بازدید 6485
مقام سعودی:

توافق هسته‌ای باید نقطه آغاز گفتگو‌های گسترده‌تر باشد

رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه سعودی در گفتگو با رویترز در اشاره به گفتگو‌های اخیر برای احیای برجام مدعی شد که توافق هسته‌ای باید نقطه آغازی برای گفتگو‌های گسترده‌تر با ایران با حضور کشور‌های منطقه باشد.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰ 15 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام سعودی گزارش داد ریاض در حال رایزنی با قدرت‌های جهانی در خصوص گفتگو‌های اخیر با ایران برای احیای برجام است و معتقد است که توافق هسته‌ای باید نقطه آغازی برای گفتگو‌های بیشتر با حضور کشور‌های منطقه برای رسیدن به توافقی گسترده‌تر با ایران باشد.

طبق این گزارش «رِید کریملی» رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزرات خارجه سعودی در گفتگو با رویترز مدعی شد هر توافقی که به طور موثر نگرانی‌های کشور‌های منطقه را مورد توجه قرار ندهد، کار نخواهد کرد.

این مقام سعودی همچنین مدعی شد: می‌خواهیم حداقل اطمینان را حاصل کنیم که هر گونه منابع مالی که از طریق توافق هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌گیرد، برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه استفاده نمی‌شود. می‌خواهیم هر کاری می‌توانیم بکنیم تا یک توافق هسته‌ای نقطه آغازی در این روند و نه پایانی بر آن باشد.

پیش از آغاز گفتگو‌های وین هم «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» بار دیگر خواستار مشارکت در گفتگو‌های احتمالی با ایران شده بود.

وی مدعی شده بود: منطقی است که بخشی از رایزنی‌ها و گفتگو‌ها باشیم و ما از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می‌شنویم که آن‌ها لزوم رسیدگی به نگرانی کشور‌های منطقه را درک می‌کنند و ما باید در این رایزنی‌ها و مذاکرات نقشی داشته باشیم. (جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه عربستان سعودی هم عصر امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای به تصمیم تهران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان داد.

وزارت خارجه عربستان مدعی شد: «عربستان سعودی تحولات کنونی برنامه هسته‌ای ایران را با نگرانی دنبال می‌کند؛ تحولاتی که آخرین مورد آن، اعلام بالابردن سطح غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد بود؛ مسئله‌ای که نمی‌توان آن را یک برنامه برای استفاده‌های مسالمت‌آمیز تلقی کرد».

این وزارتخانه در ادامه از ایران خواست از آنچه «تنش» خواند، بپرهیزد و «امنیت منطقه و ثبات آن را بیش از این متشنج نکند» و «به صورت جدی» وارد مذاکرات کنونی شود.

ریاض در بخش پایانی بیانیه مذکور بر «اهمیت دست‌یابی جامعه بین‌الملل به یک توافق با عوامل تعیین‌کننده قوی‌تر و طولانی‌تر و در راستای پایش و زیرنظر گرفتن [اقدامات ایران]و همچنین تضمین جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و توسعه توانمندی‌های لازم برای این کار» تأکید کرد و خواستار آن شد که در این توافق نگرانی عمیق کشور‌های منطقه از آنچه گام‌های تنش‌زای ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و ناامنی آن خوانده شده، در نظر گرفته شود.

این واکنش پس از آن بود که «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور دارد، بعدازظهر روز سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: «ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند».

پیش از این «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به درخواست برای مشارکت دادن کشور‌های منطقه گفته بود: معاهده برجام یک توافق بین‌المللی چندجانبه است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسیده است. بدین ترتیب برجام غیرقابل مذاکره مجدد بوده و کشور‌های حاضر در مذاکره مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

ایران همچنین بار‌ها گفته که حاضر به هیچ گفت‌وگویی در خصوص مولفه‌های قدرت خود از جمله برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی