بازدید 47771
مرور روزنامه‌های دوشنبه سیزدهم بهمن ماه

آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن! /یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببرید/چرا تورم مهار نشد؟ /آقای جهانگیری زخم مردم را تازه‌تر نکنید

‌‌مخالفت دیوان با خواسته ریاست‌جمهوری، روحانی: شعار آب و برق مجانی را محقق کردیم، پشت‌پرده حملات مهاجرانی به بورقانی و اصلاح‌طلبان، شفافیت به بهارستان خواهد رسید؟ توهین بی‌سابقه نماینده سبزوار به مطبوعاتی‌ها، اجاره‌نشینی در تهران لاکچری شد، تنهایی ترامپ در آستانه محاکمه و دژپسند زیر تیغ نابسمانی دلار و بورس، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۳۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۱ 01 February 2021

آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن! /یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببری/دچرا تورم مهار نشد؟ /آقای جهانگیری زخم مردم را تازه‌تر نکنید

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز دوشنبه سیزدهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که موضوع بازگشت به برجام و واکنش ها به اظهارات برجامی تیم سیاست خارجی بایدن عمدتا در روزنامه های اصولگرا همراه با بازتاب دفاع وزیر بهداشت از واردات واکسن روسی کرونا در صفحات نخست برجسته شده است.

موضوع توهین نماینده سبزوار به مطبوعاتی ها و استفاده از واژه شعبان بی مخ برای آنان از یک سو و درخواست چند نماینده از ناجا برای عذرخواهی از عنابستانی در کنار شفافیت در بهارستان و سوالات درباره واکسن روسی کرونا در بیشتر روزنامه های اصلاح طلب برجسته شده است. حضور رهبر انقلاب در حرم مطهر امام خمینی به مناسبت دهه فجر نیز موضوعی است که با تیترها و تصاویری در بیشتر روزنامه های امروز منعکس شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

چرا تورم مهار نشد؟

سعید لیلاز اقتصاددان طی یادداشتی با عنوان چرا تورم مهار نشد؟ در روزنامه ایران نوشت: با توجه به مزمن بودن تورم دراقتصاد ایران، در تمام ۵۰ سال گذشته تنها در چهار سال شامل ۱۳۶۴، ۱۳۶۹، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ شاهد تورم تک رقمی بوده‌ایم و درمابقی سال‌ها نرخ تورم دراقتصاد دورقمی بوده و تا ۵۰ درصد در سال ۱۳۷۴ هم افزایش یافته است.


درسال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در دولت یازدهم که تورم درکشور تک رقمی شد، این مهم از طریق افزایش عرضه کل رخ داد و موجب شد تا تورم مهار شود. در این سال‌ها عرضه کل به‌صورت عمده از محل افزایش درآمد‌های ارزی و فروش نفت بواسطه لغو تحریم‌ها صورت گرفت به‌طوری که درآمد ارزی ۳۳ میلیارد دلاری درسال ۱۳۹۴ در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به میزان قابل توجهی افزایش یافت. اما در سال ۱۳۹۷ علاوه برمشکلات ساختاری و سنتی مانند کسری بودجه و فساد شبکه بانکی که باعث رشد نرخ تورم می‌شود، مشکل دیگری به‌نام تحریم به اقتصاد ایران افزوده شد که عرضه کل را بواسطه کاهش درآمد‌های ارزی و نفتی بشدت کاهش داد. این درحالی است که نقدینگی با همان آهنگ قبلی رشد کرد. درهمین دوران بحران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که ناشی از فساد درکشور بود، نیز تأثیر منفی شدیدی براقتصاد ایران داشت به‌طوری که دولت برای پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران دراین مؤسسات، ۳۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد که با ضریب فزاینده این مبلغ ۲۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید دراقتصاد خلق کرد که این حجم معادل ۱۴ درصد از کل نقدینگی تاریخ اقتصاد ایران است.

آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن! /یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببری/دچرا تورم مهار نشد؟ /آقای جهانگیری زخم مردم را تازه‌تر نکنید

در کنار این مسائل اقتصاد ایران با بدترین تحریم تاریخ کشور و سومین تحریم شدید در تاریخ دنیا مواجه شد که از سوی امریکا برایران تحمیل شد. پس‌از گذشت حدود ۲۰ ماه از اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران که تقریباً تمام آثارآن درحال جذب بود، بحران چهارمی دراقتصاد ایران این بار ناشی از شیوع کرونا پدیدار شد که تاکنون ۳ تا ۴ درصد از اقتصاد ملی را بلعیده و موجب شده است تا هزینه‌های دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد و همچنین کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا بشدت افزایش یابد. برهمین اساس دولت مجبور به چاپ اسکناس شد به طوری که برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا حدود ۲۰ هزارمیلیارد تومان پول پرقدرت به اقتصاد ایران تزریق کرد؛ بنابراین در این سال‌ها نه تنها مشکلات ساختاری و سنتی رشد تورم دراقتصاد ایران حل نشده است، بلکه دو مشکل جدید نیز به آن‌ها اضافه شده است. دراین مدت دولت تقریباً مشکل سوم یعنی تحریم‌ها را جذب و رفع کرده است، اما همچنان سه مشکل دیگر باقی است به طوری که کسری بودجه همچنان ادامه دارد، دولت یارانه سنگینی برای مقابله با کرونا پرداخت می‌کند و فساد شبکه بانکی نیزپابرجاست. درهمین راستا به نظر می‌رسد با وجود کاهش قابل توجه شتاب نرخ تورم درماه‌های اخیر نمی‌توان انتظار تک‌رقمی شدن تورم درآینده نزدیک را داشت. درشرایطی که درمهرماه امسال نرخ تورم ماهانه به ۷ درصد رسیده بود این نرخ درآبان به ۵.۲ درصد، درآذر به ۲ درصد و در دی ماه به ۱.۸ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود با این روند دربهمن و اسفند سال‌جاری این نرخ به حدود یک درصد کاهش یابد، ولی درآینده نزدیک شاهد افت قابل توجه تورم نخواهیم بود.


یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببرید

«جهان‌صنعت»طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببرید نوشت: در ایران کره‌جنوبی با سامسونگ و هیوندایی مشهور است، ژاپن با تویوتا و هوندا و آلمان با بنز و بوش و… اما ایرانیان در سده تازه‌سپری‌شده هیچ کالایی به نام برند روسی را در بازارهای کشورمان در هیچ صنعتی ندیده و نشنیده‌اند. اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در نبرد با دنیای آزاد بیش از اینکه دنبال صنایع کارخانه‌ای در رشته‌های گوناگون باشد، دنبال این بود که صنایع سنگین را با راهبرد به کارگیری آنها در صنایع نظامی و تجهیزات جنگی توسعه دهد.

مشهور است، شوروی سابق توانست همزمان یا کمی دیرتر همپای آمریکا فضانورد به کره ماه بفرستد و نیرومند‌ترین زیردریایی‌ها و موشک‌ها را تولید کرده و به کشورهای دوست یا زیر دست دوران امپراتوری سوسیالیستی بفروشد و صادر کند اما از تولید و ساخت یک سوزن خیاطی ناتوان بود.

آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن! /یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببری/دچرا تورم مهار نشد؟ /آقای جهانگیری زخم مردم را تازه‌تر نکنید
اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سرانجام نیز در نبرد اقتصادی بود که دست‌هایش را در برابر دنیای آزاد بالا گرفت و آن امپراتوری مثل برف ذوب شد. روسیه ولادیمیر پوتین نیز در این دو دهه بیش از آنکه دنبال رقابت در صنایع کارخانه‌ای با غرب و حتی کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن، کره‌جنوبی و چین باشد، مسیر ساخت و تولید صنایع نظامی را در دستور کار قرار داد و به این ترتیب است که شما نام یک محصول روسی که در خانه‌ها و در اختیار شهروندان دست‌کم در بازار ایران باشد را پیدا نمی‌کنید.


اما پدافند موشکی اس۳۰۰ و اس ۴۰۰ و هواپیماهای جنگی روسی در رقابت با همتاهای غربی و آمریکایی چیزی کم ندارد و در دنیا نیز مشتریان قابل اعتنایی برای خرید آن صف کشیده‌اند که ایران نیز یکی از مشتریان استوار آنهاست که البته هنوز با فروش سامانه موشکی مشهور به ایران موافقت نشده است. در چنین وضعیتی اما روسیه ناگهان واکسن‌ساز شده است و وزیر امور خارجه ایران نیز انگار که واکسن‌شناس درجه یک است، آن را مناسب تشخیص داد و ایران نیز می‌خواهد آن را خریداری کند. ایرانیان به این دلیل که این واکسن در کشوری ساخته شده که تا‌کنون نام هیچ داروی برند مشهوری را ندارد و هیچ کارخانه مشهور داروسازی نیز در دنیا نیست که به روسیه تعلق داشته باشد، با ناراحتی با خرید واکسن روسی برخورد می‌کنند.


آقای وزیر محترم بهداشت برای نشان دادن اعتبار واکسن روسی گفته است به کوری چشم برخی اولین واکسن‌های روسی را به خانواده خود می‌زند. به نظر می‌رسد وزیر محترم می‌تواند به جای این حرف که شهروندان اندکی آن را به طور کامل باور خواهند کرد می‌تواند بگوید سابقه صنعت داروسازی روسیه چگونه است و از میان این همه داروهایی که در دنیا اشتهار دارند و میلیاردها شهروند جهانی به طور مثال آسپرین را می‌شناسند و به آن اطمینان دارند یا واکسن‌های گوناگون غربی را برای فلج اطفال و نیز بیماری آبله را خریداری و مصرف کرده‌اند چند داروی مشهور و چند کارخانه مهم داروسازی روسی را نام ببرد. در این صورت شاید مردم اطمینان کنند.

آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن!

غلامرضا صادقیان در یادداشت سردبیر روزنامه جوان با عنوان آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن! نوشت: پنج روز از اعلام شروط ترامپی وزیر خارجه بایدن برای برجام گذشته و در این مدت آقای روحانی رئیس‌جمهور دو سخنرانی داشته‌ است، اما هیچ اشاره‌ای به این شروط نشدنی و تکلیف ایران نکرده است. اگر این سکوت ادامه پیدا کند و آن توفندگی که گاهی در مقابل خروج امریکای ترامپ از برجام دیده می‌شد، از آقای روحانی دیده نشود، شائبه آن می‌رود که شاید قرار است بخشی از مطالبه‌گری ضروری از امریکای بایدن را به داخل سرریز کنند! زیرا حمله دوباره به منتقدان و مخالفان داخلی و بندال‌کردن بخشی از موضوع به دولت‌های قبل کم هزینه‌تر است تا آنکه با دولت جدید امریکا -که قرار بود تفاوتی اساسی با قبلی داشته باشد- درگیر شویم!

آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن! /یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببری/دچرا تورم مهار نشد؟ /آقای جهانگیری زخم مردم را تازه‌تر نکنید

ظاهراً علت طمع کردن‌های «دولت مذاکره» برای گشایش اقتصادی با کمک رفع تحریم‌ها، این بود که وقتی با کار آسان‌تر می‌توان به مقصود رسید چرا با اقتصاد مقاومتی و ریاضت و دشواری به آن برسیم. اما اکنون معلوم شده است که آنچه در این مدت هشت سال دنبال آن بوده‌ایم اتفاقاً سخت‌تر و ریاضتی دشوارتر از مقاومت و سختکوشی است.

درباره اینکه اصولاً چرا ما باید مقاومت کنیم و چرا دشمن داریم، بحث فراوان شده است و تکرار آن بدون آنکه زمینه‌های معرفتی و جهان‌بینی دو طرف به یکدیگر نزدیک شود، بی‌فایده است، اما یک بحث فایده‌مند این است که دولت آقای روحانی بداند رفع تحریم‌ها از این پس دقیقاً همان کار سخت است و کار راحت و رسیدن به میوه و گلابی، حالا بازگرداندن امید و مقصود به داخل کشور است.


آقای جهانگیری زخم مردم را تازه تر نکنید

ژوبین صفاری در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان جانا سخن از زبان ما نوشت: معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته به مشکلات اقتصادی و فشار تحریم ها اشاره کرد، از لزوم گفت‌وگو سخن راند و گفت که مردم احساس تبعیض و فساد، بیشتر از نداری آزارشان می دهد. او همچنین گفت: «احساس مردم درباره فساد این است که عده ای در کشور در حال غارت و کسب ثروت و عده ای به نان شب محتاج هستند.»


حال سوال اینجاست که آیا آقای جهانگیری سخن تازه ای گفته است و یا او به عنوان یک شهروند و نه در قامت یک مسئول آنچه را دیده و بیان کرده که مردم سال‌هاست آن را لمس می کنند.
ناگفته پیداست مردم در شرایطی که 8 سال از روی کارآمدن دولتی گذشته است انتظار ندارند که مسئول اش همان دردهای به جا مانده از سال‌های گذشته را برایشان بازگو کند و در نهایت با ارتباط آن به ظهور رئیس جمهوری دیوانه ای مانند ترامپ، این عدم تغییر در شرایط را توجیه کند. تردیدی نیست که تحریم های ظالمانه غرب به طور مستقیم اقتصاد کشور را هدف گرفت و اثرات آن برخلاف تصور برخی بسیار مخرب است. تردیدی نیست که گفتمان مخالف دولت هم برای رهایی از این شرایط هیچ دستورالعمل و راهکار قابل قبولی نداشته و ندارد. اما آیا با بیان این مشکلات فرقی در وضعیت موجود حاصل می شود؟

آقای روحانی! آن کار سخت را ر‌ها کن! /یک کارخانه و یک داروی نامدار روسی را اسم ببری/دچرا تورم مهار نشد؟ /آقای جهانگیری زخم مردم را تازه‌تر نکنید
آقای معاون اول در حالی سخن از زبان مردم می گویند که حتی اگر تحریمی در کار نبود کارنامه دولت به خصوص در دور دوم هیچ نشانی از کارآمدی برای تغییر در ساختارهای معیوب در آن دیده نمی‌شود. همان ساختارهای معیوبی که رسانه های دلسوز و حتی همسو با دولت بارها نسبت به اصلاح آن هشدار دادند تا امروز بعد از 8 سال مقام مسئولش بر سر نقطه آغازین بیان مشکلات قرار نگیرد.


این سخنان امروز نه تنها مرهمی برای مردم نا امید شده نخواهد بود که زخم بی‌اثر بودن انتخاب شان را تازه‌تر می کند آنجا که منتظر بودند دولت منتخبشان با رای بالا و قاطع، حداقل تغییرات بنیادین و موثر در اقتصادی ایجاد می‌کرد که از معیوب بودن ساختارهایش رنج می برد تا شاید اگر روزی تحریمی هم در کار نبود بتواند خود را بازیابی کند.


مردم اما امروز از آمارهای احتمالی در باب اینکه شرایط این بود و حالا این شد؛ خسته شده اند. امروز حقیقت ماجرا سفره هایی است که لابلای تورم فزاینده کوچک‌تر شده و اعتماد‌شان نسبت به شعارهایی که داده شد و داده می شود کمرنگ تر شده است. آقای معاون اول، به نظر می رسد در این روزهای پایانی کار دولت نه به آمارها احتیاجی باشد و نه به بیان مشکلاتی که مردم لمس می کنند. بلکه امروز بهتر آن است که برای مردم از دلایل ناکارآمدی و عدم تحقق وعده هایتان بگویید. صادقانه ضعف های خود و دولت را بیان کنید.
هرچند به درستی گفتید که امروز به گفت‌وگو و به تغییر در رویکردهای سیاست داخلی و خارجی نیاز است اما به راستی این نیاز را چه کسانی باید برطرف کنند؟ مردم که قبلاً با رایشان این نیاز را اعلام کردند پس شاید قصور را باید در خودتان جستجو کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۸۱
وزیر بهداشت حق دارد که برای خودش و خانواده اش تصمیم گیری کند و جانشان را مورد خطر و یا امتحان و آزمایش و اعتماد قرار دهد
ولی قطعا و وقتی که شخص مسول در زمینه کرونا ، خانم دکتر محرز و نظام پزشکی و چندین دکتر و متخصص غیر سیاسی در داخل
و معتبر ترین سازمان بین المللی بهداشت جهانی به تایید آن مشکوک و بی اعتماد هستند
حق بدهید که اکثریت مردم قطعا راضی به استفاده از واکسن مشکوک روسی نباشند
البته خوشا بحال کسانی که واکسن های معتبر جهانی را زده اند و از قرنطینه خارج شده اند و عادی زندگی میکنند !؟
و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
به نظر من باید به مردم حق انتخاب داد که چه نوع واکسنی را بزنند. انواع واکسن ها را وارد کنید و انتخاب را دست مردم بسپارید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
فشار رو میشه رو غربگداها حس کرد.همش از روسیه بد میگین حالا من ازآمریکا براتون میگم.کسی که مخترع ویروس ایدز بود به عنوان کاشف این ویروس جایزه ی نوبل رو میگیره!!به بهانه ی واکسیناسیون رایگان ویروس های ایدز رو به آفریقایی ها تزریق میکنه.واقعا راسته که قبله ی بعضی ها هنوز آمریکاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
پوتین را بیارید جلو چشم همه به اقایون بزنه بعدش ببینیم چی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دروغ کم بگو چینی
آیا روسیه خودش واکسیناسیون را آغاز کرده ؟؟؟
واکسن های فایزر و مدرنا اکنون در امریکا در حال تزریق است . هرچند سرعت واکسیناسیون به دلیل آرام بودن سرعت تولید واکسن برای جهان کم است اما حداقل آنها دارند محصول خودشان را اول به خودشان میزنند .
اما روسیه چی
پاسخ ها
کوثر ناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
... چرا موضوعات سوابق پزشکی و تولید دارو های مختلف در یک کشور را در نظر نمی گیرید . الان شما یک کولر می خواهی بخری یا پنکه می روی دنبال برندی که سابقه دارد و خوش نام و با دوام است حالا این ها رفتند سراغ کشور روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
از 15 آذر 99 واکسیناسیون در روسیه آغاز شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ناشناس ۹۱۰واکسن رو با بستنی مجانی به مردم میزنن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
با بستنی یا بدون بستنی !! محض اطلاع آن عزیز گفته شد که از آن تاریخ شروع شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
محض اطلاع حضرت عالی مردم روسیه تمایلی به زدن این واکسن ندارن! هیچگونه مجوز تزریق هم از طرف سازمان بهداشت جهانی نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
خود روسیه تنها توانسته ظرف سه ماه گذشته
کمتر از دو میلیون نفر از جمعیت خودش
را که اکثرا نظامی و سرباز و سالخوردگان هستند
واکسینه کند
و تنها گینه آفریقا آنرا قبول کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ناشناس ۹۱۰
منظور همین واکسنی بود که میخواهند به ایران بفروشند . خودشان همین را تزریق کردند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
آب مقطر هم زدنش مشکلی نداره وزیر بهداشت عزیز!!!
مشکل بعدی واکسن روسی عدم شفافیت است . واکسن های غربی با شفافیت کامل وارد میدان شد به طوری که حتا اسم و مشخصات داوطلبان آزمایش هم به همگان اعلام شد .
واکسن روسی کجا تست شده و روی چه کسانی؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
قراره در ایران و رویرایرانی ها تست بشه. ان شاءالله اگر مشکلی برای ایرانی ها پیش نیومد، خود روسیه هم تزریقش رو آغاز میکنه و بقیه کشورهای محروم دنیا هم شاید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
و واکسن آمریکایی آدم می کشد
كارخونه مس اين كشور رو روسها ساختن به انگليس گفتين انگليس گفت شماها كارخونه ذوب مس ميخواين چيكار - باور كنيد من از روحاني بهتر حرف ميزنم
کاری به این نداریم که روسیه چه نوع رابطه ای با ایران برقرار کرده ولی در کل روسیه کشور عقب مانده ای از نظر علمی نیست یعنی برچسب عقب ماندگی به هیچ وجه به روسیه نمیچسبه مثلا نیروگاه اتمی بوشهر ساخت روسیه هست و ده سالی بدون دردسر داره کار میکنه اما خوب اونا شما رو مجبور نکردن وابسته به روسیه باشی ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
عقب ماندگی به این چیزی که شما گفتی نیست
عقب ماندگی شاخص دارد مانند شاخص توسعه انسانی پیشنهاد میکنم مال روسیه رو بررسی کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
روسیه الان بهترین دوره تاریخ خودش رو داره طی میکنه و از نظر شاخص های توسعه یا با هر معیاری یه کشور پیشرفته به حساب میاد
مضحکه یه عده دارن توسعه یافتگی یه ابرقدرت سیاسی نظامی اقتصادی رو زیر سوال میبرن
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دوست گرامی از خبیث بودن روسیه همین بس که ناوگان هواپیمایی خودش محصولات ایرباس فرانسه هست و توپولف های بی کیفیت نصیب کشورهای دوست...نیروگاه اتمی بوشهر 30 ساله در حال ساخت و تکمیل هست توسط روسها دریغ از بهره برداری
م ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اقاي ناشناس لطفا مزخرف نگوييد واكسن خوراكي فلج اطفال امريكايي است و كاشف ان اقايان سالك و سابين هستند.لطفا ادرس غلط ندهيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
روسیه یک کشور پیشرفته به حساب نمیاد دوست عزیز!
هشتاد درصد مردم روسیه در آپارتمان های سوسیالیستی ساخت دوره شوروی زندگی می کنند (چیزی مثل مسکن مهر)
گوگل مپ که بلدی ؟ برو شهر مسکو پایتخت و ثروتمند ترین شهرشون رو ببین، و دقت کن چند درصد ساختمانهاش بلوک های سیمانی ساخت شوروی کمونیست هست. بعد بگو بیا روسیه پیشرفته س و الان و بلان.
کل اقتصاد فدراسیون روسیه ، از اقتصاد شهر نیویورک آمریکا کوچکتره! تنها یک شهر فقط یک شهر! دقت کن کجایی
راستی سرنوشت اون هجده هزار واحد فایزر اهدایی چی شد واقعا؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
زدن بر بدن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
خودی ها و خانواده شون زدند و تمام شد
و آمدند بیرون دور دور
به آقای وزیر بفرمایید اگر خانم مینو محرز اومدن و واکسن رو به شما و خانوادتون زدند و تایید کردند که واکسن روسی هست ما قبول میکنیم
به جای مجانی کردن آب و برق برای بخش خانگی، آب و برق کارخانه ها و صنعت را ارزانتر کنید تا کمی جنس ها ارزان بشه و فشار از دوش مردم برداشته شه. واقعا کمر همت بستید به ورشکستگی بخش تولید و صنعت با این گرانی انرژی.
جهت اطلاع واکسن خوراکی فلج اطفال که باعث ریشه کنی این بیماری در جهان شد ساخت روسیه است. وقتی راجع به چیزی اطلاع ندارید مقاله ننویسید. همینطور بیش از یک و نیم میلیون نفر در روسیه واکسن کرونا دریافت کرده اند و تا آخر این ماه نرخ تولید آن به بیش از دهها میلیون دوز در ماه خواهد رسید.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
واکسن فلج اطفال ساخت همزمان دو دانشمند امریکایی به نام های سالک و سالین هست.پس تو هم بیخودی راجع به چیزی که تخصص نداری نظر نده
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
واکسن فلج اطفال؟روسیه؟
پناه برخدا
اخه بصیرت تا این حد!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مثل اینکه فقط بلدی توی ویکی پدیا سرچ کنی و آن را هم درست بلد نیستی. واکسن خوراکی فلج اطفال توسط روسیه تولید انبوه شد و باعث ریشه کنی فلج اطفال گردید. واکسن تزریقی فلج اطفال حسابش جداست. کاربردی بودن واکسن خوراکی از زمین تا آسمان با واکسن تزریقی متفاوت است.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
آلبرت بروس سابین کاشف واکسن فلج اطفال خورایک، متولد 1906 لهستان.
او در سال 1921 با خانواده به آمریکا مهاجرت می کند
درباره او در بریتانیکا بخوانید.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
واکسن خوراکی فلج اطفال بود توسط آلبرت سابین طراحی و توسعه یافت استفاده تجاری از آن در سال ۱۹۶۱ آغاز شد.

آلبرت سابین (انگلیسی: Albert Sabin‎؛ زاده ۲۶ اوت ۱۹۰۶ درگذشته ۳ مارس ۱۹۹۳) یک دانشمند در زمینه ایمنی‌شناسی و ویروس‌شناسی اهل ایالات متحده آمریکا بود. او بیشتر به خاطر توسعه واکسن خوراکی فلج اطفال که به ریشه کنی این بیماری انجامید شناخته شده است. در فاصله سالهای ۷۲-۱۹۶۹ به عنوان رئیس موسسه علوم وایزمن در اسرائیل هم خدمت کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دوستان وقتی در ویکی پدیا یا جاهای دیگر سرچ می کنید لطفا مطالب را کامل بخوانید. واکسن خوراکی فلج اطفال توسط میخائیل چوماکوف و همکاران ایشان در اتحاد جاهیر شوروی ساخته شده است و به این دلیل باعث ریشه کنی فلج اطفال در بسیاری از کشورهای دنیا شد. در آمریکا هنوز هم از واکسن تزریقی استفاده می شود.تقریبا در تمامی کشورهای دیگر از واکسن خوراکی استفاده می شود. انستیتوی چوماکوف خدمات بسیار زیادی به جامعه بشری کرده است و واکسن های عالی بسیاری تولید کرده است.
اگر به سابقه باشد اگر چه روسیه برند معروفی در داروسازی ندارد ولی از آن زرف هم اروپا و آمریکا سابقه های ننگینی در تاریخ دارو سازیشون دارند از مارجای خونه ای آلوده که ایدز رو دهیه کرد به مردم ایران تا انواع بیماریها که واکسن ها وداروهای شرکت فایرز وکواکس به آفریقایی ها هدیه کرد .چندین مورد رسوایی بزرگ دارویی در تاریخچه این شرکتها ثبت شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
خون های الوده ایدز همون زمان به کانادا پراغال امریکا رسید و حتی خود فرانسه رو هم الوده کرد
بعدشم تمام داروهای سرطان ساخت شرکت های امریکایی و اروپایین اینهارو ول کردی چسبیدی به موضوع صدسال پیش
روسیه و حتی ایران تکنولوژی های لازم برای ساخت واکسن رو دارد و تجمیع امکانات برای نیل به یک هدف که مایه غرور ملی هست در کشوری مثل روسیه نه تنها سخت نیست بلکه بسیار آسانتر از کشورهای غربی هست.. ساخت واکسن در روسیه و چین و حتی ایران بحث غرور ملی است تا سود و صرفه اقتصادی ...ولی در دنیای غرب اول بحث سود و درآمد زایی است بعد سایر مباحث... روسیه به خاطر اینکه تهدید استراتژیک دنیای غرب بوده و هست رو در بازار تجارت جهانی که در انحصار غرب هست راه نمی دهند و به همین دلیل هست که کالا های روسی رو در سایر کشورها نمی توان دید.. وقتی بازار صادراتی وجود نداشته باشد کشورها هزینه زیادی برای تحقیق و توسعه نمی کنند تا بهترین رو تولید کنند ..فقط کالایی با شرایط قابل قبول تولید می کنند..
ولی وقتی پای غرور ملی به وسط می آید همین روسهای ناتوان در تولید خودرو بهترین جنگنده ها با بالاترین تکنولوژی روز رو تولید می کنند ... دقیقا در بحث واکسن هم داستان همین است.. تولید واکسن و نقش منجی رو بازی کردن برای روس ها بحث غرور ملی هست تا سرکیسه کردن سایر ملل..

جدا از همه این مسایل از دیدگاه تخصصی و جدا از هیا هوی سیاسی هیچ کدام از واکسن های که تا به حال تولید شده اند چه مدرنا چه فایزر چه استرازنکا و چه مدل چینی و روسی هیچ کدام نه قابل تاییداند از لحاظ علمی و نه ایمنی اون ها در کوتاه و بلند مدت ثابت شده است.. پس همه در حد حدس و گمان هست.. روس ها داده ها رو منتشر کرده ا ند ..علاقه مندان می توانند خود در مورد آن تحقیق کنند.. ولی حالا چرا آمریکایی ها و اروپاییها اون رو تایید نکرده‌اند بیشتر بحث سیاسی هست وگرنه کدام متخصص ایمونولوژی هست که نداند چه کثافت کاری هایی و جنایت های همین شرکت های چند ملیتی دارو و واکسن از قدیم می کردند و همچنان هم در حال انجام انند.. یک دارو به صرف اینکه مجوز آمریکا رو دارد ایمن نیست..مردم عادی از مسایل و پول های کثیف پشت پرده این مجوز های کذایی بی خبرند.. پس این مجوز ها رو قبله عالم خود قرار ندهید. در آخر تنها دو واکسن تقریبا ایمن یا بهتر است بگویم ایمن تر از سایر واکسن ها وجود دارد یکی واکسن تولید چین هست و دیگری استرازنکا چون اینها با روش سنتی و بدون dna یا rna حامل هستند ولی کارایی اونها نسبت به سایرین کمتر و میزان ماندگاری ایمنی آن ها نیز سوال برانگیز تر هست..
در آخر تمام اینها بحث های سیاسی و فاقد هر گونه مبانی علمی هست و بقول وزیر بهداشت خباثت محض هست . .. در آخر نه داده های منتشر شده توسط روس ها قابل اعتماد هست و نه داده های چینی ها و نه داده های اروپایی ها و آمریکایی ها.. فقط یک راه می ماند که ما خود واکسن رو در جامعه خود تست کرده و سپس به مردم عرضه کنیم.. تا آن زمان .... در پناه حق تعالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
این همه داستان نوشتی یه کلام بگو چرا سازمان های بین المللی تاییدش نکردن ، رفیق تاواریش !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
غرور ملی مردم رو از مردن نجات نمیده!! واکسن معتبر نجات میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
فرمودید که روس ها داده رامنتشر کرده اند. اگه امکان دارد لینک مقالاتی که داده های واکسن اسپوتنیک وی در ان ها منتشر شده بفرمایید
در پاسخ دوستان واداده جهان صنعت،روس ها چیزی را می سازند که ضرورت داشته باشد امسال بزرگترین تولید کننده گندم دنیا شدند بدون سامسونگ می شود زندگی کرد و اصلا فلسفه نیاز به ان موهومی است ولی بدون نان و دارو نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
نمی دونستم تنها کشوری که نان میسازه روسیه است .البته کامپیوتر و اتوموبیل وکلا تجهیزات الکترونیکی تو این زمونه ضرورتی نداره برای همین روسیه نمیسازدشون !
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اتفاقا آقا رضای هم اسم بنده، سامسونگ از گندم مهم تر است! به عنوان یک زیست شناس می گم!
تنوکلوژی کشاورزی به حدی پیشرفت کرده که تا چند صباحی دیگر هیچ نیازی به زمین زیاد برای کشت نبوده و اغلب کشت ها در برج های کشاورزی انجام خواهند شد.
در این هزاره تکنولوژی اطلاعات و الکترونیک جزو واجبات است و هر کشوری که دستی در این صنعت نداشته باشد از دنیا عقب است. حتی اگر آلمان باشد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
الان با نون بربری وصل شدی پیام گذاشتی
این سر تیتر و عنوان در روزنامه جهان صنعت خیلی سطحی و غیرعلمی است .
فریب رسانه های معاند غربی رو نخورید. فکر می کنید روسیه واکسن هاش رو از امریکا می خره و به مردمش می زنه؟
روسیه یک ابرقدرت نظامیه و یکی از جنبه های این سلاح های میکروبی و شیمیاییه. بنابراین ازمایشگاههای قوی در زمینه پزشکی و تولید و مبارزه با بیماری مانند امریکا دارند ولی تو بوق و کرنا نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
شما ۴تا داروی ساخت روسیه رو یگو ما بدونیم تا با انی تکنولوژی شنا شیم
بابا روسیه برا شما ابر قورته یعنی کسی جز کشور حسابش نمیکنه مریکا فقط گندش کرده تا اروپا رو بچاپه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
!شما هنوز فرق دارو و بمب شیمیایی رو نمیدونی ؟
نویسنده مقاله با برندها و هیاهوی تبلیغاتی دنیا را می بیند و وزارت بهداشت با حقایق علمی معلوم است این دو با هم نمی خواند ....
بعضی در دفاع از روسیه کار را به کجا کشانده اند. واکسن فلج اطفال را یک پزشک آمریکایی به نام جوناس سالک درست کرد نه رفیق پوتین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
توجه کنید که تولید انبوه واکسن فلج اطفال خوراکی که تقریبا در تمام دنیا (البته در آمریکا از واکسن تزریقی
استفاده می شود که معایب و مزایایی نسبت به واکسن توسط میخاییل چوماکوف روسی در اتحاد جماهیر شوروی انجام شده است و همین باعث تقریبا ریشه کنی فلج اطفال در دنیا شده است. به احتمال 99.9 درصد واکسن فلج اطفالی که شما خورده اید نیز از نسل همین واکسن چوماکوف است. حالا ممکن است این را دوست داشته باشید یا نداشته باشید. اگر دوست ندارید می توانید تف کنید. البته به هیچ وجه نمی خواهم تلاش تمامی دانشمندانی را که در این راه زحمت کشیده اند نادیده بگیرم ولی استاد چوماکوف یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ بشری بوده است و واکسن بسیاری از بیماری های دیگر را در زمان خود ساخته و به تولید انبوه Mikhail Chumakovرسانده است.)
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مرگ بر عشقت آمریکا-مرگ بر غربگداها-مرگ بر آلبانی نشین مرگ بر دشمنان وجودی ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
و همچنین چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
جالبه روسها ارتش سایبری هم
دارن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
محمد جون حقوقش خوبه؟ که داری از جون هموطنات مایه میذاری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
جمع کن چین گدا
محض اطلاع روزنامه جوان عرض کنم امید و مقصود با رفع تحریم ها به ملت برمی گردد ، در این کار سخت با آقای روحانی همراه شوید ، ایشان اگر بخواهند هم ، به تنهایی نمی توانند!
بهای اب وبرق وگاز شهرستانهاخصوصا تهران سه برابر شد و اب وبرق وگاز بعضی از روستا های کم مصرف مجانی شد خنده دارنیست
همتی: دلار به زیر ۲۰ هزارتومان میرسد !!!!!
میرسد
میشود
خواهدرسید
خواهدشد
خواهیم کرد
۷ سال ونیم مارا به اینده حواله دادید
برای یکبار هم شده از عملکردتان بگویید چه کار کردید ( فعل ماضی) !!!
شماهمانی هستید که باقاطعیت فرمودید ارزو برجوانان عیب نیست !!!
هرروز وعده ارزانی میدهید اما قیمت ها همچنان بالا میروند
اقا بخدا حرف درمانی دیگرجواب نمید لااقل این چندماه باقیمانده را سکوت کنید وبیش ازاین نمک برزخم مردم نپاشید
بورسیهای عزیز
همانطور که میبینید بورس را هی میبرن بالا هی میریزه پایین
ماههاست همین اتفاق داره تکرارمیشه
این بورس دیگه بورس بشو نیست
ودربهترین وخوشبینانه ترین حالت فقط درجا خواهدزد
اتا بیشترازاین ضررنکردید سرمایه تان را از ان خارج کنید
دوستانی که میگن برندی از روسیه نداریم. داریم . اصطلاحی در زبان ترکی هست که شاید بین قدیمیترها رایجتر است "مسکمت" که به معنای جنس بنجل و بی کیفیت است. ریشه این لغت ظاهرا عبارت "مسکو مید"(moscow made )است که در دوران گذشته روی اجناس روسی درج می شده.
وزارت بهداشت برای خرید واکسن اسپوتنیک دلایلی دارد
اول اینکه در خرید واکسن با محدودیت های حاکمیتی مواجه است و ملزم به رعایت آنهاست.
دوم اینکه تأمین واکسن از یک منبع برای هیچ کشوری ممکن نیست و حتی اروپایی ها به دنبال تأمین بخشی از نیاز خود از روسیه هستند. یعنی حتی اگر دستِ وزارت بهداشت برای خرید واکسن از همه کشورها باز بود، باز هم باید بخشی از نیاز خود را از روسیه و چین تأمین می کرد. اولین محموله ای که قرار بود ایران از فایزر دریافت کند 150هزار دوز بود و محموله بعدی با فاصله دو ماهه احتمالا تحویل می شد. حتی در خرید اسپوتنیک هم همین شرایط پابرجاست و در مرحله اول تنها 200هزار دوز وارد کشور می شود و محموله های بعدی با فاصله زمانی نسبتا طولانی تحویل خواهند شد.
در صورت موفقیت واکسن های ایرانی، مرحله اصلی واکسیناسیون قطعا با واکسن ایرانی خواهد بود و تحت هیچ شرایطی به نظر نمی رسد ایران بتواند بیش از 5 میلیون نفر را با واکسن های خارجی واکسینه کند. (با شرایطی که الان بر بازار واکسن حاکم شده این عدد حتی ممکن است به یک میلیون نفر هم نرسد تا چه رسد به واکسینه کردن کل جمعیت با واکسن خارجی)
بنابراین وارد کردن همه ی جمعیت کشور به نزاع واکسن روس کاری درستی نیست، تقریبا همه ی آنها دریافت کننده واکسن ایرانی خواهند بود و واکسن های خارجی برای کادر درمان و بخش کوچکی از گروههای در معرض خطر استفاده خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
محدودیت حمایتی یعنی چی؟!!! این ربطی به سیاست نداره! همه مردم دنیا باید واکسن بزن تا همه گیری از بین به بعد میای شعار می‌نویسید؟!! واکسن ایرانی هم اگر مجوز سازمان بهداشت جهانی نداشته باشه میده بغل دست واکسن روسی!!
خودتون دریافتش کنید!
روسیه به جز صنایع نظامی که آن هم با سرقت اطلاعات از آمریکا رشد کرده است هیچ چیزی ندارد اقتصاد روسیه به هیچ عنوان در حد اقتصاد آمریکا یا چین نیست آنهایی که سنگ روسیه را به سینه می زنند باید به مردم توضیخ دهند به چه دلیل اینقدر شیفته روسیه هستند شاید یکی از دلایلش زیربنای بسیار زیاد ساختمان ها باشد!!!! مثلا سفارت روسیه در تهران چند برابر سفارت سابق آمریکا مساحت دارد و جالب است در فاصله هوایی بسیار نزدیکی از سفارت دوباره کنسول گری روسیه در خیابان پامنار تهران وجود دارد که معلوم نیست اصلا این کنسول گری چه کاری دارد و جالب است بدانید مجلس و بسیاری نهادهای دیگر هم خیلی به این دو مجموعه روسی نزدیک هستند
جهان صنعت به سابقه خراب بسیاری از شرکتهای دارویی غربی و آمریکایی مراجعه بکنند و چقدر خطا در آنها را مطالعه کنند .سوال آیا تاکنون که روسیه تمام داروهای اعم از واکسنها و غیره رو تولید کرده و در جامعه خودش استفاده کرده و در سطح عالی سلامتی هم قرار دارند چون تجارتش رو نکرده و در ایران ما ندیدیم دلیل بر بد بودنش هست ...وقتی در تمام موارد قید شده بالای مقاله صنعت جهان روسیه رشد آنچنانی روسیه را مینویسه ممکنه که در صنعت دارو عقب باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
در سطح عالی سلامت؟
لطفا با اطلاعات و پزوهش انجام شده حرف بزنیم.
امید به زندگی در روسیه از ایران و ترکیه پایین تر است.
اگر در عدم استفاده از واکسن روسی بااین اظهار نظرها مشکوک هستید وممکن است در آینده مانند گوشتهای فاسد شده وذرتهای فاسد شده برخورد نمایید بهتر است از هم اکنون گروهایی که داوطلب واکسیناسیون با این واکسن هاهستند ،مشخص نمایند تا هزینه های بیهوده تحمیل بیت المال نگردد .
آقای جهانگیری زخم مردم را تازه تر نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!
این هم راهی است که در آخر چند سال ترک فعل و کار نکردن بیایند و بگویند که ما درد مردم را فهمیدیم ولی دیگر دیر شده و وقت لازم برای درمان این درد نداریم. مردم دیدید ما کمکاری نکردیم بلکه الان متوجه شدیم و وقت کافی نداریم. علی برکت الله ما هم رفتیم و وای به حال دگران. علی برکت الله ها را فراموش نمی کنیم. علی برکت الله.
غرب زده ها نگران واکسن روسی شدن ولی از واکسن آمریکایی که آدم می کشد دم نمی زنند
جهان صنعت عالی گفته، البته به در گفته که دیوار بشنوه.
از امتداد نگاههای عکسهای بالای صفحه اش کاملا مشخص هست.
لطفا اون عزیزی که این واکسن را خریده جلوی تلویزیون به خودش و خانواده اش با تایید یک ناظر که همان واکسن است بزند تا مردم باور کنند.
الان معلوم شده تعدادی از سیاستمداران خود روسیه این واکسن را نزده اند برای کوبا هم که موش ازمایشگاهی شده ایم
نان شب مردم وامنیت مردم را سیاسی نکنید
تمام این تفاسیر که در مورد واکسن اتفاق افتاده بین مردم به دلیل عدم شفافیت در بستر عمومی جامعه ایرانه اگر تعارض منافع تا این اندازه قدرت نمی گرفت الان جناب وزیر بهداشت به جای سخنرانی های احساسی با مخالفان ورود واکسن چه روسی چه غیر ان میزگرد علمی برگزار می کرد و به مردم پاسخ در شان خودش و مردمش می داد
به سادگی به جاش اب مقطر میشه زد...
آقایان اگه حرف زدن بلد نیستید،حرف نزدن که بلدین
يعني اين همه پزشك نامدار در ايران نامه ميزنند كه واكسن روسي قبول ندارند يعني بي سوادن حاليشون نيست بحث علمي چه ربطي به امريكا و روسيه و مرگ بر امريكا و مرگ بر انگليس داره اخه اين چه وضعيتيه اين يه مسئله پزشكي و بهداشتيه و كساني كه تخصص دارند و پزشكنند بايد نظر بدهند و همه طبق نظر پزشكان عمل كنند در مورد واكسن اخه جان مردم و عزيزانشان مگه بازي چس هر يه انساني كه از دست برود پستش كلي نارحتي و غم اندوه است نمونش مهرداد ميناوند كه همه ميشناختند چقدر ناراحت شدن خوب هر يك از عزيزان خانواده ها هم براي عزيزانشان همين اندازه مهم هستند
اگه روس اینقد پیشرفته است چرا یکیشون جهت مداوا و سکونت به روسیه تشریف نمیبرند همه از امریکا و اروپا سردرمیآورند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر