بازدید 4795
۱

واقعیت ویرانگر درگیری‌ها در جهان

گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، گرسنگی و قحطی را واقعیت‌های ویرانگر درگیری‌ها دانست و از کشورها خواست پایان دادن به درگیری و نه کاهش تاثیر آن را اولویت سیاست خارجی خود قرار دهند.
کد خبر: ۱۰۴۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴ 12 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع گرسنگی و قحطی در درگیری‌ها برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: اگر به مردم غذا نرسانید، درگیری را تغذیه می‌کنید. درگیری هم به سمت گرسنگی و قحطی می‌راند و آنها به سمت درگیری حرکت می‌کنند. گرسنگی و فقر با ترکیبی از نابرابری، شوک‌های اقلیمی، تنش‌های قومی و دینی، اختلافات سرزمینی باعث جرقه منجر به درگیری می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: اعطای جایزه جهانی صلح نوبل به برنامه غذای جهانی، اقدام قدرتمندی برای شناسایی این مهم است که امنیت غذایی، صلح و ثبات می‌سازد. قحطی و گرسنگی دیگر به فقدان غذا نیست. اکنون به طرز وسیعی، ساخت دست بشر است.

گوترش اضافه کرد: در پایان سال ۲۰۲۰ ، بیش از ۸۸ میلیون نفر به دلیل درگیری و بی‌ثباتی از گرسنگی حاد رنج می‌بردند، ۲۰ درصد افزایش در یک سال. پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۱ به ادامه این روند ترسناک اشاره دارد. بدون اقدام فوری، میلیون‌ها نفر به مرز گرسنگی و مرگ شدید می رسند.

وی با اشاره به بحران یمن اظهار کرد: من به شدت نگران وضعیت تیگری- اتیوپی هستم، جایی که فصل برداشت محصول به دلیل ناامنی و خشونت مختل شده است و صدها هزار نفر ممکن است گرسنگی را تجربه کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: در یمن، پنج سال درگیری باعث جابجایی ۴ میلیون نفر در سراسر کشور شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ حدود نیمی از کودکان زیر پنج سال - ۲.۳ میلیون نفر - با سوء تغذیه حاد مواجه شوند و حدود ۱۶ میلیون نفر با عدم امنیت غذایی روبرو هستند.

گوترش افزود: سودان جنوبی از زمان اعلام استقلال این کشور از ۱۰ سال پیش تاکنون با بالاترین سطح ناامنی غذایی مواجه است. ۶۰ درصد مردم به طور فزاینده ای گرسنه هستند. قیمت مواد غذایی آنقدر بالا است که فقط یک بشقاب برنج و لوبیا بیش از ۱۸۰ درصد از متوسط ​​حقوق روزانه هزینه می برد.

وی با تاکید بر اینکه «این واقعیت ویرانگر درگیری‌ها است»، گفت: مطابق با قطعنامه ۲۴۱۷ این شورا و تحت حمایت قانون بشردوستانه بین‌المللی، از کالاها و مایحتاج ضروری از جمله مواد غذایی، محصولات و دام برای بقای غیرنظامیان باید محافظت شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: دسترسی بشردوستانه باید بلامانع باشد و گرسنگی غیرنظامیان به عنوان روش جنگی ممنوع است. متأسفانه، ما نمونه‌های اخیر بسیاری از استفاده از گرسنگی به عنوان یک تاکتیک جنگ داریم. درگیری‌ها در سوریه میلیون‌ها غیرنظامی را در معرض شرایط شدید قرار داد و در بعضی موارد به گرسنگی منجر شد.

گوترش تاکید کرد: استفاده عمدی از گرسنگی غیرنظامیان به عنوان روش جنگیدن، جرم جنگی است. من از اعضای این شورا می‌خواهم که حداکثر اقدامات را برای پاسخگو کردن در قبال این اقدامات ظالمانه و یادآوری طرف‌های درگیری به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه انجام دهند.

وی تصریح کرد: پایان دادن به گرسنگی، ما را ملزم می‌کند تا راه حل‌های سیاسی برای تعارض پیدا کنیم. من از همه کشورها می‌خواهم که پایان دادن به منازعه، نه صرفاً کاهش تأثیر آن، یک اولویت اصلی سیاست خارجی باشند. در قرن ۲۱ جایی برای قحطی و گرسنگی وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سازمان ملل یا همان دول به جای جنگ زدایی جنگ افرینی میکند نمونه در عراق سوریه لیبی یمن ادم بعضی مواقع از انسان بودن خودتردید میکنند این همه ظلم وستم وکشتار بخاطر ثزوتمند شدن سرمایه دارهابا فرئش ابزارات جنگی ورییس سازمان ملل نوکر همان دول ختی محکوم هم نمیکند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر