بحران بورس در سایه حمایت های دولت

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از امور و اقدامات نه تنها برای حمایت از بازار سرمایه نیست بلکه می‌تواند به بورس آسیب نیز برساند.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸ 18 April 2021

به گزارش بورس تابناک، مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه موضوع حمایت از بورس دستوری نیست، بیان کرد: اصطلاحی از فعالان بازار سرمایه به مسئولان بازار و از طریق این مسئولان  به سیاست‌گذاران دولتی منتقل شد و آن اصطلاح حمایت دستوری است. براین اساس فعالان بازار بیان می‌کنند که اقتصاد با دستور اصلاح و درست نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: این موضوع که بگوییم با گران فروشی باید مبازره شود و کسی حق ندارد که کالایی را گران به فروش برساند یا کسی حق ندارد کالایی را با ارز دولتی خریداری کند و سپس آن کالا را با ارز آزاد به فروش برساند و موضوعاتی از این قبیل و به طور کل اقتصاد با دستورالعمل اصلاح نمی‌شود. روال اصلاح کردن اقتصاد به این شکل است که کاری صورت بگیرد تا بند‌هایی تنظیم شود که سود کار درست نسبت به کار نادرست  بیشتر باشد.

او در ادامه افزود: در حوزه بازار سرمایه که در حال حاضر بازار به شرایط بحرانی نزدیک شده است  نیاز به حمایت پیش آمده، خیلی از اوقات جنس حمایت‌هایی که از بازار سرمایه صورت گرفته جنس حمایت دستوری بوده است. به طور مثال دستور داده شده که حقوقی‌ها سهام نفروشند یا صندوق‌های درآمد ثابت، مقدار بیشتری سهام خریداری کنند یا شرکت‌ها موظف شوند بازارگردان داشته باشند این دستور دادن به دیگران برای درست کردن بازار سرمایه مانند همه بخش‌های اقتصاد راه به جایی نخواهد برد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دولت به چه شکل از بازار سرمایه حمایت می‌کند؟ اظهار کرد: در حال حاضر دولت به هیچ شکل از بازار سرمایه حمایت نمی‌کند. عمده مشکلات بازار سرمایه و ضعف نقدینگی بازار سرمایه این موضوع است که دولت مقداری زیادی پول برای مخارج جاری خودش و تامین کسری بودجه از بازار خارج کرده است.

سوری در ادامه بیان کرد: حتی در صحبت‌های اخیر رئیس جمهور که فرمودند از بازار سرمایه می‌خواهیم حمایت کنیم، دو موضوع  بیان شد، ابتدا تشویق مردم به سرمایه گذاری از طریق آموزش و دیگری بحث عرضه شرکت‌های دولتی در بورس که این دو اقدام مطرح شده، دقیقا دو اقدامی است که بحران حال حاضر را برای بازار سرمایه ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: تشویق کردن مردم برای ورود به بازار سرمایه به صورت کلی  یکی از ریشه‌های بحران بورس در این روزهاست و ریشه دوم این بحران این موضوع است که دولت شرکت‌های خود را در بورس عرضه کرده و پول حاصل از فروش این شرکت‌ها را دریافت  و از بازار سرمایه این پول را خارج کرده است.

او افزود: دولت به جای اینکه بیاید و با این پول سهام دیگری را خریداری و یا آن را صرف تولید کند تا سودی از این تولید ایجاد شود و این سود منجر به افزایش واقعی ارزش بازار سرمایه شود، این پول را از بازار خارج کرده است و این نوع رفتارها در راستای حمایت از بازار سرمایه نیست بلکه ضربه زدن به بازار است.

سوری در رابطه با روند بازار سرمایه اظهار کرد: در روند حال حاضر بازار اتفاقات زیادی دخیل است. ولی تمام این اتفاقات ذیل یک موضوع کلی تاثیر می‌گذارد و این موضوع بی اعتمادی مردم و بی تعهدی مسئولان نسبت به بازار سرمایه است و تا زمانی که این موضوعات وجود داشته باشند بازار سرمایه به اخبار مثبت وزن کمی می‌دهد و برعکس به اخبار منفی واکنش بسیار بیشتری می‌دهد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: اخبار مثبت در بازار وجود دارند که یکی از این اخبارها کاهش قیمت سهام‌ است که در مقابل این کاهش قیمت سودآوری و فروش شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است. این موضوع سبب می‌شود که سهم‌های حاضر در بازار سرمایه نسبت به هشت ماه گذشته در شرایط ارزنده تری قرار بگیرند. موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد گشایش در بحث روابط تجاری است که باعث می‌شود شرکت‌ها اجناس خود را با قیمت واقعی و جهانی به فروش برسانند.

سوری در پایان  بیان کرد: نکته دیگری که وجود دارد، خوش بینی بازار به تحولات بازار سرمایه در آستانه انتخابات است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی