بازدید 7719
۱

سبقت خودکشی از کرونا در ژاپن

حدود ۲۱ هزار ژاپنی طی سال گذشته میلادی دست به ‌خودکشی زده‌اند، در حالی‌که کرونا طی این مدت جان حدود ۷ هزار و ۷۰۰ نفر را گرفته است.
کد خبر: ۱۰۳۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ 27 February 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه همشهری، شیوع کرونا در یک سال گذشته موجب شد تا آمار خودکشی در ژاپن برای نخستین بار در طول ۱۰سال گذشته افزایش پیدا کند. طبق اعلام وزارت بهداشت ژاپن، ۲۰هزارو۹۱۹نفر از ژاپنی‌ها طی سال۲۰۲۰ دست به‌خودکشی زدند که نسبت به سال قبل از آن ۳.۷درصد افزایش نشان می‌دهد، این در حالی است که در این مدت ۷۷۰۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. سال۲۰۱۹ آمار خودکشی در ژاپن برای نخستین‌بار در ۴۰سال گذشته به زیر ۲۰هزار نفر رسیده بود. افزایش آمار مرگ خودخواسته در سال گذشته میلادی به‌ویژه بین زنان و کودکان ژاپنی، نگرانی مسئولان این کشور را به‌دنبال داشته است.

به ‌گزارش ژاپن‌تایمز، ژاپن سال‌هاست که بالاترین آمار خودکشی را بین کشورهای صنعتی گروه۷ شامل فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا دارد. البته در سطح منطقه‌ای این کشور بعد از کره‌جنوبی که آمار بالاتری دارد، قرار می‌گیرد. نرخ خودکشی ژاپن در سال۲۰۱۷، ۱۴.۹مورد به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت بود، درحالی‌که نرخ آلمان ۹.۵ و آمریکا ۱۴.۵ بود. این نرخ در سال۲۰۲۰ در ژاپن به ۱۶.۶ رسید. معمولا آمار بالای این کشور به تعهد شغلی افراطی و ساعت‌های کاری زیاد نسبت داده می‌شود. از سوی دیگر، مسئله این است که صحبت از مشکلات روحی و مشاوره در فرهنگ ژاپن، کار پسندیده‌ای نیست.

افزایش خودکشی زنان و کودکان

با اینکه معمولا خودکشی در ژاپن بین مردان رایج‌تر است اما آمار مرگ خودخواسته در زنان در سال۲۰۲۰ رشد محسوسی داشته است. در این سال، ۶۹۷۶زن خودکشی کرده‌اند که ۸۸۵مورد بیشتر از سال۲۰۱۹ بوده است. خودکشی در زنانی که در دهه ۲۰زندگی خود هستند ۱۷درصد و زنان ۱۹ساله و کمتر نیز ۱۴درصد افزایش داشته است.

کاتسویوشی شینگیوچی، رئیس مرکز غیردولتی مشاوره بیماری‌های روحی توکیو می‌گوید: ۷۰ تا ۸۰درصد کسانی که با این مرکز تماس می‌گیرند زن و بین ۲۰ تا ۳۰ساله هستند. آمار خودکشی بین مردان در سال۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن، اندکی کم هم شده اما آمار خودکشی بین زنان ۱۴درصد افزایش داشته است. در ژاپن معمولا بیشتر مسئولیت‌های خانواده بر دوش زنان است و کرونا به صنایع و مشاغلی که زنان بیشتر در آنها اشتغال دارند مثل بیمارستان‌ها و هتل‌ها آسیب بیشتری وارد کرده است. شبکه خبری ان‌اچ‌کی ژاپن (NHK) ۲‌ماه پیش نتیجه مطالعه‌ای را منتشر کرد که براساس آن از بهار امسال ۲۶درصد کارمندان زن با مشکلات شغلی مانند اخراج روبه‌رو بوده‌اند، درحالی‌که این آمار بین مردان ۱۹درصد بوده است. افزایش خودکشی بین کودکان، زنگ هشدار دیگری است که در ژاپن به صدا درآمده است. بیش از ۳۰۰کودک دبستانی و دبیرستانی از مارس تا نوامبر۲۰۲۰ یعنی در طول ۸‌ماه به زندگی خود پایان داده‌اند که نسبت به زمان مشابه در سال قبل از آن ۳۰درصد افزایش داشته است. دلیل این موضوع نیز ناامیدی از آینده و کاهش تعامل اجتماعی با همسالان به‌دنبال همه‌گیری کرونا عنوان شده است.

کرونا؛ متهم شماره یک

تاکنون بیش از ۴۱۷هزار نفر در ژاپن به کرونا مبتلا شده و بیش از ۷هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. میزان شیوع کرونا در ژاپن در یک سال گذشته نسبت به خیلی از کشورها کمتر بود و در نتیجه محدودیت‌های کمتری نیز اعمال شد. در نیمه‌نخست سال۲۰۲۰ نیز آمار خودکشی همچنان رو به کاهش بود اما از نیمه‌دوم سال یعنی از تابستان و کمی بعد از اعمال نخستین محدودیت‌ها و تعطیلی کسب‌وکارها در ژاپن، این آمار روند افزایشی گرفت. کارشناسان معتقدند که این الگویی است که در همه بحران‌ها مشاهده می‌شود؛ در مرحله نخست وقوع هر بحران، آمار خودکشی کم می‌شود اما در ادامه، روند صعودی می‌گیرد. از آنجا که کرونا به‌عنوان متهم اصلی افزایش آمار خودکشی در این کشور عنوان شده، پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی در سال‌جاری میلادی نیز ادامه داشته باشد.

روانشناسان در سراسر جهان هشدار داده بودند که در نتیجه همه‌گیری و به‌دنبال آن مشکلات اقتصادی و خانوادگی، احتمال بالارفتن آمار مرگ خودخواسته وجود دارد.یکی دیگر از دلایل افزایش خودکشی در ژاپن، احساس عذاب وجدان ناشی از انتقال بیماری کرونا عنوان شده است. حدود یک‌ماه پیش یک زن ۳۰ساله در توکیو بعد از اینکه جواب تست خودش و دخترش مثبت شد، اقدام به‌ خودکشی کرد. او قبل از این کار به همسرش گفته بود از اینکه ممکن است موجب انتقال ویروس به فرزندش و همینطور احیانا به همکلاسی‌های او در مدرسه شده باشد، احساس عذاب وجدان می‌کند.

تأثیر مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی نیز دلیل دیگر افزایش خودکشی میان ژاپنی‌ها عنوان شده است. آخرین بار ژاپن در سال۲۰۰۹ به‌دنبال رکود اقتصادی که جهان درگیر آن شد، شاهد افزایش آمار خودکشی بود. این آمار در آن سال که ژاپن شدیدترین رکود اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه می‌کرد به ۳۳هزار مورد رسید.

آمار خودکشی در ژاپن در سال۲۰۰۳ با ثبت ۳۴هزار مورد به اوج خود رسید. اما اقدام‌های دولت شامل کاهش فشار کاری و امکان مشاوره‌های آنلاین به کنترل آمار در سال‌های بعد از آن کمک کرد. برگزاری سمینار، کمک به افرادی که از خودکشی جان سالم به در برده بودند و حمایت از کسانی که درگیر مشکلات روحی بودند از دیگر اقدامات انجام‌شده، بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
اینجا هم فقر و افسردگی ده برابر کرونا قربانی میگیره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر