بازدید 25605
معرفی دو محصول جدید فضایی کشورمان؛

«آرش» و «ذوالجناح»، دو بازوی جدید ایران برای جهش فضایی

موشک ماهواره‌بر جدید کشورمان نیز برای قرار دادن محموله‌های فضایی با ماموریت مشابه سیمرغ (در همان وزن و ابعاد و در همان ارتفاع مداری) طراحی شده و بر اساس برنامه ریزی‌های جسورانه و توام با ریسک، قرار است به جای بار آزمایشی، ماهواره «ناهید ۱» را به فضا ببرد؛ پرتابی که مقدمه رونمایی عملی از دیگر دستاورد فضایی کشورمان است.
کد خبر: ۹۵۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 18 February 2020
تابناک اجتماعیپرتاب ناموفق ماهواره ظفر به فضا در شرایطی که به نظر می‌رسید دلیل شکست پروژه قبلی یعنی تزریق ماهواره پیام به فضا مشخص و رفع شده، این سوال را به وجود آورده که آیا در حوزه فضایی در مسیر درستی گام برمی‌داریم؟

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چند سال از قرار گرفتن نام ایران در زمره اعضای معدود باشگاه کشور‌های فضایی در جهان، اوضاع در این خصوص برای کشورمان اصلا خوب به نظر نمی‌رسد،چون پرتاب‌های فضایی مان به موفقیت منجر نشده و فعلا سهممان از فضا صفر است!

بله درست متوجه شده اید؛ سال هاست هیچ ماهواره ایرانی در مدار قرار ندارد و جای خالی نهمین کشوری که به باشگاه کشور‌های فضایی پیوسته (البته بعد از کشورمان دو کشور دیگر هم به این باشگاه پیوستند و شمار اعضا به ۱۱ کشور رسیده است) در آسمان زمین مشهود است؛ جای خالی که فعلا تلاش‌ها برای پرکردنش به نتیجه نرسیده است.

البته بهتر است طرح این موضوع را با یک توضیح همراه کنیم؛ اینکه پیشتر موفق شده ایم با موفقیت کامل ماهواره‌هایی از نوع ابتدایی و کوچک را در مدار‌های پایین‌تر تزریق کنیم و حالا هدفمان توسعه یافته و بزرگ شده و به دنبال تزریق ماهواره‌هایی بزرگ‌تر به مدار‌هایی بالاتر هستیم؛ هدفی که هنوز موفق به تحققش نشده ایم.

به عبارت بهتر، آنچه در آن موفق نبوده ایم، نیل به اهداف بزرگتر است و در تکرار آنچه پیشتر رقم زده ایم، از پرتاب به مدار‌های پایین‌تر تا ارسال موجود زنده به این مدار‌ها و بازپس گیری سالم محموله و کپسول زیستی، توانایی کاملی داریم و جهانیان نیز به رغم ملاحظات فراوان این توانمندی را تایید می‌کنند.

این در حالی است که می‌دانیم چهار پرتاب اخیر کشورمان برای تزریق ماهواره‌های بزرگ‌تر به مدار‌های ۵۰۰ و ۵۳۰ کیلومتری ناکام مانده و منجر به از دست رفتن سه ماهواره شده است؛ وضعیتی که بی شباهت به رسیدن به مانعی دشوار و مرتفع نیست و چه بسا موجب شده، برخی از رقم زدن موفقیت‌های بعدی فضایی در کشورمان نومید شوند.

این نومیدی زمانی تقویت می‌شود که بدانیم در هر چهار ناکامی، آنچه عامل کلیدی بوده، موشک حامل ماهواره به فضا بوده است. موشک ماهواره بر «سیمرغ» که توان حمل محموله‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم به فضا را دارد و نسخه به روز رسانی شده و توسعه یافته نسل نخست ماهواره بر سیمرغ است که برای حمل بار تا ۱۰۰ کیلوگرم به فضا طراحی شده بود.

«آرش» و «ذوالجناح» دو بازوی جدید ایران برای جهش فضایی

نکته مهم در طراحی این ماهواره بر، استفاده از چهار موتور ماهواره برِ کوچک‌تر کشورمان یعنی «سفیر» در مرحله ای است که موجب شده ارتفاع‌های مداری بالاتری در دسترس کشورمان قرار گیرد. مثل رکورد ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری که در پرتاب اخیر به ثبت رساندیم، هرچند سرعت کافی برای تزریق ماهواره (۷۴۰۰ متر بر ثانیه) از دسترسمان دور ماند و سقف سرعت سیمرغ به ۶۵۳۳ متر بر ثانیه ثبت شد.

اما آیا این پایان راه بوده و قرار است رسیدن به مدار‌های بالاتر به ماهواره‌بر سیمرغ و سرنوشت این موشک بزرگ گره بخورد؟ پاسخ مسئولان به این سوال منفی است. پاسخی از دو منظر مختلف که البته از جنس پاسخ‌های شفاهی و شعاری نیست و قرار است به زودی عملیاتی شود. اتفاقی که می‌تواند جهش بزرگی برای کشورمان در این حوزه رقم بزند و نگاه جهانیان را خیره کند.

یک بخش از این پاسخ، معرفی مختصر ماهواره بر جدید ایرانی است که نام اولیه آن «ذوالجناح» است و از موتور‌های متفاوت با موتور‌های سیمرغ بهره می‌گیرد و یک تفاوت ماهوی و اساسی دیگر هم با سیمرغ و سفیر دارد؛ اینکه موشک ماهواره بر جدید کشورمان از سوخت جامد بهره می‌گیرد. ویژگی‌ که موجب می‌شود فرایند احتراق در موتور متفاوت باشد و ابعاد موشک نیز کوچک شود.

بعد از این معرفی کوتاه و با یادآوری این مهم که ذوالجناح نیز برای قرار دادن محموله‌های فضایی با ماموریت مشابه سیمرغ (در همان وزن و ابعاد و در همان ارتفاع مداری) طراحی شده است، جا دارد نوید آزمایش عملی این موشک، احتمالا در خردادماه ۹۹ را بدهیم و تاکید کنیم که بر اساس برنامه ریزی‌های جسورانه و همراه با ریسک، قرار است به جای بار آزمایشی، ماهواره «ناهید ۱» با این ماهواره بر جدید به فضا پرتاب شود.

البته این پایان راه نیست و رونمایی از ماهواره بر جدید و تلاش برای نتیجه گیری در تزریق ماهواره به مدار‌های بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر، بخشی از یک نقشه بزرگ‌تر کشورمان هستند که مقدمات اجرایش نیز فراهم شده است؛ نقشه راهی برای رسیدن به مدار‌های بالاتر برای تزریق ماهواره‌های مخابراتی ویژه که می‌تواند فعالیت فضایی کشورمان را به ماجرایی سودآور برای ایران تبدیل کند و برای اجرایش به موتور‌های فضایی نیاز داشتیم که «آرش» پاسخمان به این نیاز بوده است.

درباره موتور فضایی سخن می‌گوییم که روی ماهواره‌ها نصب می‌شود تا با فعالیت آن‌ها بعد از تزریق ماهواره به مدار، ماهواره به مدار‌های بالاتر جابجا شود و کارایی هایش افزایش بیابد. موتور‌هایی که مشهورترینش «استار» آمریکایی است که به دلیل تحریم‌ها از دسترس کشورمان دور است و آرش نسخه مشابه و بومی آن است که اخیرا در کشورمان رونمایی و معرفی شده و روند توسعه اش در دستور کار قرار دارد.

آرش موتوری است که به زودی روی ماهواره‌های کشورمان نصب خواهد شد تا از تست آزمایشگاهی فراتر برود و بر اساس این دورنما، تلاش برای رساندن ماهواره بر ذوالجناح به پرتاب و استفاده از ماهواره واقعی در آن به جای بارگزاری مصنوعی، گامی در راستای مهیا کردن شرایط برای تست آرش به نظر می‌رسد.

اتفاقاتی که اگر محقق و موفق شود، ممکن است جای خالی مانده کشورمان در فضا در این سال ها، با ماهواره‌ای پیشرفته در مدار‌های بالاتر پر شود؛ ماهواره‌ای که به موتور آرش مجهز است و توانایی تغییر مداری هم دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۹۸
حالمون رو با این تبلیغ مو بهم زد تابناک جمع کن
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
سایت تابناک بااین تصاویر تهوع آور بزودی تمام مخاطبانش رو از دست میده
چه فایده ای داره؟؟؟ بر فرض که کهکشانها را هم فتح کنیم! وقتی سفره های مردم هر روز کوچک و کوچکتر میشوند!!
یعنی بهتره بگیم سفره ای نمونده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
شما و امثال شما فکر میکنی با پرتاب نشدن ماهواره مردم ما پولدار تر میشن یا پولش تو جیب مردم میره؟؟؟؟نه عزیزجان جای دیگه حیف و میل میشه.اصلا مگر بودجه فضایی کشور چقدره که نبودش بتونه کمکی به مردم کنه؟
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
سفره که مهم نیست مهم اینه که ما بعد از مدیریت زمین الان در حال فتح کهکشان ها هستیم که بتونیم این مدیریت ناب را هم به اونجا تسری بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
حالا کم توی این مملکت پول تلف میشه
بگذار کمی هم دست زحمتکشان واقعی برسه و در ضمن اگه این کارها متوقف بشه لزوما به مردم چیزی نمیرسه این حرفها تبلیغات امریکاست که اصلا دوست نداره ایران توی این زمینه ها کار کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
همه چیزو ربط میدن به نون و سفره اگه از شما باشه میگی کشور رو بفروشیم به آمریکا و اروپا نون بخریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
روز به روز بیشتر میخورید و بیشتر ناشکری میکنید
ناشناس
| Malaysia |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
آخه کاش تحقیقاتی هم درکار. بود
همه اینها تکنواوژی های وارداتی. و برای دو دهه پیش دنیاست
من حاضرم بجای ماهواره به فضا پرتاب بشم، از دست گرونی و تورم و نرخ دلار راحت بشم! تابناک تو نیز بیا با هم بزنیم به فضا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
حرف مفت فک میکنی خیلی بامزه ای
چند صد ملیارد تومن صرف خرید این اسباب بازی های از رده خارج چینی و روسی میشه در حالی که با این پول میشد بخشی از مشکل بیکاری و کنترل جمعیت در مناطق محروم کشور را بر طرف کرد. دقیقن همان کلاهی که در مورد نیروگاه بوشهر بر سرمان رفت در بحث خرید این ماهواره ها هم دارد تکرار میشود.

مشخص نیست پای کدام فرزند مظلوم یا داماد مسئولین در این قضیه باز باشد.
پاسخ ها
چشم کف پات
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
قدیمی ها میگن
آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
میدونی پولش چقدره؟ یا از روی تخیلات نظر دادی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
شما هااگه راست میگین از اونایی طلبکار باشید که موجودیتشون اقتصاد مملکنه...یا نادونید و جو زده یا پیرپاتالای البانی نشین
روانی فراری
| Malaysia |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
چشمِ کفِ سنگ پا اولا که قدیمیا خیلی بیجا کردن باتو دوما و حتی سوما
خبرهای خوبی است. اگر 6 سال گذشته را از دست نمیدادیم اوضاعمان بهتر هم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
در سه سال اجرای برجام ٬یک چهارم در امد نفت به صندوق ذخیره ارزی واریز میشد. بسیاری از امور کشور الان از صدقه سر همان سه سال در حال اجراست
دقت کنید داره اسم ها تمام میشه و سما هیچ کاری نگردید
در ضمن بهتر میست مثا اکثر کشورهای پیشرفته بجای اختراع مجدد چرخ ماهواره را به شرکتهای خارجی بدیم که برامون پرتاب کنند البته اگه قصدمان تولید موشک بالستیک نباشک
پاسخ ها
فضول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
اول برو درباره ماهواره مصباح بخون بعدش حرف بزن
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
به نظر من و بر اساس تز تو بهتره کلا تمام امور رو بدیم دست همون خارجی ها حتی نفس کشیدنمون بهتره همه چیزمون رو تعطیل کنیم و بریزیم سر سفره ملت تا بخورن
انقدر که وطن پرستی تو کامنت شما موج میزد برگای تابناک ریخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
اتفاقا بهتره خودمون این کارها رو بکنیم
این تبلیغات امریکاست که دوست داره ما هیچ چی نشیم و مثل عربستان ما رو بدوشه
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
آقا سعید وطن پرست! از سال ۱۳۵۵ که ایران نقاط مداری رو به نام خودش ثبت کرد تا الان بخاطر افکار امثال شماها نه ماهواره ای تونستیم بفرستیم به اون نقاط, تازه بعضی از نقاط مداری رو هم از دست دادیم! چرا که بفکر اختراع دوباره چرخ, پیچ و.... هستی!
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
در پاسخ به اونی که میگه آمریکا میخواد ما هیچی نشیم کره جنوبی و مالزی که برنامه پرتاب ماهواره ندارن هیچی نشدن؟؟؟؟؟
سعید
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
آقای ناشناس ۱۶:۴۰ آدم چرخ رو خودش دوباره اختراع کنه خیلی بهتر ازبندگی و بردگی کردنه همین افکار نوین و پشیرفته و پیچیده شما در حال حاضر داره تلاش میکنه ضمن مذاکره ماهواره هوا کنه و تحریم رو بشکنه و چرخ زندگی مردم رو هم بچرخونه وگرنه هفت هشت سال پیش یه بنده خدایی بود بدون اینکه دادار دودور کنه موجود بنده فرستاد فضا برگای دوستاتون تو دنیا ریخت یه عده هم مث شما تو داخل که کلا سرسپرده تشریف دارید فقط همه چیز رو مسخره می کردید
بودجه علم و فن آوری در کشور بسیار پایین است.به خدا اگر تمام درآمد نفت رو به پیشرفت و اکتشاف علوم جدید در کشور اختصاص دهید باز هم کم است.شرکتی مثل سامسونگ 15 درصد از درآمد کل اش را خرج تحقیقات در ضمینه پیشرفت تکنولوژی اش میکند و 12 درصد دیگر خرج عملیاتی کردن این تحقیقات میکند.باید در این ضمینه در کشورمان هزار برابر بیشتر سرمایه گذاری کنیم و اهمیت بدهیم.
پاسخ ها
علیرضا کاظمی از شیراز
| - |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
ولی فناوری ای که به پیشرفت اقتصادی بیشتر و واقعی تر کمک کند مثل همین تولید محصولات خانگی که بازار بزرگی است. این را راها کرده ایم برای بیگانگان و به چیزی چسبیده ایم که اگر موفق هم شود در آمدش به اندازه این سکتور از بازار نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
عزیز جن اگه کل بودجه نفت هم به تحقیقات اختصاص بدهیم به هیچ کجا نمیرسیم تنها راه پیشرفت تقویت بخش خصوصی واقعی است
فعلا تنها چیزی که از حیطه فضا در اختیار ماست هیاهو و تبلیغ هست و دیگر هیچ.به گفته خودتان سهم ما از فضا در حال حاظر صفر هست.ماهوارهایی هم که ساخته شده فعلا روی زمین و توی انبارها خاک میخوره ولی مسئولین ما در فضا سیر می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
فکر کردی همه این کشورهایی که ماهواره به فضا فرستادن از روز اول و از اولین پرتاب موفق بودن برین رزومه این شرکت ها را مطالعه کنین
یا خدا اینبار دوتا میخان هوا کنن؟؟؟؟ بابا هنوز جای ظفر داره میسوزه.ول کنید تورو خدا اه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
:))
دلار ۱۴۵۰۰ علا برکت الاه تازه اونم در آستانه انتخابات ونزوئلا سلام
دو تا ساندیس هم توش بزارین . لازم میشه
شوخی و مسخره بازی نیست. شما فکری به حال خودروسازی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
ما پیشرفتو از انتها به ابتدا شروع کرده ایم
در تمامی عرصه ها مدیران لایق بگمارید همه چیز درست میشود
پول مردم صزف مردم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
ماهواره خیلی هم برای مردم لازمه
الان که یار هاشمی رییس جمهوره مجلس هم که می افته دست یاران هاشمی دولت آینده هم که خاندان هاشمی هستند و بعدش به آل هاشمی سپرده میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
نمكدون
کارت ملی می خوایم ماهواره نمی خوایم بابا به چه زبونی بگیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مگه چلاقی؟ برو کارت ملی تو بگیر
گلالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
بی تربیت 13:30
چلاق ذهنی و فکری تویی که همینطوری و پا لختی بدون هیچ مزه مزه ای یه چیز ناخوشایند از ذهن کم هوشت به بیرون تراوش میکنی
منظور اون بنده خدا اینه که ما تکنولوژی ساخت کارت ملی را نداریم و وارداتی
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
چلاق نیست تکنولوژی نداری
خطاب به گلالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
همه کشورها برای پیشرفت کشورشون هزینه می کنن و در اون راه هزینه می کنن ، شما یک جا رو نام ببر که در این راه هزینه نمی کنن ، در ضمن اون چیزی که امثال شماها ندارند غیرت به ایرانه وگرنه اگر ، اااگر داشتی میفهمیدی با مسخره کردن علم کشور اب به اسیاب دشمنان ایران میریزی
دیگه مطمئن شدم که خود ماهواره اصلا مهم نیست و دارند موشکش رو تست می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
بر فرض که کنن! خوب؟ بعدش
آقایون سفره مردم رو پر کنید . با پرتاب ناموفق پی در پی موشک ؛ پول مردم رو به فنا ندید . کشور در نکبت فقر دست و پا میزنه ؛ موشک هوا میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مقصرش اونهایی هستند که با برجام گفتن عاقبت بخیر شدیم ! یادتون رفته؟ اره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
گروه های افراطی با به شکست کشاندن برجام و جلوگیری از مذاکره با آمریکا باعث این شرایط فلاکت بار برای مردم شدندو حالا به مردم می گویند انتخاب شما باعث این وضعیت شده اگر شمابه انتخابمردم احترام قائلند اجازه دهند تا دولت روابط با امریکا را عادی کند ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
ناشناس۱۴.۴۱ ، فعلانه که همه دنیا شاهداند که امریکا برجام رو از بین برد و زد زیر میز مذاکره ،مگر اینکه خودت را بزنی به خواب
آقاجان اول بفرستید وقتی در مدار قرارگرفت اونوقت با افتخار رسانه‌ای کنیدش ! نه اینکه وقتی نه به‌داره و نه به‌باره با افتخار تبلیغش میکنید که بعد هم توذوق خودتون بخوره و هم مردم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
میخوان فضای رسانه ای علمی و ماهواره ای باشه نه نظامی
واقعا ذوالجناح اسم مناسبی است برای یک ماهواره؟ حتی اگر خود عرب ها هم ماهواره ساخته بودند چنین اسمی رویش نمی گذاشتند، همانطور که بادپا اسم خوبی برای اسب، ولی اسم بسیار نامناسبی برای یک ماهواره یا هواپیما است!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
کلا با اسمهای ایرانی مخالفند
خوب این ریسک بنظر من حدر دادن منابع است بهتر است اول یک محموله آزمایشی را با موفقیت در مدار قرار دهیم
از مطلب نوشته شده چنین بر می آید که کنترلی بر میزان احتراق و در نتیجه سرعت ماهواره بر نداریم و به صورت مدار باز کنترل صورت میگیرد و اگر چنین باشد ، احتمال موفقیت بسیار کم خواهد بود . بهتر است باتوجه به سرعت لحظه ای روی میزان سوخت و احتراق کنترل مدار بسته داشته باشیم .
البته شاید هم کنترل دارید و توان ماهواره بر کافی نیست که در آن صورت باید ماهواره بر را عوض کنید با تعویض نام به آرش و ذوالجناح و حتی رخش کار به جایی نخواهد رسید در خاتمه وای بر تابناک با این همه تبلیغات که مانع از دیدن آنچه نوشته میشود میگردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مجید جان، اون کنترل حلقه بسته است نه کنترل مدار بسته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
معلومه تازه کنترل خطی رو پاس کردی!!!
اینها جز اتلاف سرمایه کشور هیچ خاصیتی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
لازم به اظهار نظر جنابعالی که اون ور آب لمیده اید نبوده و نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
برو لابی گری کن علمش رو بدن به ایران
یاردانقلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
در پاسخ به 13:20
اولا ممکن طرف از فیلتر شکن استفاده میکنه و همین داخله
دوما راست میگه این کارا واسه کشورهایی است که خیلی از معضلات ما راندارن
سوما شکم ور قلمبیده تو درد گشنگی را نکشیده و نمی فهمی اهم وفی الاهم را پس تو نیز اظهار نظر نکن
فقط خبر رسانی آنرا به وزیر جوان ندهید چون هر خبری در این رابطه داده با شکست مواجه بودیم
سنجاق قفلي از خارج وارد ميشود؟
اقتصاد باعلم درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
تو ايران با ذكر و دعا
اگر جوانان ما ذره ای از بودجه و امکانات کشورهای غربی را داشتند چندین برابر بیشتر پیشرفت می کردند. در آینده ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب می شود. پاینده ایران و درود بر جوانان باغیرت و باهوش ایرانی.
آرش چه اسمی است ؟
بگذارید جاسم، کاظم،
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
اینم یجور یکی به میخ یکی به نعل زدن میخوان مثلا هم اسم ایرانیش باشه هم عربی.ماشالله اینقدر دیگه مصلحتی کار کردیمه و مصلحت اندیش شدیمه که تو فضا هم این رسم اصیل ایرانی راصادرکردی
یعنی خوشم میاد که همه ایرانی ها در همه زمینه ها تخصص دارند در اقتصاد ، در هوا فضا ، محیط زیست ، سیاست ، پزشکی ... اخه مجبوری؟
به امیدخدا که موفق نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
، اسم خودت رو گذاشتی ایرانی؟ از اون پرچم خجالت بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
یارو13:53
نه فقط تو ایرانی هستی.چون موافق اینکار نیست سریع برچسب اجنبی میزنی روش
اتفاقا من فکر میکنم در عمل او ایرانی تر باشه تا امثال تو که فقط شعار میدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
ناشناس ۱۳.۵۳ ، وقتی ارزوی شکست تلاش جوان ایرانی رو می کنی دیگه اسمت ایرانی نیست ، مخالف هر چی باشی نباید مخالف تلاش جوان های مملکت باشی ، تا زمانی که امثال تو هست نیاز به دشمن نداریم
ای بابا چقدرایراد می گیرید
با حذف دفترچه درمان میشه100 تا از این موشک ها هوا کرد
و اگر پول کم اومد انتگرال و جذر و ضرب و اشعار و تاریخ و.......حذف می کنن، کتابا کم حجم تر، بچه ها خوشحال تر،
و با اگر کم اومد سفرهای پلاستیکی رو حذف میکنن (چون دیگه مصرفی نداره)
می دونید با این همه پول میشه چقدر شوشک هوا کرد (شرمنده موشک)!!!!!
خود گویم و خود خندم
به به چه هنرمندم !
به جای نمایشهای این چنینی، که جز شعار و چند شو تلویزیونی عابد ملت نمی شود ،موفقیت های خود را در عرصه های واقعی و قابل اندازه گیری ذکر بفرمایید:
خودرو سازی
جاده تهران شمال
فرودگاه سازی
ورزشگاه سازی
ایجاد شغل
صادرات غیر نفتی ....
من عاشق اسامی هستم که روی ادوات و تجهیزات نظامی گذاشته می شوند هستم
پرتاب ناموفق بعلاوه 2
چرا از بیت المال تو این برهه زمانی صرف یک سری کارهایی میکنید که خروجی نداره؟؟؟
میتوان با کشورهای صاحب موشک ماهواره بر صحبت کرد تا آنها ماهواره را پرتاب کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مگر نکردیم؟ چه شد ؟ نفرستادن که هیچ پسش هم نمیدن
فقط یک ناکارامد می تواند بر روی یک ماهواره بری که تست نشده یک ماهواره چند میلیاردی قرار دهد و پرتاب کند.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
شاید اشکال این جا است که فکر می کنیم ماهواره بر از ماهواره خیلی ارزان تر است. اگر گران تر نباشد ارزان تر نیست. در این صورت مثلا فرض کنید قیمتش دو برابر خود ماهواره باشد بدیهی است که ماهواره را ببره به نفعه چون احتمال اینکه در مدار قرار بگیره هست پس خودش یک جور صرفه جوییه.
اول این کارت هوشمندارو بسازید بدید دست مردمیکه چند ساله پولشو گرفتید بعد خواستید برید فظا
هرکی با برنامه های فضایی ایران مشکل داره وطن فروش و خائن هست .گرانی و نبود شغل و فقیری هیچ ربطی به توسعه علمی کشور که در نهایت به قوی تر شدن کشور میشه نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
باشه ما وطن فروشیم. تو فقط بگو پولِ این بازیا رو کی قراره بده؟ به جز بیت الماله؟ به جز حق مردمه؟ من یکی که می گم والله راضی نیستم اگر یه ریالش سهم منه، هموطنم کارتن خوابی و زباله گردی کنه و جاش ماهواره داشته باشیم. این از من.
وقت کردید کارت ملی مارو هم بدید بعد از 1 سال !!!
این خیابونا و جاده ها رو هم آسفالت کنید و چراغ بزنید !!!!
برنامه فضایی ایران هیچ ربطی به اقتصاد نداره ، اقتصاد کشور دست روحانیست ، خطا میزنی داداش
چهارتا ماهواره را با سیمرغی که اصلا تست نشده بود، نابود کردین، حالا پنجمی هم در راهه!؟ بودجه مملکت را اینطوری حرام میکنید!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
خوب کی نگذاشت تستش کنن برو سراغ اون بهش بگو چرا نگذاشتی تست کنن ، نیروهای نظامی مقصر نیستند
دیروز اسپیس ایکس (شرکت خصوصی متعلق به ایلان ماسک) با یک موشک، 60 ماهواره رو به مدار فرستاد. و موشک هم به زمین برگشت برای استفاده بعدی.
خود ناسا الان برای فرستادن فضانورد و لوازم به ایستگاه فضایی از موشکهای قزاقستان استفاده میکنه.
میشه ما هم ماهواره هامون رو بدیدم اونهایی که میتونند به مدار ببرند؟ البته اگر هدف واقعاً ماهواره باشه نه موشک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
چقدر این نظر با نظر ناشناس ۱۱.۰۹ مشابه به هم هستند ، خط جدیدیست که میخواهند القا کنند هدف ایران از فرنامه فضایی اش موشک هست نه ماهواره ، خدمت تان عرض کنم اولا اونها ماهواره ما رو نمیفرستند فضا ، ماجرای مصباح رو بخوان ، دوما اونها علمش رو به ما نمیدهند که همیشه محتاج باشیم پس عقل حکم می کنه خودمان هز صفر تا صدش را یاد بگیریم ، مادامی که ان علم در ایران نهادینه نشه انها همکاری نمی کنن و نخواهند کرد
اقا ما کوچیکتونیم
کارت ملی مارو بدین جهش فضایی نخواستیم
کدام کشوری قبل از ما ماهواره سوار موشک تست نشده کرده که ما دومیش باشیم نتیجه چنین افکاری از دست دادن سه ماهواره و هر رفتن میلیونها دلار سرمایه و وقت صرف شده برای ساختشان بوده به این نمی گویند شجاعت و ریسک بلکه اسمش چیز دیگری است درسته که در هر پرتاب احتمال شکست وجود دارد ولی دیگران با پرتابهای ازمایشی خطرش را تا حد ممکن پایین می اورند و ما از سه پرتاب اخرمان همگی ناموفق بوده
با اینهمه حجم آگهی دیگه باید توش دنبال خبر بود . منکه حوصله ندارم بای بای
فرستادن ماهواره برای کشور ما مثل اینه که طرف خانه نداره ،میره لوستر براش میخره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی