بازدید 25670

مالیاتی که مردم را نقره داغ می‌کند

درحالی کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده که در آن برای محاسبه عایدی سرمایه کسر میزان تورم لحاظ نشده است و ایراداتی به آن وارد می‌شود که نه تنها آن را از عدالت محوری دور می‌کند، بلکه مردم را نیز تحت فشار قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ 30 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، پس از مدت‌ها انتظار برای مالیات بر عایدی سرمایه که نوید کاهش سفته بازی و دلالی در بازارهای مالی را مطرح می‌کرد، بالاخره مجلس، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد.

طبق این طرح، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه

املاک در صورت نگهداری کمتر از یکسال مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند که با نگهداری بیش از یکسال، سالانه سه واحد درصد از نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کم می‌شود و از سال دوازدهم به بعد با نرخ ثابت چهار درصد مشمول مالیات می‌شوند.

همچنین، نگهداری انواع خودرو در کمتر از یکسال معادل ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود و در صورت نگهداری بیش از یکسال، سالانه ۱۰ واحد درصد از نرخ کم و مالیات مربوطه از سال چهارهم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر، نگهداری سایر دارایی‌هایی (طلا، ارز، جواهرآلات و...) که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند باید به شرح زیر مالیات متعلقه را بپردازند:

۱) با نگهداری کمتر از یکسال معادل ۳۰ درصد
۲) با نگهداری بیش از یک تا دو سال سالانه ۲۰ درصد
۳) بیش از دو سال معادل ۱۰ درصد

دو نگاه متفاوت به مالیات بر عایدی سرمایه

از زمان تصویب کلیات این طرح تاکنون، علاوه براینکه موجی از مثبت اندیشی درباره آن مبتنی بر کارکرد تنظیم‌گری این طرح که می‌تواند با تضعیف فعالیت‌های غیرمولد و کاهش انگیزه‌های سوداگرانه نقش موثری در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز ایفا کند، منتشر شد.

اما از سوی دیگر، برخی مالیات عایدی سرمایه پیشنهاد شده از سوی مجلس را اخذ مالیات بر تورم و مالیات دوبل از سرمایه می‌دانند که بیش از پیش مردم را در زمینه مالیاتی تحت فشار قرار می‌دهد.

طبق گفته منتقدان، این مالیات برای اینکه بتواند عادلانه اجرا شود، باید در محاسبه عایدی سرمایه میزان تورم در زمان فروش سرمایه مورد نظر را هم درنظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر فردی خودرویی به ارزش یک میلیارد تومان خریداری کرده و پس از شش ماه قیمت آن به ۱.۵ میلیارد تومان رسیده است، در زمان فروش آن با محاسبه میزان افزایش قیمت (۵۰ درصد) و رشد تورم در این مدت (۲۰ درصد) و اختلاف آن‌ها با هم، ۳۰ درصد خالص عایدی سرمایه این فرد می‌شود که دولت می‌تواند بخشی از آن را به عنوان مالیات دریافت کند.

لازم به ذکر است که در کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس، کسر تورم از خالص دارایی یا سرمایه درنظر گرفته نشده است.

طرح مجلس از عدالت دور است

در این زمینه، وحید شقاقی شهری _ یک کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل سوداگری افراطی یک ابزار کارآمد است، اظهار کرد: از آنجا که اقتصاد ایران سالیان سال می‌شود که درگیر سوداگری افراطی است، مالیات بر عایدی سرمایه بسیار برای آن کمک کننده است.

طبق گفته این تحلیلگر اقتصادی، مالیات بر عایدی سرمایه برای اینکه قابلیت اجرا داشته و به عدالت نزدیک باشد، باید از دو شرط برخوردار باشد که یکی ملاک قرار دادن کسر تورم از خالص عایدی سرمایه برای مالیات ستانی و دیگری تصاعدی شدن نرخ مالیات بر عایدی دارایی با کاهش زمان نگهداری آن است. به عبارت دیگر، هر چه قدر سرمایه در دوره‌های زمانی کوتاه‌تری مبادله شود، باید نرخ مالیات عایدی حاصل از آن سرمایه نیز تصاعدی باشد.

وی افزود: اگر طرح مجلس به این دو شرط توجه نکرده باشد، از نظر عدالت محوری و عقلانیت اقتصادی مشکل دارد.

طرح مجلس اصلاح شود

بنابراین، درحالیکه مردم برای حفظ ارزش پول خود مقابل افسارگسیختگی تورم، سرمایه‌های خود را وارد بازارها می‌کنند که با وجود همین تورم، این افراد سود آنچنانی از سرمایه خود نمی‌برند که بخواهند بابت این سود، مالیاتی بدهند.

از سوی دیگر، از آنجا که طبق بودجه سالجاری، درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت چندین برابر افزایش یافته است و در این زمان هیچ کدام از بازارهای مالی نسبت به تورم ۴۰ درصدی بازدهی مناسبی ندارند، چه لزومی دارد مالیاتی تصویب شود که فقط بر مردم فشار بیشتری وارد می‌کند تا این نوع مالیات ستانی از عدالت محوری دور شود.

البته، درست است که باید اضافه شدن پایه‌های مالیاتی جدید چون مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس و عایدی سرمایه را به فال نیک گرفت اما با توجه به تعداد قابل توجهی از معافیت‌ها و فراریان مالیاتی در اقتصاد کشورمان، باید بیشتر از قبل بر هدفگذاری پایه‌های مالیاتی جدید، مشمولان و نرخ‌های آن‌ها در شناسایی فراریان از مالیات و دلالان تاکید شود نه اینکه در این زمینه، مردم نقره داغ شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴۱
مالیات از تورم هست یعنی به نفع دولت است از چند جهت که تورم ایجاد کند
اینا خودشون هم نمی دونن چی کار می کنن ! اون یکی میگه نفری 500 میلیون وام میدن ، این یکی مالیات مزخرف میزاره !
مجلس بی پشتوانه، دولت ناکارآمد ، نبود عدالت . ویرانی کشور و فقر مردم و در انتها کشور عقب افتاده را به دنبال دارد
یکدفعه هر چی مردم دارند را مصادره کنید خیالتان راحت شه. یک مالیات هم برای هوا و تنفس وضع کنید.
مالیات بر ارز و سکه!؟ مرغ پخته شاخ در می آورد! اصلا می دانید ریال، سفته ای دولتی است که بانک مرکزی ارزش آن را در برابر طلا تضمین کرده است؟
مالیات بر ارز و سکه تورم زاست.
ریشه اصلی سفته بازی و دلالی در بازارهای مالی، بی اعتباری ریال بانک مرکزی است.
نمایندگان فکر می کنند که ثبات اقتصادی وجود دارد و تورم صفر است که چنین طرح آبکی پیشنهاد داده اند یعنی نمایندگان و دولت از یک طرف با سوء مدیریت و قانونهای نادرست بر مردم فشار اقتصادی وارد کرده اند و از طرف دیگر مالیات بر عایدی از مزدم می گیرند متاسفم که کار کارشناسی وجود ندارد
در عمر این مجلس اخیر ایا قانونی به نفع مردم اجرا شده؟تا جایی که میبینیم فقط قوانینی که به نفع حاکمیت و فقیرتر شدن مردم است،اجرا میشود.
همینه دیگه... مجلس حداقلی و نهایتاً ریاست جمهوری اینچنین، بهتر از این نمی تواند مردم را در کل به سوی گور ببرد. آخر این چه کسانی هستند که با بی کفایتی باید نظر هم بدهند! آخر این نابسامانی ها کی باید به اتمام برسد؟ آخر کی؟
اینها حرکاتی پوپولیستی با نیت سیاسی و عوام فریبی است.شاید شما بتوانی از معاملات خرید و فروش رسمی مسکن که در محضر ثبت می شود یا خودرو مالیات بگیری،اما در مورد اموال غیر منقول مثل طلا و ارز محال است چون هیچ رکوردی برای ثبت فروش انها وجود نداردحتی گردش مالی انها را هم می توان باحسابهای اجاره ای انجام داد اگر معامله کلان باشد فروشنده با تهاتر طلا می دهد و در خارج کشور ارز می گیرد و می تواند ان را رسما در مرحله بعد تحت عنوان ورود سرمایه با منشاء خارجی به کشور داخل کند که از مالیات معاف است.
اگه دولت مثل هميشه براي درآمدزايي تورم رو دستكاري كنه تكليف مردم چيه تو اين قضيه؟؟؟
یه سری زالو افتاده اند به جان این ملت ببینند از کجای جان این مردم میتونند (پول) دربیارند. این بود حمایت از مردم؟؟؟؟
سلام: در رابطه با مالیات بر عایدی اگر ارزش مال پایین بیاید آیا دولت جبران ضرر را تقبل می کند، یا فقط در سود شریک ست؟
این قانون خوب است به شرطی که دولت نیز به علت تورم جریمه شود وپول آن یه مردم داده شود یخصوص نمایندگان و وزرا دولت نیز اموال آنها ثبت شود ودر صورت افزایش غیر معمول جریمه و اموال باز پس گرفته شود چون نمایندگان برای خدمت به مردم نماینده شده اند نباید توقع منفعت داشته باشند!!!!!!
هر روز یک طرح من دراوردی
الان هم مدافعینش میان میگن فلان کشور هم داره بیشتر از این هم داره مالیات میگیره
اینو متوجه نیستن که شرایطی که اون کشور برای مردمش فراهم کرده زمین تا اسمون فرق داره و تورم هم عملا صفر هست اونجا یا در حد یکی دو درصد
فقط تو پول گرفتن مثل کشورهای توسعه یافته هستن در خدمات و عدالت و قانون همیشه ته جدولیم
دست دولت تا آخر در جیب ملت بدبخت
مالیات در تمام کشورهای پیشرفته برای خدمات دولتی دریافت می شود مالیات تاثیری بر دلالی و افزایش قیمت ها ندارد چون در ایران مردم تقریبا خدمات چندانی از دولت دریافت نمی کنند و نخواهند کرد انواع مالیات ها را با بهانه مبارزه با دلالی ایجاد می کنند که باعث افزایش بیشتر قیمت ها و درآمد دولت از مردم عادی خواهد شد
سرنا رو از سر گشادش مینوازید!! نبود تولید و فعالیتهای مولد به خاطر نبود ارتباط و مراوده درست با دنیا می باشد که در نتیجه نه تنها سرمایه گذاری خارجی صورت نمیگیره که حتی منجر به فرار سرمایه داخلی نیز می شود.نتیجه همین نبودن سرمایه گذاری و زمینه برای فعالیتهای مولد هست که منجر به هدایت پول و سرمایه خرد به بازارهای موازی می شود نه نبود مالیات و پول زور نگرفتن از رعیت. ظاهرا بعد از قرنها دوباره نیاز به رابین هودها شدیدا احساس میشه
با اين قانون چون محل قابل اطميناني براي حفظ ارزش پول ديگر نيست سرمايه ها به ديگر كشور ها سرازير خواهد شد.
خیلی هم فکر خوبی است.
مبارزه با دلالی است و عالی.
به همین زودی برای نفس کشیدن هم مالیات خواهند گرفت
مالیات بر عایدی سرمایه برای اینکه قابلیت اجرا داشته و به عدالت نزدیک باشد، باید از دو شرط برخوردار باشد که یکی ملاک قرار دادن کسر تورم از خالص عایدی سرمایه برای مالیات ستانی و دیگری تصاعدی شدن نرخ مالیات بر عایدی دارایی با کاهش زمان نگهداری آن است. به عبارت دیگر، هر چه قدر سرمایه در دوره‌های زمانی کوتاه‌تری مبادله شود، باید نرخ مالیات عایدی حاصل از آن سرمایه نیز تصاعدی باشد.

اگر طرح مجلس به این دو شرط توجه نکرده باشد، از نظر عدالت محوری و عقلانیت اقتصادی مشکل دارد.
مثل اینکه یادتان رفته اگر مشتری نباشه تولید هم نیست اینکارها مشتری ها را از تولید فراری میدهد انوقت کارخانه ها تولیدشان را به کی بفروشند ؟! انبوه سازان مسکن به کی بفروشند ؟! خودبخود تولید کننده حذف میشود حتمامطلعید که مقداری از قیمت طلا حباب است ک8 در موقع ثبات بازار این حباب از بین میرود پس مالیات برای چه چیزی باید اخذ شود وقتی بانکها قادر نیستند تورم و از دست رفتن سرمایه مردم را پوشش دهند مردم باید چه کنند ؟! در تمام دنیا و اقتصاد مبتنی بر تولید برای خرید بیشتر جایزه در نظر میگیرند چون باعث سرعت تولید و اشتغال و .... است انوقت اینجا برای مردم فریبی به تولید لطمه میزنند مشکل اینکه مردم قدرت خرید ندارند دلالی نیست اقتصاد سالم باعث افزایش قدرت خرید مردم و حذف واسطه ها میشود اما در صورتیکه تولیدی وجود داشته باشد
بالاخره در این هیاهوی از آب گل آلوده ماهی گرفتن دولت، یک نفر پیدا شد از حق مردم عادی دفاع کند و بگوید تورمی هم هست و مثل کشورهای بدون تورم از مردم ما که در تورم نفس می کشند مالیات نگیرید.
هی میگید مردم مردم مردم .مردم کسانی هستند که به نون شبشون محتاجند نه کسانی که یک میلیارد ماشین میخرن که سود کنن.
اینکار رسما راهزنی و سو استفاده از قدرت هستش اساسا تورم مالیات پنهانیست که دولت با کم کردن ارزش پول از مردم میگیرد حال بصورت کودکانه افزایش کاغذی ارزش فارق از ماهیت ارزش را ملاک قرار داده و از آن مجددا مالیات دریافت کند شاهکار و مستلزم دریافت جایزه نوبل کلاهبرداری میباشد...
آخه زورشون فقط به مردم میرسه... در هر صورت کسی توانایی خرید ملک و پس انداز کردن نداره با این شرایط.... واقعا متاسفم
تورم موجب ضایع شدن حقوق مردم است ، تصویب این قانون که بدنبال مالیات ستانی از تورم است دیگر قوز بالاقوز است !!

فرض کنیم شخصی تعداد 10 عدد سکه طلا خریده ؛ بعلت تورم ، ارزش ریالی این 10 سکه افزایش یافته و دولت مالیاتی طلب میکند. نیاز فرد به تبدیل سکه ها به نقدینگی و افزایش مداوم تورم موجب میشود پس از چند بار تبدیل مثلا نصف سکه ها را دولت مالک شده ؛ فقط به این دلیل که ارزش ریالی این 5 سکه الآن بیش از ارزش ریالی 10 سکه در سنوات قبل بوده است. دولت به بهانه تورم که خودش مقصر آن است ، مالک داراییهای مردم میشود !
اینگونه قانون گزاری ، روی داروغه ناتینگهام را سفید میکند.
اگر ملکی فروخته شود تا ملک دیگری خریداری شود٫ نباید مالیات بدهد. برای این منظور میتوان عابدی فروش را در حسابی مسدود و صرفا در صورت خرید ملک جدید آزاد شود.
نه مدیریت بلدین نه مملکت داری ارزش پول رو نمیتونین حفظ کنین اجناس گرون میشه ما باید دوسره تاوان بدیم؟ ماشینی که خریدم ۳۰ تومن الان با بی کفایتی شماها شده ۱۰۰ میلیون. برای چی باید مالیات رو بدم؟ شماها از جیب بذارین که عرضه ندارین ارزش پول ملی رو حفظ کنین
وای به حال این مردم با این نمایندگان کارنابلد مجلس!
اگر شخصی زمانی ملکی یا خودرویی را خریداری کرده و خود در افزایش قیمت آن هیچگونه دخالتی نداشته و تنها متاثر از عملکرد دولت ها قیمت آن در طی زمان بالا رفته, آیا گرفتن مالیات آن با توجه به موارد گفته شده انصاف است؟
خوب بیش از نیازش نخرد .تا مالیات به فرض غیر عادلانه هم ندهد.
بفرمایید آقایان مار به دوش اگر کسی خودرویی به‌دپ‌میلیارد خرید بعد به دلیل بی عرضگی دولت شد سه میلیارد این یک میلیارد سود است؟؟ یا کاهش ارزش پول پس بیایید به جای صدو پنجاه درصد یکهزارو پانصد درصد روی گمرک و سود بازرگانی بکشید تا بتوانید بیشتر ملت را بچاپید این مجلس تا‌نوک دماغش را بیشتر نمی بیند
آیا آمار طلا ودلار موجود توجامعرو دارین که این طرح رو تصوسب کردین ساخت وساز میخوابه کلی آدم هم بیکار میشن شاید بگین میرن سمت تولید تولیدی که رو دست تولید کننده بمونه میخوابه این طرح ناقصه
صادرات که نداریم. بالاخره خرج چند تا کشور باید از جیب مردم مستمند در بیاد .به ثروتمندان هم که زورشون نمیرسه .
مالیات مضاعف
طرحها و کارها نسنجیده در کشور زیاد است ونمایندگان نیز خود را ، آچار فرانسه می بینند وامان از استفاده از نظرات کارشناسان.
مالیات فقط بر قشر کارگر واجب است کارگر شرکت از کارمند دارایی و دیگر کارمندان بیشتر مالیات می دهد
ما نکه کشور مون فقیره نفت و معدن هم نداره به هنین علت باید مالیات بگیرن از هر کس....
از یک طرف تورم میارن بعد از تورم می خواهند مالیات بگیرن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر