بازدید 20376
۶

موج جدید و وسیع افراد تازه کار در صف ورود به شهرداری تهران؟!

هرچند که انتصابات خارج از قاعده و قانون معمولاً در مورد مناصب مدیریتی شهرداری تهران در دوره‌های مختلف مدیریت شهری وجود داشته، ولی این مسئله با شروع کار شورای پنجم به حدی رخ داده که گویی مالی بلاصاحب یا غنیمتی جنگی را یافته باشند و یکی از موضوعات کاری اعضا نیز تقسیم آن میان خود و دوستانشان است.
کد خبر: ۱۰۳۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 23 February 2021
تابناک اجتماعی‌مشهور است که اگر در حرفه‌ای به دنبال مقام استادی هستید باید خاکش را هم خورده باشید. چراکه در اینصورت است که در مواجهه با بحران‌ها از عهده حلشان بر خواهید آمد و راه موفقیت را استوارتر از تازه‌کاران در پیش خواهید گرفت.

به گزارش «تابناک»، این ضرب المثل بیانگر قاعده‌ای عقلی است که شامل هر فعالیت و در هر زمینه‌ای می‌شود. قاعده‌ای که مورد تایید اصل عدالت هم هست و استقرار هرکس و هر چیز در محل خودش را زمینه ساز استقرار عدل می‌داند و با این مقدمه، عجیب نیست اگر بدانیم در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز گنجانده شده است، اما شهرداری تهران بسیار با آن بیگانه است.

جالب آنکه به رغم انعکاس این قاعده در آیین نامه استخدامی شهرداری تهران، در این مجموعه اثری از اجرای آن به چشم نمی‌خورد و هیچ خبری هم از رعایت معیار‌های عقلی و اخلاقی و حتی رعایت قانون نیست. اتفاقی که یک کارشناس مدیریت شهری آن را نوعی گسست قانونی می‌داند و تاکید دارد که این گسست به مرحله‌ای رسیده که می‌شود «یک عرف فساد آلود اداری» خواندش.

سید هومان حسینی در ادامه با تاکید بر اهمیت «منابع انسانی» در توسعه هر سازمان می‌گوید: البته بدیهی است که میزان توانایی کارکنان باتوجه به فاکتور‌هایی نظیر علم و آگاهی نسبت به موضوع کار، سواد آکادمیک و کیفیت آن، تجربه و خصوصیات فردی آن‌ها ارزیابی خواهد شد و چنانکه عدالت، عقل و قانون نیز تأکید دارد بکارگیری کارکنان بدون توجه به سطح توانایی آن‌ها امری غیر قانونی و ناعادلانه خواهد بود.
 
موج جدید و وسیع افراد تازه کار در صف ورود به شهرداری تهران؟!

وی با اشاره به وضعیت فعلی شهرداری تهران می‌گوید: هرچند که انتصابات خارج از قاعده و قانون معمولاً در مورد مناصب مدیریتی شهرداری تهران در دوره‌های مختلف مدیریت شهری وجود داشته، ولی این مسئله با شروع کار شورای پنجم به حدی رخ داده که گویی مالی بلاصاحب یا غنیمتی جنگی را یافته باشند و یکی از موضوعات کاری اعضا نیز تقسیم آن میان خود و دوستانشان است.

حسینی می‌افزاید: افرادی بدون سابقه کار در شهرداری، فاقد تخصص و حتی بعضاً بدون سابقه کار اداری بر مناصب مهم مدیریتی که مستقیماً مسئولیت اداره منابع محدود شهر تهران و سازمان شهرداری را به عهده دارند، گماشته شدند. این در حالی است که با استناد به مواد مختلف آئین نامه استخدامی شهرداری تهران، انتصاب اکثر قریب به اتفاق مدیران تازه وارد به شهرداری و برخی مدیران انتصابی در شهرداری غیرقانونی است.

درباره انتصاب افرادی سخن می‌گوییم که حتی عضو صندوق بازنشستگی و صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران هم نیستند و تا این اندازه از این مجموعه دورند. اما آیا این تنها اشکال ماجراست یا خیر، انتصابات اینچنینی و فساد با یکدیگر رابطه دارند؟ این کارشناس مدیریت شهری در این باره می‌گوید: محدود کردن مقوله فساد به منابع مالی و تفسیر مضیق از آن کج اندیشی و خیانتکارانه است، چراکه فساد در منابع انسانی و عدم اصلاح فرآیند‌های معیوب کاری از فساد مالی آثاری زیانبارتر و پردوامتر خواهد داشت.

موج جدید و وسیع افراد تازه کار در صف ورود به شهرداری تهران؟!حسینی در ادامه می‌گوید: فساد مالی یا مستقیماً اتفاق می‌افتد که فردی مستقیماً از طریق ارتشاء یا اختلاس مرتکب آن می‌شود درحالی که در اکثر موارد فساد بصورت مستقیم انجام نگرفته بلکه مدیری از طریق استقرار یا استفاده از فرآیند‌های معیوب و فسادزا و یا بهره جویی از خلاء قانونی یا ابهام در آن و یا مهمتر از همه به واسطه انتصاب مدیران ضعیف و ناصالح چنین اقدامی را از باب تسبیب، سبب خواهند شد که اتفاقاً این فساد از نوع مستقیم و مشهود آن هم خطرناکتر و هم اثباتش مشکلتر خواهد بود.

وضعیتی که ممکن است نتیجه سو نیت این دسته از مدیران هم نباشد و از بی تجربگی و عدم شناخت آن‌ها نشات گرفته باشد. ویژگی‌هایی که به تاکید حسینی «می‌تواند زمینه ساز فساد باشد، لذا شهرداری تهران با گردش مالی عظیم و ساختاری بعضاً قدیمی و معیوب نیاز به مدیرانی وفادار، باتجربه و پرانگیزه دارد که منطقاً چنین مدیرانی را در ابتدا باید در داخل شهرداری جستجو نمود که هم کار شهرداری را می‌شناسند و به هم به سبب وابستگی‌های تشکیلاتی و ساختاری پاسخگویی بیشتری خواهند داشت.»
 
جست و جویی که با توجه به تورم نیرو و افراد باصلاحیت و کاردان در شهرداری تهران حتما به نتیجه دلخواه خواهد رسید و در غیر این صورت، می‌بایست چشم انتظار تکرار این چرخه معیوب باشیم که مدیران جدید شهری بر سر کار بیایند و شهرداری تعیین کرده و دستش را در انتصابات باز بگذارند تا موج بزرگ دیگری از افراد تازه کار از راه برسند و به مناصب مختلف تکیه بزنند و در نتیجه نقیصه‌های ایشان، شاهد تداوم فساد باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
شما آیین نامه های استخدامی اکثر ارگان ها و دستگاه های دولتی و حاکمیتی رو ببینی یک مشکل اساسی داره، مثلا زدن استخدام با حداکثر سن سی سال ، همین الان این مشکل را ما با وزارت نیرو داریم ، من کارشناس طراح در یک شرکت خصوصی با تحصیلات کاملا مرتبط و با کیفیت و هجده سال سابقه کار یک بخش از واحد نیروگاهی را طراحی کرده ام و باید برای تصویب آن یک کارشناس وزارت نیرو که در تمام عمرش یک نیروگاه طرلحی نکرده و تا بازنشستگی اش هم نخواهد کرد ، کار من را تصویب کند. در حالی که حقوق دادن به یک نفر از سی سالگی تا شصت سالگی در حالی که سواد طراحی و تجربه هم ندارد فقط ایجاد هزینه برای بیت المال است . دولت باید برای دستگاه های بزرگ صرفا کارشناسان با سابقه بالا و آن هم به صورت قرار داد های حداکثر سه ساله استخدام کند تا اولا سطح سواد دولت از شرکت های خصوصی جلو بزند و از طرفی بساط مفت خوری و طنبل خانه های دولتی جمع شود. بقیه هم بروند کار را از صفر در شرکت ها و مجموعه های کوچک و خصوصی شروع کنند و گام به گام جلو بیایند نه اینکه کسی که در عمرش یک بویلر ندیده از بیست و شش سالگی بشیند پشت میز وزارت نیرو کار یک مجموعه به شدت بادانش تر از خودش را کنترل کند ، البته عملا کنترل هم می دانند که چه نتیجه ای دارد !!!
کاملا درست است شرکتها و سازمانهای شهرداری تهران بی مهابا استخدام نیرو می کنند بدون رعایت هرگونه شرایط استخدامی ، صرفا با پارتی بازی ، با هر سن و مدرک تحصیلی و بدون آزمون عمومی
شهرذاری تهران به طوراستاندارد به 15000 نیرو نیاز دارد ولی چون هرکسی درشهرداری کاره ای بوده یک لشگرهم ازفامیل ودوست وهمسایه شو اورده استخدام کرده الان شهرداری ازجیب مردم به نزدیک100 هزارنفر حقوق میدهد
عالی بود
اگه شايسته سالاري تو اين مملكت جا افتاده بود كه بيست سال پيش آدم فرستاده بوديم مريخ
شهردار تهران رزومه و سن این افراد را اعلام نمایند
به خدا در شهرداری پرسنل با سابقه و مدرک تحصیلی و کاردان وجود دارد که با سابقه ۲۰ سال کارشناس میباشند
ولی متاسفانه این افراد با هیچ سابقه ای کارشناس متخصص پست ۴ - ۱۴ دارند این هم از عدالت شهردار تهران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل