بازدید 11171

رییس قوه قضاییه به دنبال رفع انحصار از کدام خدمات حقوقی است؟

چند سال هست که برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی با تشکیل کمپین‌هایی به رفع انحصار از بازار خدمات حقوقی همت گماشته و توانسته اند با رایزنی‌های گسترده‌ای که با نها‌های حاکمیتی داشته اند، نظر موافق آنان را در تهیه قوانینی برای رفع انحصار از بازار خدمات حقوقی به خصوص عرصه وکالت جلب نمایند.
کد خبر: ۱۰۴۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶ 29 March 2021

رییس قوه قضاییه به دنبال رفع انحصار از کدام خدمات حقوقی است؟در اقتصاد زمانی فرد یا شرکتی به‌ تنهایی بر بازار تولید و عرضه سلطه پیدا کند، انحصار شکل می‌گیرد. اقتصاددانان بازار انحصاری را یک بازار ناکارا و مضر برای سیستم اقتصاد می‌دانند. در این بازار شرایط به نفع انحصارگر و به ضرر مردم ختم می‌شود. از تبعات دیگر بازار انحصاری، می‌توان به پایین بودن قدرت چانه‌زنی مردم و اجبار آنان در استفاده از کالای عرضه‌شده توسط انحصارگران نام برد.

به گزارش «تابناک»؛ در مقابل بازار انحصاری، بازار رقابتی وجود دارد که در آن افراد با دستی باز، انتخاب می‌کنند و باقدرت بالایی به مذاکره بر سر کیفیت و قیمت باعرضه کنندگان می‌پردازند. رقابت در بازارهای خدماتی به دلیل بالا بودن استفاده از این خدمات و اثرگذاری در زندگی مردم حائز اهمیت است؛ بازار رقابتی در چنین بازارهایی تماماً به سود مصرف‌کننده است. 

چند سال است که برخی فعالان سیاسی و اجتماعی با تشکیل کمپین هایی به رفع انحصار از بازار خدمات حقوقی همت گماشته و توانسته اند با رایزنی های گسترده ای ـ که با نهاهای حاکمیتی داشته اند ـ نظر موافق آنان را در تهیه قوانینی برای رفع انحصار از بازار خدمات حقوقی به خصوص عرصه وکالت جلب نمایند.البته این اقدامات با واکنش های مستمر و جدی نهادهای ذینفع از جمله کانون وکلای دادگستری مواجه بوده و آنها معتقدند که عرصه خدمات حقوقی به خصوص وکالت چون با موضوعات اساسی و حیثیتی مردم در تماس است، بایست مورد توجه و نظارت جدی باشد و با نگاه رفع انحصار اقتصادی نمی توان به آن ها نگاه کرد.

رییس قوه قضاییه به دنبال رفع انحصار از کدام خدمات حقوقی است؟

در جلسه اخیر شورای عالی قضایی رییس قوه قضاییه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال و تاکید ایشان بر رفع مانع زدایی از مسیر تولید و خدمات اظهار داست: مشاغل را انحصاری نکنیم، افراد قدرت رقابت داشته باشند، کسانی که واجد شرایط قانونی هستند بتوانند پست‌ها را احراز کنند. نفس اینکه رقابت پذیری باشد و انحصارها بشکند، حرف درستی است.

وی در ادامه افزود: اگر انحصار به یک عده ای شد و یک عده دیگر نتوانستند در این عرصه حضور پیدا کنند، می‌شود انحصار. مثلا شرط وکالت لیسانس یا فوق لیسانس یا دکترا، صلاحیت اخلاقی و هر چه است، هر کسی بتواند در این میدان شرکت کند. کارشناسی همه شرکت کنند. برای قضاوت فقط شرط علمی و عملی تعیین کنید.

هرچند این سخنان بارقه امیدبخش و روشنی به حامیان رفع انحصار از عرصه خدمات حقوقی بود، این سوال مهم را مطرح کرد که قوه قضاییه این مانع زدایی را فقط مختص نهادهای مدنی و خصوصی مانند کانون های وکلای دادگستری و موسسات حقوقی یا اینکه شامل نهادهای زیر نظر قوه قضاییه مانند مرکز وکلای قوه قضاییه و کارشناسان رسمی، دفاتر اسناد رسمی  و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می داند.

اینکه مجوزهای برخی از دفاتر اسناد رسمی یا خدمات الکترونیک قضایی به علت انحصار حاکم بر آنان با قیمت های گزاف خرید و فروش می شود و نحوه جذب آنان یا شرایط خاص یا آزمون های با فاصله های چندین ساله انجام می شود از جمله موضوعات غیر قابل انکار حاکم بر این حوزه ها بوده که می تواند مشمول اظهارات و اقدامات رییس قوه قضاییه برای رفع انحصار از این حوزه ها باشد.

مسئولان کانون های وکلای دادگستری معتقدند، علت اینکه نوک پیکان رفع انحصار از خدمات حقوقی و قضایی به سمت آنان نشانه گرفته شده این است که این نهاها چون مدنی و خصوصی بوده و هیچ بار مالی حاکمیتی ندارند؛ لذا حاکمیت ترجیح می دهد که فارغ التحصیلان رشته حقوق را به خاطر اینکه بار مالی به وجود نیاورند به این سمت هدایت کنند؛ هرچند نمی توان براین امر چشم پوشید که بازار خدمات حقوقی باید یک بازار متوازن و سازماندهی شده باشد، به گونه ای که تمام اجزای آن به طور مناسب و هماهنگ با هم اقدام کنند.

این یک واقعیت است که رفع انحصار از عرصه وکالت یا موسسات حقوقی بدون مانع زدایی از حوزه های دیگر مانند قضاوت و دفاتر اسناد رسمی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نه تنها موجب رونق کسب و کار نخواهد شد، بلکه مفسده های سهمگینی بر عرصه خدمات حقوقی و دادجویی عموم مردم وارد خواهد کرد. قطعا لوایح و بخشنامه ها و اقدامات آینده رییس قوه قضاییه مشخص خواهد کرد که در منظومه تصمیم گیری این نهاد چه می گذرد اما امید است که مسئولان این قوه به امر توجه داشته باشند که رفع انحصار از یک قسمت بازار خدمات حقوقی بدون توجه به قسمت های دیگر در تضاد با هدف اصلی خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۴
درود بر شما. دفاتر اسناد رسمی را دریابید. هیچ نظارتی بر آنها نیست. مبالغ غیر قانونی و غیر رسمی با عناوین مختلف از مردم میگیرند و کانون دفترداران هم از صنف خود حمایت میکند.
انحصار فقط در قوه قضاییه نیست .انحصار در بهداشت و درمان در تاسیس اواع کلینیکها و نیز پذیرش در رشته دندانپزشکی و داروسازی و تاسی داروخانه نیز وجود دارد.
خیلی وقت پیش باید انجام می شد
صنف قوری فروشان هم برای خود تشکیلات و صدور پروانه صلاحیت دارد . این چه حرف غیر کارشناسانه ای است که امر مقدس وکالت را الوده به بحثهای سیاسی می کنید .
انحصار به هر شکل منجر به رانت وتشدید فساد خواهد شد.
این یکی کار بسیار درست و ضروری است زیرا وکلا و دفاتر اسناد رسمی درآمدهای نجومی بخاطر انحصاری بودن کارشان دارند.
کاش یه فکری هم به حال انحصار در پذیرش رشته پزشکی میکردین، جمعیت در حال پیر شدن هست و نیاز به خدمات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد اما سرانه پزشک در ایران حتی از کشورهای همسایه هم بسیار پایین تر است
چرا وزارت امور خارجه پیگیر برگشت دانشجویانی که تمام وسایل ، پول و زندگیشون در چینه و هنوز نتونستن برگردن به چین سر درس وزندگیشون نیست؟!!
ميشه انحصار سياسي هم حذف شود
شایسته بود رییس قوه قضاییه درخصوص انحصار سنگین شغل قضا هم توضیح میداد البته ایشان میگویید این شغل دارای ازمون ورودی هست ولی اولا این ازمونها به هیچ عنوان مرتب نمیباشد ثانیا در اصل این هیتهای گزینش هستند که افراد را تعیین واکثریت را با بهانه های بلاوجه قلع و قمع کرده و فقط نور چشمیها را استخدام میکنند و همین موضوع الان باعث شده تا وضعیت قضا در کشور به این روز اسف انگیز دچار شود
لطفا دفترحونه ها را هم از انحصار در بیارین. با یک مهر طرف روزی دهها میلیون در آمد داره و بقیه بیکارن
دانشکده حقوق دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی که مملو از اساتید اعضای سابق و فعلی هیات مدیره کانون وکلای مرکز میباشد به مرکزی در مقابله با اقدامات قوه قضاییه تبدیل شده است که باید فکری به حالش کرد .
هرگز و هرگز و هرگز قدرت رفع انحصار از دفاتر اسناد رسمی و دفاتر خدمات الکترونیک را نخواهند داشت
به نظر بنده وکالت انحصاری نیست اما چرا باید یک دفتر اسناد رسمی در یک خانواده به ارث برسد
ویا دفتر خدمات الکترونیک به بازنشستگان قوه قضاییه منحصر شود
بازهم می گوییم که انحصار در دفاتر نه مشاغل
انحصار در دفاتر را نه رئیس و نه هیچ کس دیگر امکان رفع آن را نخواهد داشت
چون....
باید رفع انحصار فقط منحصر به وکالت نباشد بلکه دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و دفاتر خدمات قضایی و دفاتر طلاق را هم شامل شود . چرا باید یک نفر هم دفتر ازدواج داشته باشد هم دفتر طلاق .چرا دفتر خدمات قضایی کمند . چرا اجازه داده نمی شود اصحاب دعوی شخصا از اینترنت لوایح را ارسال کنند و دها چرا که جوابش معلوم استذبه خاطر اینکه سود سرسام اوراین دفاتر کم نشو د . امید انکه قوه قضاییه که در این دو سال خوب عمل کرده موارد فوق را هم انقدر زیاد کند که درامد معمولی داشته باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل