بازدید 12987
کیوسک بین الملل تابناک

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه/ آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران/ دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد / کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن در میانمار

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه، آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران، دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد، کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن در میانمار و اعلام زمان ازسرگیری مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸ 30 March 2021

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه/ آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران/ دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد/کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در میانمار

کیوسک بین الملل تابناک: نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه، آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران، دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد، کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن در میانمار و اعلام زمان ازسرگیری مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه

وزرای خارجه ایران، افغانستان و تاجیکستان امروز (سه شنبه) در حاشیه نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول در نشستی سه جانبه دیدار و گفت و گو کردند.

در دیدار سه جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و تاجیکستان، در حاشیه این کنفرانس در شهر دوشنبه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن برشمردن اهمیت همکاری های سه کشور در ایجاد همگرایی و‌ ثبات در منطقه، آمادگی ایران برای آغاز همکاری های فرهنگی در قالب یک برنامه عملیاتی را اعلام کرد.

«سراج الدین مهرالدین»، وزیر خارجه تاجیکستان نیز ضمن ابراز احترام به فرهنگ غنی ایران، اشتراکات فرهنگی سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان را نمونه اعلای همگرایی منطقه ای خواند و با یاد آوری آیین باستانی نوروز، پیشنهاد تعریف برنامه های مشترک فرهنگی بین سه کشور را ارائه کرد.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه/ آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران/ دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد/کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در میانمار

«محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان نیز ضمن ارزشمند دانستن نگاه های مشترک هر سه کشور در موضوعات منطقه ای، اعلام آمادگی کرد تا همکاری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سه کشور را بر اساس نقشه راه عملیاتی واحد پیگیری کند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ که شامگاه یکشنبه برای انجام سفری دوجانبه و شرکت در کنفرانس قلب آسیا وارد دوشنبه شد ـ ضمن شرکت در این کنفرانس با رئیس جمهور تاجیکستان، وزرای خارجه هند، افغانستان و جمهوری آذربایجان و دبیر اجرایی سیکا دیدار و گفت و گو کرد.

نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول از روز دوشنبه به مدت دو روز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حال برگزاری است.

پانزده کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می‌روند.

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در حاشیه کنفرانس « قلب آسیا - روند استانبول» با «جایشانکار» وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین وضعیت سیاسی افغانستان و راه‌های مشارکت فعال در روند صلح افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه/ آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران/ دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد/کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در میانمار

وزیر خارجه هند ضمن قدردانی از نقش سازنده و موثر ایران در تحولات سیاسی افغانستان، بر لزوم همکاری کشورهای منطقه به ویژه هند و جمهوری اسلامی ایران در تحکیم صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.

بررسی آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی - ترانزیتی و آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند در این دیدار بود.

ظریف که شامگاه یکشنبه برای شرکت در این نشست و دیدار با مقامات تاجیکستان وارد دوشنبه شد، امروز با دبیر اجرایی سیکا و وزیر خارجه افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد

وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در دیداری در بغداد، پرونده فلسطین، بحران سوریه، لیبی و یمن و همچنین مقابله با تروریسم را بررسی کردند.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در سخنانی اعلام کرد که وزرای خارجه مصر، اردن و عراق، شامگاه جمعه در بغداد دیدار کردند.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه/ آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران/ دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد/کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در میانمار

وی درباره جزئیات این دیدار گفت: در این دیدار مسائل اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک میان سه کشور و همچنین تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

الصحاف ادامه داد: وزرای خارجه عراق، مصر و اردن همچنین درباره مساله فلسطین، بحران سوریه، مقابله با تروریسم و آخرین تحولات بحران یمن و لیبی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن در میانمار 

درگیری‌ها بین معترضان مخالف کودتا و نیروهای امنیتی میانمار همچنان ادامه داشته و منابع از کشته شدن حداقل ۱۴ تن دیگر در جریان تظاهرات روز دوشنبه این کشور خبر دادند. همچنین گزارش شده که معترضان با هدف تشدید نافرمانی مدنی، به تاکتیک رهاسازی زباله در تقاطع‌های شهری روی آورده‌اند.

 گزارشها حاکی از آن هستند که با ادامه تظاهرات ضدکودتا در میانمار، شمار کشته های غیرنظامی در این کشور به دست کم ۵۱۰ تن رسیده است.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان در دوشنبه/ آمادگی هند برای گسترش تجارت با ایران/ دیدار وزرای خارجه عراق، مصر و اردن در بغداد/کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در میانمار

روز دوشنبه نیز هزاران تن در اعتراض به کودتای اول فوریه گذشته میانمار در شهرهای مختلف این کشور به خیابان ها آمدند.

گروه موسوم به انجمن کمک به زندانیان سیاسی در میانمار، روز دوشنبه از کشته شدن حداقل ۱۴ تن دیگر خبر داد. این گروه گفت که هشت نفر در منطقه داگون، حومه جنوبی شهر یانگون، پایتخت سابق، کشته شدند.

به گزارش رویترز، بنا بر اظهارات شاهدان و یک کلیپ ویدئویی، نیروهای امنیتی در داگون برای پاکسازی موانع ایجاد شده با کیسه‌های شن، از یک سلاح با کالیبر سنگین‌تر استفاده کردند که به نظر می رسد یک نارنجک انداز بوده باشد.

کاخ سفید کشتار غیرنظامیان در میانمار را "منزجر کننده" خواند و اقدامات نیروهای امنیتی این کشور علیه معترضان را محکوم کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از فرماندهان ارتش میانمار خواست کشتار و سرکوب تظاهرات را متوقف کنند.

تلویزیون دولتی میانمار در گزارشی گفت که نیروهای امنیتی از "سلاح‌های ضد شورش" برای پراکنده کردن "تروریست‌های خشن" که در حال خرابکاری بودند استفاده کردند.

یکی از فعالان دانشجویی به رویترز گفت که دو نفر نیز در تیراندازی در شهر مرکزی مینگین کشته شدند.

همچنین این خبرگزاری گزارش کرد،‌ معترضان میانماری در یک تاکتیک جدید به منظور تشدید نافرمانی مدنی،‌ از مردم خواستند زباله ها را در تقاطعهای اصلی شهر رها کنند. روی یک پوستر منتشر شده از سوی جنبش اعتراضی در رسانه های اجتماعی نوشته شده است: "این اعتصاب زباله ای اعتصابی در مخالفت با خونتا است. همه می توانند به آن ملحق شوند."

تصاویر منتشر شده در رسانه های اجتماعی توده های انباشته شده از زباله در شهر یانگون را نشان دادند.

این کمپین بعد از آن به راه افتاد که مقام ها با بلندگو در برخی محله های شهر یانگون از مردم خواستند نحوه درست بیرون گذاشتن زباله هایشان را رعایت کنند.

به گزارش بی.بی.سی، از سوی دیگر، کمیته  "اعتصاب عمومی ملیت ها"، یکی از گروه‌های اصلی سازمان دهنده اعتراضات جاری، در نامه‌ای سرگشاده در فیسبوک از شبه نظامیان اقلیت قومی میانمار خواست، به افرادی که در برابر "ظلم" ارتش ایستاده اند، کمک کنند.

این گروه گفت: "لازم است سازمان‌های مسلح قومی دسته جمعی از مردم محافظت کنند.

شبه نظامیان اقلیت قومی میانمار سال هاست، با دولت مرکزی جنگیده اند. بسیاری از این گروه‌ها مدتی است که آتش بس را پذیرفته بودند اما در روزهای اخیر، بین برخی از این گروه‌ها و ارتش در بخش‌های شرقی و شمال شرق میانمار درگیری هایی رخ داده است.

در روزهای اخیر در نزدیکی مرز تایلند بین ارتش و شبه نظامیان "اتحادیه ملی کارن" درگیری شدیدی اتفاق افتاد.

گفته می شود، در پی حمله این شبه نظامیان به یک پایگاه ارتش و کشته شدن ۱۰ تن، جت‌های ارتش منطقه تحت کنترل این نیروها را بمباران کردند که منجر به فرار حداقل ۳۰۰۰ هزار روستایی به تایلند شد.

مقامات تایلند گزارش‌ها مبنی بر این که حدود ۲۰۰۰ پناهجو را مجبور به بازگشت به میانمار کرده اند رد می کنند، هرچند یک مقام محلی در تایلند گفت، سیاست دولت این است که ارتش تایلند، جلوی عبور پناهجویان را از مرز بگیرد و مانع دسترسی گروه‌های امدادرسان خارجی به آنها شود.

سونای فاسوک، از فعالان سازمان دیده بان حقوق بشر در تایلند، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: این اقدام بی‌رحمانه و غیرقانونی تایلند باید اکنون متوقف شود.

دوشنبه همچنین گزارش شد که تعداد کشته‌های سرکوب خونین روز شنبه گذشته میانمار به ۱۴۱ تن رسیده است. این رقم پیشتر ۱۱۴ تن اعلام شده بود.

روز یکشنبه نیروهای امنیتی در نزدیکی یانگون به روی سوگوارانی آتش گشودند که در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه شرکت کرده بودند.

روز یکشنبه همچنین وزیران دفاع دوازده کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه‌ای استفاده نظامیان از زور علیه شهروندان غیرمسلح را محکوم کردند. به‌ گفته آنها، یک ارتش حرفه‌ای باید از مردمش حمایت کند، نه آنکه به آنها صدمه برساند.

اعلام زمان ازسرگیری مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق 

وزارت خارجه آمریکا گفت: گفت‌وگوی استراتژیک بغداد و واشنگتن از هفتم آوریل آتی (۱۸ فروردین) از سر گرفته می‌شود.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، تاریخ ازسرگیری گفت‌وگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن و محورهای اصلی آن را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: مقرر شد گفت‌وگوهای استراتژیک با عراق در هفتم ماه آوریل برگزار و در آن درباره پرونده‌های امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی و همکاری در زمینه آموزش و فرهنگ مذاکره شود.

دور نخست گفت‌وگوی استراتژیک بغداد و واشنگتن با استناد به توافقنامه چارچوبی راهبردی سال ۲۰۰۸، ماه ژوئن سال گذشته میلادی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد و دو طرف در بیانیه پایانی دور نخست تاکید کردند، با توجه به پیشرفت حاصل شده در زمینه نابودی گروه تروریستی داعش، آمریکا طی ماه‌های آینده به کاهش شمار نیروهای خود در عراق و گفت‌وگو درباره وضعیت نیروهای باقی مانده ادامه می‌دهد، در حالی که تمرکز کنونی دو کشور روی توسعه یک رابطه امنیتی عادی و مبتنی بر منافع مشترک است.

این در حالی است که پارلمان عراق اوایل سال گذشته میلادی در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد شعبی در حمله هوایی تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، مصوبه خروج نیروهای خارجی و در رأس آنها نظامیان آمریکایی را تصویب کرد که بر اساس آن، دولت این کشور ملزم به لغو درخواست کمک خود از ائتلاف بین‌المللی مدعی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا، تعهد نسبت به پایان حضور نیروهای خارجی و جلوگیری از استفاده آنها از خاک، آب و آسمان عراق شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
پس یک قرارداد 25 ساله هم برای هند اماده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
دشمنان ایران تا میخوان میتونن بسوزن. ما با همه کشورهای آسیایی روابطمون رو گسترش میدیم.
ما نباید منتظر رابطه با غرب باشیم. هر وقت غربیها خواستند با ما رابطه خوب داشته باشند ما هم حاضریم. در عوض باید رابطه مون با کشورهای همسایه و سایر کشورهای آسیایی تقویت کنیم.
پاسخ ها
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
کشورهای اسیایی وهمسایه هم از ترس امریکا حاضر به همکاری با ما نیستند چرا کره جنوبی وعراق نمی توانند پول نفت ما را پس بدهند
رحیم شاکری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
اینکه بایدن ونتانیاهو خیلی ناراحت وعصبانی هستند نتیجه میگیریم‌که کاردرست است وکاش چندسال قبل این قرارداد بسته میشد
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
درود
آره بفروشیم به هند و روسیه
اگر می خواهید به هند هم امتیاز بدهید تعطیلات عید سال آینده بهترین زمان برای عقد قرارداد طولانی مدت است
اسرائیل هم معمولا با شروع جام جهانی به فلسطین حمله می کند
مبارکه باز.........کارشناسان خبره و مدیر و مدبرمون باز دارن میرن برای مذاکره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی جایی مونده هنوز که واگذار نکردن؟؟؟!!!!!!!!!!!
بعضی ها تو عکس چرا دارن فقط میخندن .... ؟؟؟!!!!!!!!
یا حساسیت و تعلق خاطر به چیزی ندارن و یا از روی ناآگاهی.........
باید دید که کی آخر میخنده؟؟؟!!!!
الان وقت ارسال کمک های بشر دوستانه! و تجربیات!! به دولت برمه است!
هرچه ما با کشورهای بیشتری رابطه داشته باشیم، رابطه خارجیمون متوازن تر میشه و میتونیم توافقهای بهتری داشته باشیم. بنابراین باید رابطه با هند و روسیه و همسایگان رو هم گسترش بدیم.
هرچه ما با کشورهای بیشتری رابطه داشته باشیم، رابطه خارجیمون متوازن تر میشه و میتونیم توافقهای بهتری داشته باشیم. بنابراین باید رابطه با هند و روسیه و همسایگان رو هم گسترش بدیم.
نه بایدن کامل به برجام برخورده گشت و نه چین بدون اجازه امریکا به ایران پول زیادی خواهد داد. گذشته کاملا نشان می دهد که حرف من درست هست.
هندی ها اگه راست میگن به دادگستری شون بگن واکسن هایی که پولشو دادیم رو ازاد کنن
آقای ظریف نماینده مردمی است که میخواهند جور دیگری زندگی کنند! ما رفاه، امنیت، ماشین شخصی، منزل شخصی، گردش و تفریح می خواهیم و در ضمن از ایران نمی خواهیم برویم!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل