بازدید 9957
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد

انتقاد از اظهارنظرهای احساسی درباره واکسن ایرانی

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با کار‌های شتاب‌زده، احساسی و غیر علمی، وجهه واکسن‌های ایرانی کرونا را مخدوش نکنیم، باید از این گونه اقدامات به شدت خودداری کرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸ 03 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مطالبی در خصوص واکسن‌های ایرانی منتشر شده که مثلا فلان واکسن ایرانی ۹۰ درصد اثرگذاری یا دیگری ۱۰۰ درصد اثر گذاری دارد یا اینکه واکسن ایرانی بدون هرگونه عارضه‌ای بوده و ازین دست مطالب از سوی افراد غیر مسئول و غیر متخصص. این اظهار نظر‌ها سبب می‌شود علاوه بر کم اثر شدن زحمات محققان و دانشمندان ایرانی، وجهه مناسب این محصولات فناورانه هم مخدوش شود.

علیرضا ناجی، ویروس شناس روز شنبه در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در همین مورد اظهار داشت: شاید برخی‌ها فکر می‌کنند که با کار‌های احساسی و هیجانی، می‌توانند به وجهه مناسب واکسن‌های ایرانی افزود، که باور بسیار نادرست و غلطی است.

وی تاکید کرد که به طور مثال بیان موثر بودن این واکسن، در حالی که مرحله سوم کارآزمایی بالینی به طور کامل انجام نشده، حرف منطقی و علمی نیست و تا بررسی دقیق مرحله سوم این موضوعات نباید مطرح شود.

وی افزود: واکسن‌های ایرانی بسیار مناسب و ارزشمند هستند و زحمات بسیار زیادی برای آن‌ها کشیده شده و کار‌های احساسی و غیرعلمی سبب ارج و قرب بیشتر آن‌ها نخواهد شد.

وی اظهار داشت: واکسن‌های ایرانی که فاز اول و دوم تست انسانی را با موفقیت پشت سر گذاشتند، واکسن‌های ایمن و بی خطری هستند و در شرایط اضطرار می‌توان با دادن اطلاعات کامل و صحیح به مردم، آن‌ها را به عموم هموطنان زد.

این ویروس شناس افزود: لازم است شرایط دنیا و کشور به درستی برای مردم تشریح و به آنان اعلام شود که در شرایط اضطرار می‌توان از واکسن ایمن و بی خطر استفاده نمود، اما در مورد موثر بودن و نداشتن عارضه، پس از اتمام مرحله سوم، می‌شود اظهار نظر دقیق کرد.

ناجی با اشاره به اینکه با پشت سر گذاشتن فاز‌های اول و دوم، اطلاعاتی در مورد موثر بودن یا عوارض نادر واکسن به دست نمی‌آوریم، گفت: در این فاز‌ها به موضوع بی خطری و ایمنی زایی پرداخته می‌شود که این موضوعات مورد تایید قرار گرفته است.

ناجی تاکید کرد: در صورتیکه صادقانه شرایط دنیا و ایران در مورد شیوع ویروس کرونا و کمبود واکسن آن در اغلب کشور‌های جهان به مردم ما اعلام شود، آنان هم پیروی لازم را خواهند داشت.

وی تاکید کرد که مردم به درستی مطالب علمی را پیگیری می‌کنند و با حرف‌های احساسی و هیجانی، نباید و نمی‌شود آنان را مجاب به انجام کاری کرد.

در صدور مجوز اضطراری واکسن کرونا عجله نکنند

وی اظهار داشت: روند تولید واکسن داخلی کرونا مطلوب و مناسب است، اما مسئولان در صدور مجوز اضطراری نباید عجله کنند این کار باید براساس مستندات علمی انجام گیرد.

ناجی بیان داشت: شتاب زدگی در روند تولید برخی از واکسن‌های ایرانی کرونا از حدود یکسال پیش مشاهده می‌شود که این کار می‌تواند سبب اختلال جدی در روند تولید و استفاده واکسن از سوی مردم شود.

این ویروس شناس افزود: اعتراض جدی به صدور زودرس مجوز اضطراری واکسن کرونا دارم.

ناجی اضافه کرد: واکسن‌های ایرانی را باید بعد از اتمام فاز سوم کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار دهیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه واکسن‌های پاستور و ایران برکت هنوز فاز سوم خود را کامل نکرده اند، باید صبر و بردباری داشته باشیم. باید صبر کنیم تا واکسن‌های ما کارآزمایی‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارنند و بعد از آن‌ها استفاده کنیم.

ناجی افزود: واکسن‌های ایرانی از پشتوانه علمی مناسب برخوردار هستند، عجله کردن در اعطای مجوز اضطراری، نمی‌تواند به وجهه واکسن کمکی کند بلکه باید مراحل تست انسانی به طور کامل و با موفقیت طی شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر