بازدید 28263

واکنش یکی از فقهای شورای نگهبان به سخنان مصلحی

امروز حیدر مصلحی با انتشار بیانیه ای از موضع پیشین خود عقب نشینی کرد و نوشت: «با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند.»
کد خبر: ۱۰۵۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ 15 June 2021

به گزارش تابناک، عضو فقهای شورای نگهبان اظهارات اخیر وزیر پیشین اطلاعات درباره نحوه تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان را تصور وی از واقعیت عنوان کرد و گفت: «گوینده این کلمات آنچه را که دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است و شورای نگهبان بر اساس هزینه- فایده تصمیم نمی‌گیرد.»

آیت الله «سید محمدرضا مدرسی یزدی» درباره اظهارات اخیر حجت الاسلام «حیدر مصلحی» وزیر اسبق اطلاعات درباره نحوه رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: « واقعیت آن است که از اظهارنظرها در بخشی از ویدئوی منتشر شده، آن هم در شرایط کنونی بسیار تعجب کردم. از آن برهه زمان زیادی گذشته است و ممکن است برخی جزییات از ذهن من یا دیگران محو شده باشد اما من چیزی از اظهارات کلیپ منتشر شده به یاد نمی‌آورم بلکه به یاد می‌آورم که بعضی از مطالب ذکر شده صرفا برداشت‌های فردی است.»

او افزود: "بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار گرفته و آنچه را که دوست می‌داشته یا فکر می‌کرده که اینچنین است، تصویری از واقع دانسته است. به ویژه آنکه شورای نگهبان با نهادهایی که گزارش کتبی و شفاهی می‌دهند بر سر «ان قلت» و «قلت» ایستادگی نمی‌کند که نتوانسته باشد «ان قلتی» وارد کند."

عضو شورای نگهبان تاکید کرد: «روش هزینه-فایده از تصمیمات شورای نگهبان بیگانه است و شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی و معیارهای اصل ۱۱۵ بررسی، تحقیق و صحبت می کند. نهادهای مسوول و مراجع رسمی هم نظرات و مطالب خود را عموما به صورت کتبی و گاهی شفاهی (که کم هم اتفاق می افتد) اطلاع می دهند. در چنین مواقعی یا هنگام تصویب قوانین، افراد متعدد با مسوولیت‌های بسیار بالا از وزارت و معاونت به شورای نگهبان می آیند و مطالب خود را ذکر می کنند.»

او افزود: "بنای شورای نگهبان در چنین جلساتی این است که فقط حرف‌های آن ها را گوش کرده و در صورت وجود ابهام احتمالی از آن‌ها استفسار می کنند تا مرادشان معلوم شود و هرگز با آن‌ها مناقشه نمی‌کنند که قلت و ان قلتی وجود داشته باشد؛ به ویژه اگر گزارش تحلیلی باشد؛ شورای نگهبان کاری به تحلیل این نهادها ندارد. بنای شورای نگهبان هیچ زمان مناقشه با آن‌ها نبوده است. این تعبیر که «هیچ یک از فقها چیزی نگفتند»؛ درست نیست و تصمیم گیری شورای نگهبان هم هیچ‌گاه بر اساس تحلیل و یا گزارشی که قابل مناقشه باشد، یا معتبر نباشد، نیست."

عضو فقیه شورای نگهبان با اشاره به اینکه افراد نظرات خود در جلسات اعلام می کنند؛ تصریح کرد: «بررسی ها پس از رفتن افراد اتفاق می‌افتد؛ یکی از تصمیمات معمول شورای نگهبان این است که گزارش افراد و مسوولان در حضور آن‌ها بررسی نمی شود و پس از رفتن آن‌ها از جلسه بررسی می شود و کسی هم نمی‌تواند ادعا کند که نظر اعضا بر اساس کدام معیار است.»

مدرسی یزدی ادامه داد: «در اصل ۱۱۵ قانون اساسی حدود ۱۰ تا ۱۱ معیار برای رییس جمهوری تعیین کرده است و هریک از اعضا بر اساس معیار متفاوت اعلام نظر می‌کند و کسی در ذهن کسی نیست. من از دیدگاه کسی که کنارم می‌نشیند در بسیاری از مواقع بی‌خبر هستم پس این ادعا که همه حرف‌های من را پذیرفتند؛ درست نیست.»

پیشتر نیز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان رویا تحیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم از جلسه احراز صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را رد کرده بود.

حیدر مصلحی اخیرا در گفت و گو مدعی شده بود که پس از نامزدی آیت الله هاشمی در انتخابات سال 92 در جلسه شورای نگهبان حضور یافته و هزینه و فایده ردصلاحیت و یا تائید صلاحیت هاشمی رفسنجانی را برای اعضای شورا تشریح کرده است. او تاکید کرد که هاشمی‌رفسنجانی به خواست او در شورای‌نگهبان ردصلاحیت شد چون رای بالایی داشت و به مصلحت نظام نبود که در انتخابات حاضر باشد.

مصلحی گفت «بر اساس گزارش‌های ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای هاشمی رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد؟ جمع‌بندی من این بود باتوجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم‌. فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان اما هرچقدر در ذهن‌شان گشتند که یک ان‌قلت در جمع‌بندی من بیاورند نتوانستند. یکی از حقوق‌دانان شورای نگهبان سؤالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته‌اند که رد صلاحیت شوند؟ گفتم من با شخص کاری ندارم ، من می‌گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد».

این اظهار نظر مصلحی موجی انتقادی به راه انداخت. روز گذشته محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و فرزند آیت الله هاشمی نامه ای به رهبر انقلاب نوشت و از از عملکرد شورای نگهبان تظلم خواهی نمود.

اظهارات مصلحی موجی از شگفتی را به دنبال داشت. بسیاری این سوال را مطرح می کنند که چگونه یک وزیر توانسته براساس مصلحت نظام، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد صلاحیت کند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند سخنان مصلحی بیانگر روند اشتباه ردصلاحیت ها در شورای نگهبان است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در این باره در توئیتی نوشت: «بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم‌ترین مسائل کشور حتی در ⁧شورای نگهبان⁩ تصمیم سازی و تصیم گیری می‌شود؟»

برخی ردصلاحیت‌های اخیر چهره هایی همچون لاریجانی، جهانگیری و پزشکیان را در انتخابات ریاست جمهوری مشابه ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی تفسیر کرده اند.

امروز حیدر مصلحی با انتشار بیانیه ای از موضع پیشین خود عقب نشینی کرد و نوشت: «با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۲۱
حالا هی توجیه کنید خود رفسنجانی همون روز گفته بود امنیتی ها زیر آب شو زدن هی بیاد آسمون ریسمون کنید
اما من چیزی از اظهارات کلیپ منتشر شده به یاد نمی‌آورم!!
ما هم باور کردیم. یعنی شما یادت نمی آید چطور رفسنجانی رو رد کردید؟؟
مجبور نیستید دروغ بگویید مثل کدخدایی بگویید نمی گویم.
عجب اشفته بازاریست. واقعا اینجوری مملکت ما اداره میشه؟ پس بی دلیل نیست که بعد 40سال همه از هم میپرسن پس چرا انقلاب کردیم....
پناه می بریم از این آقایان به خداوند !! آیا معنای این جمله «اگر ابهامی هم باشد استفسار می کنیم» همان «قلت و آن قلت » نیست ؟!!
رفتار شورا در این سالها کاملا این شائبه را ایجاد کرده و مردم ناراضی اند در ضمن اگه حرف این آقا درست باشه پس چرا صلاحیت مصلحی برای خبرگان تایید شده ؟!!! معلومه که ایشون کذب گفته دیگه
روش هزینه-فایده از تصمیمات شورای نگهبان بیگانه است و شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی و معیارهای اصل ۱۱۵ بررسی، تحقیق و صحبت می کند.) حاج اقا دست بردار اگه روشش اینه پس استصوابی دیگه چیه ؟!! اگه طبق قانونه و اینقدر محکمه پس چرا دلایل رد صلاحیت را لااقل به خود کاندیدا اعلام نمی کنید اعلام عمومی هم حتی با اصرار کاندیدا که هیچ
اقای مصلحی که قرار است جزو خبرگان رهبری شود دروغ نمیگوید،اگر دروغ میگوید چطور میخواهد جزو خبرگان رهبری شود؟کلا کاری کرده اید که نمیتوانید جمعش کنید
چه قدرتی دارند این آقایان یکی میگوید کلاچنین بوده ، دیگری میگوید، نه یک کمی فرق داشته و مردم نیز از این دو گونه گفتن راضی هستند و به زندگی سرشار از خوشبختی خود ادامه میدهند.
بلاخره دلایل رد صلاحیت اقای هاشمی رفسنجانی چی بوده
بهترین را فکر کنم این است که شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت اقای هاشمی را بگوید
اگر دروغ می گوید در یک دادگاه علنی محاکمه و در صورت اثبات آن به اشد مجازات محکوم نمایید تا درس عبرت برای او و دیگر دروغگویان جامعه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
آقای مدرسی یزدی طوری قضیه رو پیچونده که اتهام دروغگویی رو هم از مصلحی پاک کنه
جناب مدرسي يزدي:

وسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون
آقای مدرسی یزدی بنوعی میخواهد صورت مسئله پاک کند اگرحرف آقای مصلحی راست باشدفقهای شورا اجتهادشان وعادل بودنشان مورد تردیدقرار میگیرد و اگر حرافهای آقای مصلحی عاری از واقعت باشد باز هم دراصل قضیه فرقی نمیکند چون شورا شخص دروغگویی را برای جایگاه مهم خبرگان تایید کرده که در هردو حالت ضربه مهلکی به جایگاه واعتبار شورای نگهبان است مگر اینکه شورا در تصمیم خود تجدید نظر کند وبا رد صلاحیت مصلحی افکار عمومی راقانع کند در غیر اینصورت مردم هیچگاه دلایل اعضا ی شورا را قبول نخواهند کرد
دیگه مردم از توجیه و ماست مالی خسته شدند.
میزان رای مردم نیست، میزان رای چند نفر هست. همگان می دانستند، ولی آقای مصلحی علنی کرد.
سلام لطفا به مردم و شعورشان احترام بگذارید شما صاحب مردم نیستید حتی وکیل مردم هم نیستید لطفا بفرمایید مردم با چه زبان و کلماتی به شما بگویند که این روش کار نیست و این روش مورد قبول مردم نیست راهکارش را بیان بفرمایید راهکار عملی که خودتان به آن پایبند باشید .
با اقای جهانگیری موافقم.
ماستمالی کردن ها شروع شد
ممکنست تاثیرداشته اماتعیین کننده محض نبوده ودلایل مختلفی لحاظ شده.خوبست بعدازانتخابات نامه مصلحی افشاشودوحس کنجکاوی همه قانع شود.25/3/1400
بحث فقط در مورد شورای نگهبان نیست کلا هر پست وسمت انتصابی در چهار چوب بله قربان وچشم قربان محصور میگردد چرا که در غیر اینصورت برکناری بسیار ساده وراحتی در انتظارشان میباشد
آقایان محترم شورای نگهبان ما مرید رهبری هستیم و بنا بر دستور ایشان در انتخابات شرکت میکنیم ولی بدانید ملت از عملکرد شما ناراضی است و خون به جگر شما چه گونه ستون اصلی خیمه نظام را رد صلاحیت کردید بقیه حرفها هم عذر بدتر از گناه است مگر مردم نا اهل و صغیر و صفیه هستند که شما برایشان تصمیم بگیرید اگر امام زنده بود جرات میکردید هاشمی را رد صلاحیت کنید رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را ؟؟؟؟؟؟ یعنی رهبری متوجه نبود و شما بودید ؟؟؟؟؟ با این رفتار دیگر چه کسی غیر از متملقین چاپلوس باقی میماند؟؟؟؟ چند‌سال بعد چه بر سر جمهوریت نظام میماند؟؟؟؟ شما با این روش ارتباط ملت با انقلابشان را نابود میکنید من از رهبر عزیز استدعا میکنم فکری عاجل بفرمایند ما به عشق شما این بار هم شرکت میکنیم شما میدانید راهی جز اصلاح رویکردهای خارجی و داخلی باقی نمانده و رییس جمهور بعدی باید ریل جدیدی برای کشور تعیین نماید به خدا قسم نمیشود با یک موضع غلط کل روابط کشور را مختل کرد بعد هم به آن حرکت انقلابی گفت و هرچه ریسیده شده پنبه کرد هدف هر نظامی باید ارتقاء وضع رفاه ملی باشد تا در جهان بتواند سربلند باشد نه ملتی که برای همه چیزش در مضیقه بوده و به آینده خود و فرزندش اینچنین بدبین و نا امید ملت در این چهل دوسال روز به روز نا توان تر شده آنهم ملتی با این حد وفاداری به خدا این ظلم است
اگر صحبتهای ایشان درست باشد، سخنان آقای مصلحی که از دید شورای نگهبان مجتهد هستند، کذب است و اگر اینطور است چگونه شورای نگهبان صلاحیت ایشان را برای مجلس خبرگان تأیید کرده است؟
باز هم تقیه علمای تشیع!!!!! اگر میخواستید رفسنجانی رو به خاطر کهولت سن رد صلاحیت کنید نیازی به صدا زدن مصلحی و خواندن گزارشش نداشتید. کهولت سن فقط بهانه شما بود. شما نمیخواهید مردم در راس باشند.....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر