بازدید 6268

ترکیه حفاظت و اداره فرودگاه کابل را پیشنهاد کرد

ترکیه محافظت و اداره فرودگاه کابل را بعد از خروج آمریکا و نیرو‌های ناتو از افغانستان پیشنهاد داد، اما مقامات آمریکایی گفتند، آنکارا شروطی دارد که باید حل شوند.
کد خبر: ۱۰۵۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱ 08 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مسؤولان ترکیه گفتند، آنکارا در نشست ناتو در ماه مه زمانی که آمریکا و شرکایش با طرح خروج نیرو‌ها از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر موافقت کردند، این پیشنهاد را مطرح کرد.

یک مسؤول ترکیه فاش کرد: مسؤولان ترکیه و آمریکا نیاز‌های احتمالی این ماموریت را بررسی کردند و واشنگتن با تحقق برخی از آن‌ها موافقت کرد.

در این راستا، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پیشتر گفته بود: پیشنهاد ترکیه منوط به حمایت هم‌پیمانان است.

او اضافه کرد: قصد داریم براساس شروطی در افغانستان بمانیم. شروط ما چیست؟ حمایت سیاسی، مالی و لجستیکی. اگر به این شروط عمل شود، می‌توانیم در فروگاه بین‌المللی حامد کرزای بمانیم.

از سوی دیگر، مسؤولان آمریکایی گفتند، آن‌ها از پیشنهاد ترکیه استقبال کردند، اما آنکارا خواستار "مولفه‌های حمایتی" آمریکا برای این ماموریت است.

این مسؤولان به برخی نگرانی‌های آمریکا درباره صداقت ترکیه در سایه دیگر اختلافات اشاره کردند، اما گفتند، واشنگتن راهی برای موفقیت آن خواهد یافت.

طبق گزارش رویترز، نقش ترکیه در تامین امنیت فرودگاه و پرواز‌های بین‌المللی می‌تواند به بهبود روابط بین آنکارا و غرب کمک کند؛ روابطی که به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسیه و اختلافات با اروپا بر سر حفاری در آب‌های مدیترانه شرقی تیره شده است.

تامین امنیت فرودگاه کابل همچنین به متقاعد کردن برخی کشور‌ها در حفظ حضور دیپلماتیک در افغانستان کمک خواهد کرد به طوریکه استرالیا ماه گذشته سفارتش را از بیم نگرانی‌های امنیتی تعطیل کرد.

قرار است رهبران ناتو در نشست دوشنبه آتی وضعیت افغانستان را بررسی کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز برای اولین بار با جو بایدن همتای آمریکایی دیدار خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل