بازدید 4836

ادامه خیزش گرد و غبار تا اواسط هفته آینده در اصفهان

نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر امواج ناپایدار تا اواسط هفته آینده در اصفهان است و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، خیزش گرد و غبار در مناطق شرقی استان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹ 30 April 2021

به گزارش «تابناک»، منصور شیشه فروش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به گذر امواج ناپایدار در این روزها با پدیده رگبارهای موقتی و وزش باد به نسبت شدید همراه با گرد و خاک در مناطق شرقی و مرکزی استان اصفهان مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی های هواشناسی حاکی از خیزش گرد و غبار در بهار امسال در اصفهان بود، اظهار داشت: از ابتدای سال تا امروز حدود ۱۸ روز هوای ناسالم در کلانشهر اصفهان داشتیم و عواملی مانند خشکی هوا، عدم بارش و زیرکشت نرفتن بسیاری از اراضی کشاورزی باعث شد تا این اراضی و همچنین بستر خشک زاینده رود در هنگام وزش باد به کانون های گرد و غبار تبدیل شوند.

شیشه فروش با تاکید بر اینکه بارش های رگباری و پراکنده اردیبهشت امسال نمی تواند کمبود بارش های سال زراعی جاری را جبران کند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا اکنون افزایش دما و فعال شدن کانون های گرد و خاک را در اصفهان داشتیم که در چند روز آینده نیز ادامه دارد.

وی به جلسه مدیریت بحران استان اصفهان درباره مقابله با پدیده گرد و غبار اشاره و اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد که اداره کل منابع طبیعی با شناسایی کانون های فرسایش بادی، نهالکاری را در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از این کانون ها استان آغاز کند و در حدود ۲۰۰ کیلومتر از جاده های مناطق شرقی استان، بادشکن غیر زنده و تله رسوب گیر مستقر کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه اداره های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست باید نسبت به پایش ویژه برای ردیابی کانون های گرد و غبار اقدام کنند، گفت: سال گذشته ایستگاه پایش گرد و غبار در شهرستان اردستان ایجاد شد.

وی یکی دیگر از عوامل ایجاد گرد و غبار را معادن گچ، شن و ماسه و کوره های آجرپزی در مناطقی مانند سجزی و برخوار دانست و افزود: دستورهای لازم به اداره های راهداری و صنعت، معدن و تجارت برای برخورد با متخلفان با همکاری منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست و ساماندهی کوره ها داده شده است.

شیشه فروش تاکید کرد: برای رفع معضلات ناشی از گرد و غبار لازم است وزارت نیرو نسبت به تامین حقابه و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی و جلوگیری از بارگذاری های غیر مجاز در حوضه آبریز زاینده رود اقدام کند.

وقوع گرد و غبار در نایین حادثه به همراه نداشت

وی به خیزش گرد و غبار در جاده نایین در شرق اصفهان در عصر دیروز پنجشنبه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سرعت وزش باد در این محور حدود 60 کیلومتر بر ثانیه بود و به فعال شدن کانون های گرد و غبار منجر شد اما بر اساس گزارش های رسیده، حادثه خاصی بهمراه نداشت.

به گزارش اداره کل هواشناسی اصفهان، نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر امواج ناپایدار تا اواسط هفته آینده بصورت متناوب در سطح استان است بطوریکه ناپایداری ها در مناطق شرقی تا حدی مرکزی همراه با افزایش ابر، وزش باد و گاهی گرد و خاک خواهد بود.

هوای اصفهان برای روز شنبه قسمتی ابری و غبارصبحگاهی گاهی افزایش ابر و وزش باد نسبتاً شدید پیش بینی شده است.

در داخل استان اصفهان ۱۶ کانون گرد و غبار در وسعت یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار وجود دارد و علاوه بر آن خشکی بستر زاینده رود و عدم کشت در اراضی اطراف این رودخانه و همچنین خشک بودن تالاب بین المللی گاوخونی منجر به فعال شدن کانون های گرد و غبار محلی در هنگام وزش باد می شود.

استان اصفهان پنج میلیون نفر جمعیت دارد و در سال های اخیر با معضلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار، خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی و کمبود منابع آبی مواجه شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی