بازدید 9193
۲

افشای بی سابقه از آزار و تبعیض جنسی در گوگل

تعدادی از کارکنان گوگل جزئیات بی سابقه و تکان‌دهنده‌ای از آزار جنسی و تبعیض جنسیتی را در شرکت گوگل افشا کرده‌اند که نشان دهنده سابقه طولانی این رفتارهاست.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ 22 April 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از ورج، پیش از این تعدادی از مدیران حوزه هوش مصنوعی گوگل در ماه دسامبر به علت اخراج تیمنیت گبرو مهندس رایانه از این شرکت که در حال نگارش مقاله‌ای در مورد خطرات وجود رویه‌های تبعیض آمیز در زمینه استفاده از هوش مصنوعی بود، مورد انتقاد قرار گرفته بودند.

در آن زمان تصور می‌شد پدیده آزار جنسی و تبعیض جنسیتی در گوگل سابقه چندانی ندارد، اما بررسی‌های جدید بلومبرگ نشان می‌دهد که درگیری بر سر این موضوع در گوگل از مدت‌ها قبل آغاز شده است.

در سال ۲۰۱۸ و بعد از گذشت مدت کوتاهی از ورود خانم گبرو به گوگل، وی به رئیس خود خبر داد که یکی از همکارانش در بخش دیگری به آزار جنسی متهم شده است. این فرد کاترین هلر نام داشت و یکی از محققان گوگل بود. گوگل تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد، اما در عمل برخورد جدی با این موضوع نشد.

در همان ایام اندی روبین طراح اصلی سیستم عامل اندروید علیرغم آنکه بارها به رفتارهای نامناسب جنسی در گوگل متهم شده بود، در زمان اخراج از گوگل ۹۰ میلیون دلار پاداش دریافت کرد که این امر به اعتراض‌های گسترده در گوگل منجر شد و ۲۰ هزار کارمند این شرکت نسبت به این موضوع به طور علنی و با برگزاری تظاهرات اعتراض کردند.

به دنبال این تحولات گبرو و مارگارت میشل همکار گبرو در حوزه امور اخلاقی مرتبط با هوش مصنوعی به سراغ رئیس بخش هوش مصنوعی گوگل یعنی جف دین رفتند و نگرانی‌های خود را به وی منتقل کردند. آنها در مورد برخی آزارهای جنسی دیگر در گوگل نیز گزارش دادند و افزودند که الگوهای مشخصی از تبعیض جنسیتی بر علیه زنان در این شرکت وجود دارد که موجب می‌شود بانوان خلاق و مستعد از گروه‌های تحقیقاتی گوگل حذف شوند. در مواردی نیز زنانی که توانایی و صلاحیت بیشتری از مردان دارند، در عمل پست‌های سطح پایین‌تری دریافت می‌کنند. میشل نیز تصریح کرد شانس ترفیع را به علت شکایت مبهم بخش منابع انسانی در مورد ویژگی‌های شخصیتی خود از دست داده است.

جف دین در پاسخ اظهار داشت در این مورد تحقیق می‌کند، ولی افزود که در مورد این ادعاها بدبین است و وجود الگوی تبعیض جنسیتی بر علیه زنان در گوگل را رد کرد. در نهایت فرد متجاوز در گوگل مسئول انجام یک طرح تحقیقاتی جدید شد ولی این مرد ۹ ماه بعد به علت آنچه موضوعات مرتبط با رهبری وی اعلام شد، از گوگل اخراج شد. وی به سو رفتار در گوگل متهم شد و تحقیقات در مورد عملکرد وی هنوز ادامه دارد و به نتیجه نرسیده است.

بعد از اخراج این فرد، وی گوگل را به پیگرد قضائی متهم کرد و از امکان اقدام وکلای خود بر علیه زنان معترض خبر داد. در عین حال گوگل تلاش جدی برای حمایت قضائی از کارکنان زن آزاردیده خود نکرد. جالب آنکه خانم گبرو و همکاران زن وی در ماه‌های بعد نیز کماکان با رفتارهای نامناسب جنسی و قلدری برخی همکاران مرد خود مواجه بودند. گوگل در واکنش به این افشاگری‌ها از بررسی مجدد موضوع خبر داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
واقعیت اینه که کارشناس خانم بود و نبودش تاثیری در کار و پروژه نداره
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
نیازی نبود به خودت زحمت بدی تفکر زن ستیزی در میان خیلی از مردان ایران هست و اصلا خوش ندارن خانم ها در سطح اجتماعی و شغلی مطرح باشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان