بازدید 47261

آماده‌باش رنو برای بازگشت به ایران

همراه با قوت گرفتن احیای برجام ، برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو از احتمال بازگشت «رنو» به خودروسازی ایران خبر می‌دهند. گفته می‌شود، رنو قصد دارد بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند. بازگشت پایدار این شرکت فرانسوی نیازمند بستر مناسب همکاری است.
کد خبر: ۱۰۴۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 12 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از دینای اقتصاد، این روزها که احتمال احیای توافق هسته‌ای، برجام و لغو تحریم‌ها علیه کشور قوت گرفته، رنو خودروساز فرانسوی نیز خود را آماده بازگشت به ایران کرده است. بنابر اطلاعاتی که منابع آگاه منتشر کرده‌اند، رنو قصد دارد بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها و با استفاده از خلأ حضور هموطن‌اش پژو، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند. بر این اساس با توجه به ادغام سال گذشته پژو- سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند استلانتیس، پژو فعلا امکان حضور در ایران را ندارد. از همین‌رو رنویی‌ها با قوت‌گرفتن حذف پژو (حتی اگر موقتی باشد) فرصتی طلایی برای پیشبرد اهداف خود در ایران پیش‌رو دارند و به همین دلیل نمی‌خواهند زمان را از دست بدهند و از همین حالا بابت بازگشت‌‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اند. بازگشت رنو را برخی فعالان صنعت خودرو از جمله قطعه‌سازان نیز تایید کرده و می‌گویند خودروساز فرانسوی طی حدودا سه سال گذشته همواره در انتظار لغو تحریم‌ها بوده تا به ایران بازگردد. البته گویا رنویی‌ها خود عنوان «بازگشت» را چندان قبول ندارند، زیرا معتقدند به‌طور کامل از ایران نرفته و تنها فعالیت‌های‌‌شان را تعلیق کرده‌‌اند و حالا نیز به‌دنبال احیای خود در این بازار هستند.

حتی گفته می‌شود شرکت مشترک ایرانی‌ها و رنو (رنوپارس) نیز در دوران تحریم پابرجا بوده و منحل نشده است. هرچه هست اما رنو برای حضور دوباره در ایران پس از لغو تحریم، برنامه‌های جدیدی دارد که به گفته منابع آگاه، محور آن، فعالیت مستقل است. رنو این‌بار نمی‌خواهد خود را محدود به مشارکت با ایران‌خودرو و سایپا کند، بلکه قصد دارد با تاسیس یا خرید یک کارخانه در ایران، فعالیت مستقل خود را نیز ادامه دهد. آنها در قرارداد قبلی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که ناکام ماند، قصد داشتند سایت بن‌رو (متعلق به سایپا) را خریداری و برای تولید محصولات‌شان تجهیز کنند، اما در نهایت موفق به این کار نشدند. آنها البته مشکلی بابت ساخت کارخانه در ایران نمی‌بینند، به نحوی‌که اگر مجوزهای لازم صادر شود، رنو اتفاقا تمایل به احداث کارخانه مستقل خود در کشور را دارد‌. رنویی‌ها اما در کنار فعالیت مستقل، مشکلی نیز بابت همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی ندارند، منتها این مشارکت در حد مونتاژکاری خواهد بود و خودروساز فرانسوی در کنار آن، کارخانه مخصوص خود را هم خواهد داشت.

نکته دیگر در مورد بازگشت رنو به ایران این است که این شرکت نمی‌خواهد مانند گذشته تقریبا تمام تمرکز خود را روی محصولات سواری بگذارد، بلکه به دنبال تولید و مونتاژ مجموعه‌ای از انواع خودرو است. طبق اطلاعات دیگری که رسیده، صادرات یکی از محورهای اصلی فعالیت جدید رنو در ایران است، به‌نحوی که این شرکت قصد دارد بخشی از خودروهای تولیدی در کشور را روانه بازارهای خارجی کند. در نهایت اینکه گویا رنو دیگر اعتقادی به ادامه تولید تندر-۹۰ و ساندرو در مدل‌های فعلی (آنها که در ایران ساخته شدند) ندارد. از دید این خودروساز، مدل‌های فعلی تندر و ساندرو در ایران به‌نوعی از رده خارج محسوب می‌شوند و اگر‌هم قرار بر ادامه تولید چنین خودروهایی در ایران‌خودرو و سایپا باشد، نوع جدید آنها ساخته خواهد شد. با توجه به برنامه‌هایی که رنو دارد، به نظر می‌رسد این شرکت می‌خواهد نسخه جهانی خود را برای ایران نیز بپیچد. این خودروساز فرانسوی در همه پلنت‌های خارجی‌اش یک الگو را پیش‌برده و آن فعالیت مستقل است، به‌نحوی که در کشورهایی مانند رومانی، روسیه و ترکیه، کارخانه و خطوط تولید متعلق به خود را دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر سیاست‌ها و قوانین داخلی اجازه دهند رنو برنامه خود را در ایران پیاده کند، طی‌۱۰‌سال آینده خودروسازان دیگری نیز با مدل این شرکت راهی کشور خواهند شد که نتیجه آن، تبدیل خودروسازی ایران به صنعتی صادرات‌محور است.

رنو چرا رفت؟

رنو در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۷) و پس از آنکه آمریکا از توافق هسته‌‌ای و برجام خارج و خودروسازی ایران را تحریم کرد، مجبور به رفتن شد، آن‌هم در حالی‌که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم و فعالیت مستقل را در کشور داشت. رنویی‌ها در دوران پسابرجام دیرتر از هموطن‌شان پژو به ایران برگشتند و از همان ابتدا اعلام کردند که قصد دارند حضوری متفاوت از گذشته در صنعت و بازار خودروی کشور داشته باشند. با این حال مجموعه حواشی، مانع‌تراشی و سنگ اندازی‌های داخلی اجازه نداد رنو کار خود را در ایران آغاز کند و با فرا رسیدن تحریم، خودروساز فرانسوی چون انگیزه‌ای برای ماندن نداشت، رفت. مدلی که رنو قصد داشت در خودروسازی ایران پیاده کند، در نوع خود منحصربه‌فرد بود. بر این اساس، برای اولین‌بار در تاریخ داخلی این صنعت، یک خودروساز خارجی می‌خواست با سرمایه‌گذاری مستقیم، فعالیتی مستقل را آغاز کند. فعالیت مستقل رنو در واقع می‌توانست پایه‌گذار رقابتی واقعی در بازار خودروی ایران باشد و سبب شود برای اولین‌بار، ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو غول داخلی، در مسیر رقابت با یک رقیب خارجی معتبر قرار گیرند. با این حال طبق معمول، حاشیه‌سازی‌ها، عدم پشتیبانی دولتی و حاکمیتی و مانع تراشی‌ها، اجازه تحقق این برنامه را که می‌توانست زمینه‌ساز اقدام مشابه دیگر خودروسازان خارجی در ایران باشد، نداد.

رنو تابستان چهار سال پیش قرارداد همکاری مشترک خود را با سازمان گسترش امضا کرد و قرار شد اوایل سال‌۲۰۱۸ میلادی، طرفین وارد فاز اجرایی و تولید شوند. بر این اساس، رنو و ایدرو یکسری تعهدات را پذیرا شدند که یکی از مهم‌ترین آنها، تامین یک سایت تولیدی در ایران برای آغاز به‌کار خودروساز فرانسوی بود. به همین منظور قرار شد سایت بن‌رو (واقع در شهرستان ساوه و متعلق به سایپا) در اختیار رنویی‌ها قرار گیرد تا آنها نسبت به تجهیز آن اقدام و تولید محصولات جدید خود را کلید بزنند. بنا به گفته مسوولان ایدرو، سایت بن‌رو باید در عوض بدهی سایپا (به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و به‌عنوان آورده این سازمان در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته می‌شد. این در حالی بود که مسوولان سایپا در همان ابتدا مخالفت خود را با این ماجرا اعلام و اولین مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن قرارداد رنو گذاشته شد. هرچند بعدها مسوولان سازمان گسترش خبر از قطعی شدن واگذاری بن‌رو به رنو دادند و تاکید کردند این پرونده بسته شده است، با این حال گذشت زمان نشان داد زور خودروسازان داخلی بیش از اینهاست. در نهایت نیز طرف‌های داخلی آنقدر مانع ایجاد کرده و ماجرا را کش دادند تا نهایتا آمریکایی‌ها از برجام خارج و دست و پای رنویی‌ها برای حضوری جدید و متفاوت در خودروسازی ایران سست شد.

هرچند کارلوس گوسن مدیرعامل وقت رنو بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد این شرکت همچنان در ایران می‌ماند، اما با آغاز تحریم‌ها نظر رنویی‌ها عوض شد و مجبور به رفتن یا به قول خودشان تعلیق فعالیت هایشان شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که اگر حواشی و موانع داخلی به‌خصوص انحصارطلبی خودروسازان داخلی نبود، رنو نه‌تنها پیش از خروج آمریکا از برجام، فعالیت جدید خود را در کشور آغاز می‌کرد؛ بلکه سرمایه‌گذاری نیز انجام می‌داد، بنابراین انگیزه زیادی برای ایستادگی در قبال تحریم‌های آتی آمریکا و ماندن در ایران داشت. در رخ دادن چنین اتفاقی، البته دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کم مقصر نبودند، چه‌ آنکه به‌نظر می‌رسد حمایت‌های لازم را از قرارداد رنو انجام ندادند. در واقع وزارت صنعت به جای آنکه تا پیش از خروج آمریکا از برجام، رنو را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار معتبر خارجی تحت حمایت قرار داده و مسیر حضور در صنعت خودرو کشور را برای این شرکت هموار کند، دل به دل خودروسازان داخلی داد و نتیجه اش آن شد که نباید می‌شد.

شانس دوباره

با توجه به برنامه رنو برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها، حالا این پرسش پیش می‌آید که آیا این بار هم فرصت طلایی سرمایه‌گذاری مستقیم و حضور مستقل خارجی‌ها در صنعت و بازار خودرو کشور از دست خواهد رفت؟ بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند اگر رنو در دوران پسابرجام فعالیت مستقل خود را آغاز می‌کرد، تحریم نمی‌توانست این خودروساز را به طور کامل از ایران دور کند؛ زیرا رنویی‌ها بابت حفظ سرمایه و کسب‌و‌کارشان انگیزه ماندن داشتند. حالا که رنو قصد بازگشت دارد و باز هم به دنبال فعالیت مستقل است، کارشناسان و فعالان عرصه خودرو هشدار می‌دهند نباید اجازه داد این فرصت طلایی بار دیگر و در نتیجه حواشی و مانع تراشی‌ها از دست برود که اگر برود، شاید حداقل تا سال‌ها هیچ خودروساز خارجی معتبری به فکر سرمایه‌گذاری در ایران نیفتد، چه آنکه همین حالا نیز خیلی‌ها گزینه حضور توأم با سرمایه را در صنعت خودرو کشور، کنار گذاشته اند.

تردیدی نیست که در عقد قرارداد جدید با رنو باید امتیازاتی از این شرکت گرفت، اما امتیاز گرفتن، امتیاز دادن هم نیاز دارد و نمی‌توان از این خودروساز و امثال آن انتظار داشت منافع خود را زیر پا بگذارند. به نظر می‌رسد در کنار حواشی و سنگ اندازی خودروسازان بزرگ کشور که حضور مستقل رنو را در پسابرجام ناکام گذاشت، مشکل و چالش اصلی در برابر قراردادهای خارجی، سیاست‌ها و قوانین دست و پا گیر داخلی است که اگر حل نشوند، نه رنو نه هیچ خودروساز خارجی دیگری نمی‌تواند فعالیتی مستقل در کشور داشته باشد. رنو می‌خواهد برگردد و این بار با انگیزه ای بیشتر (ناشی از نبود پژو) و با برنامه‌ای گسترده تر؛ بنابراین شانسی دوباره به صنعت و بازار خودرو ایران رو کرده تا حضور مستقل یک خودروساز خارجی را تجربه و پایه‌های رقابت در آن شکل گیرد. توصیه کارشناسان و فعالان صنعت خودرو این است که این بار به هر نحو ممکن نباید فرصت سرمایه‌گذاری خارجی را در خودروسازی از دست بدهیم، چه آنکه موفقیت پروژه «رنوی مستقل» می‌تواند بعدها به حضور دیگر بزرگان خودروسازی جهان در ایران منجر شود. به عبارت بهتر، اگر تجربه فعالیت مستقل در ایران برای رنو موفقیت‌آمیز باشد، خودروسازان دیگری نیز راهی کشور می‌شوند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود صنعت خودرو در دهه آینده شکل و شمایلی جهانی به خود بگیرد و از انحصار و انزوا خارج شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸۰
اگه رنو و دیگر خودروسازهای درست حسابی بیان که دیگه ایران خودرو و سایپا آشغالهاشون رو چکار کنن ؟؟!؟!؟ ایران خودرو و سایپا باید تعطیل کنن ، اونوقت نهادهای حکومتی ، درصدهای آنچنانی شون رو از کی بگیرن ؟!؟!؟! رنو که به کسی باج نخواهد داد ، بنابراین برای مقامات ما سودی نداره !!!! فقط مردم ضرر میکنن ، اونهم به جهنم !!! مگه مردم ارزشی برای این حکومت دارن ؟!؟!؟!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
نظرت بسیار گویا روشن صحیح و متین بود. بیان واقعیاتی که همه میدونن ولی معمولا بیان نمیشه. دمت هم واقعا گرم. اما من از تابناک در تعجبم که چطور اینو انتشار داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
غلط میکنن آشغالای فرانسوی برگردن........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
عالی بود....ای ول داری
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
تعجب نداره اگه تابناک انتشار نده


میشه تلویزیون ملی که با بودجه های آنچنانی که باید درشو گل بگیری که تنها ضررش حق آن روستایی های بدبختی که میربایند


و اکثرا روی میارن به انور آبیها یا اینستا یا.......
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
طلوعی دیگر


در صبحی دیگر


به همین زودیها به برکت ماه مبارک رمضان آینده روشن
خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
قبل از ورود آنها مثل قبل چنان توافق می کنند که محصولات آنها با قیمت های چند برابر در داخل عرضه شود
بوفالوها همیشه با یک روش طعمه شیرها میشوند و درس نمیگیرند. خودروسازها هم می آیند می فروشند سود خوبی به جیب می زنند و هر زمان خواستند می روند. چیزی هم از تکنولوژی نصیب ما نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
تو این چند سال که رفتند چقدر تکنولوژی خودرو تو ایران افزایش داشته؟ حلبی روی 4چرخ به مردم قالب کردند سایپاو ایران خودرو
با چه رویی برمیگردن؟ در سختیها میذارن میرن
به جای اینا بگید فورد و تویوتا بیاد :))
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
ماهیندرا از رنو بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
سر آلکس فرگوسن: کسانی که در شکست ها کنار ما نبودند،حق ندارنددرپیروزیها و موفقیت ها کنار ما باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
انگار شرایط کشور ما گل و بلبله که بمونن وقتی هیچکس نمیمونه مطمئنا یه جای کار ما میلنگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
داداش همه به فکر منافع خودشونم که اینم تو دنیای تجارت و البته سیاست کاملا طبیعیه.
مشکل از ماست که به فکر همه هستیم الا مملکت و ملتمون
.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اخه مگه بابت ملیاردره فورد مخوای ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
دقیقا ! اگر این اتفاق در صنعت الکترونیک رخ بده مثلا گوشی موبایل یا .. در ایران تولید بشه جای خوشحالی داره. اما صنعت خودرو ایران با 50 سال سابقه باید الان قطب صادرات ایران می بود.
ورود مجدد رنو ، پژو ، سامسوتگ ، ال جی و شرکت های نفتی اروپایی به بازار ایران فارغ از هر نگاه منفعت طلبانه ی که برای عده ای در ایران به همراه دارد ظلم به مردم ایران است این شرکت ها باید تنبیه شوند و بابت خلف وعده ی که در قراردادهایشان داشته اند باید تقاص پس بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
مفهوم برخی واژه ها در عمل مشخص میشه مثل غیرت
دکتر حقیقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
چرا تنبیه ؟!!! مشکلاتت کم هست و می خوای ادامه بدی . بابا مردم از مصرف کالای بی کیفیت چینی خسته شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
باور کنید حاضر هستیم ماشین های چینی را سوار شویم ولی کشورهایی که در زمان سختی و در جهت حداکثر کردن فشار بر مردم ،از ایران خارج شدند را مجددا اجازه ورود ندهید بخصوص شرکت های کره ای و فرانسوی
بنظر بنده این باج خواهی کشورهای اروپائی مانند فرانسه باید یکجا قطع شود .
خودروهای فرانسوی حتی در اروپا هم زیاد طرفداری ندارد و با توجه به خروجهای خارج از قرارداد و بیشمار خودروسازان فرانسوی از ایران بهتر است به سمت کشوری مانند ژاپن برویم که حداقل از لحاظ سیاسی پرتنش نیست و عقد اخوت با ایران دارد و کیفیت و قیمت خودروهایش گفتن ندارد . و در آخر باید خودروساز بشویم و این داستان وابستگی حتی به قطعات بسیار خرد را از بین ببریم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اخسنت، بالاخره یک نفر تو این نظرات حرف منطقی و درست زد. فرانسه خودروسازی جالبی ندارد، در اروپا فقط رنو سابقه خوبی دارد که البته بعد از آلمان و ایتالیا و انگلیس
مبارکههههههه!!!!! برای بار سوم بیان پول ملت و مملکت رو با قیمتهای جدید غارت کنن برای مملکتشون !!!! نوش جان همه میخورن رنو و پژو هم روش این هم باج فرانسه
مردم از فقر وگرانی دارند می میرند دولت به فکر ثروت خودش و زد وبند وسود جوئی یک عده خدایا تو را به عظمت به داد ملت برس.
رنوپارس حتی تامین قطعات یدکی خودروهایی رو که فروخته بود و بهش متعهد بود انجام نداد و این فرانسوی ها یه عده راهزن هستند که فقط بوی پول آرومشون میکنه و من که از نزدیک با اینها کار کردم و زمانی که قطعه سازهای فرانسوی بیشتر از فرانسه در ایران بودند و باقرارداد رنویی که هزار تا ایراد داره و همه میدونستند باز اسم بردن از اونها حقارت آوره
فرانسوی ها رفتارشون با ما مثل دوران ارباب رعیتی هست و آدم های نامردی هستند و در خیلی موارد از امریکا هم در بی اعتنایی به ایران پیش سبقت گرفتند
با توجه به سابقه و سطح تکنولوژی، این دفعه حتما باید با شرکتهای اصلی امریکایی مذاکره کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
ژاپن و حتی آمریکا بهتر از برگشت مجدد کره و فرانسه است باید بازار انها را در اختیار رقبای آنها و حتی ارباب انها قرار داد تا دیگر به این راحتی به مردم ایران پشت نکنند
همونطور که کمپانی های نظیر LG و SAMSUNG را قرار نیست اجازه ورود بدهند باید ممنوعیت دایمی برای ورود خودروسازان فرانسوی ( رنو، پژو و... ) هم اعمال شود؛ از طرفی بارها سیاست های مغرضانه و ضد دولتی دولتمردان فرانسوی علیه ایران و ایرانیان را در سال های اخیر به وضوح شاهد بوده و هستیم...؛ حتی در سایر بخش های صنعتی هم شاهد شیطنت بازی فرانسویان بوده ایم...

آیا وقت آن نرسیده که با فرانسوی ها مثل خودشان رفتار کنیم؟

ایران سرزمینی با منابع بسیار عالی و فراوان و نیز شاهراه کلیدی در منطقه خاورمیانه با همسایگانی که از لحاظ منابع معدنی و آلی بسیار غنی هستند می باشد و حضور در ایران برای هر کشوری منافع بسیار دارد در حالیکه به واسطه عده ای وطن فروش که در رأس سازمان ها و نهادها و... قرار دارند شاهد حضور سودجویان و منفعت طلبان بیگانه در کشورمان بوده و هستیم...

اگر ارزش یک قطره از خون شهدای عزیزمان را درک کنیم به هیچ وجه حاضر به از دست دادن ارزان سرمایه های گرانبهایی که خداوند مهربان در اختیارمان قرار داده نخواهیم بود...

رهبر عظیم الشأن بارها در سخنرانی هایشان بر توانمندی داخلی و بومی سازی اشاره فرموده اند و باید عرصه را برای اهل دانش و تولید باز کرد تا به اوج برسیم و پوزه استثمارگران اجنبی را به خاک بمالیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
همین که قرار نیست سامسونگ و الجی رو راه بدیم ببین چه بلایی سر بازار خانگی اومده!
خدا کنه برگرده. با آغوش باز باید ازشون استقبال کنیم و اجازه فعالیت مستقل رو بهشون بدیم و اجازه بدیم سرمایه گذاری هنگفتی بکنن و گرنه صنعت خودروسازی ایران صدها سال دیگه همین سمند و تیبا رو تولید خواهد کرد! ایران به دلیل موقعیت مکانی خود بهشت خودروسازان دنیاس اما حیف که قوانین و سیاستها و مافیای داخلی ضد قعالیت خودروسازان بزرگ دنیا در ایرانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
وقتی رنو قراره مستقل عمل کنه دیگه انتقال تکنولوژی صورت نمیگیره. هر وقت هم از ایران بروند آش و جاش رو با هم میبرند بدون اینکه تغییری در سطح صنعتی ایران رخ داده باشه.به همین دلیل است که می گویند تکنولوژی به دست آوردنی است نه خریدنی
سلام و ورود حق ندارن هیچ کشوری به ایران بیایدهمه خائن هستند شرکت های خصوصی کشورهای بیگانه حق ندارند بیایند اگه بیایند جاسوسی می شود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
شما برو جمعش کن
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
بنظرت ما چیکار کنیم تا از دست شماها راحت بشیم؟؟
امیر ارسلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
واقعا دوست عزیز مشاور خوب می شناسم خواستی معرفی میکنم
تا زمانی که مافیای خودروسازی ایران بدون رقیب باشه هر آشغالی رو به جای خودرو میتونه به مردم با هر قیمتی بندازه، تنها راه پیشرفت این صنعت وجود رقبای گردن کلفتی مثل رنو، فولکس و برندهای معتبر غربی و ژاپنی توی بازار با قیمت رقابتی هستش
هر خودرویی میارن ایراان تا 50 سال ازش تولید میشه. نمونه 405 ، پراید ، وانت آبی نیسان که رکورد زده فکر کنم 70 سال میشه
باید شعبه ای ویژه شاکیان تحریم در قوه قضائیه تشکیل شود و افراد حقیقی و حقوقی ایرانی که از شرکت هایی مثل رنو ، سامسونگ و غیره که به دلیل تحریم های غیر قانونی آمریکا ایران را ترک کردند دعوی شکایت کنند. هر شرکتی که خواست به ایران بازگردد ابتدا باید حکم تبرئه از دادگاه بگیرد که این حکم پس از جبران ضرر زیان و یا بخشش شاکی صادر خواهد شد. این نمی شود که هر وقت بخواهند بیایند هر وقت بخواهند بروند . لااقل در قراردادهای آتی این مسائل و الزام جبران خسارات لحاظ شود.
رنو در کشورهای مختلف مثل چین و ترکیه خیلی خوب درخشیده است. الگو بگیرید و مثل آنها عمل کنیداگر .ساندرو و لوگان برای اونها از رده خارج است برای ما چی از رده خارج هست؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
ملت رو به جایی رسوندن که ماشین از رده خارج رو با قیمت
دوبل میدن ولی به خاطر انحصار ، بعضی ها به دلایلی نظیر کیفیت بهتر ، بروز تر از ماشین های تولید داخل و .... میخرن
یعنی دو حالت داره یا ما احمق و بی غیرتیم و یا مقاماتی میخوان دوباره این خیانتکارهارو بیارن ازین قراردادها لفت و لیس دارند ولاغیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
تو پول داری اگر نیان باید پراید بخری 150 میلیون
اگر هموطنان یک جو غیرت داشته باشند این ریاکاران را به مملکت راه نمی دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
آره سایپا و ایرانخودرو ریاکار نیستن.
نویسنده احتمال زیاد از کارمندای رنو هست. این همه خودروساز خوب توو دنیا هست که اگه روابطتون با دنیا درست باشه و همش مرگ بر این و اون نگین حاضرن بیان.
پس منتظر مقاومت مافیای خودروسازی ایران باشین
بیخود کرده هم رنو و هم اونی که رنو و امثال این کمپانی های بی اخلاق و نون به نرخ روز خور را وا رد مملکت میکنه
تو این مدت خودروسازها به هر بهانه تا توانستن خودرو گران انداختن خدا کنه برگردند
مگر کاسبان تحریم و مافیای قطعه ساز و خودرو می گذارند .
ایا دردنیا به غیر از فرانسه خودروساز دیگری وجود ندارد
فقط شرکت های آمریکایی بیان بهتره درود
غلط کرده است که برگردد. اگر برگردد حقارت و ذلت و بی کفایتی ایرانی را میرساند. خاک بر سرشان کنند
یعنی دولتها اینقدراحمق هستن که برای چندومین بار با رنو قرارداد ببندند اگرهم خواستید قرارداد ببندید یه جوری قرارداد امضا کنید که نتونه بره
بازهم خودرو ساز فرانسوی! والاسنگ پای قزوین هم اگه بود حالا دیگه روش نمیشد برگرده!
عجب گاو شیردهی شده صنعت خودرو کشور برای لگن ساز های فرانسوی! این وسط کی داره پورسانت میگیره؟
نباید اجازه ورود بدهند یعنی چه هروقت به سودشون باشه میان و هروقت به ضررشون باشه د
فلنگو میبندند
معامل با رنو يک خيانت و حقارت ملي است. شرکتهايي که در بحران بر ما بحران تحميل کردند بايد براي هميشه کنار گذاشته شوند
انشالله بیاد
فقط می تونم بگم خاک بر سر خودروسازی که منتظره که مجدداً رنو بیاد ایران.
این خائن های بی عرضه ها لایق اعدام هستند
یعنی خدا نگهدار رهبری باشه اگه ایشون نباشه فکر کنم به یک سال ایران رو بدن بره نکته بعد هیچ کشوری توان ایستادن مقابل آمریکا رو ندارن پس چرا خود آمریکایی‌ها میان ایران فرانسه این بار سومه که میاد پس چه خوب با آمریکا مذاکره بشه
رنوی کثیف مردم چه اهمیتی براش داشت و حتی قراردادهای قبلیش رو هم نصفه ول کرد بخاطر تبعیت از آمریکا رفت، چقدر ملت برای ساندرو اسم نوشتن ولی بخاطر رفتن رنو پراید و تیبا گرفتن!!!! اینا باید با از دست دادن بازار ایران نقره داغ بشن ،پژو با قرار داد با ایران از رکود اقتصادی در رفت حالا اومدن دوباره چیکار؟!
اگه بنا به ورود خودرو هم هست از این شرکتها نباید باشه، برن با هیوندا و کیا و تویوتا و وولکس مذاکره کنن
این نامردا رو نباید حواب سلامشونو داد
همون ال ٩٠ و ساندرو رو برسونه مدلهاي جديد پيشكش
وارد کننده قبلی رنو که کلی قاچاق و کلاه برداری کرد و الان تو زندانه و مردم بیچاره که پولشونو دستش دادن سرگردانند. به جای بستن قراردادهای بی چفت و بست با این خودروسازهای درجه دو ، تعرفه واردات خودرو رو حذف کنند تا هر کسی بتونه خودرو وارد کند وگرنه دوباره سفره بخور بخور برای یه گروه خاص از ما بهتران فراهم خواهد شد.
خوبه دیگه ! بد نگذره ؟ هر وقت دلشون بخواد میرن . . . . دوباره حال می کنن میان ! بعدم لابد دوباره تا تقی به توقی خورد باز میرن .. .. بعد باز دوباره . . . . مملکت اتوبانه دیگه ؟ ؟
چقدر راحت میرن و چقدر راحت بر میگردند و انگار خونه خاله است که تا فشار زیاد میشه بدون مقاومت میرن و تازه موقع برگشتن انگار طلبکار هم هستن و فقط برای مونتاژ بر میگردن
سلام
اصلا اصلا از دو خودروساز داخلی دفاع نمی کنم ، به هیچ وجه .
اما سایت تابناک ، چرا داره سنگ رنو رو به سینه میزنه و از رنو طرفداری میکنه ؟
و هیچ اشاره ای به شارلاتان بازی و دزدی های فرانسوی ها نکرده.
تابناک یه جوری خبر زده انگار مردم ایران فراموش کردن همین شرکت های فرانسوی بعد از برجام چقدر از ایران کندن و نوش جان کردن ، خصوصا با همکاری و پشتیبانی مسئولان این دولت بی کفایت .
چرا با همکاری تولیدکنندگان خوش نام و توان و استعدادهای داخلی تکنولوژی و فناوری ها را ارتقا نمی دهیم تا هم انحصار خودرو از چنگ ایران خودرو و سایپا خارج شود هم جایگاه خودروسازی ایران در جهان ارتقا پیدا کند .
نمونه بارز و روشن چنین برنامه ای هم صنعت خودروسازی کره جنوبی است .
مطمئن باشید مطمئن باشید اگر چنین برنامه ای داشته باشیم بسیار بسیار بیشتر و سریع تر از کره ای در این صنعت پیشرفت خواهیم داشت .
کسانی که باعث امدن ش کتهایی مانند رنو به ایران شوند خاین هستند
بیغیرتی یعنی اینکه از رده خارج رو سیصد تومن بفروشن و مردم چاره ای جز این نداشته باشن.باید اجازه ورود مستقل به خودروسازی های بزرگ به ایران داده شود تا بلکم این دو خودرو سازی لجن ، آدم بشوند
خدا لعنت کنه مسئولی که اجازه بده رنو و پژو به این کشور برگردن
مسئولین مرد باشن برای یکبار هم که اجازه بدبن شرکتهای امریکایی خودرو با شرکت های ایرانی با نظارت دقیق باشه تا دیگر کمتر شاهد این تحریم ها باشیم
واقعا بسیاری از وسایل ایرانی از این وسایل کره ای، فرانسوی و قطعا چینی بهتره. حداقل سازنده اش اینجاس اگه خراب شد میشه یه کاریش کرد.
ایران خودرو بهتره با ژاپنی ها وارد مذاکره بشه ماشین های فرانسوی در دنیا خوشنام نیستند
شرکتهای خودرو ساز ایرانی باید همگام با سایر شرکتهای خودرو ساز جهان ماشین هیبرید تولید کنند دوره ماشین هایی که با سوخت فسیلی کار میکنند بسر امده
باید شعبه ای ویژه شاکیان تحریم در قوه قضائیه تشکیل شود و افراد حقیقی و حقوقی ایرانی که از شرکت هایی مثل رنو ، سامسونگ و غیره که به دلیل تحریم های غیر قانونی آمریکا ایران را ترک کردند دعوی شکایت کنند. هر شرکتی که خواست به ایران بازگردد ابتدا باید حکم تبرئه از دادگاه بگیرد که این حکم پس از جبران ضرر زیان و یا بخشش شاکی صادر خواهد شد. این نمی شود که هر وقت بخواهند بیایند هر وقت بخواهند بروند . لااقل در قراردادهای آتی این مسائل و الزام جبران خسارات لحاظ شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
دنیا دست کدخداست کجای کاری
رنو وپژو جزو تنفرانگیز ترین شکای تجاری ایرانند که خودشون از در میرن بیرون هروقت بخوان از پنجره میان تو

بدون هیچ اجازه
فقط منفعت خوشون ودیگر هیچ
برجامی نخواهد بود شما غرب زده ها چرا اینقدر سنگ اونور آب به سینه میزنید شما تا کی باید کاسه لیسی غربی هارو کنید درس عبرت نگرفتید از این لاشخورهای اونور آبی که فقط برا منافع کشورشون وارد کشور ما می شن ولی ذره ای تکنولوژی وارد نمی کنن این دولت نمی‌دونم کی میخواد ول کنه ....
اشغال ساز اروپایی همین رنو هست با اون ماشینای بیخاصیتش
وقتی ماشینهای کم مصرف و کم استهلاک ژاپنی هست چرا ماشین اشغال فرانسوی سوار شیم؟
لعنت بهت پسر من بعد از شش سال کار در رنو با رفتن آنها بیکار شد با زن و زندگی... حالا دیگه می خوان چه کسانی رو بیکار کنند؟
جای تاسف داره
مشکل رنو نیست مشکل مدیران باج گیر داخلی اند که آماده هر گونه خیانت به مملکت هستند چرا بادفولکس واگن که دنیا را تسخیر کرده وسومین خودروساز جهان است واز نظر کیفیت وقیمت حرف اول رو میزنه قرار راد نمبیندند
جمع کنید
میان ، میرن ... حواله های ماشین نشده هنوز رو دست خریدار هاش هست .به جاش میگن خریدار های طرح حهای پیش فروش رنو ساندرو و .... بیان کوئیک و موئیک و ... بگیرن
با این بگیر و ببندتون

حداقل برید با بنز و تویوتا ببندید که ملت یک خدا بیامرزی .... بگن
من که منتظرم رنو برگرده تالیسمان ارزون تر بشه بخرم
قبل از حاکمیت مطلق اصولگرایان بر کشور محال است هیچ شرکت خارجی پایش را داخل کشور بگذارد چون انها با وجود دولت فعلی پایش را قطع خواهند کرد لذا کسی منتظر این معجزه نباشد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی