بازدید 5370

بررسی طرح ساماندهی کنکور در شورای انقلاب فرهنگی

جزئیات طرح ساماندهی کنکور در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح شد که براین اساس این طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶ 03 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، جلسه ۱۴۴ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور عصر امروز برگزار شد، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: اولین موضوع جلسه مربوط به اقتصاد دانش بنیان و فناوری‌های بالغ بود؛ چراکه این فناوری‌ها با فناوری‌های راهبردی متفاوت است؛ این فناوری‌ها در ایجاد اشتغال و زندگی روزمره مردم نقش جدی دارند و همچنین گزارش علم و فناوری نیز با موضوع گزارش نظارتی فناوری نانو مطرح شد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه بر روی گزارش‌های ملی سخت‌گیری‌های خاصی می‌شود، افزود: تمام دستگاه‌هایی که مصوبات شورای عالی را دارند موظف هستند گزارشاتی را به ما ارائه دهند و در باره ستاد نانو نیز باید تا ۶ ماه گزارش را ارائه می‌کردند که این کار انجام شد و در حال بررسی کارشناسی است.

کبگانیان افزود: گزارش‌های نظارتی دیگری مانند بحث خروج نخبگان از کشور، نظام اجرایی‌سازی سند راهبردی مطرح می‌شود و دلیلش این است که برخی انتقاداتی در مورد اسناد زیاد مصوب در شورا مطرح می‌کنند در حالی که ما اعتقاد داریم اسناد زیادی تصویب نکردیم و این گزارش‌های نظارتی نیز مربوط به میزان اجرای مصوبات است.

وی اظهار داشت: درباره طرح مالکیت صنعتی نیز که در مجلس مطرح شد، از ریاست مجلس در دوره قبل درخواست کرده بودیم که این درخواست دوباره مطرح شود، زیرا باید مصوبات ستاد نقشه جامع علمی اجرا شود و راهش نیز اصلاح قانون است که یک بند از قانون بر زمین مانده بود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در دستور بعدی جلسه امروز آخرین گام از ساماندهی سنجش و پذیرش یا همان کنکور مطرح شد. سیاست‌های بحث کنکور در ستاد نقشه جامع علمی کامل شد؛ بزرگ‌ترین آسیب، ادغام دو حوزه سنجش و پذیرش بود که هر دو حوزه در چند ساعت دلهره‌آمیز انجام می‌شد که این مسأله ساماندهی شد.

کبگانیان گفت: این طرح مربوط به سال ۱۴۰۰ نیست و سال بعد از آن نهایی می‌شود؛ بر این اساس پیشنهاد ما این شد که این مسأله حتماً در صحن شورا با حضور اعضا و رؤسای قوا مطرح شود.

وی افزود: آخرین گام از نهایی شدن این طرح مربوط به وزن سنجش بود که بر این اساس ما کنکور را حذف نمی‌کنیم بلکه یکسری اصول را در استانداردسازی آموزش و پرورش رعایت می‌کنیم.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: قواعد نمره‌گذاری یکی از این اصول است که سلیقه‌ای نباشد به همین دلیل یک راهنما برای افراد تصحیح‌کننده ارسال می‌شود که بر اساس آن برگه‌ها را تصحیح می‌کنند.

کبگانیان عنوان کرد: محور دوم امنیت آموزش بود که به دلیل امکانات دوستان وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش ترفند‌هایی که پیش بینی کردند را گزارش دادند.

وی گفت: مناسب بودن آمار‌های سوالات مدنظر بسیار مهم است، زیرا سوالات می‌توانند ملاک مدار یا هنجار مدار باشد به طوری که اگر سوالات عمق یادگیری افراد را به جای محفوظات در نظر بگیرد ملاک‌مدار است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: ملاک دیگر این که نمرات امتحان نهایی برای افرادی که دانشگاه برتر قبول می‌شوند، آمار‌های بالایی است که پیشنهاد شد آموزش و پرورش ضریب دشواری و قوه تمیز برای سوالات داشته باشند که ۲۵ درصد از سوالات آسان، ۵۰ درصد متوسط و ۲۵ درصد دشوار باشد که البته از همان مطالب درسی است، اما این توزیع باعث می‌شود عدالت بیشتری برقرار شود.

کبگانیان اضافه کرد: همچنین نمرات دارای گستردگی است یعنی از ۱۰۰ نمره لحاظ می‌شود.

به گفته وی هر گاه این تصمیمات نهایی شد در دستور اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌دهیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر