بازدید 19244
بسته ویدیویی «تابناک»

آخرین تصاویر باقی مانده از انیشتین / امضای آتش‌بس دو کره / تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ / دلخراش‌ترین حادثه مسابقات اتومبیل‌رانی / ملاقات بانوی اول چین با مردم محله‌ چینی‌ها در نیویورک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳ 11 March 2021

آخرین تصاویر باقی مانده از انیشتین / امضای آتش‌بس دو کره / تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ / دلخراش‌ترین حادثه مسابقات اتومبیل‌رانی / ملاقات بانوی اول چین با مردم محله‌ چینی‌ها در نیویورک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

آخرین تصاویر باقی مانده از انیشتین

آلبرت انیشتین، فیزیکدان نظری آلمانی بود. اکثرا او را با نظریه نسبیت و هم ارزی جرم و انرژی می‌شناسند. انیشتین در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. آخرین تصاویر باقی مانده از این دانشمند محبوب، که یکی از نمادهای مسلم علم در زمان ماست، در این ویدیو ببینید.

 


امضای آتش‌بس دو کره

کره تا آخرین روز‌های جنگ جهانی دوم توسط امپراتوری ژاپن اشغال شده بود. اما شوروی پس از توافق با آمریکا به ژاپن اعلام جنگ داد و از شمال تا مدار ۳۸ درجه را تصرف کرد و از طرفی آمریکایی‌ها از جنوب تا مدار ۳۸ درجه را آزاد کردند. در نتیجه جنگ سرد بین این دو کشور کره به دو منطقه شمالی و جنوبی از مدار ۳۸ درجه شمالی تقسیم شد. هر دو منطقه دولت مستقل داشت و هر دو مدعی حکومت بر تمام کره بودند. کره شمالی که در آن زمان توان نظامی بیشتری داشت با پشتیبانی چین و شوروی به کره جنوبی حمله کرد و در نتیجه قطعنامه سازمان ملل که در جلسه آن شوروی به نشانه اعتراض حضور نداشت تا آن را وتو کند، این اقدام را تهاجم کره شمالی شناخت و دستور حمایت از کره جنوبی را داد که منجر به کمک ۲۱ کشور به کره جنوبی شد. ۸۸ درصد این نیرو‌ها را آمریکا تامین می‌کرد. در این جنگ خونین که بیش از سه سال به طول انجامید، تخمین زده می‌شود که ۲.۵ میلیون غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

 


تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ

شرح نبرد و تصرف شهر استراسبورگ از یک قطعه خبری از دوران جنگ جهانی دوم که در آن راوی توضیح می‌دهد نیروهای متفقین چگونه در مسیر تصرف آلمان این شهر مهم فرانسوی را از اشغال آلمان‌ها نجات دادند؛ تصاویری از نبرد و تصرف مناطق اشغال شده و به اسارت گرفتن نیروهای آلمانی اشغال‌گر و واکنش مردمی که آزاد شده‌اند. در بین تصاویر، آنچه بیشتر به چشم می‌آید استقبال سرد اهالی لموز از نیروهای متفقین است که راوی توضیح می‌دهد به دلیل نزدیکی جغرافیایی به مردم آن در هویت ملی خود دچار سردرگمی شده‌اند. این فیلم را برای نخستین بار با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


دلخراش‌ترین حادثه مسابقات اتومبیل‌رانی

فاجعه لمان، دلخراش‌ترین حادثه مسابقات اتومبیل‌رانی در جریان مسابقه اتومبیل رانی بیست و چهار ساعته لمان در فرانسه، راننده فرانسوی تیم مرسدس بنز با سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت با ماشین جگوار تصادف می‌کند و به میان جمعیت می‌رود. این خودرو که برای کاهش وزن قسمتی از آن از آلیاژ منیزیم ساخته شده بود آتش گرفته و راننده در دم کشته می‌شود. از بین تماشاچیان نیز ۸۳ تن کشته و ۱۸۰ تن زخمی می‌شوند. این واقعه فاجعه‌آمیز‌ترین حادثه تاریخ مسابقات اتومبیل رانی است.

 


ملاقات بانوی اول چین با مردم محله‌ چینی‌ها در نیویورک

سونگ می ـ لینگ که با نام بانو چیانگ کای‌شک نیز شناخته می‌شود، همسر چیانگ کای‌شک رهبر سیاسی - نظامی چین بود. سونگ می ـ لینگ و دو خواهر بزرگتر او آی-لینگ و چینگ لینگ در چین به نام خواهران سونگ شناخته می‌شوند. این سه خواهر که فرزندان یک کشیش متدیست ثروتمند بودند، در آمریکا تحصیل کرده بودند و در کنار شوهران خود نقش مهمی در شکل‌گیری تاریخ چین ایفا کردند. یک مثل چینی انگیزه‌های این سه خواهر از ازدواجی که داشتند اینچنین توصیف می‌کند: یکی عاشق پول بود (آی-لینگ خواهر بزرگتر و همسر ثروتمندترین مرد چین که وزیر اقتصاد چین بود)، یکی عاشق قدرت (می-لینگ)، یکی عاشق کشور خود (چیانگ لینگ، خواهر وسطی و همسر سون یات سن، پدر چین مدرن و اولین رئیس‌جمهور چین). در جریان جنگ دوم چین و ژاپن او مردم خود را به اقدام علیه تهاجم ژاپنی‌ها تشویق کرد و در سال ۱۹۴۲ به آمریکا رفت تا در این سفر با سخنرانی‌های خود برای چین در حال جنگ پشتیبان جذب کند. در این ویدیو، تصاویری از این سفر و استقبال چینی‌های آمریکا از وی را ببینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار