بازدید 13820

تفاوت‌های پیام تبریک رهبر انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۰

مقام معظم رهبری در ادوار مختلف انتخابات پیام‌هایی خطاب به ملت و مسئولان منتشر می‌کنند. این رویه در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل به یک سنت شده است.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 22 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از اقتصادنیوز، اما بررسی این پیام ها نشان می دهد رهبری در تمامی ادوار خطوط کلی و توصیه ها خود را بیان کرده اند. به همین دلیل نیز این پیام دارای یک مخرج مشترک در تمامی سال‌ها و صورتی متفاوت بسته به شرایط زمانی دارد.

تحلیل محتوا این پیام ها بررسی نظام مند، عینی، کمّی آن به خوبی می تواند به نکات قابل تاملی بینجامد.

در واقع شناسایی الگوی مورد استفاده در این پیام می تواند کمک کند تا دیدگاه ها و راهبرد مورد انتظار از دولت آینده در سطح عالی نظام در همان آغاز راه مشخص شود.

وجوه مشترک پیام ها

یکی از وجوه مشترک در پیام های صادر شده از سوی رهبری بیان سپاس از حضور مردم در صحنه است.

در کنار سپاسگزاری از مردم، قدردانی از مراجع و علما، نهادهای مسئول اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، صداوسیما و سایر دست‌اندرکاران محور مشترک این پیام ها بوده است.

در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶ متن پیام رهبری بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ کلمه بوده است.

این تحلیل محتوا نشان می دهد رهبر انقلاب از سال ۱۳۷۶ به بعد که مقارن با پایان دوره ۸ ساله مستقر است از منتخب ملت با نام یاد می کند و ضمن آروزی توفیق نکاتی را نیز در قالب رهنمود و توصیه بیان می کنند.

در پیام‌های مقام معظم رهبری در انتخابات سال‌های ۷۶، ۸۴ و ۹۲ این الگو تکرار شده است و به ترتیب از آقایان سیدمحمدخاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی نام برده شده است.

تفاوت های پیام در ۱۴۰۰

در پیام ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری برخی از الگوی های تکرار شونده قبلی تغییر کرده است.

نخست: متن صادر شده مختصرتر از متن پیام های قبلی است. در پیام ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب در ۳۳۹ کلمه تمامی نکات مد نظر خود را بیان کرده اند.

دوم:ایشان در پیام‌های تقدیر و تبریک در انتخاباتی که مقارن با پایان ماموریت دولت مستقر پس از هشت سال بوده ضمن نام بردن از فرد منتخب توصیه‌های ضروری خطاب به او داشته اند و از سایر نامزدها نیز برای حضور در عرصه انتخابات قدردانی کرده اند. اما در پیام اخیر ایشان برای انتخابات ۱۴۰۰ نامی از منتخب برده نشده است.

سوم: همچنین در پایان‌بندی نامه ایشان نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود: رهبری در پایان نامه کلید واژه والسلام را تکرار می کردند اما در سال ۱۴۰۰ نیز این کلید واژه استفاده نشده است.

* پیام ۳ خرداد ۷۶: «والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته / سیّد علی خامنه‌ای / سوم خرداد سال ۱۳۷۶ شمسی».

* پیام ۴ تیر ۸۴: «والسلام علی عبادالله الصالحین / سیّدعلی خامنه‌ای / ۴ تیر ۱۳۸۴».

* پیام ۲۵ خرداد ۹۲: «والسّلام علیکم و رحمة الله/ سیّد علی خامنه‌ای/۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۲».

* پیام ۲۹ خرداد ۱۴۰۰: «سیّدعلی خامنه‌ای/ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر