بازدید 17664
بسته ویدیویی «تابناک»

تحریم کالا توسط مردم در دوره پهلوی / به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی / وقتی کار از دست شاه در رفته بود / وقتی اسلحه به دست مردم افتاد / تهران در کنترل انقلابیون / فیلم کامل بازگشت امام خمینی به ایران

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ 10 February 2021

تحریم کالا توسط مردم در دوره پهلوی / به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی / وقتی کار از دست شاه در رفته بود / وقتی اسلحه به دست مردم افتاد / تهران در کنترل انقلابیون / فیلم کامل بازگشت امام خمینی به ایران

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.


تحریم کالا توسط مردم در دوره پهلوی

پس از اوج گیری مشکلات اقتصادی در سال‌های پایانی حکومت پهلوی که منجر به نزول چشمگیر قدرت پول ملی در آن سال‌ها و افزایش چشمگیر قیمت اجناس شد، جنبش‌هایی برای تحریم خرید کالا شکل گرفت. تصاویری که می‌بینید از این حرکت‌های مردمی در آن دوران ثبت شده است.


وقتی اسلحه به دست مردم افتاد

در روز یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تقریباً تمامی خیابان‌های تهران به کنترل مردم درآمده بود. همزمان با سقوط کلانتری‌ها به دست نیرو‌های انقلاب، در روز سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۵۷، ستاد ژاندارمری در میدان بیست‌وچهار اسفند (انقلاب) به دست افراد نیروی هوایی، دریایی و مردم افتاده بود و همین خبر انگیزه بیشتری به مردم داد تا از اطراف پادگان متفرق نشوند. پس از ساعت‌ها زد و خورد، پادگان عشرت‌آباد نیز به تصرف مردم درآمد و بر اثر حمله مردمی به تسلیحات ارتش، کارخانه‌ها و انبار‌های اسلحه نیز به دست مردم افتاد. در این شرایط برخی سوءاستفاده کردند و مشخصاً گروه‌های مسلح تروریستی همچون منافقین اقدام به غارت مهمات کردند و از این سلاح‌ها در جریان حملات تروریستی که پس از انقلاب اسلامی انجام دادند، سوءاستفاده کردند. در این میان، شماری از مردم نیز از این سلاح‌ها در قالب کمیته‌ها برای برقراری امنیت استفاده کردند. با توجه به آنکه اغلب این مردم آموزش نظامی ندیده بودند، همافران و سایر نظامیانی که به مردم پیوسته بودند، به مردم آموزش استفاده از سلاح و خلع سلاح دیگران را می‌دادند. این مجموعه تصاویر که در تابناک می‌بینید، از حمله به پادگان عشرت آباد تا مسلح شدن مردم را شامل می‌شود.


وقتی کار از دست شاه در رفته بود

در نیمه دوم سال ۱۳۵۷، کار از دست شاه در رفته بود و نیرو‌های انقلابی هر روز در حال رویارویی با عناصر رژیم وقت بودند. بخشی از تصاویر این تجمعات را در تابناک می‌بینید.

 

تهران در کنترل انقلابیون

در بهمن ۱۳۵۷ آهسته آهسته کنترل کشور از دست دولت و نیروی نظامی و انتظامی خارج شد و حتی عبور و مرور نیز توسط نیرو‌های مردمی انقلاب صورت می‌پذیرفت. این تصاویر که متعلق به روز‌های منتهی به انقلاب است و این حال و هوا را نشان می‌دهد، در تابناک می‌بینید.


به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی

یکی از باور‌های غلطی که با گذشت سال‌هایی از انقلاب اسلامی ایران، عمدتاً توسط بازماندگان خاندان پهلوی مطرح شد، تعداد اندک کشته‌ها در جریان انقلاب و مماشات محمدرضا پهلوی و عناصر او در دولت و ارکان نظامی و امنیتی رژیم وقت، با معترضان بود. با این حال تصاویر و آمار‌ها نشان می‌دهد، تعداد بسیار بالایی در جریان انقلاب ۱۳۵۷ کشته شدند. بر اساس آمار بنیاد شهید، تعداد کل شهدای انقلاب از سال ۱۳۴۲ (که ۱۵ خرداد آن مبدا نهضت اسلامی و آغاز کشتار وسیع مردم تلقی می‌شود) تا سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۳۱۶۴ تن می‌گردد. البته این رقم فقط شامل آنهایی است که در بنیاد شهید پرونده دارند و با توجه به گستره جغرافیایی این بنیاد و نیز گذشت بیش از دو دهه از انقلاب در آن مقطع، ممکن است فقط نام تعداد بسیار کمی از شهدا ضبط نشده باشد. همچنین باید به این آمار صد‌ها کشته متعلق به گروه‌های دیگر را نیز اشاره کرد که احتمالاً در آمار بنیاد شهید لحاظ نشده است. تصاویری از به گلوله بستن مردم در دوران اوج گیری انقلاب اسلامی تا پیروزی را می‌بینید.

 

فیلم کامل بازگشت امام خمینی به ایران

امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ سید روح‌الله خمینی پس از ۱۴ سال تبعید، از فرانسه به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال قریب به سه میلیون ایرانی قرار گرفت. فیلم کامل بازگشت امام خمینی به ایران از ورود به فرودگاه مهرآباد تا حضور در بهشت زهرا با هلی کوپتر و سخنرانی تاریخی را در تابناک می‌بینید.

 

رونق روزنامه خوانی در اوج انقلاب اسلامی

همزمان با انقلاب اسلامی ایران، روزنامه خوانی به شکل بی‌سابقه‌ای رونق یافته بود. سلسله حوادث و اهمیت رویدادها که در حجم وسیع در هر روز رخ می‌داد و همچنین تمرکز رسانه‌ها بر اخبار، باعث شده بود، تیراژ روزنامه‌ها کفاف نیاز جامعه را ندهد و گاهی مردم به صورت گروهی اقدام به خواندن روزنامه نمایند. تصاویری کوتاهی که می‌بینید، از رونق روزنامه خوانی در اوج انقلاب اسلامی و حال و هوای آن ایام توسط آسوشتیدپرس ثبت شده است.

 

تصویر امام خمینی بر همه اشیای تزئینی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عموم مردم نه تنها به دنبال تصاویر با کیفیت از امام خمینی برای نصب بر در و دیوار بودند، بلکه از جاسوئیچی تا قالیچه با طرح بنیانگذار انقلاب اسلامی به فروش می‌رفت. تصاویری که اکنون مشاهده می‌کنید توسط فیلمبردار آسوشتیدپرس در نخستین ماه‌های ۱۳۵۸ ثبت شده و این شرایط را نشان می‌دهد. این تصاویر کوتاه و صامت که در بازار تهران ثبت شده را در تابناک می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳
همه حکومتهای استبدادی وقتی چاره ای ندارند مردم رو به گلوله می بندند
در هر زمان که باشد دولت وقت هم معایب دارد هم مزایا الان شما خودتان نمی توانید آسایش مردم را فراهم نماید یک روز دنبال تخم مرغیم و روز بعد روغن نباتی
تابی!خالی نبند!!
درزمان شاه هم معترضان را اویاش واراذل میخواند؟ یعنی کسانیکه بانک وسینما واتوبوس واحد ومغازه هارا اتیش میزدند شاه به اونا میگفت اوباش؟
خب دیگه به سلامتی مشکلات اقتصادی حل شد و داریم‌به خوبی و خوشی با تخم مرغ عددی ۱۵۰۰ تومان و خیار کیلیویی ۲۰۰۰۰ تومان در عرش اعلا سیر می کنیم. خوشی که بزنه زیر دل مردم همینطوری میشه. نوش جان!
چه اصراری در یادآوری یک واقعه تلخ دارید؟
به گلوله بستن مردم در خیابان ؟!
عجب کارهای بدی کردن !
درشهریور سال 57 به عنوان رهبر تظاهرات شهری...دستگیر و بازداشت شدم پرونده ای تشکیل شد اینک انچه داشتم ازدستم رفت مستاجر و فرزندانم بیکار ومجرد در کنارم منتظر پایان زندگی ننگین خود هستندحق من وامثال من را خاوری مرجان شیخ الاسلامی ..... و هزاران خودی نفوذی بیدین و بی ایمان بالا کشیدند والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
تا تو باشي كه بررسي بيشتري بكني كه ببيني چي ميخواي و برا چي تظاهرات ميكني
بنده نظرم اینه تعداد کشته ها از این چیزی که گفتید هم کمتر بوده !!!
تحریم کالا در دوره پهلوی به دلیل گران شدن.................................. راستش نمی دونم اگه اون مردمانی که تو اون دوره زندگی می کردن رو مستقیم می اوردن تو این دوره اونوقت با این همه گرانی و تورم و بی ارزش شدن پول چکار می کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا منتشر کن
شاه رهبر جریان غربگرا در کشور بود که با سه جریان ملی گرایی، اسلامگرایی و جریان چپ مبارزه میکرد. ما بجای غربزدگی به غربشناسی و ملی گرایی نیاز داریم.
شاه میخواست ما رو غربی کنه در حالیکه ما شرقی هستیم. غربی شدن ما یعنی بی هویت شدن ما. خوشبختانه الان داره قدرت به شرق برمیگرده و غربگرایی کمرنگتر میشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی