بازدید 17213
تابناک اقتصادی بررسی کرد

رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/ برنامه دولت آینده برای بازار آشفته مسکن چیست؟

آمار‌های جدید بانک مرکزی در حوزه مسکن بیانگر آن است که قیمت متوسط هر مترمربع مسکن در شهر تهران در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با اردیبهشت ماه رشد ۳ درصدی را داشته است؛ حال دولت تدبیر و امید تا کمتر از دو ماه دیگر جای خود را به دولت جدید خواهد داد.
کد خبر: ۱۰۶۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲ 28 June 2021
مسکن خرداد ۱۴۰۰
در سال ۱۳۹۲ بود که دولت تدبیر و امید، سکان هدایت قوه مجریه را به دست گرفت. در آن زمان وعده‌های بسیاری برای خانه دار کردن مردم و جوانان داده شد که حالا پس از هشت سال عملا در حوزه مسکن کارنامه‌ای نه چندان قابل دفاع برای دولت تدبیر و امید باقی مانده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، در ابتدا عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی مسکن مهر را طرحی مزخرف خواند و وعده داد که مسکن اجتماعی را جایگزین آن کند؛ طرحی که آنقدر روی کاغذ ماند تا اینکه عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی کنار رفت و جانشین وی یعنی محمد اسلامی در راه و شهرسازی هم اعتقادی به اجرای آن نداشت و عملا شش سال دولت در حوزه مسکن کاری نکرد.
 
علاوه بر طرح مسکن اجتماعی دولت طرح‌های دیگری را نیز در حوزه مسکن پیشنهاد داد که آن‌ها نیز بر روی کاغذ ماند. از آن جمله می‌توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد.
 
تنها طرح مسکن ملی بود که به صورت جدی پیگیری و اجرایی شد. طرح مسکن ملی نیز شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.
 
ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح مسکن ملی در دو سال آخر دولت تدبیر و امید در حالی کلید خورد که کشور سالانه به یک میلیون مسکن نیاز داشت. حتی دولت در حوزه اجرای راهکار‌ها برای عرضه بیشتر مسکن‌های موجود نیز تعلل کرد؛ برای نمونه سال‌ها راه اندازی سامانه املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی به تعویق افتاد و در نهایت در سال جاری این سامانه جهت ثبت مسکن‌ها راه اندازی شد، یا در حوزه مالیات ستانی از خانه‌های میلیاردی دولت تعلل کرد و در این چهل روز باقی مانده نیز کاری از پیش نخواهد برد.
 

آخرین گزارش مسکن چه می‌گوید؟ | قیمت مسکن افزایش یافت

 
بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه امسال را منتشر کرد که نشان می‌دهد، در ماه مذکور ۵ هزار و ۱۰۲ فقره معامله مسکن ثبت شده که نسبت به ماه قبل از آن (اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۲۹.۶ درصدی داشته، ولی نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ۱۳۹۹) کاهش ۵۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در خرداد امسال ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به اردیبهشت امسال افزایش ۳ درصدی و نسبت به خرداد سال گذشته رشد ۵۶.۶ درصدی دارد.
 
مسکن خرداد ۱۴۰۰
 
بیشترین متوسط قیمت در منطقه یک تهران با متری ۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اتفاق افتاده و کمترین متوسط قیمت به منطقه ۱۸ با متری ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان اختصاص دارد.
 
مسکن خرداد ۱۴۰۰
 
بیشترین تعداد معاملات در منطقه ۵ با ۷۰۸ فقره معامله بود و سپس منطقه ۱۰ با ۴۹۸ معامله و منطقه ۴ با ۴۱۳ معامله در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین تعداد معاملات مسکن نیز در خردادماه امسال به منطقه ۱۹ با ۴۴ و سپس منطقه ۲۲ با ۷۰ فقره معامله مسکن تعلق داشت.
 
بر اساس گزارش بانک مرکزی، بیشترین سهم تعداد معاملات مسکن در خرداد امسال به واحد‌های مسکونی واقع در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان با سهم ۱۸.۶ درصد اختصاص دارد.
رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/
 
همچنین بیشترین معاملات مسکن به واحد‌های با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۴.۸ درصد از کل معاملات مسکن خرداد امسال تعلق یافته است.
رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/

دولت آینده چه برنامه‌ای را برای حوزه مسکن خواهد داشت؟

 
با توجه به انباشت تقاضا در حوزه مسکن و قیمت‌های نجومی که در این بازار پدید آمده است، دولت آینده کار بسیار سختی را پیش روی دارد و علاوه بر جبران کم کاری دولت تدبیر و امید در زمینه ساخت مسکن باید تلاش کند تا تقاضا‌های جدید در این زمینه را نیز پاسخ دهد و قیمت مسکن را با افزایش عرضه، کاهش دهد.
 
آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب برای چهار سال آینده در برنامه‌های انتخاباتی خود وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال آینده را داد. وی در این باره گفت: من به جوانان گفته‌ام که آن‌ها ازدواج کنند، ما هم ساخت مسکن برایشان را از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود در چهار سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت.
 
همچنین افشین پروین پور، کارشناس بازار سرمایه و عضو ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی در یازدهم خرداد ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای از تدوین طرح ویژه مسکن در برنامه اقتصادی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است.
 
وی افزود: طرح یادشده، طرح ارتقایافته مسکن مهر است، به گونه‌ای که هم مشکلات آن را ندارد، هم کیفیت مسکن را افزایش می‌دهد و هم فشاری به بودجه دولت وارد نخواهد کرد.
 
عضو سابق شورای عالی مسکن اظهار داشت: یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود ۷ ماه است روی طرحی کار می‌کند که ارتقا یافته و تقویت شده طرح مسکن مهر است و هم اکنون به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت مردمی آیت الله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد.
 
پروین‌پور تاکید کرد: راه حل رفع مشکل مسکن در کشور ایجاد نهضت مسکن‌سازی است، اصول طرح مذکور همان اصول مسکن مهر است؛ یعنی زمین رایگان، وام ساخت ارزان‌قیمت و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن.
 
وی اضافه کرد: در طرح جدید قرار است در چهار ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد. در تهیه این طرح فرض را بر این گرفته‌ایم که ایران تا ۱۰۰ سال دیگر تحریم است و آمریکا ما را تحریم خواهد کرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
اگر مسئولان به دنبال کاهش قیمت هستند باید ابتدا از قیمت محصولات و خدماتی که نیاز ساخت مسکن است و در اختیار دولت است شروع کنند فقط در طول یک سال اخیر قیمت مصالح و هزینه هایی شهرداری و ........ بیش از 150 درصد رشد داشته است هر روز قیمت مصالح ساختمانی و ..... مانند دیگر کالاها در حال افزایش است چگونه انتظار دارید محصول نهایی کاهش قیمت داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
تورم و گرانی و بیکاری و فقر و فساد افسار گسیخته

فقط بخاطر نبود شفافیت در عملکرد مالی تمام نهادها و سازمان های شبه دولتی و خصولتی

و عدم وجود ارتباط سالم و منطقی با دنیا و تحریم های جهانی است

و عدم تصویب اف ای تی اف و تحریم خودساخته توسط تندرو ها و کاسبان تحریم و جنگ است
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
بانک مرکزی که خود هزاران ملک روی دستش باد کرده بارها با جو سازی میخواهد انها را آب کند اما غافل از اینکه ملک با این قیمت ها تا ده سال آینده دیگر مشتری نخواهد داشت چون با درامد مردم سازگاری ندارد.ضمنا افزایش معاملات نتیجه عقد معاملات صوری است و نه واقعی
شهر تهران سال هاست که دیگر زمین و آب و هوا و ...... برای ساخت خانه اضافی ندارد برای همین جمعیت کنونی دیگر شهرها آب و برق و گاز و امکانات بهداشتی و ....... وجود ندارد با کدام امکانات قرار است در این شهرها خانه سازی شود و جمعیت به شهرها اضافه شود
با توجه به افزایش قیمت وحشتناک مصالح ساختمانی و دیگر هزینه های ساخت اگر زمین رایگان با وام ۲۰۰ میلیونی ساخت هم در اختیار مردم قرار گیرد باز هم بسیاری از مردم امکان ساخت‌ مسکن نخواهند داشت
لطفا الکی با این تیترها به بازار مسکن جو ندین مسکن با این قیمتهای نجومی خریدار نداره و معاملات مسکن فعلا قفل شده و خربد وفروشی با این قیمتهای کذایی انجام نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
تو نخر مجبورت نکردند که
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
وقتی خونه نداری مجبوری بخری ولی توانت نمیکشه !
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
مشتری نیست داداش موضوع من و این نیست
برنامه؟ کدوم دولت تا حالا برای چیزی برنامه داشته که این دومیش باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
اقتصاد با دستور و فشار و بخشنامه درست نشده و نمی شود
و تابع قوانین و مقررات و فرمولهای علمی ثابت شده است
که توسط مسولان ما اصلا اجرا نشده و نمی گردد
قیمت مسکن بارشدتورم نسبت مستقیم داردهرچندبدلیل اشباء بازار فعلاً ازتورم پائینتراست ولی شما به معلول میپردازید وعلت
راذکرنمیکنید فقط عوارض نوسازی ازسال گذشته صددرصدرشد
کرده مصالح ساختمانی ازسال گذشته بالاترازصددرصدرشد
کرده نرخ خدمات ازاین بشترمزدکارگرهمینطور اگرازسال گذشته رشدمسکن ۵۰ درصدباشدباتوجه به عوامل تولیدمسکن درواقع قیمت فروش مسکن کمترازرشدتورم است دولت جدیدهم کاری نمیتواندبکندمگر ازدیادوفراوانی مصالح ساختمانی وهزینه هاودیافتی های بی حساب وکتاب شهرداذیها ولی اگردولت به معلول یعنی قیمت مسکن فشاربیاورد همچون بستن مالیاتهای غیرعادی وامثالهم مسلماًبازارساخت وسازتعطیل و بیکاری بیشتر وگرانی شدید مسکن دردرازمدت پدیدمیآید تنهاکاری که دولت محترم میتوانند انجام دهند تعامل سازنده بادنیا رفع تحریمها انشالله وبالابردن ارزش پول ملی وکمک به سازندگان برای ساخت منازل ارزان قیمت وباکیفیت که بعیداست البته اگرچنین کنندسازندگان مسکن دولتی هم قادربه ارزان فروشی نخواهندبودبنابراین نعامل بادنیا رفع تحریمها وافزایش ارزش پول ملی یعنی کاهش قیمت دلار وکمک بانکها به ساخت وخریددرآخر راه حل واقعی است
دولت اینده هم مشکلات را گردن دولت فعلی خواهد انداخت
شعار با برنامه فرق می کند کدام برنامه اگر چیزی بود تا حالا اعلام می کردن
روش تولید مسکن مهم است
۱ دولت توان مالی تولید مسکن ندارد و فقط مردم رو باید به سمت تولید مسکن سوق دهد و مردم تا در تولید مسکن منفعت نبینند به سمت تولید نمی روند
حالا باید دولت مسیر را برای تولید مسکن هموار کند
نالا ببینیم و تحلیل کنیم چگونه دولت این مسیر رو تسهیل میکند
این رشد قیمتها فقط ضررهای بیشتری را به فروشنده گان سازندگان می رساند و باعث قفل شدن سرمایه شان در خشت و گل بمدت نا معلومی می گردد که خود ضررهای جانبی زیادی را برای آنها بدنبال دارد!
ارزش واقعی ملک یک هزارم قیمتهای کاذب است. معامله ملک تنها به دو صورت امکان دارد. قیمت یا براساس هزینه ساخت و ساز تعیین گردد که قیمت مسکن نمی تواند از حداکثر متری 2 میلیون تومان هزینه ساخت فراتر رود و یا تعیین قیمت توافقی بین خریدار و فروشنده که قطعاً خریدار با کمتر از 5% قیمت اعلامی ملک خریداری خواهد کرد.
سودمندترین راه برای فروشنده گان و سازنده خارج شدن از رؤیا پردازی قیمت مسکن است! تا از ضررهای سنگین خود با قیمنهای توهمی جلوگیری نمایند!
وقتی قیمت مطالح ساختمانی ( شن و ماسه ، سیمان ، فلزات ، سیم ، تاسیسات و .... ) ، هزینه حمل و نقل ، دستمزد و .... افزایش داشته است چگونه محصول نهایی می تواند کاهش قیمت داشته باشد ؟
درسته که دولت روحانی برنامه ای جامع برا مسکن نداشت ولی نیمی از تعهدات دولت احمدی نژاد در مسکن مهر رو اجرا کرد، منصفانه نقد کنین.
یکی از علت هایی که باعث می شه ما در برنامه ها موفق نباشیم بخاطر این هستش که بقدری در هدف ها و مشکلات متمرکز می شیم که از نحوه و شیوه کار و کیفیت کار غافل می شیم
در فوتبال بقدری به گل زدن فکر می کنیم که از بالا بردن کیفیت در پاس کاری ها و ... غافل می شیم
در مسکن بقدری در هدف و مشکلات غرق می شیم که در شیوه ها و روش های ساخت مسکن غافل می شیم
باید واقعیت ها را دید. وزارت مسکن با 20 میلیارد تومان و 340 میلیارد بودجه در سال نمی تونه خودش متولی ساخت مسکن باشه و فقط باید راه های ساخت مسکن را برای بخش خصوصی فراهم و تسهیل کنه و لذا نیاز به افراد خبره ای داره که به اصول مسکن سازی آشنا و بتونه قوانین و شرایط کشور را به سمت ساخت مسکن انبوه توسط بخش خصوصی ببره. در واقع زیربنای همه این مسائل به اقتصاد و ساختار اقتصاد سالم برمی گرده که متاسفانه وجود ندارد و عزمی هم برای آن مشاهده نمی شه و اگر عزمی برای آن وجود داشت ما شاهد این تورم افسارگسیخته نبودیم و تا چند مدت دیگه بدون برگردد باید شاهد افزایش قیمت بنزین باشیم چون بنزین در واقع با این دسته گل دولت و بی ارزش شدن پول ملی حداقل 5 برابر ارزانتر شده و کشور هم همچنان در چرخه باطل تورم است و ملت هم به دور آن در حال گردش
نهایت برنامه دولت آینده ، که مسلما نصف احمدی نژآد هم نمی تونند کار کنند، ساخـــــت مســـــکن مهــــر 2 بی کیفیت خواهد بود

و سرازیر کردن نقدینگی و فروپاشی کامل اقتصاد و تورم و داستان های تکراری

از آن طرف قضیه هم فیلترینگ و بستن ارتباط حقیقی و مجازی با دنیا و تبدیل کامل کشور به کره شمالی درجه ســــه

دقت کنید درجــــه سه
مقصیر ملتین که مسکن مهر سی تومنی مسخره میکردن باید همون مسکن نهصد تومن بخرن اگر دولت به جای برجام هشت میلیون مسکن میساخت بیست پنج میلیون خانواده سه نفر یا سی دو میلیون خانواده چهانفر ... وای چقد خرابکاری کردید
خوشبختانه آگاهی مردم نسبت به حضور مافیای مسکن در بازار خرید و فروش کامل است و از طرفی علت اصلی را عدم مدیریت و نظارت دستگاههای مسئول بر بازار مسکن می دانند. وگرنه چه دلیلی دارد که در شرایط رکود خرید و فروش باز هم قیمت بالا برود. آمار فوق نشان می دهد که تعداد معاملات در مقایسه با تعداد واحدهای مسکونی در شهر تهران میزان معاملات فوق العاده اندک است و تقریباً چیزی محسوب نمی شود اما امان از زد و بند و .....
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
برادر معاملاتی در کار نیست این آمارها همه صوری هستند
مقاله نشان میدهد که نویسنده هیچ اطلاعی از علت گرانی مسکن ندارد. ارزش پول ملی از سال ۹۷ تا امروز یک هشتم شده است و نرخ تورم در این دوره در مجموع حدود ۳۰۰ درصد است. یعنی قیمتها باید ۲۴ برابر شود ولی به علت رکود این امکان وجو دندارد و این شرایط، وضعیت تعادلی بازار است. تنها ۵ درصد صاحبان آپارتمان و خانه، متقاضی ارتقای محل سکونت خود نیستند و بقبه صاحبان ملک در واقع مناظر رسیدن پول هستند تا خانه یا آپارتمان خود را بزرگتر یا به محله بهتری نقل مکان کنند که ترجمه آن میشود، آماده انفجار قیمت یا رکود ساخت و افزایش قیمت تدریجی باشیم.
متاسفانه دولت در انتهای باقیمانده کاری همه مسائل رو به امان خدا رها کرده و در حال جمع آوری بار بندیل خودشه!! دلالان هم از این وضعیت بوجود آمده نهایت سو استفاده را میبرند. خریدار بدبخت هم در برزخ وعده ها گرفتار شده و فعلا دست نگه داشته تا بلکه دولت جدید کاری برای ارزونی آپارتمان تدبیر کنه!؟ ولی هموطنان گرامی نه این دولت و نه دولت های دیگر نمیتونن حریف مافیای مسکن بشن. میدونید چرا؟ چون مافیای مسکن و عامل گرونی و تورم خودشون هستن...همیشه بین خودشون جنگ زرگری راه میندازن تا مردم سرگرم بشن. وسلام
بانک مرکزی همیشه قیمتها رو بالا می بره
ظرفیت اقتصاد ایران سالانه 300 هزار واحد مسکونی هست و بیشتر از این تعداد باعث تورم افسار گسیخته و نابسمانی در سایر طرح های عمرانی خواهد شد
رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/ برنامه دولت آینده برای بازار آشفته مسکن چیست؟ :
فقط بازار مسکن آشفته است؟!
این آمار و ارقام دروغ است.ملک بیست درصد کاهش داشته و خریدار نیست
دیگه فکر پایین اومدن نباشید با این تورم
با این دلار و تحریم وضع همین است.
امید که دولت تندرو بدنبال رفع تحریم و کاهش دلار باشد وگرنه با شعارهاشون قیمت ها سر بفلک میذاره و دلار 40000تومانی برای کسی مسکن و زندگی نمیذاره و میشیم ونزوئلا و کره شمالی.
با سلام اگه دولت به دنبال کاهش قیمت مسکن است ابتدا باید این کاهش از مصالح ساخت وساز شروع شود؛درحالی که قیمت مصالح چند برابر شده چگونه انتظار داشته باشیم قیمت محصول نهایی کاهش یابد؟!
قطعاً و یقیناً در گرانی کاذب مسکن اولین ضربه بزرگ به خود فروشنده گان و سازنده گان وارد میشود! در حالیکه کسی حاضر به خرید مسکن حتی با یک هزارم قیمتهای کاذب قبلی نیست! معاملات صوری نمی تواند فروشنده گان و سازنده گان و املاکی های دلال را از ضررهای سنگین نجات دهد!
سقوط آزاد قیمت مسکن می تواند فروشنده گان و سازنده گان را از ضررهای بیشتر محافظت کند!
نیاز اولیه هر کار اقتصادی اختصاص بودجه است که با تدوین برنامه کاری روشن و قابل اجرا عملیاتی شود ،در شرایط مالی کاملا نامطلوب فعلی کشور و رفتن بودجه ناچیز به سوی مصارف غیر منطقی !! همه کارها دچار اختلال شده و امیدی باصلاح آن نیست مگر دولت آینده از گشایش برجام منابع مالی را بتواند فراهم کند.
چرا در ایران مسکن از همه جای دنیا گرانتر است حتی از لندن چون دلالی در اینجا رها هست و در همه دتیا کنارل شده
جرا یک نفر باید چندین ملک داشته باشد و دهها تفر بدون مسکن چون اون هست که پول دارد و بقیه نمیتوانند تا مشکل دلالی در ایران حل نشود هر زمان پولها بسمتی میروند و مشکل ایجاد میشود مس کنترل دلالی را با بررسی حسابهای یانکی اشخاص انجام دهید تا همه این مشولات حل شود
مسئولان روی شاخه نشستن و شاخه را می برند. مردم عزیز اجناس موقعی ارزان میشه که نهادهای‌ فروان و ارزان باشه، مسکن وقتی اجناسش مثلا زمین، سیمان کاشی، میلگرد و حتی پروانه ساخت و خلافی خدا تومان باشه سازنده از جیبش نمی دهد، مجبوره از مصرف کننده بگیره پس شاخه بری نکن بیاید از ریشه درست کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر