بازدید 30003

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۵۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳ 06 June 2021

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک - یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

 

 

 

 

 

جلیلی پس از مناظره
ما می‌گوییم می‌شود، آقای همتی می‌گوید نمی‌شود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از صداقت آقای همتی خوشم آمد که در مناظره امروز گفتند، خیلی از مواردی که نامزدهای دیگر می‌گویند، امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود؛ بنابراین من از ایشان درخواست کردم در محضر مردم مناظره کنیم. سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شامگاه شنبه (۱۵ خرداد) پس از نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با تلویزیون اینترنتی خود با عنوان جهاد و جهش، نکاتی را مطرح کرد که محورهایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

از اینکه آقای همتی صادقانه گفتند نمی‌شود، متشکرم. من از صداقت آقای همتی خوشم آمد. ایشان گفتند خیلی از مواردی که نامزدهای دیگر می گویند، امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود؛ بنابراین، من از ایشان درخواست کردم در محضر مردم مناظره کنیم، چون ما مدعی هستیم می‌شود و ایشان می‌گویند نمی‌شود. ایشان دکترای اقتصاد دارد و صاحب‌نظر است. با احترام از ایشان می‌خواهیم درباره مسائل اقتصادی بیایند تا گفت‌وگو کنیم، چون بنا بر کار کارشناسی و میدانی ما به نتیجه رسیدیم و حاضریم از مواضع خود دفاع کنیم و با نظریات مخالف، مناظره کنیم. در مباحث اقتصادی باید به دو موضوع توجه بیشتری داشت؛ در برخی موارد اختلاف نظر وجود دارد و باید مبنای اختلاف فهم شود؛ اما در برخی موضوعات علی‌رغم تفاوت سیاسی، اشتراک نظر وجود دارد.

محسن رضایی
همتی، منبع سلطان‌سازی در فولاد و شکر و روغن است

محسن رضایی در بخشی از اظهارات خود در مناظره اقتصادی با سایر کاندیدا‌ها ضمن نقد سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی گفت: جناب آقای همتی، شما منبع برای سلطان سازی در فولاد، شکر و روغن دارید، ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟ شما چطور رانتخوار‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین مالی کردید، اما برای اینکه به محرومین کشور کالا را با قیمت واقعی بدهید، ندارید. اگر همان قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال‌های قبل را که ۲۰ دلار بوده و هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان است، شما می‌فرمایید آن را ندارید، که جای تأسف دارد. در دورانتان، وضعیت اقتصاد کشور را به گونه‌ای رساندید که اگر به نمودار‌های اقتصادی نگاهی به آن بیندازیم، متوجه خیلی موضوعات خواهیم شد. وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی به گونه‌ای است که از زمانی وی مسئول شده، نرخ دلار از ۸ هزار تومان به ۲۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است. آیا این وضعیت اقتصاد است؟ اگر آقای همتی اقتصاددان است، چطور نتوانسته تشخیص دهد کشور در چه وضعیتی است. سیاست پولی که آقای همتی در بانک مرکزی در نظر گرفته است، سیاست بسیار غلطی بوده و یک فاجعه بزرگ در نقدینگی کشور به وجود آورده که اگر امسال نتوانیم جلوی آن را بگیریم، خطر بزرگی کشور را با عنوان فوق تورم تهدید خواهد کرد. من یک سرباز هستم و وقتی آمریکا تهدید کند، ما می‌خواهیم به ایران حمله کنیم، حتماً جواب من این است که اگر پای‌تان به ایران برسد ما حتماً شما را به گروگان خواهیم گرفت و ما حتی رجز می‌خوانیم و در این رجز خواندن، توی دهان آمریکا می‌زنیم و به شکلی این کار را می‌کنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود؛ اما من برای اداره اقتصاد کشور یک برنامه جدیدی دارم. یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با محاسبات دقیق ـ آن هم از منابعی که از محل اسراف و تبعیض و رانتخواری از دست رفته و صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلاری از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۴ میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود ـ به دست خواهیم آورد. مساله اقتصادی که من بنا دارم آن را در دولتم اجرا کنم، با تلاش بسیج مردم اعم از اهل تسنن، بانوان، جوانان، قطار اقتصاد را راه می اندازم و تلاش می‌کنم، همه اقوام و استان‌های مرزنشین و همه قشرها بتوانند وارد اقتصاد شوند و اقتصاد را تأمین کنیم. در آن موقع، نه تنها منابع یارانه و مالیات‌ها را بهبود می‌بخشیم، بلکه یک جهش بزرگ در اقتصاد ملی ایجاد خواهد شد و امیدوارم مردم عزیزمان این فرمان را به دست‌مان بدهند تا من ثابت کنم، همانطور که در دفاع مقدس و مسائل امنیت ملی بزرگ و عظیم بودیم، در اقتصاد ملی نیز توانایی آن را دارم که ایران بزرگ اقتصادی را به وجود آورم.

سید ابراهمی رئیسی
اگر مشکل مردم با توهین و تخریب من حل می‌شود، گذشت می‌کنم

سید ابراهمی رئیسی در نخستین مناظره انتخاباتی گفت: به نظرسنجی‌های بسیار مردمی عنایت کنید. یکی از دغدغه‌های مردم، بی صداقتی بسیاری از مسئولین است و انتظار مردم این است که حرف نادرست به آن‌ها زده نشود و کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، بی صداقتی نکند. بررسی پرونده تحصیلی من از سایت آموزش عالی قابل مشاهده است، ولی مشکل مردم با تهمت زدن حل نمی‌شود؛ چرا به شعور مردم اهانت می‌کنید؟ اگر مشکل مردم با توهین و تخریب من حل می‌شود، من گذشت می‌کنم. من با مردم با صداقت حرف می‌زنم. اولین بار که کسی در تاریخ سیاسی ایران به‌صورت  پوششی عمل کرد و گفت من آمده ام از دولت حمایت کنم، از دوستان شما (اصلاح‌طلبان) بود. شما مردم را گرفتار کردید و قوه قضائیه بیش از دو هزار کارخانه را احیا کرده است. من به زندان‌ها سر میزنم و مدیر نشسته در اتاق نیستم؛ سوال این است: چرا داد همه را درآوردید؟


سردار نقدی
اگر مردم پای صندوق نیایند، باید تابع تصمیمی باشند که توسط دیگران گرفته می‌شود

سردار محمد رضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران و جمعی از مردم و مسئولان، صبح امروز شنبه (۱۵ خرداد) با حضور در مقتل شهدای ۱۵ خرداد در باقرآباد ورامین و به مقام شامخ والای شهیدان ادای احترام کردند. سردار نقدی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: شهدای ۱۵ خرداد مظهر شرافت ایران هستند و ما و همه بیدارگران در سراسر دنیا مدیون این شهدا هستیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص جایگاه شهدای ۱۵ خرداد، گفت: امام فرمود من ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم و این نشانه‌ای برای مردم است که راه را گم نکنند. معاون هماهنگ کننده سپاه، با تاکید بر اینکه آنچه دلسوز مردم و جامعه است، اسلام است، تاکید کرد: اسلام می‌گوید حاکمان باید ساده زیست باشند. اسلام است که می‌گوید عدالت باشد. اسلام است که می‌گوید عدالت باشد، در حالی که بعضی‌ها به بهانه پیشرفت، عدالت را نادیده گرفتند و به بهانه سازندگی و پیشرفت، عدالت را زیر پا گذاشتند که هنوز آثار آن در جامعه دیده می‌شود. سردار نقدی با اشاره به برخی مسائل مطرح در فضای مجازی و رسانه‌ها برای دلسرد کردن مردم و ترغیب آنها برای عدم مشارکت در انتخابات گفت: آن کسی که می‌گوید در انتخابات شرکت نکنید، دنبال نابودی کشور است و اگر مردم پای صندوق نیایند، باید تابع تصمیمی باشند که توسط دیگران برای آنها گرفته شده است. رهبری فرمودند: «کسانی که نفوذ کلام دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند» و همه باید به این امر به معروف اهتمام بورزند.


احمد خاتمی
دشمنان به دنبال حضور کمرنگ مردم در انتخابات هستند

امام جمعه موقت تهران گفت: دشمنان انقلاب با طرح شبهه نسبت به انتخابات و خسته نشان دادن مردم، دنبال حضور کمرنگ آنان در انتخابات هستند؛ اما مردم در این روز نقشه دشمنان را نقش بر آب می‌کنند. حجت الاسلام سید احمد خاتمی، جمعه شب در حرم مطهر رضوی افزود: رهبر معظم انقلاب، آینده انقلاب را به مراتب روشن‌تر از گذشته می‌دانند و همان گونه که خداوند در حوادث مختلف همچون حادثه صحرای طبس و سقوط هواپیماهای آمریکایی این نظام را یاری کرد، از این پس نیز مردم و کشور ایران را یاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: امام راحل از میان ما رفت ولی اخلاص، شجاعت و تدبیر او در رهبر معظم انقلاب وجود دارد و مردم نیز به این انقلاب امیدوارند. امام جمعه موقت تهران گفت: نیامدن در پای صندوق رای، دشمن را شاد می‌کند و حفظ نظام همچون حضور در مراسم ۲۲ بهمن، روز قدس و انتخابات با حضور مردم شکل می‌گیرد، در حالی که دشمنان دوست دارند ملت را خسته نشان دهند. وی افزود: افرادی که در جایگاه مسئولیت قرا می‌گیرند، باید صبرشان بیش از مردم باشد و صبر و امید به آینده می‌تواند معیاری برای تشخیص فرد اصلح در انتخابات باشد که در مقابل دشمنان چگونه صبر و استقامت خواهد داشت. خاتمی با اشاره به فداکاری شهدا و همچنین قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ادامه داد: نظام اسلامی ایران، امروز امانت شهیدان در دست ماست و چشم آنها امروز به ماست که این نظام را به عنوان یک تکلیف شرعی که امام راحل آن را اوجب واجبات دانستند، حفظ کنیم.

 

نگاهی به اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

علیه سیاست‌های اشتباه اقتصادی دولت

نخستین مناظره انتخاباتی با محور سوال‌های اقتصادی به محلی برای نقد سیاست‌های اشتباه اقتصادی دولت حسن روحانی بود. بیشتر کاندیداها با انتقاد از عملکرد و رویکرد اقتصادی دولت، اشتباهات هشت ساله اخیر را یادآوری کردند. محسن رضایی با انتقاد از این سیاست‌ها این هشت سال را، سیاه‌ترین سال‌ها خواند و گفت: «این دولت روحانی سیاه ترین دولت بوده است؛ نه تنها آن‌ها قفل‌های بیرونی را باز نکردند، بلکه درهای داخلی را هم بستند.»
متن کامل این مناظره را اینجا بخوانید.

 

علیرضا زاکانی
جرمم این است که مقابل مفسدین ایستاده‌ام

علیرضا زاکانی در بخشی از اظهاراتش در نخستین مناظره انتخاباتی گفت: مردم عزیز؛ من به عنوان یک رزمنده جرمم این است که در مقابل مفسدین ایستاده ام و لذا تنها جرم انتسابی به من، مبارزه‌ام با فقر، فساد و تبعیض است. می‌گویند دو تا تجدیدی در دبیرستان داشته‌ام که به خاطر حضور در جبهه و امتحان دادن در پانزده روز آن هم بدون معلم بوده؛ اینها آن چیزهایی است که انسان را می‌آزارد. درباره محل تحصیل من سوال می‌کنند. من در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خوانده ام و مثل شما (همتی) در خارج درس نخوانده‌ام. به دلیل مجروحیت دستم، قرار شد در دستیاری پزشکی هسته‌ای تحصیل کنم. امیدوارم آخرین باری باشد که آقای همتی می‌گوید من نامزد پوششی هستم. شما (همتی) اصلی‌ترین نامزد پوششی هستید که آمده اید، هشت سال عملکرد دولت فعلی را پوشش بدهید. قرار بود قرارگاه اقتصادی تشکیل بدهید، اما به قرارگاه مرغ رسیدید. بی تدبیری امثال آقای همتی، کار را به مرغ ۳۵ هزار تومانی رساند. امروز مردم از مسئولان صداقت، دانش و عُرضه می‌خواهند. (خطاب به همتی) ۱۰۲ هزار میلیارد تومان چاپ کرده اید و در بازار ریخته‌اید و وضعیت ر ا به اینجا رسانده‌اید؛ آیا شما نامزد اصلی هستید؟!

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
شاهد مافیای بزرگ و درهم تنیده واردات هستیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخشی از اظهاراتش در نخستین مناظره انتخاباتی گفت: متاسفانه در حال حاضر، شاهد یک مافیای بزرگ درهم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از نهادهای مختلف به دریافت مجوز رانت دریافت ارز ارزان‌قیمت، رانت انحصار واردات و امثال اینها در حال تهدید تولید هستند. دولت مسئول و خوب باید هدف اصلی و اولیه‌اش این باشد که از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند. مکانیزم های مختلفی هم برای این کار وجود دارد. مکانیسم تعرفه‌گذاری را قانونگذار در اختیار دولت گذشته، ولی به طور عملی راه های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام می‌دهد و تولید را تهدید می‌کند که یک مسیر آن قاچاق است که شامل قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد. یک راه هم این است که ما قیمت ارزان را در مقابل تولید داخلی در اختیار وارد‌کننده قرار می‌دهیم؛ یعنی از یک طرف ما نیاز به تولید برنج داریم اما همزمان در فصل تولید برنج، برنج کار ما تازه محصول خود را آماده کرده، در حالی که اجازه  واردات زیادی از برنج به کشور را می‌دهیم. دولت مسئول از یک طرف نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از یک طرف، باید از واردات برای تعادل بازار استفاده کنند اما باید محور حرکت دولت صادرات محور باشد. از یک طرف هم نباید بگذارند که تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شود. مسئله ای که اکنون برای مدیریت داریم، مدیریت زنجیره تولید است، ولی چون جداگانه بخش‌های مختلف اقتصادی خودشان تامین منابع مالی می‌کنند، مسائلی به وجود می‌آید. ما طراحی کردیم که تولید ارز را در کشور به مدیران بزرگ زنجیره‌ای تامین بسپاریم که از تامین ماده اولیه یا از طریق معادن، تولید بذر یا واردات اتفاق می‌افتد تا سفره مردم و مصرف مردم کشاورزی یا صادرات یک مجموعه مدیریت کند. با آن مجموعه در مقابل دولت مرکزی و اختیاراتی که به آن می شود، باید پاسخگو باشد.

عبدالناصر همتی
زاکانی کاندیدای سوپر پوششی است

عبدالناصر همتی در بخش پایانی سخنانش در اولین مناظره انتخاباتی گفت: من فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند اما الان فهمیدم سوپرپوششی هستند و به هیچ‌وجه وقت خود را برای پاسخ به ایشان نمی‌گذارم. وی افزود: از من پرسیدند که چرا به بانک مرکزی آمدی؟ افتخارم این است که بانک مرکزی کشور را در شرایط بسیار سخت اداره کردم و نگذاشتم کشور ونزوئلایی شود. الان آمده‌ام نگذارم اقتصاد کشور، اقتصاد کره شمالی شود. همتی خطاب به مردم تصریح کرد: من هنوز پیروز این انتخابات نیستم، چون بسیاری تصمیم گرفته‌اند رای ندهید؛ اما برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی‌قدرتان را نشان دهیم. ما فرصت و حق اشتباه کردن نداریم و اگر این چهار سال را از دست ندهیم، میلیون‌ها ایرانی از زیر خط فقر درمی‌آیند.

 

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک - یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر