بازدید 14315

واکنش وزارت علوم به خودکشی یک پژوهشگر

معاون فرهنگی و سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تاکید بر اینکه دکتر سعید قلی بیگلو که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داد، یک پژوهشگر پسا دکتری است و دانشجو شناخته نمی شود، گفت: بخش های دانشجویی دانشگاه مسئولیتی در قبال پژوهشگران پسا دکتری ندارند اما در عین حال مساعدت های لازم را در خصوص پیگیری خودکشی این پژوهشگر جوان انجام داده است.
کد خبر: ۱۰۶۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 29 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در پی خودکشی دکتر سعید قلی بیگلو پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمدرضا غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم و سرپرست سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه بخش های دانشجویی دانشگاه فردوسی هیچ مسئولیتی در قبال پژوهشگران پسا دکتری ندارد گفت: فردی که متاسفانه بر اثر خودکشی جان خود را از دست داد، یک پژوهشگر دوره پسا دکتری دانشگاه فردوسی مشهد بود که در قالب تفاهم نامه ای با یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه فعالیت پژوهشی انجام می داد. بنابراین ایشان دانشجو نبوده بلکه یک پژوهشگر پسا دکتری است و بخش های دانشجویی دانشگاه مسئولیتی در قبال او و همچنین سایر پژوهشگران پسادکتری ندارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: بر اساس آئین نامه ای که در وزارت علوم وجود دارد پژوهشگران پسادکتری می توانند در قالب چهارچوبی طرح های پژوهشی را با اساتیدی در دانشگاه ها انجام بدهند و برای خود فعالیت های پژوهشی تعریف کنند. بنابراین ما در دوره پسا دکتری دانشجو نداریم و دوره دانشجویی این افراد به اتمام رسیده است.

دکتر غفاری تاکید کرد: در بحث دکتر سعید قلی بیگلو دانشگاه فردوسی مساعدت لازم را با وی انجام داده و خوابگاهی در اختیار این پژوهشگر قرار داده است و بر اساس گزارشی که دریافت کردم وقتی او در محیط دانشگاه حضور داشته و دانشگاه متوجه شرایط نامساعد او می شود از طریق دفتر مشاوره و مددکاری ایشان را به بیمارستان منتقل کرده و بخش های مربوطه در بیمارستان بررسی های حرفه ای و تخصصی خود را انجام داده و در نهایت به این نتیجه می رسند که مشکلی متوجه او نیست.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: بطورکلی دانشگاه ها اگر با مواردی این چنینی مواجه شدند برای اینکه خطری ایجاد نشود باید رسیدگی و پیگیری‌های حرفه‌ای و تخصصی خود را انجام بدهند تا شاهد بروز چنین اتفاقاتی در محیط های دانشگاهی نباشیم.

سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پایان با تاکید بر اینکه علت خودکشی دکتر سعید قلی بیگلو هنوز مشخص نیست گفت: این موضوع نیازمند بررسی های تخصصی است و دانشگاه فردوسی مشهد پیگیر این موضوع می باشد.

به گزارش ایسنا، روز یکشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دکتر سعید قلی بیگلو پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه فردوسی مشهد در یکی از خوابگاه های این دانشگاه به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۷
صورت مساله این نیست که ایشان دانشجو بوده یا پژوهشگر، به هر حال، یکسال پیش که دانشجو بوده. لابد در دوران دانشجویی همه چیز نرمال بوده اما تمام مشکلات روحی روانی ایشان مربوط به بعد از آن است.
در پی خودکشی دکتر سعید قلی بیگلو پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمدرضا غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم و سرپرست سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه بخش های دانشجویی دانشگاه فردوسی هیچ مسئولیتی در قبال پژوهشگران پسا دکتری ندارد گفت: فردی که متاسفانه بر اثر خودکشی جان خود را از دست داد، یک پژوهشگر دوره پسا دکتری دانشگاه فردوسی مشهد بود که در قالب تفاهم نامه ای با یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه فعالیت پژوهشی انجام می داد. بنابراین ایشان دانشجو نبوده بلکه یک پژوهشگر پسا دکتری است و بخش های دانشجویی دانشگاه مسئولیتی در قبال او و همچنین سایر پژوهشگران پسادکتری ندارد.
ازمعاون فرهنگی وزارت علوم انتظار میرود حداقل یک اظهار همدردی با خانواده این مرحوم داشته باشه و دربیان جملات کمی ملایمتر صحبت کنند
چرا وزارت علوم از ابتدا بدنبال تکذیب ارتباط این پژهشگر با دانشکاه است بالاخره به نحوی با دانشگاه در ارتباط بوده و لزومی به تکذیب ندارد . همان کافی بود که گفته شود بررسی می کنیم .
انگار نه انگار یک نخبه و یک انسان جوان خودش را کشته... همه صحبت مسیولین در چهارچوب دستورالعمل و آیین نامه هاست و هیچ قصوری نبوده و بهترین شرایط و مراقبت ها انجام شده و....
به کجا رسیده ایم؟؟؟!!! چرا کسی برای زندگی مردم پشیزی قایل نیست و همه فقط حرف از حزب و جناح و ایدیولوژیکی و ... میزنند و کمترین حرف از کرامت مردم و سلامت روان و اندیشه و جسم مردم بر زبان مسیولین جاری است... واقعا نگران عاقبت این همه نابسامانی ها نیستید؟؟؟!!!
واقعا که .بجای اینکه اظهار تاسف بکنند و بدنبال دلایل این اتفاق تلخ باشند کلی زحمت کشیدند تبصره ای ، راه گریزی پیدا کنند تا مسولیتی متوجه شان نباشد .در کنار این حادثه تلخ برخورد زشت و زننده عیسی کلانتری هم که نمک بر زخم خانواده داغدار خبرنگاران درگذشته در حادثه اتوبوس بود را هم نباید از یاد برد.
این موضوعی که مطرح شده نشان می دهد وزارت علوم و دانشگاه ها هیچ مسئولیتی در قبال فارغ التحصیلان دکتری ندارند و بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان صحیح، ظرفیت تحصیلات تکمیلی به طور نمایی افزایش داده شده بدون اینکه برنامه ای برای اشتغال و استفاده از نیروی انسانی که مهمترین ثروت هر کشور است، وجود داشته باشد. وقتی یک دانشجوی دکتری فارغ التحصیل می شود میبیند که جذب در هیئت علمی دانشگاه ها اشباع و بازار کار در بیرون دانشگاه آشفته است، متوجه می شود که عمر خود را تلف کرده و اینگونه دچار افسردگی می شود. اگر پذیرش محدود بود دو حالت داشت یا افراد مستعد برای ادامه تحصیل مهاجرت می کردند یا هر کس نمیتوانست دکتری بگیرد و سطح توقعاتش زیاد شود.
در کجای دنیا برای دکترا کنکور برگزار می کنند؟ ظرفیت پذیرش دکتری که قبلا در دانشگاه های مادر برای برخی رشته ها جمعا به تعداد انگشتان دست نمی رسید در زمان کوتاهی به چند صد نفر افزایش یافته است بدون اینکه برای آینده فارغ التحصیلان فکری شود. اگر کشور نیاز ندارد چرا جذب می کنید؟ اگر نیاز دارد آقایان بفرمایند کجا؟
آیا جهش علمی این است که دانشگاهی در یک رشته خاص مثلا به جای 3 دانشجوی دکتری 30 دانشجو بگیرد و تعداد مقالات چاپ شده را اینگونه افزایش دهد؟ این تولید علم است؟ ولی در عین حال، درب بطری آب معدنی نمی توانیم تولید کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
وزارت علوم و نهاد های مرتبط با تحصیل و مدرک کلا تعطیل هستند شما این پیام را بخوانید ببینید چه خبر است دانشگاه ها ثبت نام می کنند دانشجو می پذیرند و دانشجو کلی زحمت می کشد و وقت و زندگیش را می گذارد و تحصیل می کند و مدرک می دهند ولی دولت این کار را ممنوع کرده و صدای هیچ کس در نمی اید یعنی انگار شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم و سایر و بخش ها وجود خارجی ندارند و اعتراضی به بخشنامه کذائی دولت نمی کنند چون می ترسند مسند و پستشان به خطر بیافتد هیچ مدیری از ضعف ها و غلط های دولت ایراد نمی گیرد و همه پاچه خوار شدند
متن پیام این است که در خبر
دیگری در تابناک منتشر شده بود.
آقا لطفا به این مصوبه ضد آموزشی و ضد مردمی دولت روحانی در اسفند سال 93 در ارتباط با ممنوعیت ادامه تحصیل کارمندان دولت ورود کنید . طبق این بخشنامه کارمندی که مثلا دیپلم دارد فقط می تواند تا فوق دیپلم ادامه تحصیل بده و مدرکش را درج کند در صورتی که عاملین و مسببین این بخشنامه در نهاد ها و ادارات مربوطه خودشان بیش از چند بار درج مدرک کرده اند یادشان رفته چگونه مدرک گرفتند این ها شاید فکر می کنند کارمندان هم مثل خودشان در اداره محل کارشان کنار استاد
خدا را شکر که مسئول محترم با زاویه پای 140 درجه ننشسته و مخاطبان را هم پفیوز خطاب نکرده است!!!! منت گذاشته اند بر سر ما حقیران و چاکران... عذرخواهی و همدردی و استعفا و سایر قرتی بازی های روشنفکر مابانه! پیشکش!!!!
این افراد به امید اینکه پس از طی دوره پسا دکتری به عنوان هیات علمی دانشگاه پذیرفته شوند فعالیت می کنند. متاسفانه تعداد بسیار کمی از این افراد چنین شانسی پیدا میکنند و مابقی از دانشگاه رانده میشوند. احتمالا ایشان هم چنین مشکلی داشته و دست به خودکشی زده. واقعا هم خیلی زور دارد که شما تا پست دکتری درس بخوانی و اخرش هیچی.
دانشگاه فردوسی هم از لحاظ اساتید و کارکنان و هم از لحاظ محیط جو بدی داره.
تنها راه خروج از این جو بد انتقال اجباری اساتید و کارکنان دانشگاه به دانشگاههای هم جوار و جایگزین کردن آنهاست
البته اگر مافیای اساتید و کارکنان دانشگاه زیر بار این کار برن.
اینکه بد تر است پژوهشگر پسا دکترا شاغل محصوب می شود و کارفرما دانشگاه فردوسی است اتفاق در محدوده دانشگاه فردوسی بوده و کارفرما نسبت به سلامت نیرو کار خود مسئول است
یکی از مدیرانی که در دوره آقای رئیسی باید کاملا هیچکاره بشود همین آقای بی مسئولیت است که برای رفع مسئولیت با الفاظ بازی میکند. امثال ایشان که هیچ دلسوزی و مسئولیتی در قبال سرمایه های علمی این مملکت ندارند، لیاقت هیچ مسئولیت و مدیریتی را دردولت آینده ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
نه اینکه خود رئیسی خیلی پاسخگوست
در این مملکت هیچ کس مسؤل هیچ چیز ی نیست. هر کی هرکی.
من در شرف گرفتن پذیرش پست داک هستم ترس برم داشته نکنه سرنوشت من هم همینطور شود. مبهم بودن آینده شغلی و پشیمانی از مهاجرت نکردن به امریکا کانادا و استرالیا خوره ای است که به جان فارغ التحصیلان دکترایی می افتد که سطج علمی بالا و سطح زبان انگلیسی بالایی دارند. چکار باید کرد؟
مهم سوریه است
در خبر دیگری که تابناک گذاشته بود سن این پژوهشگر عزیز رو 40 سال ذکر کرده بود. متاسفانه در کشور گل و بلبل ما حداکثر سن برای جذب در هیات علمی دانشگاه ها 40 سال است و کسی که سنش از این میزان بگذرد دیگر هیچ امیدی به رسیدن به آرزوهایش که سالها برایشان تلاش کرده و تحقیر بی پولی و نامردی های استادهایش را کشیده وجود ندارد!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل