دامنه نوسان؛ مشکل حال حاضر بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دامنه نوسان معاملات این بازار مشکل اصلی حال حاضر است، مطرح کرد: به زودی با جلسات شورای عالی بورس پالس‌های مثبت برای بازار فرستاده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ 05 April 2021

به گزارش بورس تابناک، با وجود همه پیش‌بینی‌های مثبتی که از بازار سرمایه می‌شد، امروز باز هم بازار خرسی شد و نماگر اصلی آن پایین آمد. به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، علت اصلی سقوط‌های متوالی بازار در روزهای اخیر دامنه نوسانی است که شورای عالی بورس برای معاملات سهام در نظر گرفته است چراکه با این دامنه نامتقارن، نقدشوندگی بازار به صورت چشمگیری کاهش یافته است و همین مسئله باعث می‌شود که اصلاح قیمت‌ها دیرتر صورت گیرد.

در معاملات روز جاری، شاخص کل استارت کار خود را با افت شدید زد به صورتی که این شاخص بیش از ۸ هزار واحد و با شیبی تند سقوط کرد، اما به تازگی خبرهایی از تغییر دامنه نوسان بورس شنیده می‌شود و برخی از خبرگزاری‌ها از احتمال تغییر این دامنه به ۶- تا ۶+ درصد خبر می‌دهند. با این حال، شاخص کل با این سیگنال‌های مثبت کمی تکان خورد و بالا آمد، ولی نتوانست افت را جبران کند و شاخص کل در نهایت با افت ۶ هزار و ۷۳۳ واحدی و قرار گرفتن در یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۷۴۵ واحدی، به کار خود پایان داد.

در این میان، شاخص کل هم‌وزن نیز وضعیت چندان خوبی نداشت و از ابتدای معاملات روی شیب نزولی ملایمی سقوط کرد. این شاخص از همان ابتدا تحت تأثیر معاملات در سهم‌های کوچک بازار بود و تا انتهای معاملات، ۹۴۵ واحد افت کرد و به ۴۳۸ هزار و ۹۷۴ واحد رسید. شاخص فلزات اساسی نیز با افزایش فشار فروش در سهام شرکت‌های این گروه، ۸ هزار و ۴۰۵ واحد پایین آمد و در ارتفاع ۹۲۴ هزار و ۸۵۵ واحد ایستاد.

امروز، فهرست نمادهای پرتراکنش بازار را نمادهای «شستا»، «شپنا»، «اپال»، «فملی»، «شتران»، «فولاد»، «شبندر» پر کردند و در کنار این سهم‌ها، نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «شپنا»، «وبملت» بیشترین تأثیر منفی و «شستا» و «کچاد» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

با حرکات مثبتی که امروز خریداران سهام در بورس داشتند، برخی از سهم‌های فولادی به سمت مدار مثبت حرکت کردند و نمادهای «فخوز»، «فسازان» و «کاوه» تنها نمادهای مثبت بودند. «کچاد» و «کگل»، معدنی‌های فولادی امروز مورد اقبال واقع شدند و رشد قیمت را تجربه کردند، اما نماد «ذوب» در بازار فرابورس افت تقریبا ۲ درصدی داشت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: افت شاخص کل بازار در معاملات امروز به دلیل ثبات نداشتن نرخ ارز در بازار آزاد است، اما این در حالی است که همزمان با بازگشایی بازار ارز و گران شدن دلار، شاخص کمی بالا آمد، ولی این رشد چندان چشمگیر نبود که بتواند افت صبح را جبران کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه روند بازار سهام نزولی است، اما به دلیل دامنه نوسان نامتقارن بازار ریزش زیادی ندارد و همین موضوع باعث شده تا اصلاح سهم‌ها طولانی‌مدت شود و از طرفی، بازار سهام هوشمند است و به نظر می‌رسد فعلا در انتظار مشخص شدن نتیجه نشست روز سه‌شنبه در وین و مشخص شدن جهت‌گیری‌ها نسبت برجام است و احتمال کاهش قیمت دلار نیز بورس را بلاتکلیف نگه داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گمانه‌زنی‌های زیادی در رابطه با تغییر دامنه نوسان مطرح است، گفت: به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو تغییر دامنه نوسان به ۶- و ۶+ درصد است که این موضوع می‌تواند به اصلاح سریع‌تر بازار سهام و افزایش نقدشوندگی کمک زیادی کند و بالاخره با شروع سال ۱۴۰۰ احتمال مذاکره و بازگشت به برجام قوت گرفته است، اما هنوز اطلاعات دقیقی از نشست روز سه‌شنبه که پیرامون برجام و با حضور ایران برگذار می‌شود در دست نیست و بعد از منتشر شدن خبر این نشست بود که قیمت دلار در بازار آزاد سیر نزولی پیدا کرد.

عقیلی درباره اصلاحات نمادهای بنیادی بازار سرمایه مطرح کرد: نمادهای بنیادی و شاخص‌سازان اصلاح زیادی انجام دادند و کارشناسان عقیده دارند این نمادها به ارزندگی زیادی رسیدند و همچنین مجامع شرکت‌ها به زودی برگزار می‌شود، ولی مشکل اصلی بورس در حال حاضر دامنه نوسان نامتقارن است و این دامنه نوسان مانع از به تعادل رسیدن شده و به دلیل جو هیجانی بازار سهام اکثر سهم‌ها در این حالت با مشکل نقدشوندگی مواجه شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خبر خاصی شنیده نشود و علاوه بر این، نرخ دلار هم به همین صورت تغییر کند و روندی نزولی را پیش بگیرد، می‌توان انتظار داشت که فردا بازار متعادل به کار خود ادامه خواهد داد، اما باید این مسئله را هم در نظر گرفت که هنوز تکلیف بسیاری از مسائل اقتصادی کشور مشخص نیست.

 

منبع: بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان