بازدید 76077

پیش بینی روند قیمت دلار در ۱۴۰۰/ فنر ارز رها می‌شود یا دلار عقب نشینی می‌کند؟!

قیمت دلار در اولین روز کاری صرافی‌ها در سال گذشته، ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود و در پایان سال قیمت این ارز خارجی به ۲۳ هزار و ۹۶۰ تومان رسید و رشد ۵۱ درصدی را در سال ۹۹ تجربه کرد.
کد خبر: ۱۰۴۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ 23 March 2021

پیش بینی روند قیمت دلار در 1400/ مجددا فنر ارز رها می‌شود یا دلار عقب نشینی می‌کند؟!

قیمت دلار برای اقتصاد واردات محور ایران بسیار بااهمیت است و از این روی، دولت ها در تلاش بوده اند تا قیمت دلار را برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم از این ناحیه همواره کنترل کنند و پایین نگه دارند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ هر چند دولت تدبیر و امید تا حدودی توانست قیمت دلار را در چهار سال ابتدایی خود و به لطف برجام کنترل کند، با روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، ورق برگشت و تهدید چند باره رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام، در اواسط اردیبهشت ماه سال ۹۷ عملی شد و ترامپ اعلام کرد که تحریم‌های ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. یکی از تحریم ها، تحریم خرید و فروش دلار با دولت ایران بود که در مدت ۹۰ روز‌ها گنجانده شده بود.

دولت برای کنترل دخل و خرج دلار و به تعادل کشاندن اوضاع بازار ارز، اقداماتی انجام داد که از آن جمله می‌توان به ممنوعیت واردات برخی کالا‌های غیرضروری اشاره کرد.

با روی کار آمدن عبدالناصر همتی در بانک مرکزی، سیاست‌های این بانک هم برای حفظ ارزش پول ملی تغییر کرد و تلاش شد تا روند افسارگسیخته قیمت دلار کنترل شود. به هر صورت این سیاست‌ها تا حدودی هم موفق بود تا اینکه فشار‌ها بر اقتصاد ایران از ناحیه آمریکا بیشتر شد و شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان اوضاع را برای بازار ارز بدتر هم کرد.

در حالی که در ۱۱ فروردین ماه سال جاری، قیمت هر دلار ۱۴ هزار و ۹۰۳ تومان اعلام شد، این نرخ رفته رفته افزایش یافت و این افزایش از اواخر اردیبهشت ماه اتفاق افتاد. روند صعودی قیمت دلار با عدم بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات از اواخر تیرماه شدیدتر هم شد و حتی قیمت دلار در ۲۴ مهرماه ۹۹ کانال ۳۲ هزار تومان را هم لمس کرد.

با برگزاری انتخابات آمریکا و پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات و کنار رفتن ترامپ از قدرت، امید‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها بیشتر شد و دلار، کانال‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست داد؛ بنابراین، سقوط قیمت دلار، موجب شد تا مسئولین از جمله شخص رئیس جمهور قیمت‌های جدیدی را برای دلار در آینده اعلام کنند. به عنوان نمونه رئیس جمهور در ۲۴ دی ماه سال گذشته طی مصاحبه‌ای گفت: امروز می‌دانید که منابع ارزی ما بلوکه شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد، قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می‌رسد؛ اظهارنظری که با واکنش‌های مختلفی همراه شد و بسیاری این نرخ را غیرواقعی قلمداد کردند و نسبت به آن موضع گرفتند.

همچنین همتی رئیس کل بانک مرکزی ـ که در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۲ بهمن ماه حاضر شده بود ـ گفت: بازار ارز با روند کاهشی روبه رو می‌شود و جو روانی بازار، گاه موجب تلاطم ارز می‌شود، اما معتقدم نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد رسید.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان در مورخه ۷ اسفند ۹۹ با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آن‌ها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.

به هر حال هر آنچه بود و با همه فراز و نشیب‌ها و اعلام نرخ‌های مختلف توسط مسئولین، در نهایت قیمت دلار در آخرین روز سال ۹۹ بر قله ۲۳ هزار و ۹۶۳ تومان قرار گرفت؛ بنابراین، میزان رشد قیمت دلار در سال ۹۹ در نهایت ۶۱ درصد بود.

پیش بینی‌ها در مورد نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ چه می‌گوید؟

یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، همواره حفظ ارزش پول ملی بوده است. ایشان در سخنرانی‌های مختلفی بر حفظ ارزش پول ملی تاکید داشته است و از مسئولین بار‌ها خواسته اند که این مساله را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود در نظر بگیرند.

در سال ۱۴۰۰ قیمت دلار در گرو چند عامل بسیار مهم است: سرنوشت برجام، سرنوشت FATF، توانایی دولت در فروش نفت و بازگرداندن ارز‌های حاصل از آن، بازگرداندن ارز‌های حاصل از صادرات غیرنفتی، اثرات بودجه ۱۴۰۰، موفقیت دولت در آزادسازی منابع بلوکه شده در سایر کشور‌ها و انتخابات ریاست جمهوری.

اما کارشناسان چه پیش بینی‌هایی درباره نرخ دلار دارند؟

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی، طی گفت‌وگویی اظهار داشت: منابع ارزی ما روشن است؛ صادرات نفتی، غیر نفتی و سرمایه‌گذاری در موسسات مالی خارج از کشور. مصارف هم که عمده‌اش واردات است و بخشی هم هزینه‌های ایرانیان خارج از کشور از جمله دانشجویان و مسافران. در این بخش‌ها تغییری حاصل نشده است. وی ادامه داد: نرخ را همواره عرضه و تقاضا و نرخ برابری ارز‌ها تعیین می‌کند. تضعیف یا تقویت پول به نرخ تورم آن بستگی دارد. نرخ تورم ما در برابر نرخ تورم دلار قرار می‌گیرد؛ مثلا تورم ما ۴۰ درصد و تورم آمریکا ۵درصد است، ۳۵ درصد مابه‌التفاوت این دو در واقع ۳۵ درصد تضعیف ریال در برابر دلار در سال آینده است.

حسینی هاشمی تاکید کرد: اگر شرایط فعلی ماندگار باشد، یعنی تحریم باشیم و منابع ارزی‌مان کمتر باشد، در برابر تقاضا هم مثل همیشه رو به افزایش برود، ممکن است سال آینده ریال ۳۰ تا ۳۵ درصد تضعیف شود.

کاظم یاوری، کارشناس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز در این باره گفت: بهترین تصور برای نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ عددی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است.

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی هم طی مصاحبه‌ای گفت: به اعتقاد بنده، چشم انداز ارز در سال ۱۴۰۰ کاهشی خواهد بود که در این زمینه، سه عامل مهم دخیل هستند که موجبات کاهش قیمت دلار را فراهم خواهند کرد و بر همین اساس احتمال دارد که قیمت دلار در مرز ۲۰ هزار تومان قرار بگیرد.

شقاقی شهری توضیح داد: البته این سیر نزولی، تدریجی انجام خواهد شد و دلار در محدوده ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان به اصطلاح رِنج خواهد زد، مورد اول افزایش میزان صادرات نفت است که طی این چندماهه نیز رخ داده و به نظر می‌رسد در آینده نیز میزان رشد صادرات نفت با روند صعودی همراه خواهد شد، مورد دوم نیز مربوط به افزایش صادرات غیر نفتی است، که خود وابسته به دو عامل دیگر است و مورد سوم مهار بیماری کرونا و بازگشت رونق به اقتصاد است.

میثم رادپور، کارشناس بازار‌های مالی هم درباره قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ گفت: قیمت دلار پا به پای نرخ تورم پیش خواهد رفت و دولت قدرت کنترل دستوری قیمت دلار را ندارد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران نیز طی مصاحبه‌ای گفت: جهش قیمت ارز در سال ۱۴۰۰ محتمل است. او در یک نشست خبری گفت: با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی‌های انجام شده، قیمت ارز در سال آینده جهش خواهد داشت.

به گفته خوانساری، این امکان وجود دارد که در سال آینده با توجه به بودجه‌ای که دولت ارائه داده و مجلس در حال تصویب آن است، تورم بالایی داشته باشیم و مجددا فنر ارز از جا در رود و مجدا شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
"فنر ارز رها می‌شود یا دلار عقب نشینی می‌کند؟!"
نه عزیزم همونطور که خود دولت هم چندین بار تاحالا اعتراف کرده گرانی ارز کار خود دولت بوده و در سال 1400 دولت بخاطر اینکه بتونه رای بیاره حتما دلار رو عقب مینشونه. واضحتر از اونه که لازم به توضیح داشته باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
در اینمورد هم دولت تدارکاتچی توانایی ندارد.
فنر مپکد وودلار هم بالا میرود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
حفظ دلار زیر 32 تومان آرزویی که بعید می دونم حتی بتونن تا انتخابات اون رو نگه دارند چه برسه بعد از اون
زنبورک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
چی میگی؟ دولت رای بیاره که چه کار بکنه؟؟؟ یعنی روحانی 4 سال دیگه بمونه؟؟؟ نه !!! اقلاً بگو دولت با فرض اینکه ممکنه دولت بعدی از آن اصولگرایان باشه، بخاطر اینکه پای دولت بعدی رو توی پوست گردو بذاره، یکسری تصمیمات اتخاذ می کنه که نرخ پایین دلار یکی از آنهاست و البته این تصمیمات موقتی است و به سرعت توسط دولت بعدی کنار گذاشته خواهد شد.
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
نه میخوانم این مقاله های دستوری را نه چیزی.تمام ادعاهای کارشناساتون مثل پیش بینی بورسه
دلار برود بالا یا بیاید پایین دولت در هر دو حالت سود میبره
والسلام
بوووووووووورررررررسسسسسسس
به به
بروید و تخیل بافی ارزونی نکنید که سالی بسیار سخت داریم
بنا بر گفته خود مسئولین اقتصاد امسال حقوق کارمندان 50 درصد افزایش یافته. از کجا؟ نقدینکی هم حداقل با نرخ رشد 40 درصد افزایش می یابد. از کجا؟ با این سیاست خارجی هم که غیر ممکن است تغییر اساسی در درامدهای ارزی بوجود اید. کمتر خواهد شد( بدلیل عدم پرداخت یارانه 4200 تومنی به تولید! کنندگان مرغ و تخم مرغ و لبنیات و ....). دیگر صادرات مرغ و گوشت و تخم مرغ و لبنیات با دلار 25 هزار تومنی که برای تولید کننده مونتاژی مرغ و تخم مرغ که نمی صرفد! از انطرف هم در بهترین شرایط نرخ رشد اقتصاد صفر خواهد بود. حالا اگر قیمت دلار حداقل به اندازه 50 درصد افزایش نیابد بدانید که همه رودخانه های ایران به طرف قله کوه سر بالایی خواهند رفت چرا که با این وضعیت اگر قرار باشه قیمت دلار حتی در همین حد 25 هزار تومن بماند بتا چند ماه دیگر خواهیم دید کولبران حتی مرغ و تخم مرغ ارزانتر از ترکیه و عراق را وارد ایران خواهند کرد و این یعنی نیاز بیشتر به دلار. دلارش از کجا تامین می شود؟ حتما از صادرات نصف قیمت و حتی پایین تر حدا اکثر چند صد هزار بشکه نفت این ملت به چین و دلالهای بین المللی او که دارند حسابی با برگ ایران هم از ایران استفاده می برند و هم در بازی خود با امریکا دارند از امریکا باج می گیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
جناب نرخ دلار قبل از این ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است! فنرش واسه چندین سال آینده هم آزاد شده.
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
به 1812. هر زمان فنر دستگاه چاپ پول و نقدینگی بانک مرکزی از حرکت ایستاد و فقط در صورتیکه مثلا در پنج سال نرخ رشد واقعی اتقصاد بالای هشت درصد بود انوقت تنها 15 درصد نقدینگی و پول چاپ شد انوقت می توان گفت که تورم و ارزش پول ملی تنها تثبیت می شود.
طبق همین روال پیش برود... متاسفانه، انتظار دلار 40 هزار تومانی را باید داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
احتمالا دلار ۳۰ تومنی خریدی و انبار کردی
فنر زمانی در میرد که فشرده باشد، برای فنری که همین الان در رفته این اصطلاح بی معنی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
اتفاقا تیتر تابناک درسته، چرا؟ چون به گفته کارشناسان، دولت نرخ ارز را سرکوب کرده و فنر دوباره فشرده شده.
مرسی تابناک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
نرخ ارز با تورم بالا میره
امروز سوم فروردین است و خبری از بر داشته شدن تحریم ها و فروش نفت نیست. ولی از انطرف بودجه و مصارف پیش بینی شده دو برابر شده! از کجا؟ چین هم در بهترین شرایط 400 تا 500 هزار بشکه نفت از ایران می خرد که با تخفیف و هزینه دلالهای بین المللی اندونزی و مالزی و سنگاپور و عمان و... و کشتی به کشتی کردن و عدم پرداخت دلار و به هزینه بانگی تبدیل ان به یوان و فروش جنس در برابر یوان و.... در بهترین شرایط اندازه 200 هزار بشکه ارزش خواهد داشت. یعنی مثلا اگر روسیه یا عربستان از صادرات نفت خود به چین 100 دلار درامد دارند ایران حداکثر 40 تا 50 دلار قدرت خرید خواهد داشت. انوقت می خواهید تورم نباشد و تولید و صادرات غیر نفتی رونق بگیرد و ارزش پول ملی تثبیت شود؟ مگر اینکه با فرمایش و دستور و بر روی کاغذ!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
یعنی دیوانه ی این تحلیلاتونم.
چه اتفاق خوب وعجیبی افتاده که خوشبین باشیم وقتی که خود دولت اعتراف میکند که ما ارز را بالا برده ایم ملت چه امیدی داشته باشند
هیچ پیش بینی نمیشه کرد چون نرخ ارز فقط به تصمیم رییس بانک مرکزی و کسانیکه برش میتونن فشار بیارن بستگی داره. بانک مرکزی پول چاپ کنه دلار گرون میشه، نکنه ارزون میشه. همه عوامل دیگر در مقابل سیل ریالهای بانک مرکزی کاملا بی اهمیتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
مشکل در اقتصاد بزن وبرو است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
با این افزایش حقوق و هزینه ها از یکسو و کاهش در امدهای نفتی و غیر نفتی از سوی دیگر تنها گزینه باقیمانده خلق پول بدون پشتوانه و بی ارزش شدن پول ملی حداقل بین40 تا 60 درصد و تورم حداقل 50 درصدی دیگر برای ماههای اینده روی شاخش است
عزیز من ، حتی یه بچه دبستانی هم میدونه که قیمت دلار توی بانک مرکزی و وزارت دارائی و حتی سبزه میدوون تعیین نمیشه ...
ارزش واقعی ریال ایران رو باید مجامع مالی جهانی و بانکهای بین المللی تعیین کنند و بهش ارزش واقعی بدن ..
مگه اونا دیوونه هستند که با این مقدار نقدینگی در ایران و پولهای بی پشتوانه و این گرونی و قیمت بالای ملک و مسکن ، بیاد دلار رو مفت و مسلم با ریال تبدیل کنن ؟!!!
موقعی ارزش دلار واقعی میشه که اگه کسی ( حقیقی یا حقوقی ) خواست صد هزاز میلیارد تومن رو هم به دلار تبدیل کنه ، اون مقدار دلار به اون نرخ موجود باشه ...
یعنی اونا اونور نشتند که یه آپارتمان 100 متری توی آجودانیه متری 100 میلیون فروش بره و تبدیل به دلار بشه و بره اونور ؟!!! یعنی این آپارتمان 400 هزار دلار ارزش داره ؟؟؟!!!
...

ممنونم تابناک
ممنونم
از قیمت امروز دلار خبر داری ؟؟؟
ای مقتدرهای قوی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
دلار مقتدر است!
خــــــــــیر آقای کارشناس خـــــــــــــیر. دلار در یکسال رشد 51 در صدی را تجربه نکرد . این پول ملی ما بود که به همت مسئولین نا کارآمد کاهش 51 در صدی دیگر را تجربه کرد و طی چهل سال ارزش آن کاهش 2400 درصدی را تجربه کرده است.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
حدود سه هزار و چهارصد برابر بی ارزش شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
درست گفتید، دقیقا ارزش پول ملی در قبال دلار به شدت می افته. این مطلب را بارها در تابناک نوشتم اما باز این به اصطلاح کارشناسان حرف خودشون را میزنند
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
حدود سه هزار و پانصد و هفتاد یک برابر بی ارزش شده
سال آینده هم به عدد باور نکردنی چهار هزار و دویست و هشتاد و پنج می رسیم.
امسال که بدلیل عدم واردات و سفرهای خارجی تقاضا برای دلار حداقل بوداین وضع قیمت دلاره وای به روزی که گمرک باز بشه و سفرهای خارجی هم راه بیفته
روال همین است پول ملی روند کاهشی خواهد داشت
نرخ دلار از سال ۹۰ تا امروز حدود ۲۵ برابر افزایش پیدا کرده است. کدام فنری این‌چنین آزاد شده است که قرار باشد مجدداً آزاد شود؟
دلار. شیب نرمی به سمت پایین خواهد داشت قیمت
تا یک ماه آینده ۲۲/۵ می شود
پاسخ ها
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
شما خیلی عالی پیشبینی کردید
مایلم از نظراتتون بهرمند بشم
داداش يعني چي فنر ارز رها ميشود يعني تازه فنر ارز ميخواد رهاشه بابا اين فنر يا شافنره!!!!؟
به‌نظرمن امریکا به ایران‌به دید دشمن استراتژیک‌نگاه مبگنه بنابراین هیجوقت به روند قبلی برنمیگرده
سلام:تازمانی که تحریم برسر ما است همین اش است وهمین کاسه
دلاری که طی سه سال ۱۰ برابر شده فشرده شدنش بی معنی است حداقل تا ۱۴۰۴ قیمت کنترل شده
تا1400باروحانی با دلار 40000
اقای همتی هر چه گفت برعکس شد
با سلام . الان تمامی اجناس بسمت تطبیق خود با دلار 25 هزار تومانی می روند . ولی کم کم .
بر اساس شواهد بازگشت امریکا به برجام تقریباً نامحتمل است و افزایش فشارها تا رسیدن به توافقی اساسی و جامع که بسیاری مسایل به جز پرونده هسته ای را در بر بگیرد تداوم خواهد داشت. بودجه دولت ایران هم بر اساس دیدگاهی شکل گرفته که لغو تحریمها را پیش بینی می کند. این تناقض بسیار برای وضعیت نرخ دلار در سال آینده مخاطره آمیز است.
مگه هنوزم فنر داره.یعنی الان که ارزش پول ملی را یک دهم کردند بازم صنایع نمیتونن کار کنن یا اینکه صادر کننده ها سیر نمیشن
جهنم . دلار بشه صدهزارتومان بمن چه
اگر فنری را با فشار در دست گرفته باشید اگر رها شود پرت میشود و دیگر نمیشه گرفت ....
افشین کلاهی، (عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران):
پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال ۱۴۰۰ تورم ۶۵ درصدی و دلار بالای ۳۵ هزار تومان را تجربه کنیم....
دلار در سال 1313 16 ریال بود و در سال 1357 70 ریال. یعنی در طول حدود 44 سال کمتر از 5 برابر. دلار سال 1357 70 ریال بود و در سال 1399 250000 ریال! یعنی بیش از 3500 برابر! آیا کسی جوابگو هست؟ مسئول این فاجعه کیست؟ مسئول بر باد رفتن زندگی میلیونها ایرانی کیست؟ لابد جناب طریف یا جناب زنگنه میگویند خودمان انتخاب مردیم و تا جایی که مردم تخمل کنند!
به گفته كارشناس محترم نرخ ارز با توجه به نرخ تورم بالا ميره، بنابراين اگه نرخ تورم سه سال گذشته رو جمعا ١٠٠ درصد هم درنظر بگيريم، قيمت دلار كه در اواخر سال ٩٦ سه هزار و پونصد تومن بوده، الان بايد نهايت ٧٠٠٠ تومن باشه نه ٢٥٠٠٠ تومن، پس نتيجه ميگيريم كه تعيين نرخ ارز دستوري و توسط دولت انجام ميشه، ضمنا منظور از فشرده شدن فنز نرخ ارز اعمال نكردنه نرخ تورم سالانه است نه مثل الان كه ٧٠٠ درصد اين افزايش قيمت صورت گرفته است.
این چه پیش بینی ای بود؟؟؟؟
هر سه تا حالت رو گفتن!!! یکی گفته ثابت، یکی کاهش، یکی هم افزایش!!
اگر گشایش سیاسی نشه دلار توی ۶ماهه دوم امسال بالای ۳۵هزارتومانه.اگرم بشه دلار توی همین حدود یا کمی پایینتر میمونه ولی چندسال طول خواهد کشید تا قیمتها پایین تر بیاد.اگر گشایشی نشه تورم بالا۶۵درصد خواهد رفت.
تا وقتیکه حاکمیت مشغول رانت پاشی در بین خودیها در قالب انرژی ارزان و ارز ارزان است داستان تورم و کاهش پول ملی حل نخواهد شد
اقتصادانان برجسته دنیا نرخ دلار را برای سال آینده 35000 تا 40000 پیش بینی کرده اند
سود سهام عدالت خیلی ها واریز نشد.
از 100 نفر پرسیدم هیچکس واریز نشده.سایت سهام عدالت هم سرور را قطع کرده اند.لطفا پیگیری کنید.سود سهام عدالت را واریز نکرده اند یا فقط به کمیته امداد و بهزیستی داده اند.
برای اینکه مردم نفهمند سایت سهام عدالت را قطع کرده اند کسی متوجه موضوع نشود.
من کافی نت دارم فقط چند نفر واریز شده بود بقیه مردم واریز نشده.
به لحاظ فنی وقتی صحبت از "فنر ارز " می شود٬ منظور بروز یک پتانسیل در تغییر ناگهانی نرخ مبادله ارز در آینده بر اساس محبوس ماندن اجباری ارزش واقعی نرخ مبادله در حال و گذشته است.
آیا میدانید چرا وجود همین فقره فنر در تولید ناخالص ملی ( یا حتی داخلی) برای کشورهایی نظیر ایران همواره نادیده گرفته شده است؟
قبلا از پرداختن به پاسخ خوب است یادآوری شود که هنگام برآورد نرخ ارز کشورهایی چون ایران ٬ معمولا ارزش تولید ناخالص ملی بر مبنای معیار برابری قدرت خرید(PPP) در نظر گرفته نمی شود. لذا اختلاف ارزش گذاری GNP با و بدون در نظر گرفتن معیار PPP خود یک فنر دیگری است که قاعدتا باید خلاف "فنر ارز" در دینامیزم سیستم اقتصادی جامعه مورد مطالعه رفتار کند. که با نادیده گرفتن آن همواره برآورد نرخ ارز بصورت غیر واقعی و غیر منصفانه یه ضد اقتصاد جوامعی چون ایران انجام گرفته است.
و اما پاسخ:
در خلال جنگ سرد بنگا ههای جریان مسلط سرمایه داری با ندیده نگاه داشتن عمدی "فنر GNP" در مقابله با "فنر ارز"
سعی می کردند تا ناکارآمد بودن فطری اقتصاد های غیر سرمایه داری اردوگاه مخالف را به اذهان متبادر سازند و در عین حال در زمین گیر ماندن اقتصادهای مزبور با سقوط مستمر نرخ پول ملی آنان وفق متد برآورد ناقص فوق الاشاره کوشش می کردند.
آین رسم عناد آمیز همچنان بر قرار است و طرفه آنکه اقتصاد دانان همان کشورهای قربانی ( چون ایران) هم که در مکتب سرمایه داری تحصیل کرده و به آن "ایمان" آورده اند ٬ روی شاخه اقتصاد ملی خود نشسته و با اتکال به این شیوه ارزش گذاری پول ملی بن آنرا می برند. پنداری چون کودکی با اشتیاق منتظر روشن شدن تلویزیون و شروع برنامه کارتون مورد علاقه خود برای آزاد شدن "فنر ارز" ثانیه شماری می کنند تا همه دریابند آنها چقدر درست پیش بینی کرده اند!
فنر!!! خاک تو سرما که تو منابع طبیعی غرقیم اماکیفیت زنذگیمون 1به....یا20....10
این دولت که حقوق افزایش داداه باید از جایی دربیاره حقوق بده به فرقه های مختلف ... کارخانه صاحب ها هم افزیش حقوق میکشن به روی جنسشون تا حقوق رو تامین کنن و دولت هم با کسری شدید بودجه مواجه میشود اگر نفت بفروش نروددر تحریم باشد میاد دست به قیمتهای مصرف عمومی مردم میکنه از سم وماشین و روغن و طلا ومالیات و عوارض غیره گرفته تا بنزین افزایش قیمت میده چون طلا و دلار دیگه خریدار نداره بایستی کسری بودجه رو ازجایی تامین کنه و خانه های خالی گران اینترنت یا برق یا گاز یا نفت میده کالاهای بنجل خارجی وارد میکنه میفروشه به مردم جهت جبران کسری تا جایی که میتونه با ارابه خرگوش بگیره.
سلام عزیزان
فنری برای ارز وجود ندارد قیمتی که الآن ارز دارد خیلی بالاتر از قیمت واقعی آن است علاوه برکوتاهی دولت تقاضای غیر واقعی از ناحیه دلالان وبخشی ازمردم وعدم عرضه کامل ارزهای صادراتی باعث این قیمتهای غیر واقعی شده است. اگر یک دولت جوان وفعال روی کار بیاید وبرخورد فعال با بازار ارز داشته باشد. وما مردم هم رعایت کنیم قطعا قیمت ارز به بیش از نصف کاهش پیدا می کند.
آلانه که محدویت کرونای است همه درقرنطینه مرزها بسته تقاضای برای ارز مسافرتی، محدویت در واردات کالاهای غیراساس لوکس است ،،،،،با این نرخ ارز ،ایرانیها در دوماهه اخیر رکورد دار خرید ملک خانه در کشورهای همسایه از جمله ترکیه با خرید ۷۱۰۰ خانه جلوتر از دیگر کشورهای مثل روسیه غیره هستند .حالا بعداز این محدویت ها چی،،،،،،،،،،،،،،،
به نظر بنده که نه آمریکا تحریم را برمی دارد و نه دلار پایین میاد
دلار در سال جاری شاید بین مرز ۳۰ الی ۴۰ تومان برسد و همین روند ادامه پیدا می کند.
همین الان دلار بالای 35 هست،انشاءالله که ارزون بشه ولی هیچ فرکانسی در مورد ارزونی نمیبینیم
ا رز از طریق رفتارهای سیاسی تعدیل پیدا میکند.
عراق چی دارد.؟ افغانستان چه دارد.؟ و...
درست است که عرضه و تقاضا و منابع ارزی تاثیر دارند ولی عامل اصلی رفتارهای سیاسی ایران اگر تعدیل و یا منطقی گردد نرخ واقعی دلار بین ۸ تا ۱۰ تومان است.
هشت و نیم در صد منابع و معادن دنیا را داریم.
این یک پشتوانه خوبی برای ارزش ریال است.
این واژه فنر ارز رو از زمان دلار هزار تومنی دارن میگن ، آخه کدوم فنر، کدوم کشور میبینی ارزش پول کشورش با دلار همش بیاد پایین؟ مگه ایران با کشورهای دیگه چه فرقی داره که کم شدن ارزش پولش اینقدر عادی شده . مگه کشور آذربایجان و ارمنستان و امارات و پاکستان چطوریه ارزش پولش سالهاس ثابته . اینها یاد گرفتن فنر فنر میکنن .
از قبل حذف چهار صفر از پول ملی مشخص بود نتونستن حذف کنن گفتن زوده امدن این بلا ها رو به سبکهای به بهانه های مختلف سر مردم اوردن تا حذف کنن
قیمت دلار به ۱۲ت میرسه طی چندروز اینده با بازکردن گمرک چون ترخیص ها چند روزی شروع شده و هزینه گمرکی ۴۰درصد داره کم میشه برای کنترل بهترین کارو دارند میکنند اول تکام ماشین ها نصف میشه و بعد افت شدید دلار
تایین کننده دلار خودما هستیم تمام اگر اینقدر بها ندیم هیچ ارزشی نداره و ارزش پول ملی خودمون نیارین پایین
دلال‌ها خیلی دوست دارن دلار بالا باشه ولی کور خوندن...
وقتی بازارهای مالی دوجانبه تشکیل بشه یعنی خدا حافظ دلار..
و این به زودی در ایران رقم خواهد خورد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل