بازدید 6516

جلیلی: باید کاری کنیم که دشمنان به التماس بیفتند

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از راه‌های رفع تحریم‌ها مذاکرات است و همه این موضوع را مطرح می‌کنند و باید دنبال شود. اما این تنها راه نیست و یکی از راه‌های ماست. زمانی ما می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم که دست مان پُر باشد و برنامه‌ای داشته باشیم که تحریم‌ها را از اساس خنثی کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱ 01 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از مهر، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با دوربین» که عصر امروز از شبکه اول سیما پخش شد به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در انتخابات پرداخت و گفت: تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و ماجرا‌های زیادی را از سر گذرانده است و ما در جهان فقط یک کشور نیستیم بلکه یک فرهنگ و تمدن بزرگ هستیم.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک خیز بزرگ برای احیای تمدن اسلامی برداشته است و امروز ما شخصیت‌هایی داریم که به مرز‌های دانش نزدیک شدند و در برخی از رشته‌ها در رده‌های بالای جهان هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما راه درازی را طی کرده‌ایم و امروز در یک پیچ تاریخی هستیم. در یکی دو قرن گذشته هر زمانی که ما خواستیم یک جهشی داشته باشیم، دشمنان خارجی ما تلاش کردند که مانع ما شوند و متاسفانه جریان‌هایی را هم در داخل کشور همراه خود کردند و به خدمت خود گرفتند. امیرکبیر حرکت بزرگی را آغاز کرد، اما علیه او فضاسازی شد و در نهایت او را به شهادت رساندند.

جلیلی گفت: در دوره‌های مختلف شخصیت‌هایی داشتیم که توانستند کشور را به مراحل بالایی برسانند، اما توسط دشمنان به شهادت رسیدند و آخرین جنایت آنان ترور سردار دل‌ها و شهید فخری زاده بود.

وی تاکید کرد: اگر ما امروز می‌خواهیم مسائل روزمره خود را حل کنیم به یک نگاه تمدنی و بلندمدت نیاز داریم و ما امروز به یک جهش بزرگ در شان ملت ایران نیازمند هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در اقتصاد نابسامانی داریم، گرانی، بیکاری و مشکلات مسکن وجود دارد. البته هشت سال پیش هم این مشکلات را داشتیم، ولی این مشکلات کمتر بود. در انتخابات سال ۹۲ بنده پاسخ‌هایی را به مردم دادم و از همین دوربین گفتم که چگونه می‌توان این مسائل را حل و فصل کرد. البته بنده کلید در نیاوردم و وعده‌های ۱۰۰ روزه ندادم و گفتم که کشور ما ظرفیت‌هایی دارد و توانایی‌هایی دارد و ما اگر آن ظرفیت‌ها را به خوبی به کار بگیریم و برنامه داشته باشیم، می‌توانیم بسیار موفق شویم.

جلیلی ادامه داد: کشور ما نباید معطل و علاف این باشد که قاتلان حاج قاسم سلیمانی بخواهند به ما عنایتی کنند و یا نکنند و ما همان زمان گفتیم که برخی از مسیر‌ها که دنبال می‌شود راه به جایی نمی‌برد و مردم امروز می‌بینند که روندی که طی شده آیا درست بوده و آیا آن وعده‌ها انجام شد یا خیر.

وی تاکید کرد: رویکرد غلط و عملکرد ضعیف نمی‌تواند کشور را به قله‌ها برساند. رویکرد غلط به این معناست که ما یک رویکرد حداقلی داشته باشیم و بگوییم که مسائل امروز را حل کنیم و برای روز‌های آینده برنامه نداشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده خودم مذاکره کننده بودم و به هیچ وجه مخالف مذاکره نیستم، اما معتقدم که نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم و بگوییم که گفتگو می‌کنیم و همه مسائل حل می‌شود و این همان رویکرد غلط است. اگر ما امتیاز دهیم و وعده‌های بدون تضمین بگیریم، رویکرد غلطی است.

جلیلی اظهار داشت: امروز تحریم‌ها دو برابر و قیمت دلار ۷ برابر شده است. نباید علاف و منفعل باشیم. ما می‌گوییم که دولت به جای علاف بودن باید فعال باشد و باید همه ظرفیت‌های کشور را به فعالیت در بیاورد.

وی گفت: ما در این هشت سال، کار، فعالیت و آسیب‌شناسی کردیم و همچنین نظرات موافق و مخالف را شنیدیم و سعی کردیم از همه جناح‌ها استفاده کنیم و به یک برنامه رسیدیم و آن برنامه به ما جهش را نشان داد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حق مردم ما این است که یک وعده را باور کنند. امروز مردم در نظرسنجی‌های مختلف موضوعات و مشکلات اصلی خود را مطرح کردند. بیکاری یکی از مشکلات اساسی است و از کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید برنامه خود را در زمینه اشتغال ارائه دهد.

جلیلی درباره برنامه‌های خود در حوزه اشتغال، گفت: ما با برآورد، فرصت‌های کشور متوجه شدیم که اگر می‌گوییم اشتغال، امروز کشور آماده یک جهش در تولید را دارد و این جهش در تولید می‌تواند یک اشتغال در سطح خودش را ایجاد کند و ما برای این کار معتقدیم که یک طرح‌های پیشرانی باید شکل گیرد تا موتور تولید و جهش و اشتغال فراوان در کشور ایجاد شود.

وی گفت: رئیس جمهور باید همه دستگاه‌ها را بسیج کند و برای آنان مأموریت در جهت بهبود وضعیت اشتغال تعیین کند. بله فقط مربوط به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیست و همه وزارتخانه‌ها باید پای کار بیاید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جهش تولید بدون افزایش صادرات و تعاملات گسترده با جهان امکان‌پذیر نیست. دولت علاف و معطل، دولتی است که تمام فرصت‌ها را در ارتباط با چند کشور و در یک موضوع خاص خلاصه کند و در این شرایط تعامل سازنده با جهان شکل نمی‌گیرد.

جلیلی تاکید کرد: یبیش از ۲۰۰ کشور در جهان داریم و باید با همه کشور‌ها بتوانیم تعامل داشته باشیم و مناسبات قوی برقرار کنیم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و تولید ما افزایش یابد که در آن شرایط اشتغال گسترده ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: زمانی که جوانی، سال‌های عمر خود را در دانشگاه می‌گذراند، حق او و کشور است که از وی نهایت استفاده برده شود. ما امروز هزاران میلیارد تومان در دستگاه‌ها صرف بودجه مراکز پژوهشی می‌کنیم و آیا امکان پذیر نیست که این اقدامات توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها انجام شود؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز کشور ما به پزشک بیشتری نیاز دارد و باید پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته افزایش یابد. اگر ما می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، باید بروکراسی‌های ظالمانه و امضا‌های طلایی که وجود دارد و مانع کارآفرینی در کشور می‌شود را برداریم.

جلیلی گفت: نفت و گاز، ظرفیت و مزیت نسبی ماست و وظیفه رئیس جمهور و دولت است که در این زمینه فعال باشند تا این اهرم در دست خودمان باشد نه اینکه در دست دشمنان ما قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ظرفیت صنایع پایین دستی پتروشیمی ما بسیار زیاد است و اراده می‌خواهد تا ما از این ظرفیت به خوبی و در جهت بهبود اشتغال استفاده کنیم. ما بررسی کردیم که چگونه می‌توان از پتروشیمی، صنعت، کشاورزی و بخش‌های دیگر ارزآوری کرد و معطل فروش نفت نبود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما امروز در عرصه کشاورزی فرصت‌های بسیار بزرگی داریم و با یک نگاه منصفانه می‌توان ظرفیت‌های کشور را فعال کرد.

جلیلی تاکید کرد: اگر بحث مافیای واردات مطرح می‌شود، این یک واقعیت است و گزارش‌های گمرک موجود است و همه دیدیم که با ارز ۴۲۰۰ تومانی گل مصنوعی و سنگ پا و کالا‌هایی وارد کشور شد که هیچ‌گونه ضرورتی نداشت.

وی گفت: مگر ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نشد؟ پس چرا قیمت مرغ افزایش یافت و کالا‌ها با قیمت کم به دست مردم نرسید؟ کجای کار ایراد دارد؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از راه‌های رفع تحریم‌ها مذاکرات است و همه این موضوع را مطرح می‌کنند و باید دنبال شود. اما این تنها راه نیست و یکی از راه‌های ماست. زمانی ما می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم که دست مان پُر باشد و برنامه‌ای داشته باشیم که تحریم‌ها را از اساس خنثی کنیم.

جلیلی تاکید کرد: زمانی که دشمنان به دنبال تحریم بنزین ما هستند ما باید اهرم این تحریم را از دست آنان خارج کنیم و در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها قدم برداریم. ما برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برنامه داریم و ما باید دشمن را از تحریم‌ها پشیمان کنیم و جنگ اقتصادی اقتضائات خودش را دارد و ما باید کاری کنیم که دشمنان به التماس بیفتند و این مسئله راه و برنامه دارد. این مسئله کاملا شدنی است و ما می‌توانیم کاری کنیم که دشمنان از تحریم ما پشیمان شوند.

وی درباره راهکار برون رفت از تورم، گفت: ما باید یک برنامه جدی در این زمینه داشته باشیم و این برنامه یک روزه نوشته نمی‌شود و نیازمند یک برنامه عمیق و طولانی است. با بودجه ریزی صحیح باید این موضوع را دنبال کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متوسط تورم در کشور‌های دنیا زیر ۵ درصد است، اما کشور ما تورم ۵۰ درصدی دارد. حل این مشکل اراده می‌خواهد و این کار مستلزم اراده جدی در مقابله با کسانی است که نفع شان در این تورم‌هاست.

جلیلی تصریح کرد: کسانی که عهده‌دار کاری می‌شوند، نباید اجازه دهند که نه تنها رقبای آنان بلکه رفقای آنان به جیب مردم دست درازی کنند و این مسئله اراده جدی می‌خواهد و مسئولان برای مبارزه با رانت خواری ابتدا باید این مبارزه را با افراد هم جناح خود انجام دهند.

وی ادامه داد: امروز ۲۵ درصد جمعیت ما در روستا‌ها هستند و هر روستا می‌تواند یک سلول پیشرفت کشور باشد. اگر مشکلات ۴۰ هزار روستای کشور حل شود، هر روستای ما می‌تواند به جهش کشور کمک کند. این مسئله سازوکار و برنامه می‌خواهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما امروز نه تنها می‌توانیم کشور را اداره کنیم، بلکه می‌توانیم یک جهش بزرگ در کشور داشته باشیم. ۸ سال کار کردیم و تجربه‌های زیادی را بررسی کردیم و حالا وقت عملیات است و جهاد بزرگ برای جهش ایران در دستور کار ما است.

وی بیان کرد: کاملاً رویکرد غلطی است که ما از راه‌ها و توانمندی‌های مختلف که ملت ما دارند، بخواهیم صرفا به یک راه اکتفا کنیم و یک توانمندی را دنبال کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه ما به دست خودمان روی سرمایه‌های کشور بتن بریزیم و در ازای آن پوزخند تحویل بگیریم، رویکرد غلطی است. امروز نتیجه چه شد؟ زمانی که توافقی می‌شد، شهروندی اظهار خوشحالی می‌کرد و می‌گفت که دلار ارزان می‌شود که کاملا حق داشت چرا که به وی وعده داده بودند و گفته بودند که ما با توافق این کار را خواهیم کرد، اما چه شد؟ چرا این مسیر جواب نداد؟

جلیلی اظهار داشت: در اقتصاد نابسامانی هایی، چون گرانی و بیکاری داریم. دولت نباید منفعل، علاف و معطل باشد. فعال بودن اقتضائاتی دارد و این اقتضائات، باور، اراده و برنامه است.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید باور داشت، این است که راهبرد‌های حداقلی جواب نمی‌دهد و در شأن ملت ایران نیست و مردم ایران یک نقش تمدنی با انقلاب اسلامی باید در جهان ایفا کنند. کشور نباید فقط اداره شود و اینکه برخی از افراد فقط به دنبال اداره کشور و حل برخی از مسائل باشند، ایران بزرگ را به جهش و قله نمی‌رساند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی افرادی مانند رزم آرا می‌گفتند که ایرانیان نمی‌توانند حتی یکی لولهنگ بسازند و این مسئله جای تاسف دارد که در داخل کشور چنین ادبیاتی را از افرادی می‌شنویم. برخی از افراد ظرفیت ایرانی را در ساخت آبگوشت بزباش خلاصه می‌کنند و یا اینکه می‌گویند که حد ما صادرات پوست بز است. این مسائل به معنای باور نداشتن است و ناشی از یک نگاه غلط و حداقلی است.

جلیلی تاکید کرد: ما می‌گوییم که کشور را نباید فقط اداره کرد و باید کشور در چهار سال آینده جهش پیدا کند. ما به این مسئله باور داریم چرا که در ۸ سال گذشته ۱۲۰ سفر انجام دادیم و به اقصی نقاط کشور رفتیم. بیش از هزار جلسه با متخصصان، اصناف، مدیران و اساتید دانشگاه از جناح‌های مختلف برگزار کردیم.

وی بیان کرد: ما روز به روز بیشتر به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کار‌ها شدنی است، اما برخی از افراد نمی‌توانند. ما می‌گوییم که می‌شود و می‌توانیم چرا که کشور ظرفیت جهش را دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سال ۹۲ و پس از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور، بنده در همان مقطع و در جمع ستاد انتخاباتی مان گفتم که کار ما تازه شروع شده است و ما دولت سایه را تشکیل دادیم و گفتیم اگر رقبای ما رأی می‌آورند، وظیفه ما این است که تحولات کشور را سایه به سایه دنبال کنیم.

جلیلی ادامه داد: ما گفتیم که اگر کار خوبی صورت می‌گیرد، باید کمک کنیم و آن کار را تایید و تقویت کنیم. در مقابل گفتیم که اگر کار ناقصی انجام می‌شود، باید کمک کنیم که آن کار تکمیل شود. همچنین برنامه ما این بود که اگر کار خطا و اشتباهی صورت می‌گیرد، کمک کنیم تا آن کار تصحیح شود.

وی اظهار داشت: ما در این ۸ سال کارگروه‌هایی را متشکل از جوانان این مرز و بوم، اساتید برجسته کشور، مدیران با سابقه و با کفایت و همه اصناف تشکیل دادیم و از آنان مدد گرفتیم. ما سعی کردیم روند کشور را سایه به سایه دنبال کنیم و هر جا به نقطه نظری رسیدیم که کمک می‌کرد، به کمک دولت می‌رفتیم. اگر کار خوبی بود، تایید می‌کردیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم با آمار، سر مردم خودمان را کلاه بگذاریم. اگر دولتی بخواهد به این آمار‌ها دلش را خوش کند و بگوید بر مبنای چنین استانداردی شغل ایجاد کرده است، یا سر خودش را و یا سر مردم را کلاه گذاشته است.

جلیلی بیان کرد: تولید به صادرات و تعامل با همه کشور‌ها نیاز دارد. دولتِ معطل دولتی است که خود را معطل چند کشور کند. ما می‌توانیم از کشاورزی، معدن، صنعت، هنر، فرهنگ و صنعت نفت و البته نه خام بلکه به صورت فرآورده ارزآوری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در کشاورزی فرصت‌های بسیار زیادی داریم. دولت در زمینه کشاورزی کار خوبی انجام داد و ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان را احیا کرد که حاصل آن درآمد و صرفه جویی شش میلیارد دلاری شد و باید این کار‌ها ادامه یابد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما برنامه‌هایی برای ارزآوری داریم و معتقدیم که نباید معطل نفت بمانیم. با یک نگاه منصفانه می‌توان ظرفیت‌های کشور را فعال کرد.

جلیلی ادامه داد: ما نباید به دلیل مزیت‌های نسبی کشور تحت فشار قرار گیریم. ما باید برای همه دستگاه‌های خود این وظیفه را تعریف کنیم که به ظرفیت‌های کشور توجه بیشتری داشته باشند و از آن به عنوان یک اهرم مهم استفاده کنند. برای مثال صنایع پایین دستی پتروشیمی ما ظرفیت بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه ۶۳۷ شرکت صوری برای دریافت ارز دولتی ثبت شده است که نگران کننده است. همچنین ۵۵ میلیارد دلار ارز دولتی در سه سال گذشته برای برخی کالا‌ها تخصیص داده شده است، اما برخی اجناس به دست مردم نرسید یا گران به دست آنان رسید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز با کمک متخصصان و جوانان برای خنثی سازی تحریم برنامه داریم. مسیر مذاکره هم ادامه می‌یابد، اما باید کاری کنیم دشمن به التماس بیفتد. ما می‌توانیم دشمن را از تحریم پشیمان کنیم.

جلیلی افزود: رئیس جمهور فعلی آمریکا یک ماه بعد از سرکارآمدن سندی امضا کرد که در آن ۴ خط درباره ایران بود و نوشته بود که ایران در حال ورود به بازی‌های جدید در عرصه فناوری است.

وی بیان کرد: بر این اساس، امروز ما از طریق قدرت فناوری‌های پیشرفته می‌توانیم دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و این امری ممکن و سهل‌الوصول است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: طبق گفته رئیس بانک مرکزی، ۹۰ هزار میلیارد معوقات دست ۱۱ نفر است. از سال ۵۲ تا ۹۸، خلق پول در ایران به شدت افزایش یافته، اما تولید کمترین حالت رشد را داشته است.

جلیلی یادآور شد: در انتخابات ۹۲، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها کشور سخن گفتم، اما برخی افراد هم از چرخ سانتریفیوژ‌ها لبخند به دنیا گفتند که کشور با این کلید قفل شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر