بازدید 13785

خط استوا و ویژگی‌های آن

خط استوا از وسط کشور‌های زیادی می‌گذرد و جاذبه توریستی بسیاری از این کشور‌ها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 08 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در این مطلب شما را با دانستنی‌هایی درباره خط استوا و مهم‌ترین ویژگی‌های فصلی و همچنین تنوع زیستی آن برایتان بیان می‌کنیم.

خط استوا
شاید تاکنون بار‌ها و بار‌ها اسم این خط را شنیده باشید و در مورد آن کنجکاو شده باشید. باید بدانید که حدودا ۱۳ کشور دنیا بر روی این خط قرار دارند و گشت و گذار در این کشور‌ها دارای حال و هوای خاصی می‌باشد. استوا یکی از کمربند‌هایی می‌باشد که خورشید به خوبی به آن می‌تابد و یکی از بهترین نقاطی می‌باشد که در آن تاریکی بسیار زیادی وجود ندارد. استوا یکی از بهترین مقاصد برای افرادی می‌باشد که عاشق نور خورشید هستند. در استوا بیش‌تر گیاهانی وجود دارد که برای رشد به نور بسیار زیادی نیاز دارند بنابراین می‌توانید در کشور‌هایی که روی استوا قرار دارند نخل‌های بسیار بلند و زیبا را مشاهده کنید. استوا زمین را به دو نیم کره شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و زمانی که روی آن کمربند قرار بگیرید می‌توان گفت نیمی از بدن شما در نیم کره شمالی و نیمی دیگر در نیم کره جنوبی می‌باشد. البته شایان ذکر می‌باشد که این خط به طور فرضی کشیده است و تعیین کننده عرض‌های جغرافیایی می‌باشد در حالی که نصف النهار مبداء نشان دهنده طول جغرافیایی است. در کمربند استوا زمین بیش‌ترین محیط یعنی ۴۰۰۷۶ کیلو متر می‌باشد. دور شدن از استوا باعث کوچک شدن عرض‌های جغرافیایی می‌شود.

مدار‌های استوا
در واقع چهار مدار روی استوا قرار می‌گیرند که دو مورد آن‌ها دارای عرض جغرافیایی ۲۳.۵ درجه اند که به ترتیب راس السرطان و راس الجدی می‌باشند و دو مورد دیگر در شمال و جنوب این مدار فرضی هستند که نام آن‌ها به ترتیب شامل مدار شمالگان و مدار جنوبگان می‌باشد.

تقسیم بندی ناحیه‌های استوا
در واقع بین مدار‌های راس السرطان و راس الجدی را نواحی حاره‌ای می‌نامند.
بین مدار استوا و نواحی مدار راس السرطان ناحیه گرمسیری شمالی نام می‌گیرد.
بین مدار استوا و نواحی مدار راس الجدی نواحی گرمسیری جنوبی است.
نوار راس السرطان تا قطب شمال معتدل شمالی است.
مدار راس الجدی تا قطب جنوب دارای نام معتدل جنوبی است.

کشور‌های استوایی
خط استوا از میان چندین کشور عبور کرده است که آن‌ها را با توجه به قاره‌هایی که دارند برایتان بیان خواهیم کرد.
آمریکای جنوبی
اکوادور
کلمبیا
برزیل
آفریقا
سائوتومه و پرنسیپ
گابن
جمهوری کنگو
جمهوری دموکرات کنگو
اوگاندا
کنیا
سومالی
آسیا
مالدیو
اندونزی
اقیانوسیه
کیریباتی
جزیره بیکر

شب و روز‌های استوا
باید بدانید که در استوا میزان شب و روز برابری می‌کند تقریبا ۱۲ ساعت شب و ۱۲ ساعت روز می‌باشد. در واقع در این خط شاهد سریع‌ترین طلوع و غروب خورشید خواهید بود.

فصل‌های استواباید بدانید که در این مدار هیچ فصلی برابر دیگری نمی‌باشد. در مناطق گرمسیری شاهد بارش‌های کم و زیاد هستیم و دور شدن از استوا می‌تواند از شدت بارش بکاهد. باید بدانید که در استوا می‌توانید برف را ببینید، ولی این مورد بسیار کم اتفاق می‌افتد و برای این که شاهد آن باشید باید به کوه‌های مرتفع بروید.

تنوع زیستی
در مناطق استوایی انسان‌های کم تری زندگی می‌کنند بنابراین می‌توانید شاهد تنوع بسیار زیاد زیستی باشید و منابع طبیعی بسیار زیادی در آن مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که نیمی از جنگل‌های غنی برای حیات وحش در روی این مدار فرضی و در کشور‌هایی همچون برزیل، کنگو و اندونزی می‌باشد.

بازدید از استوا
شاید برایتان سوال باشد که چه زمانی بهترین زمان برای بازدید از استوا و سفر به کشور‌های استوایی می‌باشد. ماه‌های فروردین، اردیبهشت و شهریور بهترین زمان سفر به مناطق مختلف استوا است که بهتر است این سفر را به بعد از ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا موکول کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان