بازدید 7938
۳

رضایی؛ پاسخ به معمای دیپلماسی اقتصادی ایران

این روزها دکتر محسن رضایی، از تریبون های مختلف، به دفاع از معیشت مردم و ارزش پول ملی می پردازد و با انتقاد از مدیریت اقتصادی دولت، بارها تاکید کرده که همه مشکلات به خاطر تحریم ها نیست.
کد خبر: ۱۰۳۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱ 07 March 2021

محمد کتابی در یادداشتی نوشت:

این روزها دکتر محسن رضایی، از تریبون های مختلف، به دفاع از معیشت مردم و ارزش پول ملی می پردازد و با انتقاد از مدیریت اقتصادی دولت معتقد است کاهش قدرت خرید مردم، ضعیف شدن توان مالی تولیدکنندگان و سردرگمی بازرگانان را نه کارنامه نظام بلکه ناشی از تصمیمات مدیران کم اطلاع از اقتصاد و نیز اعمال نفوذ رانتخواران در عرصه اقتصاد کشور معرفی می کند. رضایی بارها تاکید کرده که همه مشکلات به خاطر تحریم ها نیست؛ فساد و تبعیض ربطی به تحریمها ندارد و اگر در این سالها به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توجه می شد، تاثیر تحریم ها خنثی می شد.

روی دیگر انتقادهای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به ضعف در پشتیبانی از فعالان اقتصادی در دستگاه دیپلماسی برمی گردد. او امروز در اتاق بازرگانی استان لرستان در خرم آباد، پس از آنکه گلایه های تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستانی را شنید، گفت: «دیپلماسی اقتصادی کشور جزو ضعیفترین دیپلماسی اقتصادی کل کشورهای دنیا است. رایزن های اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته آفریقایی، خدمات زیادی به هموطنان خود می دهند. در ایران، خدمت رسانی به توسعه اقتصاد ملی از سوی وزارت خارجه بسیار ضعیف است. دیپلماسی اقتصادی ایران بسیار ضعیف است. در برجام هیچ هیأت اقتصادی قوی و با تجربه ای وجود نداشت. تعهدات اقتصادی برجام آنقدر ضعیف بود که خزانه داری امریکا توانست یکطرفه آنها را زیر پا بگذارد و به عنوان مثال کمتر می شنویم که بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی از سیستم عریض و طویل وزارت خارجه و رویکردها و خدمات آن رضایت داشته باشند.»


این سخنان را از سالها پیش، دکتر رضایی بارها مطرح کرده است از جمله در چند موضع گیری درخصوص برجام به این نکته اشاره کرده که یکی از ضعف های مذاکرات برجام را «نبود تیم اقتصادی در کنار تیم حقوقی» می داند.


اظهارات روشن دکتر رضایی که متضمن حفظ منافع ملی و حمایت از تولید و اشتغال ایرانیان است، در دستگاه دیپلماسی که معمولاً با لبخند به سراغ غربی ها می رود، گویی خریدار ندارد. وزارت خارجه در اظهارات بهانه جویانه و خشمگینانه به انتقادات اقتصادی دکتر رضایی بر دیپلماسی اقتصادی، واکنش عصبی نشان داد. 


ظریف هم در توییت جداگانه ای، فرصت را برای تلافی کردن انتقادهای اقتصادی رضایی غنیمت شمرد. احمد زیدآبادی از روزنامه نگاران اصلاح طلب، در واکنش به توئیت ظریف نوشت: «راستش من که هرچه در عرصۀ سیاست رسمی ایران دقت می‌کنم، نشانی از پویایی مورد ادعای دکتر ظریف نمی بینم!». بله آقای ظریف، نداشتن پویایی و حمایت نکردن دستگاه دیپلماسی از اقتصاد ملی، دو نمونه از ضعف های شماست که دوستان و منتقدین شما در آن اتفاق نظر دارند.


به نظر می رسد؛ آنطور که رضایی در سخنانش تصریح کرده است: «اصلاح وزارت خارجه بخش مهمی از اصلاح اقتصاد ملی ایران است» و این خواست عمومی ملت ایران و دلسوزان کشور و انقلاب است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
سنگ پای قزوین کجاست
اول به دلیل تحریمها است دوم به دلیل تایید نشدن اف ا تی اف و سوم به دلیل مافیاهای گوناگون در کشور . به دشمنی با دنیا اقتصاد درست نمی شود سردار
شامورتی بازی میکنین حرفها را عوض میکنید بابا بزارید یک هفته بگذره بعد تغییر بدهید هدف برجام اقتصادی نبود که هدف برجام امنیتی و برسمیت شناخته شدن فعالیت هسته ای بود . ضمنا منظور زید ابادی پویا نبودن در کل حاکمیت است دست وردارید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر