بازدید 16597
در گفت‌وگو با یک کارشناس اقتصادی بررسی شد

پشت پرده دوئل دو مقام ارشد بر سر «چاپ پول» / چه کسی مقصر و بدهکار است؟

دکتر کامران ندری گفت: بانک مرکزی با دریافت سیاهه‌های نفتی، ریال خود را در اختیار دولت قرار می‌دهد. این ریال هم به تعبیر عامیانه چاپ پول است. با نگاهی به ترازنامه بانک مرکزی در چهل سال گذشته خواهید دید که عمده‌ترین عامل اصلی رشد پایه پولی، همین افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده است.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴ 17 April 2021

پس از سر کار آمدن دولت تدبیر و امید در دور دوم، رئیس جمهور روحانی بار‌ها اعلام کرد که این دولت حتی در بدترین شرایط از بانک مرکزی استقراض نکرده است. رئیس کل بانک مرکزی، اما در فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که چاپ پول در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام شده است. بعد از این صحبت‌ها رئیس سازمان برنامه و بودجه به نوعی به این مساله واکنش نشان داد و بانک مرکزی را بدهکار دولت دانست که این واکنش هم از سوی همتی بی جواب نماند. اصل ماجرا چیست و آیا بانک مرکزی به دولت بدهکار است؟

پشت پرده دوئل دو مقام ارشد دولت بر سر «چاپ پول» / چه کسی مقصر و بدهکار است؟

در این سال‌ها همواره این بحث مطرح بوده است که دولت‌ها برای جبران کسری بودجه خود به بانک مرکزی و استقراض از آن پناه برده اند و این مساله چاپ پول در نهایت به رشد نقدینگی و نرخ تورم منجر شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ زمانی که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد، دولت قبل را بر سر استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بار‌ها به باد انتقاد گرفت و بار‌ها رئیس جمهور روحانی در طول دوره حیات دولت تدبیر و امید تاکید داشتند که دولت وی استقراضی از بانک مرکزی نداشته و این مساله را خط قرمز دولت عنوان کردند.

 

پانزده باری که رئیس جمهور بر عدم استقراض از بانک مرکزی تاکید داشتند

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، به رغم روال گذشته، این دولت هرگز برای اداره کشور در پی استقراض از بانک مرکزی نشد.

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ما در هیچ شرایطی و به رغم تحمل سختی‌ها، خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم.

۵ آبان ۱۳۹۷، معمولاً در سال‌ها و دولت‌های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بوده و امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است؛ بنابراین، دولت انضباط مالی خود را به خوبی حراست و حفظ کرده است.

۱۴ آبان ۱۳۹۷، چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد؛ اما الآن که این گونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.

۱۹ آذر ۱۳۹۷، این دولت تحت هیچ شرایطی برای حل مشکلات از پایه پولی برداشت نکرد.

۷ اسفند ۱۳۹۷، پیش از این دولت، بخش زیادی از پایه پولی بر مبنای استقراض و بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بود، اما الآن اگر پایه پولی افزایش یابد، به خاطر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است که بانک‌ها تلاش کنند از این پایه پولی استفاده نکرده و به اقتصاد فشار نیاورند.

۱ خرداد ۱۳۹۸، اولین کار مهم دولت در این زمینه این بوده که در شش سال گذشته دست در جیب بانک مرکزی نبرده‌ایم و دولت پایه پولی را بالا نبرد.

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، کشور را در سال گذشته و امسال به‌ رغم تحریم به خوبی اداره کردیم و برای اداره کشور نه نیاز به وام خارجی داشتیم، نه به استقراض از بانک مرکزی خودمان نیاز داشتیم.

۷ خرداد ۱۳۹۹، بدون استقراض از بانک مرکزی بودجه امسال را به خوبی اجرا خواهیم کرد.

۱۶ خرداد ۱۳۹۹، تداوم انضباط مالی دولت و تأمین کسری موردنیاز بودجه کشور از محل نقدینگی بازار به جای استقراض از بانک مرکزی ضروری است.

۸ تیر ۱۳۹۹، تا امروز یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم. نه در سال ۹۷، نه در سال ۹۸ و نه در سال ۹۹ که ان‌شاءالله تا پایان سال استقراض نخواهیم داشت و کشور را اداره می‌کنیم.

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، دولت تدبیر و امید استقراض از بانک مرکزی را از دستور کار دولت خارج کرده است، دولت از سیاست انتشار اوراق برای تأمین اعتبارات عمرانی استفاده کرده است.

۲۹ مرداد ۱۳۹۹، دولت قبلی آمد ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن پول پرفشار استقراض کرد. ما هم این قدرت را داریم، ولی دستمان را به سوی بانک مرکزی هیچ وقت دراز نکردیم. در این هفت سال، دست به سوی استقراض بانک مرکزی دراز نکردیم، دنبال پول پرفشار نرفتیم.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، صحبت‌هایی که در بعضی از رسانه‌ها می‌شود که کشور ما از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط بدی است و شرایط انفجار است، می‌خواهم این آمار را به مردم عزیزمان عرض کنم که این آمار بانک مرکزی است. نسبت رشد پایه پولی ما در پنج ماهه اول امسال نسبت به آخر پارسال پایان ۹۸ حساب کنیم، در این ۵ ماه رشد پایه پولی ما معادل ۲.۹ دهم بوده است، یعنی آن نقدینگی که همه از آن وحشت دارند و خطرناک است، نقدینگی بر مبنای رشد پایه پولی است و بحمدالله رشد پایه پولی ما در این پنج ماهه کمتر از ۳ درصد بوده و نشان می‌دهد مسیر حرکت اقتصادی ما مسیر درستی است که طی می‌کنیم.

۱۰ دی ۱۳۹۹، اوراق را به جایگاه واقعی آن رساندیم و اعتماد مردم برای خرید اوراق دولتی جلب شده است، اوراق دولتی را جایگزین پول نقد کردیم و ریالی از بانک مرکزی استقراض نکردیم؛ اما نسبت به این مسائل کمتر صحبت می‌شود. ما اصلاً استقراضی از بانک مرکزی نمی‌کنیم و نکردیم.

همتی تمام رشته های روحانی را پنبه کرد!

علیرغم اینکه رئیس جمهور روحانی تاکید داشت که دولت استقراضی از بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی تمام رشته های روحانی در این زمینه را پنبه کرد، وی طی صحبت هایی در 8 فروردین ماه سال جاری در برنامه تلویزیونی نگار درباره علل رشد تورم گفت: بگذارید با مردم شفاف باشیم؛ برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: این بانک مرکزی است که به دولت بدهکار است!

اما هفته‌ گذشته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بر خلاف گفته های همتی گفت: بانک‌ مرکزی به دولت بدهکار است. وی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر موضوع بدهکار نبودن دولت به موضوع بدهی این بانک به وزارت اقتصاد پرداخت و گفت: بخشی از کسری بودجه به خاطر سریع نبودن تبدیل منابع ارزی به ریالی است، بانک‌ مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر، این بانک بزرگ‌ترین بدهکار دولت است. نوبخت تاکید کرد: بنا بر گزارش وزیر نفت، پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک‌مرکزی واریز شده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است. در شرایطی که دولت اندوخته مالی در بانک‌مرکزی دارد، چه نیاز به چاپ پول است؟

واکنش همتی به صحبت های نوبخت؛ بدهکار نیستیم!

همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به این صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داد و نوشت: اخیرا به نقل از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه مطلبی در رسانه‌ها منتشر شده، مبنی بر اینکه بانک‌ مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

نخستین نکته: پرواضح است که بانک‌ مرکزی هیچ‌گاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. کافی است که نگاهی به ترازنامه بانک‌مرکزی شود تا بدهکار مشخص گردد.

دومین نکته: سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس به ریال بوده است، در حالی که در سال‌های قبل از آن، عامل مسلط، بدهی بانک‌ها بود که با تلاش بانک مرکزی در شرایط بسیار سخت مهار شد.

سومین نکته: اگر روزی برسد که بانک‌مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغاز حکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک‌مرکزی سپرده‌گذاری کند.

چهارمین نکته: مقاومت بانک‌مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال، برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی و نقدینگی و لذا، جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

آمارهای بانک مرکزی چه می گوید؟

بررسی آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی نشان می دهد که به طور کلی تا پایان آذر سال گذشته بخش دولتی ۱۴۷ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشته که در مقایسه با آذر ۹۸ حدود ۵۷ درصد افزایش را نشان می دهد. از این رقم  ۱۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی دولت به بانک مرکزی و حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بدهی شرکت ها و موسسات به بانک مرکزی است. دولت اما به سیستم بانکی بدهی هنگفت تری دارد، به طوری که تا پایان آذر ماه سال گذشته، بیش از ۵۲۶ هزار میلیارد تومان بخش دولتی به سیستم بانکی بدهکار بوده که نسبت به دوره قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است. از این رقم ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی دولت به سیستم بانکی و بقیه برای شرکت ها و موسسات دولتی است.

افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی، عامل اصلی رشد پایه پولی است

دکتر کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در ابتدا عرض کنم که من نمی خواهم زیاد به جنبه های سیاسی نزاع بین این دو مسئول (همتی و نوبخت) نگاه کنم. منتهی از منظر اقتصادی ما یک مشکل ساختاری در اقتصاد داریم که البته بسیار قدمت دارد و آن این است که به صورت سنتی این سیاهه های نفتی که بعد از فروش نفت دریافت می شود را قبل از اینکه حتی درآمد حاصل از نفت به صورت واقعی در حساب های بانک مرکزی بنشیند، به این بانک تحویل می دهند.

پشت پرده دوئل دو مقام ارشد دولت بر سر «چاپ پول» / چه کسی مقصر و بدهکار است؟

وی ادامه داد: بانک مرکزی با دریافت این سیاهه‌های نفتی، ریال خود را در اختیار دولت قرار می‌دهد. این ریال هم به تعبیر عامیانه چاپ پول است. اگر به ترازنامه بانک مرکزی در ۴۰ سال گذشته نگاهی کنیم ملاحظه خواهد شد که عمده‌ترین عامل اصلی رشد پایه پولی، همین افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده که به همین ترتیبی که عرض کردم، هست.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: منتها در سال‌هایی که با مشکل تحریم‌ها رو به رو نبودیم، بالاخره این درآمد‌های نفتی وصول می‌شد و بانک مرکزی با فروش ارز حاصل این درآمد‌های نفتی در بازار، یک عملیات خنثی سازی انجام می‌داد و ریالی که چاپ کرده بود را جمع آوری می‌کرد.

وی افزود: بعد از تحریم‌ها مشکل این بود که دولت نفت می‌فروخت و سیاهه‌های نفتی را دریافت می‌کرد و این درآمد‌های ارزی وارد حساب‌ها می‌شد، اما به دلیل تحریم‌ها این حساب‌ها بلوکه شده بود و بانک مرکزی نمی‌توانست عملیات خنثی سازی را انجام دهد. به همین دلیل، پول چاپ می‌شد، اما دیگر توسط بانک مرکزی جمع نمی‌شد.

ندری اظهار داشت: عمده ادعایی که دولت هم اکنون دارد و عنوان می‌کند که از بانک مرکزی استقراض نکرده، همین مساله است؛ یعنی درآمد‌های ارزی وجود داشته که عمدتا حاصل فروش نفت یا ذخایر صندوق توسعه ملی بوده و بلوکه شده بوده است و بانک مرکزی نمی‌توانسته از آن‌ها استفاده کند و فقط ریال آن را چاپ کرده و در اختیار دولت قرار داده است. این یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی در کشور ما ظرف سال ۹۸ و ۹۹ بوده است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نکته‌ای که رئیس کل بانک مرکزی می‌فرماید نکته کاملا صحیحی است. دولت در واقع مصوبه رهبری و مجلس را برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گرفته است منتهی این ذخایر برای بانک مرکزی قابلیت لازم برای اینکه بتواند از آن‌ها استفاده کند را نداشته است.

ساختار تبدیل درآمد‌های ارزی دولت به ریال غلط است

ندری با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه گفتند به هر حال این تحریم‌ها برداشته و این منابع آزاد می‌شود، اظهار داشت: به هر حال این فرآیند اثر تورمی خود را در سال ۹۹ گذاشت. اگر بخواهیم با انصاف به موضوع نگاه کنیم بخشی از این کسری بودجه دولت از محل همین ریال‌های چاپ شده و خلق پول تامین شد و این امر مسلمی است و در به وجود آمدن نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۰ درصدی در سال ۹۹ خیلی موثر بوده است. به همین خاطر کارشناسان اقتصادی معتقدند که این ساختار موجود، یک ساختار غلطی است و ما از دیرباز روش نادرستی برای تبدیل درآمد‌های ارزی دولت به ریال اتخاذ کرده بودیم. پرسش اساسی این است که اگر دولت درآمد ارزی از طریق فروش نفت دارد چرا خود دولت اقدام به فروش این ارز‌ها نمی‌کند؟

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه قانون باید این ساختار غلط را درست کند، ادامه داد: بانک مرکزی نباید در خرید ارز‌های دولت هیچ گونه الزام و تکلیفی داشته باشد و نباید بانک مرکزی را وادار کرد با دریافت سیاهه‌های نفتی ریال چاپ کند و در اختیار دولت قرار دهد.

وی افزود: همین سنت غلط موجب این نزاع‌های سیاسی شده است. اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند که بانک مرکزی سیاهه‌های نفتی را گرفته و به ما پولی نداده است، اتفاقا بانک مرکزی در شرایطی که این رشد نقدینگی را داریم کار درستی کرده است.

وی ادامه داد: این رویه اشتباه باید این گونه اصلاح شود که بانک مرکزی حق نداشته باشد تا زمانی که درآمد‌های ارزی در حساب‌های آن ننشسته است، ریال چاپ کند و در اختیار دولت قرار دهد. اگر دولت مدعی است که درآمد ارزی دارد، خودش اقدام به فروش آن در بازار کند.

ندری گفت: بخشی از این درآمد‌های ارزی که در حساب بانک مرکزی می‌نشیند، متعلق به صندوق توسعه ملی است، ولی این درآمد‌ها به دلیل تحریم‌ها در دسترس نیستند و بانک مرکزی (همتی) و دولت (نوبخت و دژپسند) هم این را می‌داند. نکته مهم این است که وظیفه بانک مرکزی، کنترل تورم است و مباشرت با دولت برای فروش ارز نیست.

این استاد دانشگاه گفت: فشار‌های دیگری هم بر بانک مرکزی می‌آورند از جمله اینکه نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا نکند. این‌ها همه عواملی است که دست بانک مرکزی را در کنترل تورم می‌بندد. همه می‌دانند که اشتباهاتی را در حوزه تامین کسری بودجه انجام داده اند که آسیب‌های تورمی را داشته است و سعی می‌کنند که فرافکنی کنند و تقصیر‌ها را به گردن بانک مرکزی بیندازند و البته که بانک مرکزی باید پیشتر از این‌ها واکنش نشان می‌داد و زمانی که مجوز رهبری برای استفاده از ارز‌های صندوق توسعه ملی را گرفته بودند، باید رئیس کل بانک مرکزی خدمت رهبر انقلاب می‌رسید و می‌گفت که ارزی در کار نیست.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
به هر حال حقوق های نجومی و هزینه‌ها و ..... باید پرداخت شود اگر فروش نفت کم شد با چاپ پول و مالیات باید جیران شود البته عواقب چاپ پول هم فقط برای مردم است
البته همتی و دژپسند اشتباه دیگری هم کرده اند و آن هم انتشار بی رویه اوراق خرانه بوده است با بهره های بالا. بعد از این تمام دولت های بعدی گرفتار این ندانم کاری خواهند بود و البته تورم خیلی بالا برای مردم.
تابناک یرووز در میون میپرسه چه کسی مقصر است؟ زندان میندازی پیداش کردی؟
هم نوبخت و هم همتی مقصرند
بووووووررررسسسسسسسسسسسسسس چه شد،؟؟؟
بوووووووووووووررررررررررررررسسسسسسسسسسسسس؟؟؟
چشمه جوشان
اقای همتی میگفت کم ریسک ترین بازار
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
بوووووووورسسسسس دیگر یکشبه شماها را پولدار نمی کند و به وضعیت عادیش برگشته است البته بووووورسسسسس همین است و برد و باخت دارد
اگر بانک مرکزی بدهکار باشه که تورم صفر باید باشه
کاملا این حرف نوبخت اشتباه است
دلیل تورم چاپ پوله
زياد كنجكاوي نكنيد اگه خيلي دنبال كا را بگيريد مردم مقسر ميشوند
این دیگه پرسیدن داره؟ مردم مقصرن که زنده هستن و باعث دردسر آقایون شدن
بنده یک شوهر خواهری دارم حالا پیر شده است ازقدیم راننده تریلی بود درروز روشن اگر ازعقب هم میزد به یک ماشین دیگر میگفت جلویی مقصر هست اینجا هم همیشه مردم مقصر هستند
مقصر ماییم که رای میدیم
به نظر من ، این مقاله یکی از معدود نوشته های بسیار مفید و روشنگری بود که در سال های اخیر به دور از رنگ و بوی سیاسی منتشر شده است.
عدم صداقت در اداره کشور مثل این است که زیربنای ساختمانی سست باشد و شما هر چقدر هم روبنا را محکم بسازید ولی با کوچکترین طوفان و نوسان فرو خواهد ریخت.
وقتی عدم صداقت باشد سئوالات و مشکلاتی که وارد جامعه می شود و می بایست در مورد آن راه حل های واقعی توسط کارشناسان در سطح جامعه اتخاذ شود واقعی و حقیقی نخواهد بود و لذا اگر راه حلی هم ارائه شود بی فایده و غیر ناکارآمد است و لذا بدتر از مشکلات جامعه عدم صداقت است که برخی از آقایان مسئول متوجه زیان و آثار مخرب آن نیستند.
آمریکا بزرگترین ابرقدرت اقتصادی است ولی از آنطرف بزرگترین کسری بودجه را هم دارد و براحتی می تواند کسری بودجه خودش را کاهش و دروغ بگوید ولی اینکار را نمی کند چون می داند با بی ارزش شدن دلار ضررهای بیشتری خواهد کرد ولی ما براحتی با کوچکترین مشکل و کسری بودجه پول بدون پشتوانه چاپ می کنیم و افتخار می کنیم که کمترین کسری بودجه را داریم و غافل از اینکه این برطرف شدن کسری بودجه نتیجه بی ارزش کردن پول ملی است که بزرگترین ضربه را به اقتصاد و تولید و کشاورزی و بازار و مسکن و صنعت و ... را می زند تا جایی که حتی پول افغانی و عراق با آن همه مشکلات از پول ما با ارزش تر است
متاسفانه بخاطر ندانم کاری ها زیربنای اقتصاد در کشور ما بر اساس سودهای غیر واقعی است و تقریباً سود حقیقی محو شده است و جامعه باید به سود حقیقی بازگشت کند.
سود غیر حقیقی یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی مسکن و خودرو و ملک و طلا و سکه را می خرند به امید آنکه سود کنند در حالی که عملا سودی حاصل نمی کنند چون اگر همان ملک و مسکن و خودرو و .. را بخواهند ارتقا دهند باید نسبت به قبل بیشتر هزینه کنند.
سود واقعی یعنی جدای از سرمایه من که برابر خانه و ملک و .. است سود دیگری هم کسب کنم نه اینکه همان ملک و ... را داشته و بگویم سود کرده ام
اگر در جامعه قیمت مسکن و ملک ثابت باشد سود 2 درصد من که حاصل از تلاش و تولید است بهتر از افزایش قیمت خانه من است که بخاطر تورم بوجود آمده است.
همه مردم باید مطالبات خودشان را روی سود حقیقی قرار دهند که هم به نفع خودشان است و هم چیزی است که کشورهای توسعه یافته که این راه را رفته و اقتصاد استانداردی دارند به آن رسیده اند و هم موضوعی است که حتی در اسلام هم به آن تکیه فراوان شده است و سودهای غیر واقعی در قالب ربا و کم فروشی و ... بیان شده است.
بیشترین دلیل تورم تولید شبه پول است در سیستم بانکی که بدلیل بهره بالای بانکی است .
آقای همتی شما مسئول بانک ها هستید.
من بدهکارم، ما مقصریم، او حرف ندارد، آنها بهترینند
قانونا صادرات و واردات ما از ۱۰ سال قبل برابر بوده و در مواقعی هم صادرات بیشتر بوده پس تراز بین المللی نباید بدهکار باشد و در نتیجه قیمت دلار باید بشود همان هزار تومان سال ۱۳۹۰
ولی اینکه دولت دلار صادرات را به نرخ ۱۲ هزار تومان به ریال تبدیل میکند یعنی حدودا ۳ تا ۳.۵ برابر ریال خواهد داشت پس مشکل نقدینگی نباید باشد.
این موضوعات که مطرح میشود بیشتر برای سرکار گذاشتن مردم است
اگر علت اصلی شکست دولت را در این هشت سال بدرستی بررسی کنیم سیاست های غلط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نگرش اقتصادی و اجتماعی و تجهیز و توانمندی نیروی انسانی است اینان زمانی که در مجلس ششم بودند بودجه ای را طراحی و اجرا کرده اند که سالهاست دولت ها برای رفع موانع ان تلاش کردند و چیدمان عمده نیروهای دولت هم توسط سیاست غالب مدیران این سازمان است من با سیاست های اقای احمدی نژاد موافق نیستم اما میدانم ایشان وقتی فهمید سازمان برنامه و بودجه با ساختار حاکم بر ان چه بلایی اورده بلافاصله انرا منحل کرد اما نتوانست ساختار مناسبی جایگزین ان کند
مطالب بصورت ساده و روان جهت روشنگری ارائه شده ولااقل علت اختلافات مسئولین زیربط را دانستیم
بنظر بنده اینکه در دنیای اقتصاد امروزی که وجه اعتباری آن بسیار بسیار بالاست(درست یا غلط) ٬دارایی هایی که در شرایط تحریم موقتا دچار نقد شوندگی کاهیده( موقت) می شوند ٬نمی توانند بالذاته پشتوانه پول ملی شوند( از جمله چاپ اعتباری پول) صحیح بنظر نمی رسد.
بنظرم اشکال در نرخ تسعیر ویژه این قبیل دارایی هاست که اعتبار مزبور را برابر با نقدشوندگی پول قابل دسترس می گیرند.فقط همین بخش داستان است که قابل انتقاد می باشد.
شاید با تعیین نرخ تسعیر محتاطانه کمتر برای این دارایی های مسدود شده ٬هر دو سمت میز "نوبخت" و "همتی" به نقطه مشترکی برسند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان