بازدید 8654

انتقاد سردار دهقان از رشد کسری بودجه

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی با تاکید بر اینکه با خالی کردن جیب ملت فکر می کنیم به مردم خدمت می کنیم، گفت: وقتی پول به بخش تولید برود می توان با مکانیزم‌های درآمدزای منطقی مانند مالیات، کشور را مدیریت کرد، اما اکنون موقعیت به گونه‌ای است که افزایش پایه مالیاتی بدون رونق تولید به بدنه تولید رسمی کشور آسیب وارد می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲ 31 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی با تاکید بر اینکه با خالی کردن جیب ملت فکر می کنیم به مردم خدمت می کنیم، گفت: وقتی پول به بخش تولید برود می توان با مکانیزم‌های درآمدزای منطقی مانند مالیات، کشور را مدیریت کرد، اما اکنون موقعیت به گونه‌ای است که افزایش پایه مالیاتی بدون رونق تولید به بدنه تولید رسمی کشور آسیب وارد می‌کند.

سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی با بیان اینکه تورم در کشور ناشی از "کسری بودجه" و "رشد نقدینگی" است اظهار کرد: البته نوسانات نرخ ارز هم به طور طبیعی بر نرخ تورم موثر است اما در کل ایجاد زمینه‌های رشد کسری بودجه را می‌توان ظلم دولت‌ها به مردم قلمداد کرد.

وی با اشاره به وضعیت امروز بورس کشور افزود: دولت برای کنترل رشد نقدینگی مردم را دعوت به حضور در بازار سرمایه کرد اما در مقطع حساس تصمیم گیری، غایب اصلی بود و نتیجه عرضه‌های دولتی چیزی جز تحمیل خسارت‌های بیش از 40 درصدی به مردم و ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد نبود.

این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی، یادآور شد: وعده همه دولت‌ها طی چهار دهه گذشته مهار این دو متغیر بوده ولی این دو شاخص در تمام دولت ها به صورت مدام به دلیل بی نظمی مالی رشد داشته‌ است که در نهایت منجر به تورم بیشتر شده اند.

دهقان با تاکید بر اینکه برای مقابله با تورم باید با انباشت کسری بودجه دولت مقابله شود، گفت: علاوه بر اینکه تحت هیچ شرایطی نباید به دنبال پذیریش کسری طولانی مدت در بودجه باشیم همزمان باید نرخ ارز را هم مدیریت کنیم؛ چراکه کسری بودجه یعنی دولت‌ها برای اداره کشور از جیب مردم برداشت می‌کنند. با چنین وضعتی کسر بودجه امسال با حدود 180 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان در سال آینده خواهد رسید.

وی با بیان اینکه «سفته بازی اقتصاد ملی را بیچاره کرده است»، اظهار کرد: اگر جلوی سفته بازی گرفته شود دیگر شاهد سرگردانی حجم عظیمی از دارایی های مردم در بورس، بازار سکه، ارز و مسکن نخواهیم بود.

مشاور مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه با خالی کردن جیب ملت فکر می کنیم به مردم خدمت می کنیم، گفت: وقتی پول به بخش تولید برود می توان با مکانیزم‌های درآمدزای منطقی مانند مالیات، کشور را مدیریت کرد اما اکنون موقعیت به گونه‌ای است که افزایش پایه مالیاتی بدون رونق تولید به بدنه تولید رسمی کشور آسیب وارد می‌کند؛ چراکه اکنون فقط بنگاه‌های رسمی مالیات می‌دهند اما بنگاه‌های زیرزمینی بدون پرداخت مالیات نه تنها عرصه رقابت را برهم زده اند بلکه کشور هم از درآمد قابل توجهی بی نصیب مانده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر