بازدید 33346
روایت یک پرتاب فضایی تمام ایرانی؛

چهار دلیل برای اثبات آنکه پرتاب ماهواره «ظفر» شکست نخورد

طی سال‌های متمادی، پیشرفت‌های کشورمان موجب شده از ماهواره بر‌هایی که تنها می‌توانستند مدار‌های پایین را در دسترس ایرانیان قرار دهند، به موشک‌های پرقدرت چندمرحله‌ای و چند موتوره‌ای رسیده ایم که شرایط پرتاب ماهواره به مدار‌های بالای ۵۰۰ کیلومتر را برایمان فراهم می‌آورد. درست مثل پرتاب روز گذشته که از ارتفاع ۵۴۱ کیلومتر هم عبور کرد.
کد خبر: ۹۵۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸ 10 February 2020
تابناک اجتماعیماهواره‌ای که ماحصل تلاش تیمی بزرگ از متخصصان کشورمان بود و مهیا شده بود تا جای خالی کشورمان در فضا را پر کند، به دلیل نرسیدن به سرعت کافی حین جدا شدن از موشک ماهواره بر، در اقیانوس سقوط کرد.

به گزارش «تابناک»؛ آنچه خواندید، چکیده‌ای از فرجام پرتاب ماهواره «ظفر» به فضاست که روز گذشته رقم خورد؛ ماهواره‌ای که همتایش با چند برتری کوچک، اما محسوس، آماده پرتاب است و بعید نیست سال ۱۳۹۹ به تابستان نرسیده، به سمنان و پایگاه فضایی کشورمان منتقل و به چند صد کیلومتری آسمان شلیک شده باشد.

درباره ارتفاعی سخن می‌گوییم که تا کنون تنها برای چند ثانیه میزبان محصولاتی بوده که به دست ایرانیان ساخته شده و به واسطه تکنولوژی بومی کشورمان در دسترسمان قرار گرفته است. ارتفاعی بسیار فراتر از مداری که امثال «امید»، نخستین ماهواره ساخت ایران بدان تزریق شد و نام کشورمان را در کنار هشت کشور دیگر در جهان قرار داد که موفق به ساخت ماهواره و ارسال آن به فضا شده اند.

البته بعد از امید، موفقیت‌های فضایی دیگری نیز برای کشورمان به ثبت رسیده که از جمله آن‌ها طراحی کپسول زیستی و اعزام موجود زنده به فضاست، با این ملاحظه که ارتفاع این پرتاب‌ها در قیاس با آنچه اکنون توسط کشورمان نشانه روی می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد، بسیار کمتر بوده است. گام‌هایی نخستین که برای رسیدن به جایگاه امروزی کشورمان در حوزه فضایی می‌بایست برداشته می‌شدند و با قدرت هم برداشته شدند.

این شاید بهترین دلیل برای رد شکست خوردن پرتاب روز گذشته باشد، چون در سال‌های متمادی، پیشرفت‌های کشورمان موجب شده از ماهواره بر‌هایی که تنها می‌توانستند مدار‌های پایین را در دسترس ایرانیان قرار دهند، به موشک‌های پرقدرت چندمرحله‌ای و چند موتوره‌ای رسیده ایم که شرایط پرتاب ماهواره به مدار‌های بالای ۵۰۰ کیلومتر را برایمان فراهم می‌آورد. درست مثل پرتاب روز گذشته که از ارتفاع ۵۴۱ کیلومتر هم عبور کرد.

اما قطعا این پیشرفت کافی نبوده است. این را فرجام ماهواره ظفر نشان می‌دهد که در مدار تزریق نشد و از دست رفت. مسیری که پیشتر با ماهواره‌های پیام و طلوع هم طی شده بود، با این تفاوت که طلوع خیلی پیشتر از رسیدن به ارتفاع مورد نیاز و پیام، کمی بالاتر از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از تزریق موفق به مدار بازماندند و ظفر از این حیث، کامرواترین ماهواره ایرانی است که به فضا پرتاب شده است؛ مسیری که پیشرفت در آن آشکار است، هرچند هنوز فرجام امر، موفقیت کامل نیست.
 
۴ دلیل برای اثبات آنکه پرتاب ماهواره «ظفر» شکست نخورد

اما چرا این پیشرفت، به تزریق ماهواره‌های ایرانی به مدار منجر نمی‌شود؟ بعد از آنکه سال گذشته پیام به کمک ماهواره بر سیمرغ پرتاب شد و نتوانست در مدار آرام گیرد، وزیر ارتباطات دلیل ناکامی اش را نرسیدن به سرعت کافی در زمان جدا شدن ماهواره از موشک خواند. اطلاعاتی که بعدتر با اظهارنظر دیگر مسئولان تکمیل شد تا مشخص شود سرعت ماهواره تا ۶۲۰۰ متر بر ثانیه رسیده و در این سرعت، عایق کاری سیم‌های داخلی موشک آسیب دیده و پروژه دچار اختلال شده است.

اکنون اگر بدانید ماهواره بر سیمرغ در پرتاب روز گذشته به سرعت ۶۵۳۳ متر بر ثانیه رسیده، احتمالا با ما هم نظر خواهید بود که گامی ولو کوچک به جلو برداشته شده است. روندی مثبت که باید امیدوار باشیم با سرعت بیشتری پی گرفته شود تا ماهواره بعدی به سرعت حداقل برای قرار گرفتن در مدار یعنی سرعت ۷۴۰۰ متر بر ثانیه برسد و جای خالی ماهواره‌های ایرانی در فضا را پر کند؛ جایی که مدت هاست خالی مانده و با پر کردنش آن هم در این مدار‌های بالاتر، جایگاه کشورمان در این عرصه بسیار بالاتر خواهد رفت.

با این یادآوری ها، احتمالا خواهید پذیرفت که بهبود در عملکرد موشک ماهواره بر و فرایند پرتاب ماهواره به مدار‌های بالای ۵۰۰ کیلومتر، دومین دلیلی ست که مجابمان می‌کند پرتاب دیروز شکست نخورده است؛ پرتابی که به سرعت ۶۵۳۳ متر بر ثانیه هم رسید که اگر بدانید بالغ بر ۲۳۵۱۸ کیلومتر بر ساعت (بله درست خوانده اید: بیست و سه هزار و پانصد و هجده کیلومتر بر ساعت) هم رسید، در شرایطی که محموله‌ای با نام ظفر را همراه داشت که ۱۱۳ کیلوگرم وزن داشت و از موشک ماهواره بر کاملا ایرانی برای انجامش بهره برده می‌شد.

برای درک بهتر ماجرا بهتر است به این نکات دقت کنید آیا تصورش را می‌کردید که اینقدر در عرصه فضایی پیش رفته باشیم که بتوانیم موشکی با چنین سرعتی تولید کنیم که در چند دقیقه از آسمان کشورمان فراتر رفته و چنین ارتفاعی را برایمان در دسترس قرار دهد؟ دقت کنید درباره تکنولوژی‌ سخن می‌گوییم که بیست، سی برابر جت‌های مسافربری پیش رفته سرعت دارد و ماهواره را به ارتفاعی می‌برد که بلندپروازترین پرنده‌های ساخت بشر هم توان رسیدن به آن ارتفاع‌ها را ندارند.

سومین دلیل برای اثبات این نکته که پرتاب‌های اخیر فضایی کشورمان از جمله پرتاب ظفر شکست نخورده، از دل توضیحات بالا استخراج می‌شود. اینکه مسئولان و دست اندرکاران حوزه فضایی در کشورمان به دنبال تکرار موفقیت‌های قبلی نیستند و نمی‌خواهند برای بار دیگر موجود به فضا بفرستند یا حتی میکروماهواره‌های ساده در مدار‌های پایینی قرار دهند، بلکه می‌کوشند به مدار‌های بالاتری دست یافته و ماهواره‌های بزرگتر و کاربردی تری را در مدار قرار دهند؛ نقشه راهی که ادامه اش نیز تا حدود زیادی مشخص است.

این را می‌شود از تلاش برای ساخت ماهواره بر سریر دریافت که بزرگ تر از سیمرغ است و توان حمل محموله‌های سنگین تری را دارد. یا برنامه ریزی‌های ابتدایی برای ساخت ماهواره بر سروش که بخشی از طرحی بزرگتر است که در سایه تحقق آن، خواهیم توانست ماهواره‌های با وزن‌های چندین برابر ظفر را در مدار‌هایی بسیار فراتر از ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهیم؛ دورنمایی که راه رسیدن به آن همین پرتاب‌هایی است که در دستور کار قرار داده ایم و کمک می‌کنند، گام‌هایی موثر ولو کوچک در این مسیر برداریم.

مسیری طولانی که در کنار آن، حوزه بهره برداری از پیشرفت‌های فضایی کشورمان هم شفاف‌تر می‌شود. مثل تاکید مسئولان فضایی ـ پیش از پرتاب ظفر به فضا ـ بر این نکته که قرار است اطلاعات دریافتی از این ماهواره به رایگان در اختیار کسب و کار‌های فضاپایه در کشورمان قرار گیرد. دورنمایی که پیشتر برای عموم مردم ترسیم نمی‌شد تا مشخص نباشد که فرجام پرتاب امثال ظفر به فضا چیست و چه سودی برای عموم مردم دارد. وعده‌ای که شرایط برای تحققش فراهم نشد، اما بی انصافی است اگر بر آن چشم ببندیم و تاکید کنیم که ظفر شکست خورد، چون می‌دانیم روزی که ماهواره مشابه ظفر در مدار قرار گیرد، توقع می‌رود که اطلاعاتش در دسترس عموم قرار گیرد و مدل‌های مختلفی برای استفاده از آن‌ها تعریف شده و به کار بسته شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲۴
یس یس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
این ماهواره اصلا مرحله دومش عمل نکرده وگرنه رو سر مردم زاهدان فرود نمی آمد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
این آزمایشات رو باید در دهه ۱۹۹۰ انجام میدایم.کشوری با ثروت و منابع ایران با این همه نیروی انسانی و این همه دانشگاه نباید الان دست به آزمایش برای فرستادن موشک اونهم تازه مدار پایین انجام بده.اونهم آزمایشی که با شکست مواجه میشه
نعمت
| Malaysia |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
طرح ظفر شکست نخورده فقط 3ماهه و 4روز پیش ملغی
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
بنده به عنوان بزرگترین کارشناس ارشد دنیا در امور فضاها جات باید بگویم
مولا.که ماشکست نخوردیم. من اونجا بود صبحانه نان بربری خوردیم و ناهار سنگک و آبگوشت ولی هیچ کس شکست نخورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
شکست خوردن پروژه ماهواره بدلیل انتخاب مسئولین بی کفایت و علمی سازمان فضایی است
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
در هر صورت ما پیروزیم
محمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
همون جمله معروف فیلم قیصر یادم افتاد : ما به همه گفتیم زدیم،شمام بگین زدن،اره خوبیت نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
هرچند اینو میدونی، به تابناک یادآوری میکنم هرجا از وطن دوستی و اعتماد به نفس بگی تمسخر میشی ولی هرجا بگی مرغ همسایه غااازه برات کل میکشن.کامنتها گویاست
این دقیقا همون خطیه که انتهاش موفقیته
درسترین مسیر مسیریه که توش هم آزمایش و تلاش باشه و هم موفقیت
شکست کلمه درستی نیست باید از آزمایش و خطا استفاده کرد
همینکه تو این شرایط اقتصادی کشور و ملت، پول خرج این کردن یعنی شکست خوردن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
حیف وقت که بخواد صرف توضیح اهمیت موضوع برا تو و امثال تو بشه!
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
خرج واسه چیزهای دیگه که هست مثل واردات 10 میلیاردی بزک دوزک دخترخانوم ها ولای واسه علم نیست نه؟!!
على
| United States of America |
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
آلبانى هواش سرده، بر تو كمپ نچاى ىك وقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
بیشین بینیم بااااو
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
واقعا باید متاسف بود که هنوز پول خرج کردن در موردی بسیار استراتژیک برای کشورمان را شکست میدانند . ظاهرا شکم برای این افراد اهمیت بیشتری دارد .
مردی با دوچرخه به خط مرزی می رسد، او دو کیسه بزرگ همراه خود دارد، مامور مرزی می پرسد: "در کیسه ها چه داری؟"

او می گوید: "شن"

مامور او را از دوچرخه پیاده می کند و چون به او مشکوک بود، یک شبانه روز او را بازداشت می کند، ولی پس از بازرسی فراوان، واقعاً جز شن چیز دیگری نمی یابد. بنابراین به او اجازه عبور می دهد.

هفته بعد دوباره سر و کله همان شخص پیدا می شود و مشکوک بودن و بقیه ماجرا...

این موضوع به مدت سه سال هر هفته یک بار تکرار می شود و پس از آن مرد دیگر در مرز دیده نمی شود.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم آن مامور در شهر او را می بیند و پس از سلام و احوال پرسی، به او می گوید: من هنوز هم به تو مشکوکم و می دانم که در کار قاچاق بودی، راستش را بگو چه چیزی را از مرز رد می کردی؟

گفت: دوچرخه

الان آمریکایی ها مشکلشان ماهواره بر است که موفق بود.
مسیر رسیدن به موفقیتهای علمی بسیار دشوار و پرهزینه است ... پذیرفتن شکست یک پروژه علمی آن هم با این ابعاد نه تنها بار منفی ندارد بلکه راه را برای پیروزی آتی مهیا می کند ...فقط باید قبول کرد که نقاط ضعف این شکست را در نوبت بعد برطرف نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
بعد از یازده بار تلاش ناموفق
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
کسایی که کار تحقیق و توسعه انجام میدن و در حال ایجاد و ساخت یک محصول جدید هستن می فهمن که اینجور مسائل مثل حرکت در تاریکیه. هر دفعه فقط می تونیم تعداد کمی از مشکلات رو رفع کنیم چون اصلا نمی دونیم بعد از رفع این مشکلات چه چیزی پیش میاد. سالها قبل غربیها این هزینه ها رو دادن و ما هم باید بدیم. کاملا طبیعیه.
ما در هیچ زمینه ای شکست نمیخوریم. مسولان روی سنگ پای قزوین را هم سیاه کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
به جز روی امثال تو رو. ولی بحث امثال تو افرق میکنه که هر چیزی رو به هر چیزی ربط میدی
ناشناس
| Germany |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
من ميدونستم!!!
عیبی یوخ ، خدا قوت، دست و بازوی سربازان جنگ نرم را می بوسم. باید خیلی تلاش کنیم و دست به زانوی خود بگیریم و تا بلند شویم
باشه باشه. شما بگید شکست نخورد. ما هم میگیم شکست نخورد!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!!!!!!!!!!!!!!!!!
البته ، مهم اینه که دفعه آینده مشکلات موجود شناسایی و رفع شده باشد
ما مگه شکست هم میخوریم دلیلش هم مسولین همیشه پیروز است که تا بحال استعفا نداشتیم ما میتوانیم
حالا شما چهل دلیل بیار! یکی از ویژگیهای انسان و جامعه فرهیخته، پذیرش شجاعانه و فروتنانه خطا در آزمونهایی است که به نتیجه نرسیده اند. ماهواره در مدار قرار نگرفته، پس این آزمون شکست خورده. حالا بروید دلیلش را پیدا کنید تا بار دیگر که پرتاب کردید موفق شوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
آفرین پسر شجاع
این دقیقا یه شکسته چون کلی سرمایه کشور از بین رفت، ضمنا معتقدم روسیه تکنولوژی کاملو نداده بهشون و میخاد اینها همیشه محتاجش باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
روسیه لطف کنه به ما چند تا هلیکوپتر بده اونم نه از نوع نظامی از نوع آتش خاموش کن برای جنگل های شمال که روسیه تجربه ی زیادی در ساخت اونها داره همین ماهواره ها رو اگه روسیه برای ما پرتاب میکرد دیگه لازم نبود خودمون پرتاب کنیم اونها یه ماهواره پرتاب کردن و بعد مدعی شدن گم شده و همین مسوولین رو به این نتیجه رسوند که باید خودشون ماهواره به فضا پرتاب کنن
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
مگه همه کشورهایی که ماهواره پرتاب کردن تو پرتاب اول موفق بودن؟
علم با سعی و خطا به دست میاد
ما هم که تحریمیم ناچاریم به خودمون تکیه کنیم
برای چی خوبه؟
کشورخیلی پیشرفت ای داریم
مخصوصادربدبختی وبیچاره گی خیلی پیشرفت کردیم
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
دمت گرم ، تو اين يكي اصلا و ابدا شكست نخورديم و نخواهيم خورد
من صد دلیل برات میارم که این دولت اینکاره نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
تابناک ماله کشی می کند
چطور دولت قبل تا اراده می کرد پرتاب می شد و در فضا قرار داده می شد ولی این دولت به خاطر امریکا چند سال عقب می اندازد و نمی تواند ان ها را تکرار کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
از ابتدا اینکارددر دستان دولتها نبوده و نیست
قبلا در مدار کوتاه انجام میشد و راحت بود و شد
و الان در مدار بالا انجام می گیرد و نمی شود
مضافا به اینکه اینها چنانچه به نقطه خطرناک برسند
قطعا تمام دنیا مانع جدی خواهند سد
چون هدف از اینکار ها چیز دیگری است
و دیروز فرانسه بصورت جدی اینکار را محکوم و اخطار کرد
اینکار قطعا آینده بسیار پر خطری برای کشور و مردم خواهد داشت
و اشتباه بزرگی است که کشور را به دردسر جدی خواهد انداخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
مگه متخصصین جوان و نخبه!!!!! هم با دولت عوض میشوند
محیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
باباجان، چرا درک نمی کنی؟ قبلی ها هم کوچکتر بودن از نظر ابعاد و وزن و هم ساده تر بعدش هم در مدار پایینتر بین 250 تا 350 کیلیومتری قرار گرفتن، این یکی بزرگتره، در مدار بالاتری هم باید قرار بگیره چون کارآییش اونجا جواب میده، مثلا در فاصله 550 تا 650 کیلیمتری جو زمین.
وقتی که ماهواره بر ما بتونه از جو زمین خارج بشه دیگه چیزی نمی مونه که موشک های بالستیک مون هم می تونن و این غربی ها رو ترسونده
باشه تو راست میگی شکست نخورد
سلام احتمالا مقاله رو بسیج دانشجویان شریف یا دکتر مهندس خلبان شهبازی نوشته
دلیل دیگرش هم اینه که در سریعترین زمان محموله ۱۱۵ کیلویی رو انداختیم توی اقیانوس هند !! دلیل دیگرش هم اینه که ما فهمیدیم این جو چند روز پیش با جو یکسال پیش فرقی نکرده !!!
با وجود همه صغری کبری چیدن ها، آن ماهواره، یا در حقیقت تکه پاره های آن در اقیانوس آرام گرفته است، و این یعنی شکست، که البته هم طبیعی اسـ، زیرا ما همه چیز را فدای منافع بیگانگان کرده ایم و هر اقدامی که به سود کشور باشد، با کمترین امکانات انجام می شود و بیشتر هم در حکم نمایش است، و صد البته که شکست خواهد خورد.
یکدلیل شکست : همین مقاله شما است! پیروزی یک عملیاتذنیاز به توجیح ندارد.. دارد؟! احیانا هدف اصلی پرتاب، محقق شده است؟ خیر
وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
توجيه
کره شمالی هم فراتر از تمام آنچه شما درباره فضا فکر میکنید رسیده است. بهتر است دلخوش نباشید
اگر این مقاله را یک نوجوان در یک وبلاک خارمی نوشته بود... حرفش را قبول داشتم. اما خنده دار است که به اخبار شبکه های خبری ایرانی گوش داد. ایکاش میشد شما خبرنگاران و نویسندگان عزیز را با موشک به فضا فرستاد. این است عنق نگرش ملت به شما... پس بهتر است در قضیه ماهواره ظفر سکوت کنید. تمام
ماهواره ظفر موفق میشد دلار 900تومن میشد؟
این فناوری فیبر کربن سپاه که همون روز افتتاح شد خیلی میتونه به سیمرغ کمک کنه چون گفته شد که این فناوری فیبر کربن وزن موشک فاتح 110 رو 50 درصد کم کرده پس اگر این سیمرغ رو بدنشو از بدنه فیبر کربن افتتاح شده استفاده کنند وزنش خیلی کم میشه و اون سرعت مد نظر شما تامین میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
امید ما به همینه.قطعا موفق میشیم.
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
حتما نظرتو بگو به گوش سازندگان برسونن مرسی از راهنمایی بی منتت مهندس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
پنبه دانه
مهدی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
یه منفعت فیبر کربن هم اینه که اگه افتاد خورد تو سرمون کمتر دردمون میاد
باشه............ از این نوشتار بی منطق تر ندیده بودم
مرتضی براری رئیس سازمان فضایی نوشت: ثبت فناوری پرتاب ماهواره نیاز به تکرار دارد از همین فردا آغاز می‌کنیم.

آقای براری،
فناوری پرتاب ماهواره سالها پیش ثبت جهانی شده است خرج دیناری خیانت به ملت خدازده‌مان می‌باشد که بیست میلیون بیکار دارد.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
تهنا راه نجات کشور گوشه نشینی افرادی مثل شما هستند و افراد کارامد در سطح مدیریتی کشور کار کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
تو از قاجارها هستی.
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
جناب آقای براری ،شما تا حال دستتان به تجهیزات آزمایشگاهی نخورده چطور رییس تشکیلات فضایی شده اید،نکنه با ژنهای خوب ارتباط داشتی
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
آقای مرتضی براری با انتخاب جدید مجلس و تعویض نمایندگان فکر کنم شما هم تعویض شوید
بامید آن روز ان شاالله
مثل هزار و یک دلیل امثال شما اهالی رسانه درباره سقوط هواپیما
این کار استمرار و چند پرتاب در سال میخواد...
خندیدیم ... باشه شما همش موفق هستید
ایران باید به تلاش ادامه بده و با برنامه ای ده ساله سعی کنه به ماهواره های عملیاتی برسه.فعلا مهمترین گام رسیدن به توانایی قطعی در فرستادن ماهواره به فضاست که ظاهرا تا 1402 این قدم بزرگ به نتیجه خواهد رسید.
امیدوارم با رشد اقتصادی کشور توانایی جلو بردن پروژه های مهم هر روز بیشتر بشه.
ما عادت داریم. سه به هیچ در فوتبال باخته ایم. یا در سایر ورزشها باخته ایم باز مارش قهرمانان می زنند. در واقع از ارزش های ما چیزی کم نمی شود. حالا ماهواره از سمنان رفته سیستان. شما ذوق زده شده آید.
جناب نویسنده!
رسیدن به ارتفاع مهم نیست, موندن در ارتفاع مهمه! ماهواره به مدار مورد نظر نرسیده و پروژه شکست خورده, تمام! با اعداد و ارقام و نوشتن متر برثانیه بجای کیلومتر در ساعت چیزی تغییر نمیکنه!
ضمنا توضیحات شما در خصوص بروز مشکل بواسطه سرعت در سیمکشی موشک برخلاف بزرگنمایی های شما نشانه پیشرفت نیست! نشانه عدم پیشبینی این حالت و در یک کلام نبود برنامه ریزی و کنترل در پروژه است! یعنی حضرات سازنده خبر نداشتن با افزایش سرعت, دمای بدنه افزایش پیدا میکنه؟!
ضمنا بد نیست قبل از شروع به نوشتن مقاله تشریف ببرید گوگل کنید تا بفهمید ماهواره های زمین ثابت در ارتفاع بسیار بیشتری نسبت به مداری که قرار بود ماهواره در اون قرار بگیره مستقر میشن, ۳۶۵۰۰ کیلومتر کجا و ماهواره ارتفاع پایین ما کجا! و در نهایت, محل هایی که سال ۱۳۵۵ توسط ایران برای قرار دادن ماهواره های اختصاصی ایران رزرو شده بود سالهاست به علت تعلل ایران در ساخت و ارسال ماهواره از دست رفته! یکیشون ۲۶ درجه شرقی هست که عربستان با ماهواره بدر اشغال کرده.
دنیا منتظر نمیمونه تا ما چرخ رو از ابتدا اختراع کنیم!
التماس تفکر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
عربستان خودش ساخته و فرستاده؟
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
خوب متاسفانه چرخ رو به ما نمیدن یا اگرم بدن یه اسب جاش می گیرن. به نظرت باید چیکار کنیم؟ بریم التماس کنیم یه چرخ بهمون بدن؟
دلیلش فقط یک عبارت است "جیـــــــــــــــب خالــــــــی و فیــــــــــــــــس عالــــــــــــــــــــــــی"
وقتی سازمان فضایی منحل شد و پروژه ها تعطیل شدن و یک سری باد پشتشون خورد و یک سری هم مهاجرت کردن امارات و برزیل، معلومه که بعدش نباید انتظار موفقیت جدی داشته باشیم
آقا میشه لطفا این تصاویر کاشت موی خونی رو نذارید بخدا حالمون بد میشه. یه عکس مثلا مو دار بذارید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
واله من به تنهایی ده بار این خواسته را داشتم اما مرغ یک پا دارد
خخخخخ
صداقت این روزها کمیاب شده انهم توسط مسولانی که توی روی مردم با وقاحت کامل یک شکست تمام عیار با ادله واهی و توهمی.میخواهند پیروزی تلقی کنن و تا زمانیکه این رویه در پیش باشد اعتمادی در بین مردم نسبت به میولان وجود نخواهد داشت
۱- خوبه این افراد سطح دانش خود رو به میانگین دانش جامعه افزایش بدن
۲- پیروزی یا شکست در دنیا استانداری دارد و نمیشود به هر شکلی برای توجیه کارها, معنی ان را تحریف من دراوردی کرد
۳- برای پیروزی باید الان دید ماهواره کجاست?
۴- یکی از برنامه های قبل پرتاب محاسبه حداقل وسرعت امن برایر رسیدن به مدار بصورت بدبینانه هست تا رسیدن به مدار تضمین شده باشد نه حدس و گمان
۵- اگه همین اتفاق برای هر کشور و ماهواره اتفاق میافتاد باز هم طرف را پیروز و موفق معرفی میکردید?
و ...
آیا براستی زمان پذیرش اشتباهات و قبول مسولیت و واگذاری امور به افراد متخصص تر نرسیده????
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
شما بهتره برای جلوگیری از این اتفاقات نقش آمریکا رو هم در نظر بگیری اون ها با هر چیزی که اعتماد به نفس ملی ما رو بالا ببره مشکل دارن چون برای فروپاشی و ورشکستگی جامعه از نظر اونها فقط تحریم کافی نیست و باید هر چیزی که اعتماد به نفس ملی رو بالا ببره باهاش مقابله بشه و نا امیدی به اوج برسه از وزنه برداری فوق سنگین که نام یک ایرانی رو به عنوان قوی ترین مرد جهان مطرح میکنه تا تیم های ورزشی به خصوص اونهایی که پیروزی در اونها اعتماد به نفس ملی رو بالا میبره مثل فوتبال انواع مانع تراشی ها رو در ای اف سی و فیفا انجام میدن شما هم مطمن باش که آمریکایی ها یه کاری کردن هرچند که نیرو های ما چیزی نمی گن مثل پایگاه ملارد کرج که تا مدت ها چیزی نگفتن که در یکسال سه تا موشک ماهواره بر خراب بشه و یک مرکز فضایی آتش بگیره وتعدادی مجروح شن
معلوم نیست این دولت فعلی چه بلایی سر این صنعت اورده
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
دولت و صد البته مجلس،
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
کافیه در گروه پرتاب کننده ماهواره ، فقط یک نفر مثل شما باشه که نتونه مسائل رو از هم جدا کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
مثلاً دولتهای قبلی چکار کردند جز دروغ فرستادن میمون به فضا ،مثلا این دولت اومده از اول شروع کرده یا نیروهای نخبه شما رو بیرون کرده و نیروهای نخبه خودشو آورده و یا این دولت از دشمنان دستور میگیره ،این دولت که شامل روحانی است عضو شورای امنیت ملی بوده و شورای نگهبان آن را تایید کرده و رهبر حکم ریاست جمهوری را تایید کرده و خودش وزیر انتخاب کرده و مجلس رأی اعتماد داده و ..... اینها همه نشان میده که هر کی پست میگیره میخواد بگه که من فقط بلدم کار کنم و الکی آمار دروغ میدن
وقتی که یک گزارش ساده می نویسید و سرعتهای لازم جهت پایداری در مدار را اشتباه می نویسید نباید هم بسادگی ماهواره در مدار۵۴۰ کیلومتری قرار بگیره! وقتی که وزیر و معاونش انتگرال را از کتابهای درسی حذف میکند ما بسمت پوک شدن مغز بچه ها و نسل آینده پیش میرویم وقتی که رشته های مهندسی به حاشیه میروند و پزشکی و هنر رشته های مسخره ای که بدون علم و تکنولوژی و مهندسی در دنیای امروز هیچ جایگاهی ندارند در صدر مینشیند آینده زیبایی نخواهیم داشت! وای بر ما که نادانی و لهو و لعب و رقص را بر ریاضی و فیزیک و منطق ترجیح دادیم....
پی نوشت: سرعت ماهواره در مدار۵۴۰ کیلومتری باید تقریبا ۲۳۵۲ متر بر ثانیه باشد! این سرعت معادل ۸۲۳۱ کیلومتر بر ساعت است نه اون عددی که نوشتید! جهت اطلاع بیشتر، سرعت ماهواره جهت پایدار بودن در مدار به شعاع r، برابر است با رادیکال r ضربدر g، که البته خود g هم تابعی از r می باشد که باید در محاسبات آورده شود! تازه این محاسبات با روابط ساده و تقریبی قوانین مکانیک نیوتنی است که برای دقت بیشتر باید برید سراغ معادلات نسبیت عام اینشتن! اینجاست که به اون وزیر احمق باید یادآور شد که انتگرال کاربردش در عزت و غرور و پیشرفت یک مملکته نه در یاد گرفتن که از نظر شما مهارتهای زندگیه...
هزینه هربار پرتاب رو میشه بفرمایی چقدر هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
نگران هزینه اش نباش از جیب من وتو است نه آقایان وزاده هایشان
ای کاش به جای موشک و ماهواره و هسته ای کمی هم به اقتصاد و اشتغال و آبادانی ایران فکر می کردیم ... چقدر نمایش تبلیغاتی ؟ این نمایش های تبلیغاتی چه خیری برای مردم داره ؟
در کار علمی و پژوهشی شکست معنی ندارد ، شاید یک محقق و پژوهشگر در اقدام اول یا حتی تکرار چندباره به هدف نهایی نرسد که کاملاً طبیعی است اما خود عدم موفقیت یک قدم به جلو است . با آرزوی موفقیت برای دست اندرکاران و دانشمندان عزیز کشورمان
ما می گیم زدیم شماهم میگین زده
مهمترین علت عدم شکست اینه که حسن پرتاب کرده. و حسن و دولتش از اشتباه و خطا بری هستند.
این شکست در قرار دادن ماهواره یه جورایی مربوط به روح برجام و تعطیلی سازمان فضایی و از دستاورد های دولت تدبیر وامیده
اینکه یک نفر در امتحان رانندگی قبول نمیشود یعنی رد شده.ولی آدمی که شلوار نداره کف نداره سواد نداره و ماشین هم نداره بهتره به فکر چیزهایی که نداره و مهمتر هستند باشه تا گواهی نامه رانندگی.
آقایان حق ندارید بودجه مملکت را هدر بدهید. باید مدرسه بیمارستان راه. وهزاران نیاز دیگر مملکت را بسازید بس کنید این سیاسی کاریها را. اصلا شما ابر قدرت جهان هستید!!!
مهندسان آلمان نازی بعد از جنگ دوم جهانی فضای بیکران را برای شوروی و آمریکا فتح کردند آنچه این مهندسان انجام دادند بخش کوچکی از بلند پروازیهای هیتلر بود اما افتخارش به دشمنانش رسید برنامه موشکی ایران در مقایسه با آنچه آنها کردند در حد یک اسباب بازی است ساترن ۵ با ارتفاع ۵ متر و قطر ۱۰ متر و ۵ موتور با سوخت اکسیژن و هیدروژن مایع و تولید میلیونها تن نیروی پیش ران فقط و فقط از عهده مهندسان اس اس بر میامد و احتیاج به بودجه ۲۵ هزار میلیارد دلار داشت
سلام
شکست یا نه شکست !موضوع این نیست !
موضوع این است که بفرمایید ارتفاع 541 کلیومتر رو چگونه بدست آورده اید؟!
میلیاردها میلیارد پروژه های ناتمام داره خاک میخوره و مستعمل شده است .هزینه های اینم روش..............
حتما ماهواره امید شکست خورد. عبارت امثال امید خیلی جالب بود انگار از دشمنش حرف می زنه
کینه‌توزی تا کی؟
در زمان دولت اون بنده خدا فضایی شدیم. اون هم فقط در سه سال. ۸۴ تا ۸۷
برای تست اولیه پرتابگر و ثبت داده های واقعی در شرایط عملیاتی جهت تزریق در مدار، از ماهواره اصلی استفاده نمیکنن! ماهواره بدلی مخصوص تستهای عملیاتی ساخته میشه تا الکی دستاورد دانشجوها و اساتید دانشگاه به هدر نره! تازه قیمتش هم کمتر از ماهواره اصلی خواهد بود!
لطفا این تصاویر کاشت موی خونی رو نذارید. حال آدم خراب میشه.....
****البته پیروزی زودهنگام و بی پایه یک شکست است ولی اصلاح الگوریتم کارها یک پیروزی است که ربطی به هدر دادن جسم خراب شده ندارد و ازبین هم نمیرود.**** گرسنگی نصف جمعیت هم دلیل بر نکردن ابن تلاش نمیشود. لطفا هر کی بلد نیست ته سیگارش رو مدیریت کنه نظر نده....
حالا یکدلیل بیارکه تواین وضع بداقتصادی ماهواره شوت کردن در اولویت باشه !
ما هیچ وقت شکست نمی خوریم .همه کارها و حرف های ما درست است . اصلا از طرف خدا برای ملت ها آمده ایم. کدام پرژه فضائی را از صفرتا صد یک کشور خودش انجام میدهد ‌. فرزند رشیدی خودش را فدای کشور و ملتش میکند حللا عده ای می خواهند عکسش را از فضا منتشر کنند ! و هر روز چهره اش را مخدوش می کنند .
هدر دادن پول ملت را در این شرایطی که کشور به حتی یک دلار محتاجه مصداق خیانت به کشوره دلیل تراشی نکنید
این پرتاب شکست خورد ولی دلایلی دارد که اگر شناسایی و رفع شوند ، نتیجه اش موفقیت و پیروزی خواهد بود .
تا استراتژی چی باشد! اگر استراتژی این باشد که تا قبل از نابودی کامل، حداکثر خسارت را به دشمن بزنیم کاملا استراتژی کارایی خواهد بود
میشه پول ملت را دور نریزید
شايدازمايش موشك اولويت بوده نه پرتاب ماهواره درهمين رابطه فرانسه جيغ بنفش كشيد وصحبتى از ماهواره نكرد بهرحال انچه درحال اتفاق افتادن است ناباورانه ومايه سربلندى وافتخار براى همه هموطنان
بلاخره هر كار جديدي با اين مشكلات همراهه. وقتي به مردم اينجوري اطلاع رساني بشود مردم هم قبول ميكنند ولي اينكه بخواهيد چيزي را قايم كنيد و بعد از يك هفته مجبور شويد كه اعلام كنيد ، آنهم بعد از اينكه خبرگزاري هاي خارجي هر دروغ و راستي كه خواستند به خورد مردم داده اند، اشتباه است.
حالا مواظب باشید هواپیما رو نیارید پایین.... باشه بقیه اش هر چی شما بگید!
سلام
اگر تحلیل ناسا را قبول دارید یه سری بزنید به این آدرس و ببینید که ناسا در دو جای تحلیلش از عبارت های "پیشرفت چشمگیر " و "بالاترین سطح شفافیت در برنامه فضایی" یاد کرده است :
https://www.nasaspaceflight.com/2020/02/irans-simorgh-rocket-fails-to-loft-zafar-1-into-orbit/
کور باد چشم آنان که نمی خواهند پیشرفت جوان ایرانی را ببینند .

نامت ای ایران ، جهان را روشن و تابنده کرد
غرش "سیمرغ " تو افسانه ها را زنده کرد
از کرانت عزم ما تا بی کران ها می رود
با ظفرمندان ، "ظفر " تا آسمانها می رود
شکست دروازه پیروزی است
بسیار متعجبم که تعدادی نه چندان اندک از ایرانی نماها از یک همچین شکستی ابراز خوشحالی و سرمستی میکنند
ولی سرمستان چنین شکست هایی بدانند بزودی زود و به حول قوه الهی کامشان تلخ خواهد شد و ماهواره های بسیاری به فضا خواهیم فرستاد و جشن آن را برگزار خواهیم کرد
وعده الهی حق است
وقتی به توجه نرسید یعنی شکست خورده
من نمی دونم چه اصراری چرخ دوباره اختراع کنیم. حدود ۷۰ ساله پیش این مسائل در جهان حل شده است و ما داریم در سال ۲۰۲۰ آزمون و خطا می کنیم. باید مثل چین و ... یا با جاسوس علم روز رو بدست بیاریم و یا متخصص ایرانی که مهاجرت کردن رو برگردونیم.
به قول یکی از کامنت ها، اول یک شی بی ارزش ولی هم وزن ماهواره رو به فضا پرتاب کنید اگر، تونستید در مدار قرارش بدین اون موقع ماهواره رو بفرستین در موشک بعدی، نه این که ماهواره ی چندین میلیاردی رو برای ازمایش بفرستین فضا !
تابناک وقتی تیتر مقاله تو خوندم ناخودآگاه یاد مقاله ای افتادم تحت عنوان ده دلیل که هواپیمای اکراینی مورد اصابت موشک قرار نگرفت افتادم...
متاسفانه از بس تبلیغات کردند من نگران این قضه بودم که یک روز مانده به 22 بهمن پروژه با شکست روبرو شد البته. کار باید ادامه یابد ادیسون 1000 بار ازما یش خود را ادامه داد تااینکه دستیار ایشان گفت بابا ولش کن دیکر ما شکست خوردیم ولی ادیسون در جواب گفتند ما هزار با ازمایش کردیم درست ولی حتما راهی هست که ما هنوز کشف نکرده ایم باید روشهای دیگر را ازمایش کنیم
دااچ همه گوشتی خورشت مال تو، اثان بیا جلو بشین...
بابا سوپر من ناسا کیه تو اولی از هر جهت نیاز به دلیل نداره و اولی
زلزله زده هامون هوز توو کانکس هستند پول ملت رو ریختیدتوو سطل زباله
ساترن 5 با ارتفاع 110 متر آرزوست
کم کم فرهنگ لغت جدید درست کردید.
من می دونم چرا شکست خوردیم . برای اینکه موقع پرتاب بجای شمارش معکوس از یک شروع کردیم و حساب کردیم اگر تا ۱۰ انجام نگرفت دهگان بعدی را ادامه بدیم و الی آخر و به همین دلیل کامپیوترها قاط زدند و موتورها وسط راه روشن نشدند !!!!!!
تابناک عزیز.
به جهت حضور بسیار چشم گیر افراد افراطی از هر دو طرف سیاسی کشور ترجیحا اخبار رو از کانال دیگری پیگیری میکنم.
نحسي دولت كليدداران همه جا رو گرفته
خداكنه زودتر تمام شه
من هر چي سيب زميني كاشتم خراب شد
اينم به خاطر نحسي دولت كليددارانه
متوسط درآمد سرانه مردم دنیا در 40 سال گذشته 77 درصد افزایش یافته، متوسط درآمد سرانه مردم ایران طی 40 سال گذشته 12 درصد کاهش یافته. پیدا کنید سن پرتقال فروش را بار رسم شکل.
استاد ماله کشی و ماست مالی هستید
با سلام .خسته نباشید عزیزان . این موضوعات چون "فضا " قطعا کار و تلاش زیاد میخواهد و اصلا شکست در این وادی مفهومی ندارد هرچند بعد هر شکست فرجامیست .من دست شما تلاشگران را میبوسم و هر گامی که برمی دارید بشما خدا قوت میگویم.
یک وانت می گرفتید این ماهواره را از سمنان به سیستان می برد فوقش ۲۰۰هزار توان کرایه می گرفت این می شد پیروزی!!!
مقاله کاملا منطقی و درست بود. ولی چون این ملت درس میهن پرستی نخوانده و اصلا نمی دونه موضوع چیه، هر چرت و پرتی رو می نویسه و تابناک عزیز هم منتشر می کنه!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی