بازدید 38508
چهار رسانه بین المللی مدعی شدند

شگفتی انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسی است؟

در چند روز گذشته، چندین رسانه منطقه‌ای و بین المللی به انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداختند و هر یک تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های مختلف و متفاوتی پیرامون کاندیدا و رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده اند.
کد خبر: ۱۰۵۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹ 12 May 2021

شگفتی انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسی است؟

در چند روز گذشته، چندین رسانه منطقه‌ای و بین المللی به انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداختند و هر کدام تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های مختلف و متفاوتی پیرامون کاندیدا و رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده اند.

در همین راستا، در یک هفته گذشته، چهار رسانه بین المللی به افزایش شانس محسن رضایی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداختند و رضایی را یکی از کاندیدایی دانسته اند که می‌تواند شگفتی ساز باشد.

 

روزنامه اروپایی neweurope که به امور مرتبط با اتحادیه اروپا می پردازد و مقر آن در بروکسل بلژیک است، در مطلبی به حضور محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران پرداخت و نوشت که این فرمانده سابق سپاه پاسداران به دلایل عمده ای از جمله نداشتن پرونده فساد، شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد.

شگفتی انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسی است؟

این روزنامه اروپایی مدعی شد: رضایی برای رای دهندگانی که به دنبال یک رییس‌جمهور عملگرا و قابل اعتماد هستند؛ گزینه مناسبی است. رضایی بر خلاف سایر رقبای انتخاباتی اش، هرگز با فساد ارتباطی نداشته و این مزیت، حمایت عمومی از وی را افزایش داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه و سیاستمداری با‌تجربه است. وی از رابطه نزدیک و خوبی با رهبر ایران برخوردار است. این طور به نظر می‌آید که رضایی در پی شکوفایی و توسعه ایران بدون از دست رفتن ریشه‌های مذهبی آن است.

این رسانه به نقل از رضایی گفت: برای ایران باید به دنبال ایجاد ثبات، پیشرفت، تحکیم موفقیت‌ها و استقلال کشور و رشد و عدالت باشیم.

روزنامه العرب چاپ لندن نیز در گزارشى با تیتر «آيا محسن رضايى همان رهبر [رئیس جمهور] عمل گرايى است كه ايران در انتظار اوست؟» به انتخابات آينده رياست جمهورى در ايران پرداخته است.

شگفتی انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسی است؟

این روزنامه نوشته است: سوابق سیاسى محسن رضایى فرمانده جالب توجه است، زیرا او در سال‌ها از افراد نزدیک به نظام بوده و در ایران به عنوان فرد شاخص نسل انقلاب شناخته شد که به ارزش‌ها و نگرش انقلاب نه تنها ایمان دارد، بلکه آن‌ها را نمایندگى مى کند.

به ادعاى روزنامه العرب، رضایى در صورت پیروزى در انتخابات، در تعامل با غرب و کاهش تنش در برنامه هاى منطقه اى ایران موفق خواهد بود و این فرصتى استثنایى براى ترمیم روابط با ایران پس از سال‌ها چالش بر سر برنامه هسته اى و حوادث منطقه اى خواهد بود.

همچنین "مايا نلسون" تحليلگر سياسى در «میدل ایست انلاین» مى نويسد كه رضايى آمادگى دارد، راه حل هاى عملگرايانه ترى را در تعامل با اروپا و آمريكا در پيش گيرد و به نظر مى رسد كه مواضع معادلاته تر او عملا بر سياست هاى ايران در بالاترين سطوح اثرگذار باشد، زيرا او به عنوان دبير مجمع مسئول تدوين سياست هاى كلى است كه به تاييد رهبرى نظام مى رسد.

شگفتی انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسی است؟

روزنامه الدقائق از رسانه‌های منتقد در جهان عرب نیز در گزارشی با تیتر «محسن رضایی، به ریاست جمهوری نزدیک میشود»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را پدیده انتخابات ۱۴۰۰ دانست و از شانس بالای وی در پیروزی خبر داد.

الدقائق نوشت: «محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، احتمالاً برای کاندیداتوری به میدان می‌آید. کاندیداتوری محسن رضایی، اولین بار نیست. محسن رضایی، عضو دائمی لیست نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است؛ اما این بار، وضع او متفاوت است.»

الدقائق، چهار عامل را برای متفاوت بودن وضعیت رضایی در انتخابات ۱۴۰۰ برشمرده و اولین عامل را «شناخته شده بودن به عنوان منتقد دولت ها» دانسته و نوشته است: «از یک سو، محسن رضایی پس از اینکه چندین بار در برخی موضوعات، خود را به عنوان منتقد دولت‌های نهم و دهم (مناظره‌های سال ۸۸) و دولت‌های یازدهم و دوازدهم (مناظره‌های سال ۹۲) مطرح کرد، موقعیت اجتماعی خود را ارتقا داد و اکنون محبوبیت بیشتری دارد.»

الدقائق دومین عامل تاثیرگذار را «سلامت اقتصادی رضایی در چشم مردم ایران» دانسته و نوشته است: «از سوی دیگر، بسیاری از کاندیدا متهم به فساد مالی هستند، ولی رضایی تقریباً تنها کسی است که نامش با اتهامات فساد ارتباط ندارد.»

این رسانه در ادامه می‌افزاید: «این ویژگی رضایی می‌تواند منجر به افزایش حمایت مردمی از وی شود.»

این رسانه عربی، سومین عامل پیروزی احتمالی رضایی را انتساب وی به رهبر معظم انقلاب دانسته، می‌نویسد: «از طرف دیگر، رضایی یکی از مهمترین چهره‌های نظام و نماینده رهبر انقلاب در جایگاه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است و از همسویی و حمایت متقابل مقام علی رتبه نظام برخوردار است».

این رسانه در ادامه می‌افزاید: «رضایی دارای مهارت‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی است و این ویژگی‌ها، او را قادر به ایجاد هماهنگی بین دولت و نهاد‌های تابعه رهبری و غلبه بر هر رقابت درونی می‌کند.»

الدقائق چهارمین عامل را «توانایی و اراده رضایی برای سالم سازی امنیتی و مبارزه با نفوذ» دانسته می‌نوشته است: «از طرفی، محسن رضایی به عنوان یک سپاهی و فرمانده سابق سپاه در دوران جنگ هشت ساله عراق و ایران و رئیس سابق واحد اطلاعات سپاه، به نظر می‌رسد، همان فردی است که قادر است به نواقص اخیر در سیستم امنیتی (ترور فخری زاده، انفجار نطنز و غیره) پایان دهد.»

این رسانه می‌افزاید: «محسن رضایی، کارت مهمی دارد که چند بار در مورد آن با عنوان "پاکسازی سرویس‌های امنیتی از آلودگی و نفوذ" صحبت کرده و اهمیت آن پس از یک ترور‌ها و انفجار‌های اخیر بیشتر شده است.»

الدقائق با مروری بر زندگینامه رضایی می‌نویسد: «رضایی به محض تأسیس سپاه پاسداران به این نهاد پیوست و آیت الله خمینی به سرعت او را به عنوان رئیس بخش اطلاعات خود منصوب کرد. با تشدید پیچیدگی‌های سازمانی و مدیریتی در طول سال اول جنگ ایران و عراق، محسن رضایی در ۱۱ سپتامبر ۱۹۸۱، هنگامی که ۲۷ ساله بود، به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عهده دار شد و به عنوان یکی از جوانترین رهبران نظامی در جهان شناخته شد.»

الدقائق، رضایی را شخصیتی بنیانگذار و ارتقادهنده دانسته و می‌نویسد: «محسن رضایی، سپاه را از گردان‌ها به تیپ‌ها و یگان‌های رزمی توسعه داد. وی سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی را ایجاد کرد. او همچنین واحد اطلاعات سپاه را تاسیس کرد. وی دانشگاه امام حسین و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و دانشکده فرماندهی سپاه پاسداران را تأسیس نمود. در همان زمان، وی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را تاسیس کرد و فرماندهی آن را برعهده گرفت که صد‌ها پروژه عمرانی و غیرنظامی از جمله سد کرخه را انجام می‌داد.»

الدقائق در ادامه گزارش، زیر تیتر «آمیزه‌ای از اقتصاد و جنگ»، نوشته است: «جنگ به پایان رسید و محسن رضایی تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه داد، اما این بار رشته مهندسی مکانیک را تمام نکرد بلکه رشته خود را به رشته اقتصاد تغییر داد و در آن دوره دکترای خود را از دانشگاه تهران گرفت... رضایی در سپتامبر ۱۹۹۷ استعفای خود را از فرماندهی سپاه به رهبر انقلاب تقدیم کرد. رضایی در آن زمان گفت که برای شروع اصلاحات اقتصادی و فرهنگی در جامعه از سپاه خارج شده است و تاکید کرد که ابزار‌های نظامی برای دستیابی به آن هدف (توسعه اقتصادی و فرهنگی) کافی نیست.»

رضایی در انتخابات سال ۲۰۰۵ ثبت نام کرد و انصرف داد. سپس در انتخابات ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تلاش خود را تکرار کرد، اما دو بار ناکام ماند. او اکنون در زمره کاندیدا‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ قرار دارد. درست است که دو بار ناکام شده، اما میزان رأی خود را هر بار تقویت کرده است. در آخرین حضور، او حدود ۴ میلیون رای کسب کرد و پیش بینی می‌شود این بار هم تحت تاثیر چهار عامل پیشگفته، رأی او افزایش یابد.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۶
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۳
بی سر و صداتر از بقیه و با برنامه‌تر از بقیه است
انتخابات عجیبیه
مشارکت پایین
دلسردی مردم
شاید همین چهره‌ها کمی مردم رو دلگرم کنن
شگفتی مردم ایران خواهند بود
کلا محسن رضایی شگفتی ساز است.
قبلا هم از این شگفتی ها دیده بودیم
طوفان مردمی در حمایت از محسن رضایی یادتان هست
عجب!!!!!
عباس بوعذار.خخخخخخ
بالاخره امریکا و اروپایی بد است یا خوب ؟پدر این سیاست بسوزد که برای رسیدن به دنیا همه چوره شیطنت میکند
دکتر پشتوانه رای بالقوه ایی داره .و تنها کاندیدای هست که واقعا برنامه مشخص اقتصادی واجتمایی داره.ای کاش فضای انتخابات از حالت شعاری ...خارج شود و برنامه محور ادامه پیدا کند
من اگر هم در انتخابات شرکت کنم فقط به محسن رضایی رای میدم.
رضایی قشنگ صحبت نمیکنه که مردم بهش رای بدن.مردم ایران همیشه به کسی رای دادن که شعارهای قشنگ تری میده.
بنده طرفدار رضایی یا دیگر کاندیدا نیستم.حرف این است که گول سخنان قشنگ کاندیدهارو نخورین و از خودتون بپرسین آیا واقعا توانایی انجام این وعده هایی که میده رو با توجه به اختیارات و ابزار در دسترس، داره؟
فقط سعید محمد میتونه شگفتی ساز باشه
شگفتی از این بیشتر نمیشه که طرف دو دوره رئیس جمهور این مملکت بوده اما بعد تایید صلاحیت نمیشه و در حالی که در سیمای میلی ممنوع التصویر است اما همزمان دارای کرسی در دورهمی به نام تشخیص مصلحت نظام است. ...
مساله اصلی مشارکت در انتخابات هست که خیلی مهمتر از این هست که کی برنده میشه (برنده که از حالا معلومه اصولگرا هست و فرق زیادی هم بین اصولگراها نیست) فرض کنیم همه تحلیلهای بالا درست باشه. به قول معروف تابناک مرد باش و همین خبر رو دوباره روز بعد از اعلام نتایج هم بزن.
خدا شاهده محسن از همه بهتر است باید تلاش کنیم این بار رییس جمهور روحانی نباشد کرچه او پا جای پای احمدی نژاد گذاشته و بر یاران محمود تکیه دارد
همه کاندیداهای رئیس جمهوری برای خودشان یک شگفتی هستند! قبلی ها هم شگفتی بودند!
شاید در بین اصولگراها تنها فردی که برنامه ای برای عرضه داشته باشد برادر محسن است و ایشان نسبت به قالیباف در حذف مخالفان و اصلاح طلبان معتدل تر میباشد و اگر هم در میزان ثروت و درآمد و میزان پرداخت مالیات توسط خودشان پیشقدم شود اقدامی مهمی است که شانس وی را بالا میبرد. ولی یکی از تفکرات و برنامه های وی در ایجاد ایالتهای فدراتیو اقتصادی است که بعدا مباحث اختلاف قومیتی را به دنبال خواهد داشت . این برنتنه بر خلاف ظاهر بسیار خطرناک و بر خلاف منافع ملی است هم در حد اختیارات ریاست جمهوری نیست و هم اینکه بر خلاف قانون اساسی است
واقعاً چه دقت نظری دارن بعضی از این خارجی ها همه چی رو رصد میکنن. من که کار ندارم کی خوبه ، دوست دارم همیشه بین بدوبدتر انتخاب کنم
یه سوال مهم چرا همیشه هرکی بیرون گود نشسته بهتره می‌تونه به مسائل نگاه کنه؟
منجی ایرانیان ، محسن رضایی
درود بر محسن رضایی
شما نگید پس کی بگه؟
باور کنید باور کردیم
بابا رای بی رای
به نظرم همه مردم ایران باید به محسن رضایی رای بدهند
مشک ان است که خود ببوید...
من‌نمی‌دونم‌اینایی‌که‌میگن‌رای‌نمی‌دن‌‌تو‌سایت‌های‌و‌نظرات‌
انتخاباتی‌چیکار‌میکنن‌رای‌نمی‌دید‌ندیدنطر‌شخصیتونه
چقدر‌حرف‌می‌زنید
من دو دوره به آقای رضایی رای داده ام. کاش مردم ایران بیدار شوند و به ایشان رای دهند در بین کاندیداهایی مطرح تنها کسی که توانایی و تجربه سازماندهی به کشور را دارد محسن رضایی است.
وقتی 24سال پیش تشخیص داد که مشکل امروز این کشور اقتصاد است معلوم میشود که
کاملا بر مسائل اشراف داشته د و پر است از تجربه
یادمان باشد که بیشترین نخبه های کشور را ایشان کشف و بکار گرفته برای مثال :سردار سلیمانی یکی از آن نخبه ها بوده
سلام شما که اصلا زبونم لال تبلیغ نمیکنی
محسن رضایی تنها کاندیدای برنامه محور هست ولی بخاطر نزدیکی به طیف خاصی اقبال چندانی نداره
تنها شگفتی عدم حضور قدرتمندانه اکثریت ملت ایران است
برخلاف همه کاندیداها تودوره های قبل که مانورمیدادندرونقاط ضعف طرف مقابلشون اگه دقت کرده باشیدوبه یادبیاریدفقط محسن رضایی بودکه برنامه داشت وازبرنامه هاش میگفت.کسیه که تومناظره احمدی نژاد بااون زبون احمدی نژادکوتاه بود.چون چیزی نداشت بگه.نقطه ضعفی نداشت.اونم احمدی نژادی که بی پرده حرف میزد.
بخدا قسم محسن رضایی یک بختیاری صادق است. اونهایی که لرها و کردها و خصوصا بختیاریا را میشناسن میدونن که بختیاری دروغ نمیگه . اگر دوست داری ایران ایاد بشه به بختیاری و لر اعتماد کن و به محسن رضایی رای بده. 40هزار صفحه برنامه . لهراسب پدر کوروش کریم خان زند . حسن و حسین و علی و بختیار عزالدوله همه از ارها بودن
نتیجه معلومه آقای رئیسی.
درصد مشارکت مردم پایین.
اما مهم نیست کرونا میشه توجیه کنه....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار