بازدید 28005
۷

سد دز؛ در بدترین خشکسالی نیم‌قرن اخیر

مدیرعامل سد دز با بیان اینکه امسال بدترین خشکسالی نیم قرن اخیر را تجربه می‌کنیم، گفت: میزان نرمان حجم آب در دریاچه سد دز بین هفت تا هشت میلیارد متر مکعب است که این رقم امسال به حدود چهار میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰ 10 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا سعید رئوفی نسب جمعه در جریان بازدید خبرنگاران از سد دز اظهار داشت: در پیک سیلاب سال ۹۸ حدود۲۱ هزار متر مکعب در ثانیه آب به سد‌های خوزستان وارد شد و هشت هزار متر مکعب رهاسازی صورت گرفت که معادل ۳۰درصد موجودی سد بود که فاجعه سیل سال ۹۸ را رقم زد.

مدیر عامل سد دز با اشاره به اینکه اکنون تراز سد دز زیر ۳۳۰ متر است گفت: اگر نگاه صرفا به نیروگاه و تولید برق باشد، تراز سد نباید به زیر ۳۲۰ برسد، اما ریسک را پذیرفتیم و جان و اقتصاد مردم را بر زحمات خود اولویت دادیم.

رئوفی نسب حجم خالی سد دز را حدود ۲۱ متر معادل یک میلیارد و ۲۰۰ مترمکعب عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به حجم قابل برنامه ریزی آب در دریاچه سد دز تا انتهای سال آبی (آخر شهریورماه) حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آورد آب نیاز است.

وی ادامه داد: ۱۳۰ هزار هکتار اراضی پایین دست در دزفول، شوش، شوشتر و شعببیه از سد دز تغذیه می‌شوند و بایدحق آبه‌های این اراضی تامین شود.

رئوفی نسب در خصوص تولید برق در نیروگاه سد دز نیز گفت: هر هشت واحد تولید برق سد دز در مدار هستند و ظرفیت تولید برق این سد حدود۵۲۰ مگاوات است که با بهینه سازی یکی از واحد‌ها ظرفیت آن به ۵۵۰ مگاوات هم رسید.

وی ادامه داد: در سد‌های استان خوزستان حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب آب معادل یک سوم آب‌های کشور مدیریت می‌شود.

حجم ذخیره آب در دریاچه سد دز در سال ۱۳۹۸ با بارش‌های سنگین در مناطق بالادست این سد به رقم کم سابقه ۱۶ میلیارد مترمکعب است.

سد دز در سال ۱۳۴۲ به بهره برداری رسید.
سد بتنی دز برق آبی است که ۱۳۰ هزار هکتار از زمین‌های پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد.
دریاچه این سد ۶۵ کیلومتر طول داشته و گنجایش نهایی آن ۳، ۳ میلیارد متر مکعب است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۷
اگر این سایت یک سایت خبری بی طرف هست یک عکس از سد زاینده رود و عکسهایی از خشک شدن مزارع اصفهان خصوصا شرق ان می گذاشت
نتیجه حفر تونل جهت انتقال آب همین می شود
از سد های کارون چه خبر ؟
چرا با وجود پیش بینی های فصلی توسط سازمان هواشناسی در زمستان و پاییز انقدر اب برای تولید برق رها کردید
وقتی جیک جیک مستون بود فکر زمستون بود
تابی جون اعداد و احجام گفته شده رو خودت یه بار بخون ببین چی میفهمی ازش
به چه دلیل امسال ابرهارا بارور نکردند،،سد دز شریان زندگی کشاورزی خوزستان وچند استان دیگر است گفتند دریاچه ی ارومیه احیا شد ،آقایان صندلی دوست مهمترین تالاب ایران مرداب بندر انزلی نصفش خشک شد وتالابهای دیگرهم درحال
نابودی تمام محیط زیست واکوسیستم ایران در حال نابودیه، آقایانی که سفره ویا میز رنگین خانه هاشون پراز مرغ وگوشت ومیوه های زیباست ملت حتی توان خوردن نان ونیمرو یا نان وپنیر نیستند فقر در صدش از ۶۰ رد شده در بندر عباس پدر خودش را دار زد چون کودک ۵ ساله اش پرسید بابا چرا برای ما تخم مرغ نمیخری گفت تخم مرغ نگفت مرغ ها چرا کاری میکنید که مردم آرزو کنند پهلوی بر گردد،انقلاب حاصل خون جوانان پاک وطنه خرابش نکنید دزدی واختلاس ورانتخواری بصورت یک شغل قانونی در جامعه خود نمایی میکنه شرم کنید
ایا ین امکان دارد که اب خروجی ب ای برق را مجددا از طریق کانال و پمپ به پشت سد هدایت کنند تا چرخه تکرار شود و یا در یکی دو کیلوماری مجددا سد تولید برق بزنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست