بازدید 8028
از ۲۰ آذر ۹۹؛

نیروگاه شازند ۱۵۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده است

رییس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک با اشاره به اینکه نیروگاه حرارتی شازند تاکنون ۱۵۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده است، مصرف روزانه مازوت این مجموعه صنعتی را ۳.۵ تا ۴ میلیون لیتر دانست.
کد خبر: ۱۰۳۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 01 February 2021

نیروگاه شازند ۱۵۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده است

به گزارش تابناک به نقل ازایسنا، علیرضا محرابیان سیزده بهمن ماه با حضور در صحن رسمی شورای شهر اراک با اشاره به وضعیت آلودگی هوای این کلانشهر اظهار کرد: اراک از ابتدای سال تاکنون ۴۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه‌های سنی را تجربه کرده است.

وی تعداد روز‌های ناسالم هوای اراک در فروردین ماه سال جاری را یک روز، در اردیبهشت ماه دو روز، در خردادماه سه روز، تیرماه سه روز، مردادماه یک روز، شهریورماه ۳ روز، مهرماه ۲ روز، آبانماه ۶ روز، آذرماه ۷ روز ناسالم، دی ماه ۱۱ روز ناسالم و در بهمن ماه تا هفتمین روز از این ماه ۲ روز برشمرد.

محرابیان با بیان اینکه امروز هوای شهر اراک از ساعت ۱۴ در وضعیت ناسالم قرار گرفت، گفت: سیزده بهمن ماه، اولین روزی است که علت آلودگی اراک فقط دی اکسید گوگرد ناشی از سوخت مازوت نیروگاه شازند بوده است.

وی تصریح کرد: در پاییز و زمستان امسال به دلیل عدم دریافت بارندگی معقول و پدیده اینورژن، وضعیت نیمه دوم سال ۹۹، بدتر از سال‌های گذشته است به طوری که شمار روز‌های ناسالم در نیمه دوم سال به ۲۸ روز رسیده است.

رییس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک با بیان اینکه استفاده از سوخت مازوت توسط نیروگاه روند متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته ایجاد کرده است، گفت: در سال‌های گذشته آلاینده‌هایی مانند گوگرد و ناکس از هوای شهر اراک حذف شد، اما امسال شاهد بازگشت دی اکسید گوگرد به هوای اراک هستیم.

وی تصریح کرد: نیروگاه شازند از ۲۰ آذرماه در حال استفاده از سوخت مازوت است و تاکنون ۱۵۰ میلیون لیتر مازوت مصرف کرده است. بررسی صورت گرفته در امروز صبح، نشان داد که نیروگاه در حال استفاده از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر در دو واحد است. گوگردی که از نیروگاه خارج می‌شود، ۵ برابر استاندارد و پارامتر ناکس هم دو برابر بالاتر از حد استاندارد است.

محرابیان افزود: در حال حاضر واحد یک و دو در حال استفاده از گاز-مازوت و واحد چهار نیز در حال استفاده از گاز است و به صورت میانگین روزانه ۳.۵ تا ۴ میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند.

رییس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک اظهار کرد: هر روزی که هوای اراک آلوده بوده این مسئله با شفافیت از سوی محیط زیست استان اعلام شده است. در تمام کارگروه‌های اضطرار میزان مصرف غیراستاندارد مازوت در نیروگاه بیان شده است، به مراجع قضایی اعلام شکایت کرده ایم، اما برای تعطیلی هر گونه صنعتی به دلیل آلایندگیف باید دستور قضایی وجود داشته باشد.

وی در خصوص ایرادات وارده به ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر اراک گفت: هر ایستگاهی تعریفی دارد برخی ایستگاه‌ها مانند ایستگاه مخابرات شاکله ترافیکی دارند و سنجش دی اکسید گوگرد برای آن‌ها مفهومی ندارد و در همین لحظه ایستگاه شریعتی، استانداری و محیط زیست در حال نمایش میزان گوگرد در هوا هستند، بر این اساس لازم است که قبل از هرگونه اظهار نظر در این حوزه حداقل نگاهی به اطلاعات و داده‌های اپلیکیشن آلودگی هوا داشته باشید.

محرابیان بیان کرد: در تمام شهرها، شهرداری‌ها به کمک محیط زیست می‌آیند، اما در سال گذشته بار‌ها از شهرداری خواستار فضایی برای استقرار ایستگاه‌های سنجش شدیم، اما هیچ همکاری نداشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار