بازدید 5622
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

طرح نسخه الکترونیک گام اول تحول در نظم سلامت است

شهریاری پیرامون پیاده سازی طرح نسخه الکترونیک گفت: «نسخه الکترونیک جزء قوانین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در قوانین برنامه پنجم و ششم بود که متأسفانه به حال اتفاق نیفتاد.»
کد خبر: ۱۰۴۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 19 March 2021

طرح الکترونیکی کردن دفترچه بیمه و حذف دفترچه‌های کاغذی به تازگی در دستور کار وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌ای قرار گرفته است. طرحی که می‌تواند منشا و سرآغاز اتفاقات مهم و مثبتی در کشور باشد.

در همین رابطه خبرنگار تابناک اقتصادی با دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به گفتگو پرداخت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «الان هم بیمه سلامت ایرانیان، هم بیمه تأمین اجتماعی این را شروع کرده‌اند. در ابتدای کار ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. طبیعتا کارهای بزرگ در هنگام شروع مشکلاتی به‌همراه دارد. برخی از این مشکلات به زیرساخت­ها بر می­گردد. بالاخره همه مراکز ارائه دهنده خدمات یعنی چه مطب پزشک­ها، چه مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان­ها باید سیستم‌های آماده داشته باشند و هم داروخانه­ها باید این سیستم­ها را آماده کنند. که وقتی فرد مراجعه می­کند وقتی که شناسه ملی او را بزنند به راحتی بتوانند اطلاعات را بگیرند.»

شهریاری در ادامه گفت: «در تمام دنیا به‌همین صورت است. این طور وجود ندارد که دفترچه کاغذی دست افراد باشد. کلی منابع مالی و پول صرف تهیه دفترچه­ها بشود بعد چه قدر از آنها استفاده بشود، چه قدر داروهای غیر ضرور در آنها نوشته بشود.»

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس پیرامون ارتباط نسخه نویسی الکترونیک و پیش‌گیری از تخلفات و ارتباط‌های مالی نامشروع بین پزشکان و داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها، افزود: «این طرح برای جلوگیری از چنین زدوبندهایی خیلی تأثیرگذار است. چون به راحتی می­شود رصد کرد تعداد نسخه­هایی که پزشک می­نویسد. آزمایش­ها، رادیوگرافی­ها و اینها همه به راحتی قابل استناد است. شما ببینید خیلی از مراکز، بیمارستان­ها مخصوصاً یک نفر از نشسته است که فقط تطبیق بدهد که این کسی که می­خواهد استفاده خدمات را بگیرد صاحب دفترچه هست یا نیست. آن موقع افراد با شناسه ملی می­آیند و خیلی تسهیل می­شود.»

وی با توجه به بیماری فراگیر کرونا افزود: «قطعاً بالاخره چون دفترچه­ها دست به دست می­شود امکان آلودگی هم هست. بالاخره آلودگی­ها ممکن است از دفترچه­ها انتقال پیدا کند.»

شهریاری با توجه به اثرات راه‌اندازی طرح نسخه الکترونیک در طرح‌های آتی نظام سلامت، گفت: «در نظام سلامت قرار است که سیستم ارجاع، پزشک خانواده و طرح‌های دیگری راه­اندازی، اجرایی و عملیاتی شود. قطعا حذف دفترچه‌های کاغذی کمک کننده این راه است.»

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس پیرامون اشکلات موجود در پیاده سازی طرح نسخه الکترونیک گفت: «در حال حاضر مردم چالش­هایی با این طرح دارند. مواردی مانند تأخیر در سیستم و مشکلاتی از این قبیل که این بیشتر ارتباط پیدا می‌کند به بعضی از همکاران ما، برای مثال برخی از پزشکان مقاومت می‌کنند، بعضی مواقع داروخانه­ها ممکن است مقاومت کنند. برای مقابله با این اتفاقات بازم است که به بیماران مشاوره‌های لازم داده شود تا مردم از حقوق قانونی خود مطلع باشند. ولی در نهایت در صورت همکاری نکردن با این طرح، باید قراردادها را چه با داروخانه، چه با پزشک لغو کنند.»

وی افزود: «یکی دیگر از محاسن این طرح این است که تعداد بیمارانی که پزشکان ویزیت می‌کنند، قابل تشخیص خواهد شد. یک پزشک متخصص حداکثر تعداد مشخصی بیمار در ساعت می­تواند ببیند. حالا می­شود بررسی کرد که بالاخره بیمار پزشک را دیده است یا پزشک بیمار را دیده است.  بعضی مواقع مشاهده می‌شود که یک پزشکی ده­ها بیمار را در یک زمان کوتاهی ویزیت می‌کند.»

شهریاری با اشاره به معضل کمبود پزشک گفت: «البته بعضی مواقع هم همکاران ما مجبور می­شوند. به خاطر این که تعداد بیماران خیلی زیاد است و تعداد پزشک متخصص، مخصوصاً در شهرستان­ها کم است و مجبور می‌شوند که بیماران بیشتری از حد مشخص شده در ساعت را ببینند.»

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: « با الکترونیکی کردن دفترچه بیمه‌ها بالاخره عملکردها شفاف­سازی می­شود. هم تعداد ویزیت همکاران پزشک، هم داروهایی که در نسخه‌ها می­نویسند. وقتی‌که بیماری‌های فرد بیمار مشخص باشد، داروهای او هم مشخص خواهد شد. متاسفانه بعضی مواقع داروها از سیستم داروخانه‌ها خارج می­شود و به دست مصرف کننده واقعی آن هم نمی­رسد، با این سیستم این‌ها همه قابل کنترل و بررسی است.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی