بازدید 24582
به بهانه آزمایش جدیدترین موشک ماهواره‌بر ایرانی

میانبر چشمگیر فضایی برای کشورمان با اسم رمز «ذوالجناح»!

درست مثل وزنه برداری که در حرکت اول و دوم موفق به حفظ وزنه انتخاب شده نشده و برای سومین حرکت و جا نماندن از رقبا، وزنه‌ای سنگین‌تر را برگزیده و توانسته با موفقیت آن را بالای سر ببرد و سه چراغ سفید از داوران دریافت کند!
کد خبر: ۱۰۳۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵ 01 February 2021
تابناک اجتماعیتقریبا یک سال پس از ثبت آخرین ناکامی کشورمان در تزریق موفق ماهواره به مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین، حالا اتفاقی در کشورمان رقم خورده که سرآغاز راهی جدید است؛ راهی میانبر و بسیار جالب توجه!

به گزارش «تابناک»؛ بیستمین روز بهمن ماه سال ۱۳۹۸ یکی از روز‌های شلوغ پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در استان سمنان بود. شاید شلوغ‌ترین روز این پایگاه فضایی تازه افتتاح شده که برای نخستین بار میزبان جمع بزرگی از اصحاب رسانه شده بود که برای مشاهده پرتاب ماهواره بر ایرانی سیمرغ گرد هم آمده بودند و انتظار تزریق ماهواره ظفر به مدار ۵۰۰ کیلومتری را می‌کشیدند.

آن روز حوالی ساعت ۱۹ چشم ایرانیان بسیاری به آسمان دوخته شده بود تا لحظه موعود از راه برسد و ناکامی‌های چندباره کشورمان در تزریق ماهواره‌های بزرگتر و پیشرفته‌تر از «ماهواره امید» به مدار‌هایی بسیار بالاتر از آنچه نام ایران بدان‌ها سنجاق شده بود، پایان بیابد و ظفرمندی حاصل آید. اتفاقی که تا آستانه وقوع هم پیش رفت، اما به رغم ثبت رکورد جدیدی از اوج گیری ماهواره بر ایرانی و رها شدن ماهواره در نقطه درست و زمان درست، نشد که نشد.

البته ماهواره بر سیمرغ توانست تا ارتفاع ۵۴۱ کیلومتری اوج بگیرد و سرعت شگفتی آور ۶۵۳۳ متر بر ثانیه را هم ثبت کند، اما افسوس که برای تزریق ماهواره به مدار سرعت ۷۴۰۰ متر بر ثانیه نیاز بود که محقق نشد و در نتیجه، ماهواره ظفر تنها چند ثانیه در مدار ماند و بعد مسیرش را به سمت اقیانوس هند ادامه داد تا عمق پهنه آبی جایگاهش شود. مسیری که برخی تصور کردند معادل شکست است، اما برای آن‌هایی که با دانش فضایی آشنایی دارند، چیزی جز گام موفق به سمت پیروزی نبود و نیست.

این را حالا می‌شود بهتر از آن روز هم فهمید. حالا که کمتر از یکسال از آن رویداد گذشته و همان گونه که قبلا نوشته بودیم، یکی دیگر از پروژه‌های فضایی کشورمان بارور شده و ثمر داده است؛ رونمایی از موشک ماهواره بر جدیدی که «ذوالجناح» نام دارد و دارای ویژگی‌هایی جذاب و جالب توجه است، تا جایی که می‌شود نخستین آزمایشش را حتی با علم به آنکه زیرسطحی پرتاب شده هم با دقت مورد بررسی قرار داد و از افقی که به واسطه این آزمایش به روی کشورمان گشوده شده، لذت برد.
 

درباره چه چیزی سخن می‌گوییم؟ برای شروع کافی است به این نکته اشاره کنیم که با ماهواره بری بسیار کوچک‌تر از ماهواره بر سیمرغ مواجهیم که توانی تقریبا برابر با آن دارد؛ توانایی حمل محموله‌هایی با وزن ۲۲۰ کیلوگرم تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین. موشکی که برای شلیک به قلب آسمان نیازمند پایگاه پرتاب فضایی نیست و از سکوی متحرک هم قابل پرتاب است. ویژگی‌ که شاید لازم نباشد بگوییم کاهش هزینه پرتاب آن را در پی دارد.

اما آیا کوچک‌تر و آسان پرتاب بودن، تنها شاخصه‌های جالب توجه ذوالجناح هستند؟ برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است به یک شاخصه مهم این موشک ماهواره بر اشاره کنیم که دلیل کوچک‌تر شدن آن هم بوده است؛ اینکه ذوالجناح از سوخت جامد بهره می‌برد که حجم کمتری می‌گیرد و البته موتور احتراق متفاوتی برای بهره گیری از این نوع سوخت دارد. یادآوری این نکات کلیدی کافی است تا بدانیم چرا پرتاب آزمایشی این موشک را باید جشن گرفت، زیرا خبر ورود کشورمان به عرصه جدیدی از تکنولوژی‌های فضایی است.

البته بهتر است ذکر جزییات در این باره را به آینده موکول و صرفا نکته مهم دیگری را مرور کنیم که آن هم با ذوالجناح تجربه کرده ایم؛ اینکه این موشک ماهواره بر، موشکی سه مرحله‌ای است؛ در دو مرحله اول و دوم از سوخت جامد و در مرحله سوم از سوخت مایع بهره می‌گیرد و با احتساب همین شاخصه، در دسته بندی موشک‌های سوخت ترکیبی قرار می‌گیرد که اتفاقی نو در عرصه فضایی هستند. اتفاقی که می‌توان به مدد آن امیدوارتر از هر زمانی برای رسیدن به سرعت‌های بالاتر و ارتفاع‌های بالاتر بود.

این شاید اساسی‌ترین اتفاقی است که با آزمایش اخیر فضایی برای کشورمان رقم خورده است. اینکه گام نخست را در عرصه‌ای برداشته ایم که در ادامه اش می‌توان به تولید موشک‌های بزرگ‌تر با موتور‌های پیشرفته‌تر رسید و ماهواره‌هایی پیچیده‌تر و بزرگتر را به قصد قرار دادن در مدار‌های بالاتر به آسمان پرتاب کرد. اتفاقی که انتظار داشتیم زودتر از این‌ها رقم بخورد و حتی به پرتاب ماهواره ناهید در نخستین پرتاب ذوالجناح منجر شود که تجربه کردن اتفاقات تازه‌ای مثل بهره مندی از دو نوع سوخت جامع و مایع در این ماهواره بر ظاهرا وقوعش را به تاخیر انداخته است.

آینده‌ای که برای رقم زدن آن دورخیز کرده ایم؛ دورخیز برای پیمودن همزمان چند پله با هم تا از حرکت پرشتاب فضایی در جهان جا نمانیم؛ درست مثل وزنه برداری که در حرکت اول و دوم موفق به حفظ وزنه انتخاب شده نشده و برای سومین حرکت و جا نماندن از رقبا، وزنه‌ای سنگین‌تر را برگزیده و توانسته با موفقیت آن را بالای سر ببرد و سه چراغ سفید از داوران دریافت کند! سه چراغ سفیدی که ذوالجناح می‌تواند برایمان به ارمغان بیاورد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
نون و پنیر و پونه حسن ما گشنمونه
هر وقت تناقضات پیشرفت در سطح کشور رو تونستید حل کنید این خبرها رو با غرور مطرح کنید
به قول ایلان ماسک
موشک هیچ رقیبی وجود نداره ولی در خودرو سازی رقابت تنگاتنگه
پس خودرو سازی سخت تره
وقتی مردم یه خودروی صفر کیلومتر میگیرن که همون اول خرابه هرچیزی رو باور نمی کنن
نمیشه یه ور کشور مثلا رشد علمی و تکنولوژیک روی رده ی اول جهان باشه و یه ور ا...
پاسخ ها
اصلاح طلب
| Netherlands |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
شما هر وقت متوجه شدی صنعت 20 میلیارد دلاری خودرو سازی که در اون مفهوم تولید انبوه هست با یک موشک ده میلیون دلاری زمین تا آسمون فرق داره که در سال دو فروند هم ساخته نمیشه بقیه موضوعات رو هم متوجه میشی
ما روغن می خواهیم
شما انرژیتو بزار برای آلودگی هوا و بوی گند تهران
شکست پایان راه نیست. آغاز یک تجربه بهتر برای رسیدن به هدف است .
همچین خبری ملت ما بازدید نمیکننن ولی بزاری یه سلبریتی فلان کرد نشو میده با اینکه ده میلیون دانشجو مهندس داریم هیچ سوادی ندارند
درود.واقعا خبر خوشحال کننده ای بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
خلاصه معلوم نکردید که این موشک چه چیزی " سفینه!" را حمل کرده است و به چه درد می خورد!؟
آقا این حلب روغن تامین شد ؟
زنده باد ایران و ایرانی
مهمترین ماهواره ای که ایران پرتاب کرده ماهواره نظامی نور هست که اردیبهشت امسال پرتاب شد. این ماهواره با موفقیت در مدار 425 کیلومتری قرار گرفت. که اولین ماهواره ایه که به این فاصله فرستادیم که میتونه بیش از دو سال در مدار بمونه. ماهواره های قبلیمون به مدارهای پایین میرفتند که عمر کوتاهی داشتند.
ناموسن دمتون گرم
واکسن مطالبه ملی
مردم دارن میمیرن.موشک ماهواره بر میخوان چیکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
باشه اونم به وقتش
خدا قوت.خوشحال شدیم.انشاءالله که همیشه خوش خبر باشید.پیشرفت علمی کشور خیلی مهمه و نباید لحظه ای کند بشه.
سوخت این موشک ها رو میشه خورد و سیر شد؟
اگه میشه بدین مردم گرسنه ما که توان خرید گوشت ۱۵۰ هزار تومنی و مرغ کیلو ۲۵ هزارتومنی رو ندارند استفاده کنند
ظاهراظریف گفته اگرامریکایی ها همین امروزبیانیه بدن که به برجام برمیگردند( ونه اینکه کل تحریمهارالغوکنند) ماهم تعهداتمان راازسر میگیریم !!!!
فکر کنم اشتباه نوشتید و باید اول سوخت مایع استفاده بشه بعد سوخت جامد؛ چون شتابی که سوخت جامد میده در لحظه پرتاب میتونه باعث ریست شدن کامپیوترهای ماهواره و حتی آسیب به دیگر اجزای ماهواره بشه.
درود بر دانشمندان جهان اسلام
ای کاش به جای موشک و ماهواره و هسته ای کمی هم به اقتصاد و اشتغال و آبادانی ایران فکر می کردیم ... چقدر نمایش تبلیغاتی ؟ این نمایش های تبلیغاتی چه خیری برای مردم داره ؟
اینکه ماهواره بر کوچک و قابل پرتاب از روی وسیله نقلیه باشد چه مزیتی برای موشک تجاری است؟! هدف نظامی است.
روغن ذرت خارجی در عرض یک روز قیمتش از ۷۵۰۰۰ تومن به ۱۲۵۰۰۰ تومن پرواز کرد. بعله!
چرا افتخارات کشور ما ایران باید حتما از اسامی عربی استفاده شود؟؟مثل این است که مثلا عربستان سعودی موشک فضا پیما درست کند و اسمش را بگذارد رخش
یادمه یبار یک میمون بخت برگشته را فرستادیم. یا رنگی متفاوت باز گشت . آه اون میمون مارا گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
خخخخخخ
این چه طرز اسم گذاشتن روی موشک هست ؟؟؟؟؟ واقعا نمی شد اسم بهتری گذاشت ؟؟ آیا شیعه راستین بودن رو فقط اینطوری میشه نشون داد ؟؟؟؟؟
خدا رو شکر، پس امروز می تونیم نهار موشک سوخت ترکیبی بخوریم.
آخه اینهمه انواع علم و تکنولوژی هست که به درد زندگی مردم می خوره. چرا فقط موشک و غنی سازی؟
خدا قوت
ما که داوری نمی بینیم !
آفرین بر عزم و اراده دانشمندان کشور که با دست خالی چنین افتخارات بزرگی را خلق میکنند .
چرا زمانی که اسم مذاکره وبرجام پیش می اید موشک های ما به اسمان میروند
خیلی مبارک است و شیرین اما یک نکته وجود دارد و آن اینکه ما اگر در جایی از کلمه خلیج ع ر ب ی بجای خلیج فارس استفاده کنند رگ گردنمان ورم میکند و چه ها و چه ها که نمیکنیم ولی جایی که میتوانیم بواسطه دستاوردی که قطعا در مجامع خبری بین المللی بازتاب فراوان و مستمر دارد با استفاده از این واژه ها آن را در چشم وذهن جهانیان جا انداخته و و حقانیت نام خلیج فارس تازه کنیم بجای استفاده از نام خلیج فارس حتی بصورت ترتیبی مانند Persian Gulf 1 و Persian Gulf 2 و .....
حال سوال اینجاست که آیا نام بردن از اسب و مرکب امامان ، پیامبران ، اولیاء فضیلت دارد ؟؟؟آیا سودی برای اسلام شیعه و ایران دارد ؟؟؟
یکسری برای کمرنگ کردن این مسله مهم را با گوشت مرغ مقایسه می کنند
وقتی یه پیشرفتی میکنیم یک سری عقب افتاده(اکثرا آلبانی نشین)میان میگن وای ما غذا نداریم وای گشنمونه و... . اولا این ماهواره بر با بودجه ای که بهش تعلق گرفته ساخته شده نه پول مردم.دوما باید به این فکر کنی که این ماهواره بر به دست جوان ایرانی ساخته شده و باید خدا رو شکر کنی که این جوان تو مملکت خودش داره کار میکنه و نرفته کشور دیگه(مثل فرار مغز ها).سوما اگه دنبال اقتصاد درست حسابی هستی نباید موضوعات رو قاطی کنی و باید رئیس جمهورت رو درست انتخاب کنی و... .موضوعات رو قاطی نکنید مثل موشک و پوشک چون اینا هیچ ربطی به هم ندارند.
دست آلبانی نشین ها هم درد نکنه
درود خدا بر مردان همیشه در میدان صتعت و فن آوری گل کاشتید به امید پیشرفتها بیشتر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست