخت شد، اما وقتی در تابستان که تبخیر به این میزان بالاست آب ندهند که آن کاری هم به درد نمی‌خورد.»

برآوردها نشان می‌دهد که در این روزها هر ثانیه ۳۰متر مکعب از آب هورالعظیم تبخیر می‌شود؛ ورودی ۸متر مکعب بر ثانیه آب به تالاب یعنی هر ثانیه ۲۲ متر مکعب از آب تالاب و هر روز نزدیک ۲میلیون متر مکعب آب از منابع آب هورالعظیم نابود می‌شود.

اگرچه حالا بعد از گذراندن روزهای فاجعه تالاب و اعتراضات فراوان بخشی از حق‌آبه فصل تابستان تالاب به سمت آن جاری شده است.

اشرفی می‌گوید: «الان ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب آب به سمت تالاب رها شده است، در شورای سازگاری کم آبی استان با وزارت نیرو توافق کرده بودیم که از خرداد تا شهریور ماه ۲۵۰میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
در سایه بی تدبیری استاندار خوزستان و جهاد کشاورزی بخش عمده آب رها شده از سد کرخه در مسیر به مصرف مزارع برنج می‌رسد اگر 500 متر مکعب در ثانیه هم رها سازی کنند چیزی به هورالعظیم نمیرسه!! دیدم که میگم
اخه خوزستان هیچ نماینده ای نداره هیچ مسئولی نداره از حق ما خوزستانی ها دفاع بکنه ما خوزستانی ها در این چهل سال هیچ اروم و قرار نداشتیم هشت سال جنگ تحمیلی ،ریزگردها ،سیلها ، تحریم ها ، وضع اقتصاد ، والانهم مشکل بی ابی اخه تا کی ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی