بازدید 23633
مجتبی نوروزی، کارشناس ارشد مسائل افغانستان در گفت‎‌وگو با «تابناک»

تبعات جنگ افروزی طالبان قطعا گریبان ما را هم خواهد گرفت/ باید مهیای ورود مهاجرانی متفاوت از مبدا افغانستان باشیم/ باید سمت مردم افغانستان و دولت منتخب آنها بایستیم

اینکه بگوییم طالبان تغییر کرده‌اند، باید ببینیم آیا مردم افغانستان که رفتار و منش طالبان و فرماندهانش را می‌بینند هم تغییر ایشان را می‌پذیرند؟ آیا تجربه زیسته شان موجب می‌شود که طالبان را گروهی تغییر یافته ببینند؟ مردم افغانستان به این جمع بندی نرسیده‌اند و بسیج مردمی که در بعضی مناطق محل منازعه شکل می‌گیرد، هم نشان می‌دهد که تغییر طالبان را باور ندارند و ترس در وجوشان هست؛ ترسی که طالب‌ها به آن دامن می‌زنند.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ 07 July 2021

تابناک اجتماعی

مهاجران افغانستانی که سال هاست به بخشی از جامعه ایرانی در بسیاری از شهر‌های کشورمان تبدیل شده اند، حالا در آستانه فصلی جدیدی از حیات خود قرار دارند؛ فصلی که پس از مهاجرت معکوس ایشان به وطنشان در حال رقم خوردن است و آثار آن متوجه ایران هم خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه بروز بحران اقتصادی و تبعات آن از جمله سقوط ارزش پول ملی کشورمان اوج گرفت، عرصه آنچنان بر برخی تنگ شد که شاهد شکل گیری موج مهاجرت معکوس بسیاری از اتباع افغانستان هم بودیم. افرادی که خبر نداشتند خیلی زود در بازگشت به کشورشان اسیر نبرد خونین دیگری خواهند شد و مجبور خواهند بود، از خانه و کاشانه شان دست شسته و هجرت را در دستور کار قرار دهند.

صحبت درباره آتش جنگی است که طالبان روشن کرده تا بار دیگر قدرت را در افغانستان در دست بگیرد؛ آتشی که ساده انگاری است اگر تصور کنیم آثار و تبعاتش گریبان گیر همسایگان این کشور، از جمله ایران نخواهد شد، همان گونه که ماحصل جنگ‌های خونین قبلی در این کشور شکل گیری موج بزرگی از مهاجران شده که بنا بر آمار‌های متفاوت، بین ۱.۵ تا ۳ میلیون نفر از ایشان ساکن ایران هستند.

البته درباره آمار مهاجران افغانستانی در ایران بحث بسیار است؛ هرچند شواهد حکایت از کاهش این مهاجران در سال‌های اخیر دارد. روندی که ظاهرا رو به پایان است، چون اوضاع بحرانی افغانستان موجب شکل گیری موج جدیدی از مهاجرت‌ها شده است. موجی متفاوت که احتمالا روز به روز بر ابعاد آن افزوده خواهد شد و دست بر قضا بیش از هر کشوری متوجه ایران خواهد بود.
 
تبعات جنگ افروزی طالبان قطعا گریبان ما را هم خواهد گرفت/ باید مهیای ورود مهاجرانی متفاوت از مبدا افغانستان باشیم/ سیاست‌مان درباره طالبان نیازمند تجدید نظر است؛ باید سمت مردم افغانستان بایستیم

این را دکتر مجتبی نوروزی می‌گوید که سال‌ها در کسوت دیپلمات ارشد در افغانستان خدمت کرده و از نزدیک با مسائل این کشور آشناست. او می‌گوید: «به دلیل توسعه ناامنی‌ها در افغانستان و کاهش امید مردم این کشور به آینده، شاهد مهاجرت خانواده‌هایی هستیم که به ایران می‌آیند. نوعی از مهاجرت معکوس که افراد بازگشته به افغانستان با خانواده هایشان به انجام می‌رسانند. این‌ها مهاجرانی هستند که اساسا نیتی به بازگشت به افغانستان ندارند، بر خلاف کارگرانی که می‌آمدند تا کار کرده و بعد از مدتی به کشورشان بازگردند.»

این یکی از تبعات جنگی است که روز به روز شعله‌هایش در افغانستان فزونی می‌گیرد؛ جنگی که به تاکید وی، یک تفاوت اساسی با جنگ‌های داخلی قبلی در این کشور دارد و در نتیجه، آثارش برای کشورمان شدیدتر خواهد بود: «برخلاف منازعات دهه‌های قبلی که عمدتاً در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان بوده، اکنون مردمی در کانون منازعات قرار دارند و مجاب به مهاجرت می‌شوند که ساکن مناطق مرکزی، شمالی و غربی افغانستان هستند. مردمی که گرایش بیشتری به مهاجرت به ایران دارند تا پاکستان که مقصد مهاجرتی ساکنان جنوب و شرق افغانستان است.»

اما چگونه می‌شود که برخی مقامات کشورمان از تغییر طالبان خبر می‌دهند و این تغییر را دستاویز ارتباط با طالبان قرار می‌دهند، ولی جنگ افروزی طالبان موجب گسیل مهاجرانی جدید به ایران خواهد شد؟ فارغ التحصیل دکترای مطالعات منطقه از دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: «باید ببینیم آیا مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند و رفتار و منش طالبان و فرماندهان محلی طالبان را می‌بینند هم تغییر طالبان را می‌پذیرند؟ آیا تجربه زیسته شان و تجربه حال آن‌ها موجب می‌شود که طالبان را گروهی تغییر یافته ببینند؟»

وی می‌افزاید: «مردم افغانستان به این جمع بندی نرسیده‌اند و بسیج مردمی که در بعضی مناطق محل منازعه شکل می‌گیرد و حتی گاه هیچ ابتکاری در آن به چشم نمی‌خورد، نشان می‌دهد که تغییر طالبان را باور ندارند و لذا ترس در وجوشان هست. مردم از این گروه می‌ترسند و طالبان هم با اعمالی به این ترس دامن می‌زند. مثلا با آتش زدن هست و نیست مردم بعد از تصرف روستاهایشان تا جایی که گاه حتی علوفه دام‌ها و لباس‌های مردم را می‌سوزانند تا به روستاهایشان باز نگردند.»

معاون سابق رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران در کابل در ادامه می‌گوید: «اینکه مردم عادی کوچه بازار از طالب می‌ترسند، نشانه چیست و از کجا نشات می‌گیرد؟ طالبان بار‌ها و بار‌ها در سال‌های گذشته در مسیر هرات به قندهار و قندهار به کابل که شاهراه حیاتی افغانستان است، مردم را پیاده و به نژاد و زبان و مذهب تقسیم کرده و مورد آزار و اذیت قرار داده و حتی در مواردی، سر بریده و کشتار به راه انداخته‌اند. این واقعیت جامعه افغانستان است، ولو دوستان ما منکر این واقعیت شوند.»
 
تبعات جنگ افروزی طالبان قطعا گریبان ما را هم خواهد گرفت/ باید مهیای ورود مهاجرانی متفاوت از مبدا افغانستان باشیم/ سیاست‌مان درباره طالبان نیازمند تجدید نظر است؛ باید سمت مردم افغانستان بایستیم

وی با اشاره به اقدامات دیگری از جمله باج گیری از مردم در برخی مناطق یا حتی انجام ترور‌های هدفمند در برخی محلات برای فراری دادن مردم یا وادار کردنشان به سکوت، نقش آمریکایی‌ها در قدرت گرفتن طالبان را پررنگ ارزیابی کرده و می‌گوید: «از زمانی که آمریکایی‌ها با طالبان وارد مذاکره شدند، به نوعی به آن‌ها رسمیت و مشروعیت دادند و کاری کردند که طالبان دچار نوعی توهم قدرت شده و تصور کنند "برنده هستند" و توانسته اند ابر قدرت بزرگ جهان را به پا درآورده و به مذاکره مجاب کنند.»

توهمی که حالا با اعلام تصمیم آمریکایی‌ها به خروج نیروهایشان از افغانستان، تشدید شده و به تاکید نوروزی «حتماً منجر به شکل گیری موج جدیدی از مهاجرت می‌شود، تا جایی که آمریکایی‌ها رسماً اعلام می‌کنند، کشور‌های همسایه افغانستان باید آماده پذیرش موج جدید مهاجران باشند. مرز‌های طولانی غیرقابل کنترل هم مهاجرت را تشدید خواهد کرد؛ موج جدیدی از مهاجرت که قطعا برایمان تبعاتی جدی به دنبال دارد.»

چه تبعاتی؟ این کارشناس ارشد منطقه در پاسخ به این سوال می‌گوید: «در حال حاضر با افرادی طرفیم که بعضاً ۳ تا ۴ نسل است در ایران مهاجر هستند و به لحاظ جامعه پذیری کاملاً در جامعه ایران حل شده‌اند، اما نوع مهاجرت‌های جدید که به طور ویژه از مناطق دور دست افغانستان و از مناطق روستایی اتفاق خواهد افتاد، متفاوت است، چون برخی از این مهاجران برای رسیدن به جامعه شهری فاصله‌های جدی دارند. بر این اساس این موج دید موجب خواهد شد که حتی در بین کلونی‌های جامعه مهاجران افغانستانی در ایران هم اختلافات ایجاد و این اختلافات منجر به شکل‌گیری نوعی ناامنی شود.»

وی می‌افزاید: «این در حالی است که قوانین مهاجرتی در کشورمان قوانینی با حدود صد سال سن و نیازمند بازنگری هستند و افزون بر آن، با دولتی در افغانستان مواجه هستیم که به رغم داشتن وزارت «امور مهاجرین و عودت کننده گان» و استقرار نماینده ویژه این وزارت خانه در سفارتخانه افغانستان در تهران، حتی در صدور تذکره (شناسنامه افغانستانی) برای برخی مهاجران هم همکاری لازم را نشان نمی‌دهد.»

دورنمایی تاریک که به تاکید این دیپلمات ارشد ایرانی، راه خلاصی از آن تجدید نظر در سیاست‌های کشورمان در خصوص طالبان است، به این صورت که راه مذاکره را نبندیم، اما به یاد داشته باشیم که این گروه به تعهدش در خصوص پیوستن به گفتگو‌های بین الافغانی پایبند نمانده و لذا قابل اعتماد نیست. یادآوری نکته‌ای کلیدی که مجابمان می‌کند به سیاست کلی مان در قبال افغانستان بازگردیم که حمایت از مردم این کشور و انتخاب ایشان یعنی دولت مستقر است؛ حمایتی که می‌تواند منجر به فراهم آمدن شرایط زیست در این کشور برای اتباعش شود و از موج مهاجرت هایشان بکاهد.

برای مطالعه مشروح این گفت و گوی تفصیلی به اینجا بروید
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۷۹
سلام مطالب را نخواندم ولی فکر کنم آمریکا می گوید چرا ما باید هزینه این جنگ را بدهیم حالا واگذارش کرده به خود افغانستان که احتمالا کشورهای همسایه اگر مستقیم وارد عمل نشود غیر مستقیم آثار زیانبار آنرا تجریه خواهند کرد بالاخص ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
تو که حوصله خواندن مطلب را نداری چرا نظر می دی
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
جالبه صداقت هم داری و می گی نخواندم. و نخوانده هم نظر می دهی . یکی از معضلات کشور ما هم همین است که مردم نخوانده ملا هستند . و درس نخوانده استاد هستند .
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
مگر هزینه جلوگیری از ترانزییت موادمخدر روتوی افغانستان راکی میده؟
اون هایی که دنبال اسلام سیاسی اند همان سیاست هدف وسیله را توجیه می کند را دنبال می کنند ....آیا به عواقبش اندیشیده اند؟؟؟
پاسخ ها
AMIR
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
نظام اسلامی ایران بر اساس حکمت و مصلحت و عزت جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده و خواهد کرد و منافع خودش و همسایگان را هم در نظر خواهد گرفت پس عجولانه قضاوت نکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
در تایید صحبت آقای امیر بگم منظور از خودش همان خودشان معروف است نه مردم ایران
سلام
افغانستان بر مبنای قوم گرایی است.قوم غالب پشتو است که اراده خود راو مذهب خود را بر سایر ادیان و سایر مذاهب و سایر اقوام دیکته میکند.
امریکا پشت پرده طالبان است در آینده طالبان بن لادن و ملا عمر را میبینند.
دولت منتخب افغانستان که اب به روی ما بست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
اره طالبان که بیاد سر قدرت اب رو باز می کنه. بلاهت هم حدی داره
نامی
| Slovakia |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
مرگ بر طالبان و تفکر ارتجاعیشان.
آن زمان که نیروهای آمریکایی در افغانستان مستقر بودند، یکسره انتقاد می شد که نیروهای فرا منطقه ای باید خارج شوند. اکنون باید نتیجه عدم حضور نیروهای فرا منطقه ای را با گوشت و پوست احساس کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
اگر حضور کثیف انگلیس نبود بسیاری از این مناطق واطراف کشور، الان جز خاک ایران بود نهایتا مردم خودشون باید تکلیف رو معلوم کنند.
کاملا مشخص است پاکستان می خواهد شیعه ها و هزارها افغانسات را ترک بکنند تا افغانسان را به کشورش ملحق بکند واقعا متاسفم برای کارشناسان نظامی و دیپلماسی هرچه سریعتر باید کمک های نظامی و ارتش به هرات و مزار شریف بامیان بفرستیم باید یک خط ارتباطی از غرب تا مرز تاجیکستان در دست بگیریم نمی بینید اولین جای که طالبان دارد می گیرد این خط ارتباطی غرب تا شرق است از شمال؟ این به دستور و مدیریت پاکستان ، آیا سکوت ننگ بار در برابر ترور دیپلمات ها توسط طالبان باید باز تکرار شود؟
پاسخ ها
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
بزار برق را وصل کنیم . بعد هم چشم !! به همه جای عالم هم لشگر کشی می کنیم .
اگر تو بحران سوریه یا عراق خیلی زودتر در همان اوایل دخالت می کردیم خیلی زود مشکل برطرف می شد! فکر نکنم از ملاقات های اردوغان با پاکستانی چیز خیری بیرون بیاد حتما گروه ههای جهادی مثل سوریه و لیبی از طرف اردوغان و داعش و طالبان از طرف پاکستان تسلیح می شوند تا به همین در نهایت همین طالبان باس عوض شده بعد از تسویه نژادی و بیرون راندن هزاره ها و شیعیان ، صاحب حکومت شوند زمانی که خیلی خیلی دیر خواهد بود!!!
پس حضور آمریکا تو افغانستان خیلی هم بد نبود!
حالا ما موندیم و طالبان و مهاجران جدید و البته ناامنی!
حمایت دولت ایران از طلبان یک اشتباه بزرگ تاریخی و تاکتیکی خواهد بود. طالبان به دلیل پیشینه تاریخی و ایدیولوژیک, گروهی است بسیار خطرناک. به نظر می رسد که خروج آمریکا از اقغانستان, تاکتیکی است برای تقویت این گروه تروریست و وارد کردن این گروه همراه با داعش به جنگ با ایران خواهد بود. اگر دقت کنید طالبان مراکز اصلی معادن گران قیمت کشور را در اختیار دارد و از آن ها برای تهیه جنگ افزارهای پیشرفته استفاده خواهد کرد.
لذا حمایت از دولت نیم بند و قانونی این کشور کاملا ضروری است. وجود هر گونه جنگ افروزی در کشورهای همسایه آثار ویران گری برای ایران خواهد داشت.
متاسقانه از طالبان حمایت کنندگانی سرسختی در ایران و به وِیژه در مجلس کشور نیز دارد.
در صورت درگیری ایران با طالبان, نیروهای دفاعی کشور در مرکز مشغول خواهند شد و به دنبال هرج و مرج هایی در نقاط دیگر کشور ایجاد خواهد شد تا به کشور ضربه کشنده ای وارد گردد.
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
، دقیقا حرف شما درست است یاد م هست چقدر از اخوان المسلمین مصر حمایت مالی و سیاسی کردیم ولی وقتی به قدرت رسیدن شدن پایگاه اصلی داعش برای کشتار شیعیان در عراق و سوریه ،
سوال:ایا هر گروهی که اسلحه داشته باشه و بر علیه دولت مرکزی قیام کنه میتونه خودش رو به رسمیت بشناسه و جزیی از راه حل اون کشور بشه؟اگر جواب مثبت هست پس دلیل جضور ما در سوریه چی هست؟ واگر منفی هست چرا از طالبان حمایت میکنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
جفتشونم به ما ربطی ندارند. طالبانی ها همشون افغانستانی اند و 40 ساله که هستن و بودن
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
با طبقه تحصیل کرده ی افعان ها که صحبت می کنی از طالیان ناراضی اند و حمایت ما از طالبان رو اصلا دوست ندارند
یه سوال چرا از ایران رفتین 1000 کیلومتر اونورتر تو سوریه برای نفوذ داعش به ایران جنگیدیم ولی افغانستان که بیخ گوشمونه کاری نمیکنیم. الان من توجیه نشدم والا
روسیه چرا مانع دخالت ایران در مسئله آذربایجان و افغانستان شده و از اون طرف ترکیه رو جلو میفرسته؟
نمی دانم چرا همه جای این دنیا این مسلمانان به جان هم افتاده اند. واقعا جای بررسی و آسیب شناسی بی طرفانه و بدون تعصب دارد.
فعلا که ایران داره با طالبان رفاقت میکنه. بدبختیش هم می مونه برای ما و مردم افغانستان
مطلبی فوق العاده مهم که جا دارد مسئولین سیاست خارجی از ان غافل نشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
مسولین سیاست خارجی کاره ای نیستند اونها مجری هستند.
طالبان چجوری اصلاح شده که حتی یک قیچی توی ریشهاشون نزدند.باور کنید جای دولت افغانستان بودم همه آنها را با بمب شیمیایی در هر ولسوالی که ورود می‌کردند از پا در می‌آوردم.این دال عدس خورهای پاکستانی کی میخواهند دست از سر این کشور پارسی زبان بردارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
طالبان مزدور روسیه هستند
ولی من فکر می کنم این طالبان با طالبان سال 2001 خیلی تفاوت دارد. آن زمان القاعده به سرکردگی اسامه بن لادن در افغانستان نفوذ کرده بود و عملا تبعیتی از طالبان نداشت و بعدها هم بنیانگذار داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه شد. طالبان بعدها چوب این همکاری با القاعده را خورد و با حمله نظامی امریکا و سرنگونی حکومتشان تاوان سختی پس داد . بنابراین می توان تصور کرد که طالبان جدید اشتباهات گذشته را تکرار نکند هرچند شیوه حکومتشان تا اندازه ای به طالبان سال 2001 شباهت داشته باشد.
مسئولان ماشدیدا دوگانه رفتار می کنند طالبان پروده دست آمریکا است و بزودی با به قدرت رسیدن آنها در افغانستان بخش شرقی کشور نا ارام خواهد شد.
ههههههههه بزارین بیان بعد دو ماه خودشون بر میگردن
قطعا یکی از دلائل پیروزیهای زود هنگام طالبان در تصرف ولایات حضور نیروهای آموزش دیده وکار بلد داعش در میان آنان است . اینکه طالبان در صورت تصرف کامل کشور افغانستان برای ایران خطری ندارد بسیار کوته اندیشانه است . هدف اصلی طالبان در شرایط فعلی قوم هزاره بعنوان برگترین قوم شیعه در افغانستان است . بجای آنکه کشور را آماج مهاجران بکنید آنان را برای دفاع از مرز وبوم خود آموزش بدهید و بسراغ طالبان بفرستید
پس چی شد اقای حسین شریعتمداری مدیر روزنامه کیهان که طالبان را جزو متحدان میدانست
دولت فشل مثل تموم این 8 سال که رو همه چی بی خیال بوده و نظاره گر تو مورد حساس و بسیار خطرناک هجوم آوارگان و پناهندگان افغانی هم بی خیاله . باید هر چه سریعتر فکری برای این موضوع بشه و بطور جدی و قاطع از ورود حتی یک آواره و پناهنده افغانی جلوگیری بشه . 13 میلیونشون غیرقانونی سالهاست اومدن اینجا جاخوش کردن برای هفتاد پشتمون بسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
یعنی همه این مهاجرین فقط تو این ۸ سال اومدن؟
من با سنی مذهب های زیادی در ایران و کشور های اطراف اعم از حنبلی شافعی حنفی و مالکی صحبت کردم انان به هیچ عنوان مذهب شیعه را قبول ندارند و اگر قدرت در دستان باشد برخی از انان به راحتی به گروه های تند رو ملحق خواهند شد روی کار امدن یک دولت اسلامگرای متشکل از داعش طالبان و القاعده یک تهدید بسیار بزرگ برای ایران است باید در کنار ارتش و ملت افغانستان و دولت قانونی ان کشور ایستاد امریکا و غرب بخوبی میدانند بمب گذاری های افغانستان و عراق کار چه کسی است و میدانند در نبود امنیت کافی هزینه های میلیارد دلاری در افغانستان بی فایده است مذاکرات برجام بی فایده خواهد بود و در صورت شکست پی در پی مذاکرات انها به ایران حمله خواهند کرد و همین گروه های تند رو را علیه ایران روانه خواهند کرد تا بگویند این میوه ای است که خودتان درختش را کاشتید
شاید بد نباشد کمی به عقب بر گردیم و تاریخ را مرور کنیم
در حال حاضر ، امروز در ایران اسلامی تنها چیزی که خوب و مطمئن در کشور حاکم است بحث امنیت اجتماعی است که

واقعا" در ایران امنیت خوب حاکم است ، باید قدر و ارزش این امنیت را دانست .....بگذریم که از لحاظ اقتصادی تورم 300

درصدی وجود دارد ...........آنقدر در کشور امنیت هست که یک دختر تنها از شهرستان ساعت 2 شب هم به تهران برسد

هیچ گونه مزاحمتی برایش ایجاد نمیشود.............این یعنی کشور در ثبات خوبی قرار دارد و حتی آمریکا هم

زن ها نمیتوانند در بعضی از شهرهای امریکا شب تنها باشند در خیابانها ، حتما " مورد آزار قرار میگیرند ...........


هرچند که پلیس آمریکا بسیار قوی است و قاطع ، اما با این شرایط باز هم نمیتوانند 100 درصد امنیت را برقرار کنند ...

حلا نمیدانیم در افغانستان چه بلایی بر سر مردم بدبخت می آید ...........

در زمان جنگ عراق با ایران 4 میلیون افغانی در ایران بودند ..............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
شما به نظرم یا نمیدونی مورد آزار قرار گرفتن یعنی چی یا تا حالا زن نبودی
اعضای طالبان همشون افغانستانی هستند. جای سوپرمن بازی تهش متوجه می شین که باید ولشون کرد به هم تا با هم یه صلحی بکنن و جای این حرفا مرزا رو سفت و سخت ببندین تا از اونجا ضربه نخوریم . ورود سهل انگارانه افغانستانی ها به کشور که الان دارند فرار می کنن به ایران شاید انسان دوستانه باشه ولی وقتی موج 5و 6 و 7 و ... کرونا رو راه انداخت داغون شدیم می فهمین اشتباهه.
اگر ما وارد جنگ با طالبان بشویم از سوریه عراق هم برای ما مهمتر است همین حالا هم امنیت کشورمان دارد از اتباع افغانی از بین میرود باید با نیروی افغانی که در داخل ایران بسیج تا طالبان نگرفته است تمام افغانستان مسلط بشویم و برد را کرده ایم و هم فکران خودمان در افغانستان سر کار می ایند مانند عراق هرچه سریعتر یک روز هم دیر است
و بازهم تحلیل ها و نظرات بی منطق، هیچ یک از این کارشناسان تا به حال یکبار به افغانستان نرفته اند و همه آنچه را که به عنوان تحلیل بیرون میدهند( والبته نظرات کاربران) تنیجه تماشای تلویزیون و شبکه های ماهواره ای است. طالبان نماینده قوم پشتون است و در زمانیکه بخاطر بی لیاقتی حکومت مرکزی هرج و مرج افغانستان را گرفت با قدرت یاغی ها را سرکوب و دزدان را منکوب نمود. طاالبان از نظر فقهی حنفی مذهب هستند و به زندگی مسالمت آمیز در کنار شیعیان اعتقاد دارند. لطفا اسیر جو رسانه ای نشوید و از جیب خالی ملت ایران هزینه جنگ با مسلمین نفرمایید که خسارت دنیا و آخرت در پیش است. بهترین کار تعهد و توافق با طلبان جهت تضمین حقوق شیعیان و به رسمیت شناختن حقوق هزاره های افغانستان است.
طالبان عوض شده الان خوب شده مسلمان شده و داره با آمریکا می جنگه باید کمکش کنیم تا موفق بشه و بعد جای پا خوب در آینده افغانستان مثل عراق داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
قبلا مگه مسلمون نبود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
ها ماشالله به کارشناس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
ما در عراق جای خوب داریم؟؟
به نظرم این یک بزنگاه تاریخی هست و دولت ایران هم باید مثل دولت ترکیه که در شمال عراق و سوریه برای خودش خط حائل درست کرده و منافع خودش و هم کیشان خودش رو تامین کرده در غرب افغانستان دخالت بکنه و تا عمق 150کیلومتری رو جزو منطقه حائل قرار بده و شهرهای مهم اون منطقه رو در زیر چتر حمایتی خودش قرار بده و اینکه قوانین ایران رو در اونجا حاکم کنه و در نظر داشته باشید ما یک پیوند تاریخی داریم با افغانستان و اون منطقه جزو خاک ما بوده. خب چه بهتره که با دادن شناسنامه و پاسپورت به اونها کم کم ایران رو بر اون مناطق قانونی کنه و اینکه از شر طالبان هم مردم ایران و هم مردم افغانستان که بنوعی اونها هم مردم ایران شرقی هستند رو نجات بده. والسلام
آنقدر برای آمریکایی ها مشکل درست کردیم که اتداختند رفتند وما را با طالبان در شرق و داعش در غرب و جنوب غربی تتها گذاشتند و رفتند تمام هزینه های آمریکا در عراق و سوربه و افغانستان به نفع ما بود ولی حالا باید برای امتیت خودمان هزینه‌های سر سام اوری بکنیم واز نطر اقتصادی نیز از این به بعد بازار عراق و افغانستان که بیشتر ین صادرات ما را شامل می‌شود ازدست ما خارج ميشود و به ترکیه و پاکستان و هندوستان و بقیه واگذار می‌شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
موافقم
اینجا لحظه ای است که تاریخ هزاران سال آینده نوشته خواهد شد همگی می دانیم در صد سال آینده طالبان نخواهد بود ، همه کشور های منطقه بدون مرز مثل اروپا در صلح و رفاه زندگی خواهیم کرد ولی در آن آینده ما نسبت به نسل آینده مسئولیت داریم آنها از ما سوال خواهند کرد چرا در برابر نسل کشی و مهاجرت اجباری قوم هزاره ، شیعیان که یادگار چند ده هزار ساله فرهنگ و تمدن ایران هستند چرا سکو ت کردیم؟ در صد سال آینده دیگر خیلی دیر است چون دیگر هیچ تمدنی غیر قوم پشتو در افغانستان نخواهند بود! براستی چرا یکنفر نیست بپرسد چرا فقط قوم هزاره و شیعیان یا ترک های افغانستان به ایران مهاجرت می کنند؟ آیا واقعا آنها برای کار آمدند یا یک سیستم قوی و حساب شده دارد آنها را بدون آنکه بفهمند از افغانستان بیرون می کنند؟
من به هر تصميمي كه از سوي سران ايران بيانجامد ايمان دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
پس تو صف مرغ که میری غر نزن
من به هر تصميمي كه از سوي سران ايران بيانجامد ايمان دارم
من به هر تصميمي كه از سوي سران ايران بيانجامد ايمان دارم
اگر حالا جلوی طالبان با قدرت نایستیم باید فردا در سیستان و بلوچستان حتی هرمزگان برای نگه داشتن مرز هایمان با آنها درگیر بشویم ، شخصا اعتمادی به اشرف غنی ندارم بنظرم او هم دارد به نفع طالبان و قوم پشتو سیاست های نسل کشی و مهاجرت اجباری را در دولتش به طریقی دیگر هم سو با طالبان و پاکستان اجرا می کند! ژست های مبارزه با طالبانش هم نادرست است هرچه زودتر نیروهای شمال باید مستقل از اشرف غنی در منطقه شمال دست به عملیات علیه طالبان بزنند.
طالبان یک گروه تروریستی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
مرگ بر طالبان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
طالبانی ها همشون افغانی اند
پیشنهاد می کنم بریا طراحی و ساخت خیلی سریع یک بزرگ راه و خط آهن از هرات مستقیما به مزار شریف از طرف ایران در مسیر شمال افغانستان سرمایه گذاری شود با اهداف زیر:
1: ایجاد رفاه اقتصادی برای مردم فقیر منطقه تا بتوانند براحتی در برابر طالبان و حمایت های مالی آنها نه بگویند این راه می تواند محصولات کشاورزی و صنعتی آنها را به ایران و آب های گرم دریای عمان منتقل بکند یا روسیه و اروپا .
2: از این راه ما مستقیما به چین وصل می شویم ترانزیت کالا و رفت آمد های بین چین -افغانستان - ایران ازچنین بزرگ راهی می تواند باعث پیشرفت و امنیت همگانی برای هر سه کشور شود.
3: چین به دلیل حمایت ترکیه و برخی کشور ها غربی از اویغور ها دنبال یک حمایت کننده قوی از مسلمانان منطقه و توسعه این مناطق است با توجه به اینکه بسیار از ترک های ایغور زمانی به ایران مهاجرت کردند با زنده کردن این ارتباط قومیتی بین ایران و سینکیان چین ، مطمئنا چین هم مایل خواهد بود با اطمینان بیشتر از این جاده حمایت بکند در غیر اینصورت ترکیه با حمایت آمریکا از طریق قرقیزستان چنین جاده و ارتباط اجتماعی را برای چین غربی تعریف خواهد کرد.
4: با وجود این جاده و ارتباط کابل ، هلمند و بامیان با این جاده یک خط ارتباطی سریع زمینی برای جلو گیری از حمله طالبان در آینده خواهیم داشت.
5. همکنون پاکستان یک جاده بزرگ راهی از کابل به کشمیر تعریف کرده تا این ارتباط را از طریق کشمیر با چین برقرار بکند در حالی که افغانستا ن با چین مرز مشترک دارد نیازی به ارتباط واسط از طریق پاکستان ندارد.
6: ارتباط مستقیم زمینی از یک بزرگ راه با چین یک ابر قدرت مهم ، سود بسیار زیاد به افغانستان خواهد داد و اعتماد به نفس ملی و صنعتی را در این کشور زیاد خواهد کرد افغانستان پیشرفته و آباد با عدالت برای همه قومیت ها به نفع ایران است!
باید هر چه سریع تر ارتشمون ی ناحیه امن تو مرز در خاک افغانستان نزدیک مرز ایجاد کنه مشابه کاری که ترکیه کرد تا مهاجرا همونجا مستقر شن و وارد کشور نشن چون دیگه ایران کشش مهاجر جدید نداره
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
این ایده باعث مهاجرت بیشتر می شود طالبان با ایجاد وحشت باعث ترک سریعتر مردم شیعه و هزار ها خواهد شد همه می آیند طرف مرز ، باید با توانا ساختن و دادن سلاح برای دفاع از خود از آنها حمایت بکنیم بطوری که آنها در شهر و منزل خود بمانند البته محصولات کشاورزی و دامی آنها را نیز در عوض خیلی راحت باید خریداری بکنیم طالبان نزدیک مراکز مهم شهری و و روستایی شدند با پهباد آنها را بزنیم. این روش درست است البته یک حاشیه داخل افغانستان را هم تحت نظر بگیریم تا طالبان پنهانی به نیرو های مرزی ما حمله نکنند.
اره طالبان که بیاد سر قدرت اب رو باز می کنه. بلاهت هم حدی داره
طالبان فقط برای گرفتن سلاح از ایران قول باز کردن آب می‌دهد همینکه قدرت را بگیرد آن یک ذره آب را هم می بندد.
به نظرم مسئولین عزیز کشورمان از از پناهنده های مردم افغانستان بیشتر خوششان می آید
متاسفانه طالبان نشان داد که اصلا قابل اعتماد نیست و کماکان یک گروه تروریستی خطرناک به حساب می آید! ایران باید بسیار هشیار باشد...
از خدا می خواهم نسل همه طالبان ها و طرفداران آنها ریشه کند بشه
اگر شما در سراسر جهان از سرمایداری بپرسید که از چه ترس داردند پاسخ می‌دهد اگر کسی در حستجوی کار نباشد و ماشین‌ها و سرمایه هایم به آهن قراضه و به بدهی تبدیل گردد.
این مقاله نویس از بزرگ تیتر داران مثل همیشه از مرحله پرت است. حداقل یک پنجم ایران را در پسا انقلاب۷ افغان ها ساخته اند. هرگز در بیابانی هر چقدر هم طلا بریزید آباد نمیشود و فقط زمانیکه انسان‌ها در آنجا سکنی کنند شروع به آبادانی میکنند زیرا در غیر اینصورت همه باهم از میان میروند.
در ثانی طالبان طبق مقطع زمانی نمیتوانسته رسومات اجرا کند. زیرا سازمان دادن مردم، برعلیه دزدان و غارتگرانی چون یانکی ها احتیاج به یک فصل مشترک قوی داشته است. آن‌ها اگر لازم آید میتوانند از عربستان سعودی خیلی بهتر و بیشتر مدرن و امروزی تر گردند.
این بزرگ تیتر داران یکبار به عربستان سعودی خرده نگرفته اند. آن‌ها کلی از حمله به درب سفارت عربستان دلخور بوده و هستند (خاتمی). بهر صورت طالبان به آمریکا در مهم‌ترین نقطه تاریخی افغانستان نرفت و روی زانوی چو بایدن ننشست، بلکه بر عکس سه یار دبستانی که بورس سیا دریافت کردندو در آمریکا تحصیل کردند، بدانجا شتافتند.
کشتار کارمندان و نیروهای ایران در سفارتخانه بدست طالبان هنوز فراموش نشده فیلم مزار شریف هم نشون داد اینها قدرت بگیرند بزرگترین مصیبت وگرفتاری و دردسر برای برای ایران و بخصوص شهرهای مرزی بین ایران وافغانستان خواهد بود
دعوت یک گروه تروریستی و حشر و نشربا آنها چه توجیهی دارد؟؟؟؟؟؟
مسولین سیاست خارجی کاره ای نیستند اونها مجری هستند.
پس که همه کاره است، ظریف میگه میدان، میدان کدام میدان ،
اين گروه طالبان كه امروز دوباره در افغانستان آتش بازي راه انداخته و به صغير و كبير رحم نمي كند همان طالباني است كه چندي پيش ايران ميزبان آنها بود !!!!
حالا به تكاپو افتاده ايم كه اگر اين روند پيشرفت درگيري ها ادامه يابد آتش آن دامن ما را نيز خواهد گرفت؟؟؟
راه حل افغانستان اینه که جنوبش پشتون ها یه کشور تشکیل بدهند و شمالش شیعیان و تاجیکها و ازبکها یه کشور
طالبان از دولت مزدور اشرف غنی بهتره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر