بازدید 20799

نامه ذوالنوری به محمدجواد ظریف

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از ارسال نامه خود به ظریف وزیر امور خارجه درباره پیشنهاداتی برای اخذ تضمین از آمریکا خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴ 15 May 2021

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از ارسال نامه خود به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره پیشنهاداتی برای اخذ تضمین از آمریکا و طرفهای برجامی در مذاکرات خبر داد.

وی در تشریح جزئیات نامه خود به وزیر امور خارجه و شروط و پیشنهادات مطروحه در این نامه بیان کرد: این شروط پیشنهادی خلاف برجام نیست و کاملا هم معقول است به طور مثال ایران در حدود 5 تن اورانیوم غنی‌سازی شده دارد که اورانیوم با غنای 3/67 که در برجام ذکر شده 300 کیلوگرم است و با غنای 4/2 درصدی که در گام‌ها انجام داده‌ایم و 5، 20 و 60 درصدی است که سازمان انرژی اتمی با قانون راهبردی لغو تحریم‌های مجلس این اقدام را داشته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد:ما باید بگوییم که مانند زمان برجام ذخایر موجود اورانیوم خود را به اورانیوم خام،طبیعی و یا کیک زرد تبدیل نمی‌کنیم بلکه ما این مقدار را نگه می‌داریم و زیر نظر آژانس آن را فیریز می‌کنیم تا اگر آمریکا تحریمی علیه ما وضع کرد و به پیمان خود عمل نکرد در این صورت ما مجاز هستیم که مهر و موم آژانس را بشکنیم و اورانیوم را استفاده کنیم .

حجت الاسلام ذوالنوری در توضیح پیشنهاد و شرط دوم ، گفت:سانتریفیوژهایی که نصب کردیم مثل (ir 2 m) و (ir 6) که ظرفیتی و سو آنها چند برابر (ir 1) است، اینها یک بضاعت است، ما اینها را جمع نکنیم ممکن است طرف مقابل بگوید که ما در حال بازگشت به برجام هستیم و در برجام هم این سانتریفیوژها را نداشتیم ما باید بگوییم که الان هم نباشد اما آبشارها باید روشن باشد بدون چرخش گاز ، استندبای و عملیاتی باشد که هر زمان که آمریکا به تعهداتش عمل نکرد، دست ما هم پر باشد.

وی افزود: کما اینکه در فوردو که ما 2 هزار و هشتصد سانتریفیوژ داشتیم در برجام به ما گفتند که باید هزار و 44 تای آن بماند که از این تعداد هم فقط باید 500 عدد آن روشن باشد و به آنها هم گاز و هگزافلوراید اورانیوم تزریق نشود و خالی بچرخد که وقتی سانتریفیوژها خاموش باشد بعد از مدتی کراش شده و ممکن است که قابل ریکاوری نباشد بنابراین اگر سانتریفیوژ خاموش باشد از بین می‌رود لذا باید روشن باشند تا به موقع اگر خواستیم استفاده کنیم و اینها هم می تواند زیر نظر دوربین‌ها آژانس باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: اگر طرف مقابل گفت ما می‌خواهیم به برجامی برگردیم که در آن نه سانتریفیوژ (ir 2m) و (ir 6)، نه اورانیم بیش از 3/673 در صد بوده و نه بیش از 300 کیلو گرم ذخیره اورانیم در آن بوده، پیشنهاد این است که از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده و می‌خواهند دستآوردهای چند ساله ما را بگیرند باید خسارت‌های ما را بدهند؛ خود آمریکاییها می‌گویند ما با خروج از برجام یک ترلیون دلار به ایران آسیب زدیم. آمریکا به 3 سال پیش برگردد و خسارت ما را جبران کند.

حجت الاسلام ذوالنور بیان کرد: همه این موارد تضمین است که می‌شود از طرف مقابل گرفت بنابراین باید آمریکا همه تحریمها را بردارد، خسارات را جبران کند و تضمین دهد که دیگر چنین اقدامی انجام ندهد بعد می‌تواند در برجام کنار بقیه اعضا بنشیند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
عجب ادم خوش باوری است این ذوالنور
تو چکاره ای؟ مملکت شورای امنیت ملی داره. میخوای دیده بشی؟
عجب!حتما آنها هم می گویند چشم!عزیز جان این آمریکا نیست که دنیا تحریمش کرده و مردمش تحت فشار روز افزون هستند!ایران و مردم ایران هستند.نهایتا می گویند خیر و باز تحریمها را بیشتر می کنند.البته برای بعضیها که از تحریمها سود می برند بد نیست ولی کمر مردم شکسته!
فارغ از سایر مواضع ایشان به نظرم حرفی منطقی را گفته است!
ایشان با چنین توهمی چگونه رییس کمیسیون مهمی در مجلس شورایاسلامی شده خدا عالم است

ایشان و امسال ایشان هیچ گاه نمی خواهند گره ایی از مشکلات این مردم بر دارند بارها با این موضع گیری ها به مردم ثابت کرده اند

مگر قرار نبود مجلس یازدهم مشکل و گرفتاری مردم رو بر طرف کند؟ نه تنها مشکلی بر طرف نشد بلکه مضاعف هم شد

تنها دلیلش هم این هست

این آقایان و امسال ایشان سالهاست خبری از جامعه و مشکلات و گرفتاری های روز مره مردم ندارند

و هیچ گاه هم نخواسته اند که مشکل و گرفتاری مردم برطرف شود

فقط دروغ گفته و خواهند گفت
دیگه چی . یک دفعه بفرمایید که آمریکا خره دیگه
اقای ذوالنری شما هرچه هم که خود نمایی کنی واظهار فضل بکنی به اندازه یک دهم دکتر ظریف سواد دیپلماتیک نداری پس خواهش میکنم دیگر از این نامه ها ننویسید ،وبگذارید که تیم مذاکره کننده بدون دغدغه به کا رشان ادامه دهند ،،شما هم اگر دلسوز مردم هستی در مجلس وظیفه اصلی خودت را که همانا قانوگذاری است، به نحو احسن انجام بده ،،
در آمریکا هر تصمیم در این سطح باید رای کنگره راداشته باشد ولی در ایران یک وزیر (نه حتی رئیس جمهور) می تواند دودمان ملت را به باد دهد بعد هم بگوید نگذاشتید کارم را بکنم
رئیس کمیسیون مجلس به وزیر امور خارجه نامه بنویسد ؟ مبنای قانونی آن کدام است ؟
دریغ است که ایران ویران شود!
ایشون دور واساده میگه لِنگش کن
این نشونه همون گفته ظریف هست که گفت صلاح ملک و ملتم در کاندید نشدن من است.آقای ظریف قول داد کاندید نشود و مجلسیا هم قرار شد که کارشکنی نکنن برای احیا برجام.ولی فک کنم بر عهدشون نمیمونن و نمیزارن که برجام احیا بشه
آره اینهایی که شما گقتی , ظریف خودش عقلش نمیرسید.
منتظر افاضات حضرتعالی بود.
پیشنهادات بسیار عالی ، پیام ها رو همین امروز به امریکا منتقل کنید. قبول کردن که خوب وگرنه همه برگردن تهران
درود بر شما حرف کاملا‌حسابی زده اید.غیر از این خیانت وخسارت است.
آقای ذولنور نگران نباش این بار برجام با شروطی که آمریکا و اتحادیه اروپا گذاشته اند به جائی نمی رسد تا ببینیم دولت دست پاکس بعدی چه می کند.
درود بر تابناک رسانه وزین و پر مخاطب مردمی و با احترام به مخاطبانش


در این چندسال گذشته ایالات متحده آمریکا با ریاست شخص قلدر ترامپ و کشورهای اروپایی شدیدترین تحریم ها و ناجوانمردانه ترین تهدیدها رو علیه کشورمان و هموطنانان عزیزمان رقم زدند


هموطنانان عزیزی که در این چند سال اخیر رنگ خوشی و آرامش رو به چشم ندیدند و چه بسیار خانواده هایی بخاطر نداشتن درآمد و........... از هم پاشید

براستی با این همه متخصص خبره که خود را در حد کارشناس روابط بین الملل میدانند مشکل کجاست و بیایند پاسخگو باشند.



چرا ما کشوری با این تمدن عظیم نباید اونا رو سرجاشون بنشانیم و اونا رو تحریم کنیم اونم با شدیدترین تحریم ها تا اونا بابت برداشتن تحریم از ما دعوت به مذاکره نمایند.



به امید آنروز


سبوس برنج شمال.جمشید حسینی
خدایا مباد هیچ گدای معتبر شود.
این اقای محترم فکر می کند طرف مقابل پپه است و اینها به ذهن هیچ کسی تا به حال نرسیده . جلیلی متنی شبیه این نوشته بود که گفتند مزخرف و بعد مذاکرات قطع شد
مگه توش فحش نبود؟! نامه به ظریف بدون فحش که معنی نداره!
طرف را به ده راه نمیدادن سراغ کدخدا را می گرفت
میشه حرف نزنی ذالنور!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر