بازدید 11687

حاجی فیروز سفید در خانه هنرمندان

این روزها که بحث نژادپرستی به دلیل رنگ سیاه حاجی فیروز مطرح است در سطح خیابان حاجی فیروز با رنگ صورت سفید مشاهده شده است. / توئیتر سیاوش صفاریان‌پور
کد خبر: ۱۰۴۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹ 31 March 2021
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
بیشتر از اینکه حاجی فیروز ما باشه به پانتومینست های فرانسوی شبیه است
این حاجی فیروز حاجی فیروز ایرانی نیست. حاجی فیروز ما سیاه است و این سیاهی پیوندی با نژادپرستی ندارد بلکه نماد سیاهی زمستان و جهنم است
این حاجی فیروز نیست دلقک هست غربی هم هست.
شرم بر هر چی غربزده که نه تاریخ و فرهنگ ایران را می شناسند و نه تاریخ و فرهنگ اروپا. سیاهی حاجی فیروز ربطی به نژادپرستی و رنگ پوست نداره بلکه این روسیاهی زمستان است که بر چهره او نشسته و امری کاملا کنایی است.
درودبرپیروزنهاوندی
حاحی فیروز به شکل دلقک دراوردند. احمقا اگه شخصیت حاجی فیروز توهین آمیزه سفید یا سیاهش چه فرقی داره؟ روشنفکری کند ذهن، سانتیمانتال، بی شرف و بی وطن، با دغدغه های ترجمه ای!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
خوشم اومد"روشنفکری کند ذهن، سانتیمانتال، بی شرف و بی وطن، با دغدغه های ترجمه ای" خیلی خوب اومدی...همونهایی که این کشور رو به خاک سیاه نشوندن حالا هم خیلیهاشون دارن توی فرنگ با نشئه دود و مستی لیکور توی این بار و اون بار فریاد ایران ایران سر میدن...
صورت سفید و خط سیاه عمودی زیر چشم و بینی قرمز تماما کپی از دلقک سیرک در فرهنگ بیگانه است.متاسفم برای مدیریت و فرهنگ حاکم بر خانه هنرمندان.متوجه هستید چکار میکنید؟!!...حاجی فیروز ایرانی صورتش سیاه است ونماد سیاهی سرما و کلامش دادن مژده بهار است.سابقه ی فرهنگ نوروز و حاجی فیروز بسیار قدیمی تر از فرهنگ منفور برده داری است و هیچ ارتباطی با نژاد پرستی ندارد.
از کوزه همان طراود که در اوست.چه انتظاری دیگه ای میشه داشت؟؟؟
لطفا در اموری که تخصص ندارید دخالت نکنید.این سنت هزاران ساله ماست و قابل تغییر نیست
"عمو نوروز".لفظ عربی بکار نبریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
عمو و عمه هم واژه عربى هستن
اين ديگه حاجي فيروز نيست. دلقكه. تهاجم فرهنگي زير پوستي رخ داده. حاجي فيروز سنتي رو از بين مي بريم. جاش دلقك از غرب مياريم. نژادپرستي و تبعيض بين سياه و سفيد مشكل اونجاست. ما تو ايران به رنگ صورت حاجي فيروز بعنوان نماد نژادپرستي نگاه نمي كنيم و ضرورتي هم براي تغيير آن به اين دليل كه خارجي ها برداشت بد مي كنند، وجود ندارد.
حاجی فیروز قلابی مثل جنسهای چینی
چند وقت دیگر احتمالا به لباسش گیر بدهند. بعد هم بگوید اصلا حاجی نبوده و.....
این اقتباس از فرهنگ آمریکایی است که بسیار زشت است. حاجی فیروز را اگر دوست ندارید حذف کنید ولی صورتی نکنید. گویی اینکار هم نوعی حذف است چون دیگر شما نمی توانید حاجی فیروز را در این تصویر تشخیص دهید. درواقع نمی توانید تغییرش دهید چون از بین می رود. بخصوص فرض کنید که عبارت "ارباب خودم سلام علیکم... " را هم به "همشهری عزیر ... سلام علیکم" یا "انسان عزیز درود برتو" تغییر کند تا به فلسفه انسانگرا و اومانیسم غربی یکوقت خدای نکرده (نعوذ بالله "انسانیت نکرده") برنخورد.
چقدر بی سوادیم ما !!!!!!
سلام چرا بعضی از هنرمندهای ما اینقدر زود خودشان را میبازند. سلبریتی . واکسن . اعدام . حالا هم حاجی فیروز غربی . چرا بعضی ها اینقدر خود کم بینند.
پاسخ ها
زنبورک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
برای اینکه هنرمند نیستن، تقلید می کنن، مردم و رسانه ها هم هندوانه میذارن زیر بغلشون!
پس لطف کنید در عاشورا لشکر جنی ها را سیاه رنگ نکنید تا ترسناک جلوه کنند .جنیان را سفید در نظر بگیریم
چه زشت، حاجی دلقک! فردا هم میگن اسم حاجی رو نباید تخریب کنید چون توهین به مقدساته، بعدش هم میگن فیروز اسم شخصه و ایرانیه و به اشخاص توهین میشه ، و الی آخر... مثل آنچه که بر ادبیات اصیل ایران رفت. کو دارا و سارا؟ کو دویدم و دویدم، سر کوهی رسیدم، دوتا خاتون رو دیدم و هزاران کو های فراموش شده.
ربع از حذف تاریخ، حالا نوبت به حذف رسومات زیبای پارسیان شد؟؟؟؟؟
حاجی فیروز سیاهه و نماد سرما و تاریکی زمستان و شبهای طولانیش و هیچ ارتباطی با نژاد پرستی که نهایتا سابقه اش به سیصد سال پیش می رسد ندارد .این بی هنران هم سعی نکنند که برای خوشامد فرهنگ غربی چهره حاجی فیروز چند هزار ساله ما را دگرگون کنند چون امکان پذیر نیست.
مطمعنم نا چند وقت دیگه یک سازمان و ارگان و نهاد یا مسوول بیسواد دیگه به لفظ حاجی اولش به بهانه توهین به حجاج گیر میده و یک عبارت جایگزین خنده دار براش پیدا میکنن!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل