بازدید 8371
۴

هورالعظیم؛ حیوانات کمیاب در معرض خطر

یک فعال زیست محیطی خوزستان گفت: اگر آب برای سیراب کردن هورالعظیم به اندازه کافی رها سازی نشود باید شاهد خشک و تبدیل شدن آن به کانون ریزگرد باشیم.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸ 04 July 2021

به گزارش «تابناک»، کرامت حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به خشک شدن تالاب هورالعظیم و مرگ‌ومیر ماهیان این تالاب اشاره کرد و گفت: تالاب هورالعظیم مهم‌ترین باقی‌مانده تالاب‌های میان رودان (بین النهرین) است و منطقه وسیعی را در شامل می‌شود.

وی با اشاره به تنوع زیستی - جانوری در تالاب هورالعظیم یادآور شد: هورالعظیم یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری در خاورمیانه - جهان و همچنین گنج تالاب‌های ایران است و تعداد فراوانی از گونه‌های حیات‌وحش خوزستان در هورالعظیم قابل مشاهده هستند.

این فعال زیست محیطی خوزستان تصریح کرد: فصل تابستان زمان زادآوری گونه‌های مختلف حیات‌وحش در هورالعظیم است چرا که هورالعظیم تنها زیستگاه شِنگ (سمور آبی) میان رودان در ایران است.

حافظی گفت: شِنگ (سمور آبی) میان رودان (Mesopotamian Smooth-coated Otter) با نام علمی (Lutrogale perspicillata maxwelli ) کمیاب‌ترین سمور آبی جهان است که تنها در هورالعظیم ایران و تالاب‌های بین النهرین عراق زیستگاه دارد و گونه آسیب‌پذیر فهرست سرخ جهانی است.

وی ادامه داد: برخی گونه‌های کمیابی که در خاورمیانه در این تالاب زادآوری دارند مانند غول حواصیل، اکراس آفریقایی، مار گردن و گونه‌های فهرست سرخ جهانی مانند سوسک نیزار خوزی، اردک مرمری و اردک بلوطی و گونه‌های متنوع دیگر در تابستان کم آب و پر از آتش‌سوزی هورالعظیم جوجه آوری دارند.

این فعال زیست محیطی خوزستان بیان کرد: از سویی کم‌آبی شدید و گرمای فراوان و از سوی دیگر آتش‌سوزی مکرر هورالعظیم، این بهشت پرندگان خاورمیانه را به جهنمی سوزان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی نیزار علاوه بر نابودی حیات‌وحش در اوج فصل زادآوری باعث می‌شود تا پوشش نیزار از میان برود و آب زودتر تبخیر شود.

ورودی آب نزدیک به صفر است

حافظی گفت: از سوی دیگر ورودی‌های آب به تالاب هورالعظیم در بخش‌های مختلف صفر و نزدیک به صفر شده و این در حالی است که تا زمان بارندگی چهار تا پنج ماه دیگر باقی‌مانده است و ما اکنون شاهد تلفات ماهیان و مرگ طبیعت هستیم.

عضو کمیته ثبت پرندگان ایران گفت: خشک و بی‌آب شدن هورالعظیم علاوه بر نابودی این زیست بوم زنده و پویا باعث می‌شود تا نیزار و تالاب هورالعظیم تبدیل به بزرگ‌ترین کانون ریزگرد کشور شود؛ لذا به صورت فوری و بی‌درنگ باید نسبت به تأمین آب برای جریان زیستی رود کرخه در پایین‌دست سد کرخه و تأمین حقابه هورالعظیم اقدام کرد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو باید تأمین حقابه هورالعظیم و جریان زیستی رود کرخه را مقدم بر سایر مصارف مانند صنعت و کشاورزی قرار داده و فوری نسبت به رهاسازی آب برای جلوگیری از مرگ تالاب هورالعظیم اقدام و نظارت کند تا آب به هورالعظیم برسد.

حافظی با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیگیری تخصیص حقابه تالاب هورالعظیم و ضرورت مطالبه گری آن از محیط زیست و وزارت نیرو یادآور شد: رسانه‌ها مختلف، سمن‌های محیط زیست، اداره کل محیط زیست خوزستان و سازمان محیط زیست کشور باید این مطالبه مهم و جدی را به صورت فوری پیگیری و به طور مستمر برای حفظ جریان زیستی رودها و حقابه تالاب نظارت کنند.

به گفته این فعال زیست محیطی خوزستان، رودخانه و تالاب بدون آب معنا ندارد و هورالعظیم بی‌آب تبدیل به بزرگ‌ترین کانون ریزگرد کشور می‌شود و علاوه بر نابودی زندگی هور نشینان و حیات‌وحش، آثار ریزگردها تا دوردست‌ها نیز محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد.

وی ادامه داد: خوزستان زیستگاه بیش از ۳۹۰ گونه پرنده ،۷۰ گونه پستاندار، ۸۵ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۵۶ گونه ماهی آب‌های داخلی و ۹۰۰ گونه ماهیان خلیج‌فارس است.

به گفته حافظی، هورالعظیم مهم‌ترین کانون حضور پرندگان به عنوان بهشت پرندگان خاورمیانه شهرت یافته است و این منطقه حفاظت شده که تنوع زیستی و گونه‌های خاصی در آن زیست می‌کنند، قابلیت تبدیل به پارک ملی را دارد.

عضو کمیته ثبت پرندگان ایران یادآور شد: در سالیان اخیر کم‌آبی، آلودگی آب، آتش‌سوزی، تخریب زیستگاه توسط وزارت نیرو و صنعت نفت و برخی سال‌ها به دلیل تأمین نشدن آب تالاب این کانون پویا حیات‌وحش تبدیل به بزرگ‌ترین کانون ریزگرد کشور شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
باید ابی باشه که رها سازی بشه ! فقط قسمت دوم قضیه و مشکلات عدم رها سازی رو با اب و تاب اعلام میکنند ولی قسمت اول قضیه و عدم وجود اب و نداشتن بارش مناسب که اصل کار برا ی رها سازی هست متاسفانه عنوان نمیشه !
وقتی که توسعه میدان نفتی آزادگان رو به ژاپنی ها دادند یکی از کارهایی که انجام شد مطالعه روی جانوران و محیط زیست بود تا حداقل آسیب به منطقه وارد بشه و حتی از تعداد پرنده شناس برای این کار استفاده کردند و برنامه ای رو آماده کردند. بعد از اینکه پروژه از ژاپنیها گرفته شد و به چینی ها (بعد از یک وقفه چند ساله که شرکت ایرانی روی آن کار می کرد) واگذار شد که خوب شما می دونید چینی ها اهمیتی بهع محیط زیست نمی دهند و برای اینکه هزینه ها کمتر شود تمام آن برنامه ای که ژاپنی ها برای حفظ محیط زیست طراحی کرده بودند بلا استفاده ماند.
شاید حالا بدانید که چرا به این وضع رسیده ایم.
به خاطر این حرف ها فورا این فعال محیط زیست رو به جرم براندازی و جاسوسی دستگیر و اعدام کنید یا زندان و بعد اون رو در زندان خودکشی کنید!
دل خجسته ای دارید شما.!جان مردم هیچ ارزشی نزد مسئولین ندارد چه رسد به حیوانات
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار